Chidaneh.com placeholder image

کفپوش اپوکسی بدون درز، به درد شما می‌خوره یا نه؟

به قلم: مژگان احمدی

امروزه از کفپوش اپوکسی که به آن کفپوش بدون درز نیز گفته می‌شود به عنوان کفپوش منزل یا در سایر فضاهای داخلی استفاده می شود. دلایل زیادی برای توجه به این نوع کفپوش وجود دارد. در واقع ویژگی‌ها و مزایای اپوکسی کف باعث شده تا خیلی‌ها به فکر استفاده از آن در فضاهای داخلی بیافتند. اما کفپوش‌های اپوکسی علی‌رغم همه مزایایی که دارند دارای معایبی نیز هستند. در این مقاله از چیدانه می‌خواهیم درباره این نوع کفپوش، کاربردهایی که دارد و مزایا و معایبش حرف بزنیم. ما فکر می‌کنیم که در این مقاله جواب همه‌ی سوالات خود را درباره کفپوش‌های اپوکسی خواهید گرفت. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

در ادامه خواهید خواند:

تابلو فرش ریحان
  1. جنس کفپوش اپوکسی چیست؟
  2. آیا کفپوش های اپوکسی انواع مختلفی دارند؟
  3. این کفپوش چه ویژگی‌ها و چه مزایایی دارد؟
  4. کفپوش اپوکسی بهتر است یا سرامیک؟
  5. نحوه اجرای کفپوش اپوکسی چگونه است؟
  6. معایب کفپوش اپوکسی چیست؟
  7. قیمت کفپوش اپوکسی سه بعدی چند است؟

شرکت آرته
کفپوش اپوکسی در منزل
شرکت آرته

کفپوش اپوکسی بدون درز

جنس کفپوش اپوکسی چیست؟

احتمالا اولین چیزی که درباره کفپوش‌های اپوکسی ذهن‌تان را درگیر می‌‌کند متریال آن است. اینکه اصلا اپوکسی چیست؟ اپوکسی یا پلی‌پوکساید یک متریال صنعتی می‌باشد که به دلیل ویژگی‌هایش، در صنعت ساخت و ساز نیز بسیار مورد توجه واقع شده است.

برندهای معتبر در این حوزه

ساختار اپوکسی در واقع یک پلیمر است که از واکنش رزین اپوکساید با سخت‌کننده پلی‌آمین به دست می‌آید. این متریال به غیر کفپوش، کاربردهای گسترده‌ی‌ دیگری هم دارد. از جمله در مواد رنگ اپوکسی، اپوکسی گرانیتی، اف‌آرپی(مقاوم‌سازی ساختمان) و چسب‌ها.

کمی سخت بود نه؟ بگذارید وارد جزئیاتش نشویم و به چیزهای مهم تر بپردازیم.

یکی از مهمترین کاربردهای اپوکسی استفاده از آن به عنوان کفپوش منزل و ساختمان است. چرا که خواص فیزیکی و ظاهری بسیار خوبی از خود نشان می‌‌دهد. البته استفاده از این کفپوش در فضای باز امکان‌پذیر نیست. در بخش مربوط به معایب علتش را توضیح داده‌ایم.

شرکت آرته
مسکونی
شرکت آرته

کاربردهای کفپوش اپوکسی

آیا کفپوش های اپوکسی انواع مختلفی دارند؟

بله. کفپوش‌های اپوکسی با توجه به کاربری و فرمولاسیونی که دارند خود به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل:

  • کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک
  • کفپوش اپوکسی دکوراتیو
  • کفپوش اپوکسی ضد اسید
  • کفپوش اپوکسی آنتی‌داست
  • و کفپوش اپوکسی گرانیتی است.
کفپوش اپوکسی برای منزل

شرکت فنی مهندسی و دکوراسیون داخلی سایمان پارس
کفپوش سه بعدی (اپوکسی)
شرکت فنی مهندسی و دکوراسیون داخلی سایمان پارس

به عنوان مثال از کفپوش های اپوکسی گرانیتی به عنوان جایگزین مناسبی برای کفپوش های سنگی و سرامیکی در مکان‌های مختلف مثل سینما، استخر، پارکینگ و… به صورت یکپارچه استفاده می‌شود. در فرمولاسیون این نوع کفپوش از رزین اپوکسی با طرح‌های گرانیت استفاده می‌شود.

و یا کفپوش‌های آنتی استاتیک که درباره آن‌ها و کاربردشان در بخش بعدی یعنی بخش مربوط به مزایای کفپوش‌های اپوکسی توضیح داده‌ایم.

شرکت آرته
مسکونی
شرکت آرته

کفپوش اپوکسی منزل

کفپوش اپوکسی چه ویژگی‌ها و چه مزایایی دارد؟

  • بسیار سبک و کم حجم
  • آنتی‌باکتریال
  • جذب خاک بسیار کم و مانع نفوذ گرد و غبار به کف
  • قابلیت شستشوی راحت با انواع مواد شوینده

علاوه بر این مقاومت بسیار بالایی که این کفپوش در مقابل آب، روغن، مواد اسیدی و بسیاری از مواد شیمیایی از خود نشان می‌دهد فوق‌العاده است. کفپوش‌های اپوکسی همچنین در مقابل فشار، خوردگی و سایش نیز مقاومت بسیار زیادی دارند.

همانطورکه می‌دانید سطح اپوکسی کف در حالت معمولی لغزنده و براق است. مزیت دیگر کفپوش های اپوکسی این است که با روش‌های مختلف اجرا مثل روش پوست پرتقالی یا سیلیس‌پاش کردن سطح، می‌توان لغزنده بودن سطح کفپوش را به اندازه دلخواه کاهش داد.

اپوکسی کف منزل

کفپوش صنعت آریا
کفپوش اپوکسی دارویی(داروپخش)
کفپوش صنعت آریا

این کفپوش‌ها همچنین در حالت عادی عایق جریان برق ‌هستند. اما از قابلیت‌های اپوکسی کف بدون درز این است که باز هم در صورت نیاز به رسانا بودن کفپوش می‌توان با تغییر در روش اجرا و فرمولاسیون اپوکسی، کفپوش را رسانا نمود.

کفپوش‌های اپوکسی رسانا شده را با نام کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک می‌شناسند. کفپوش های آنتی استاتیک برای کف سازی مکان‌هایی مثل اتاق عمل یا اتاق سرور استفاده می‌شوند.

ویژگی‌های ذکر شده در بالا بعلاوه‌ تنوع رنگی بسیار گسترده، امکان اجرای کفپوش اپوکسی سه‌بعدی و همچنین چسبندگی بالای متریال بر روی هر سطحی باعث شده تا کفپوش‌های اپوکسی برای استفاده در بسیاری از مکان‌ها مثل ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری با کفسازی قبلی سنگی، بتنی، سرامیکی، فلزی و… قابل اجرا و محبوب باشد.

گروه معماری و دکوراسیون داخلی (توفال)
کفپوش اپوکسی
گروه معماری و دکوراسیون داخلی (توفال)

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی بهتر است یا سرامیک؟

قبلا هم اشاره کردیم که کاربردهای کفپوش اپوکسی بسیار گسترده است و تقریبا در اکثر مکان‌ها کاربرد دارد. اما در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چرا این کفپوش می‌تواند در بعضی مکان‌ها جایگزین مناسبی برای کفپوش‌های دیگر باشد.

کفپوش اپوکسی شرکت مهندسی ثمین
نمونه پروژه کفپوش اپوکسی پارکینگ بازار بزرگ ایران
کفپوش اپوکسی شرکت مهندسی ثمین

اپوکسی کف

به عنوان مثال اپوکسی کف پارکینگ را در نظر بگیرید. به نظر شما برای مکانی مثل پارکینگ کفپوش اپوکسی بهتر است یا سرامیک؟ در ادامه بررسی می‌کنیم.

از یک طرف در مورد کفپوش سرامیک برای پارکینگ مسائلی مثل شکستن، عدم امکان جایگزین کردن با دقیقا همان مدل قبلی و نظافت سخت به دلیل وجود درز مطرح است که هیچ یک از این مسائل در مورد کفپوش پارکینگ اپوکسی به دلیل بدون درز بودن، آب‌بند بودن و مقاومت بسیار بالا وجود ندارد.

و اینکه هر چند کفپوش سرامیک و کفپوش پارکینگ اپوکسی هر دو تنوع رنگ و طرح گسترده‌ای دارند، اما مزیت کفپوش اپوکسی به سرامیک این است که در هنگام اجرای آن امکان خط‌کشی و جانمایی به منظور تعیین مسیر حرکت و محدوده‌ی پارک نیز وجود دارد.

از طرف دیگر زمان مورد نیاز جهت اجرای کفپوش اپوکسی بدون درز برای 1000 متر پارکینگ، 5 الی 7 روز کاری طول می‌کشد. در صورتی که اجرای سنگ برای همین مکان چیزی حدود دو یا سه روز زمان لازم دارد.

کفپوش صنعت آریا
اپوکسی پارکینگ
کفپوش صنعت آریا

اپوکسی کف خانه

به همین ترتیب مسائلی مثل نیاز به ترمیم کف و امکان انتخاب طرح قبلی بعد از گذشت چند سال، زمان مورد نیاز برای اجرای کفسازی و یا ضخامت نهایی کفپوش بعد از کف سازی و تاثیر آن بر روی بازشو‌ها و… نیز برای هر متریال قابل بررسی هستند.

توجه: آیا می‌دانید در حالیکه ضخامت سرامیک و ملات زیرین آن حدود 5 تا 6 سانتی متر می‌شود، ضخامت کفپوش پارکینگ اپوکسی تنها سه میلی متر است؟

برای اینکه ببینید آیا کفپوش اپوکسی بهتر است یا پارکت، یا لمینت، یا سرامیک و….، بهترین راه این است که مانند مثال پارکینگ یکی یکی مزایا و معایب هر متریال را برای کاربری مورد نظر خودتان (مثلا اجرای اپوکسی کف منزل برای دستشویی، بیمارستان، استخر، باشگاه و…) بررسی کنید و ببینید که استفاده از چه نوع کفپوشی برای شما مناسب‌تر است.

نگاه نو
کفپوش اپوکسی چاپی
نگاه نو

اپوکسیکف ساختمان

نحوه اجرای کفپوش اپوکسی چه جوریه؟

به طور کلی نحوه اجرای اپوکسی کف منزل شامل 4 مرحله است:

  • زیرسازی اولیه:

ابتدا لازم است تا زیرسازی اولیه انجام گیرد. برای این کار متناسب با متریال کفپوش قبلی عملیات خشک کردن و کنترل رطوبت، تمیز کردن، چربی‌زدایی، رفع ترک‌ها و ساب زدن انجام می‌گیرد.

  • اجرای لایه پرایمر

مرحله دوم اجرای لایه پرایمر با غلطک و تی است که ترکیبی از رزین و هاردنر کفپوش اپوکسی می‌باشد.

  • اجرای لایه میانی و رویه اپوکسی

در مرحله بعد لایه میانی کفپوش اجرا شده و در نهایت رویه اپوکسی اجرا می‌شود. توجه داشته باشید که هر یک از این مراحل بسته به متریال کف، ضخامت مورد نظر برای اجرای کفپوش و نوع کفپوش ممکن است خود شامل چند مرحله باشد.

نکته: به طور کلی باید بدانید که نصب اپوکسی کف کمی پر دردسر است و عوامل زیادی در کیفیت نصب آن تاثیر دارند.

کفپوش صنعت آریا
اپوکسی صیقلی مسکونی
کفپوش صنعت آریا

کفپوش اپوکسی

معایب کفپوش اپوکسی چیه؟

همانطور که قبلا هم گفتیم این نوع کفپوش علی‌رغم مزایای زیادش دارای معایبی نیز می‌باشد. مثلا این که زمان اجرای آن طولانی بوده و با مشکلاتی مثل نچسبیدن به سطوح مرطوب و آلوده مواجه است.

علاوه بر این باید بدانید که کفپوش‌های اپوکسی در مقابل تابش مستقیم خورشید و اشعه UV مقاوم نبوده و آسیب می‌بینند. به همین دلیل نیز از این نوع کفپوش فقط در فضاهای داخلی استفاده می‌شود و برای استفاده به عنوان کفپوش فضای باز مناسب نیستند.

خش‌پذیر بودن نیز یکی از عیب‌های اساسی کفپوش‌های اپوکسی است که باید در هنگام انتخاب به آن دقت کنید. مثلا استفاده از این نوع کفپوش برای فضاهایی که احتمال برخورد اجسام تیز با کف وجود ندارد مناسب نیست. و یا برای فضاهای داخل خانه بهتر است از رنگ‌های تیره‌تر اپوکسی استفاده شود تا خش‌های احتمالی که به مرور زمان ایجاد می‌شوند را کمتر نشان دهد.

شرکت فنی مهندسی و دکوراسیون داخلی سایمان پارس
کفپوش سه بعدی (اپوکسی)
شرکت فنی مهندسی و دکوراسیون داخلی سایمان پارس

کفپوش اپوکسی در فضاهای دخلی

قیمت کفپوش اپوکسی سه بعدی چند است؟

درباره قیمت کفپوش اپوکسی سه بعدی و به طور کلی اجرای کفپوش های اپوکسی باید بدانید که به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • متراژ پروژه
  • موقعیت پروژه
  • مقدار مصرف مواد جهت تسطیح
  • زیرسازی

از جمله عوامل موثر بر روی هزینه نهایی هستند. به طور کلی بسته به نوع کفپوش اپوکسی قیمت اجرای آن ممکن است از حدود 150 هزار تومان تا حدود 800 هزار تومان متغیر باشد.

اما توجه داشته باشید که گاهی شرکت‌ها با کم کردن مراحل و اصطلاحا کم گذاشتن یا زدن از بخش‌های مختلف کار، سعی می‌کنند که کار را با قیمت پایین‌تری نسبت به رقبا اجرا کرده تا سود بیشتری نصیبشان شود!

کفپوشهای اپوکسی

شرکت فنی مهندسی و دکوراسیون داخلی سایمان پارس
کفپوش سه بعدی (اپوکسی)
شرکت فنی مهندسی و دکوراسیون داخلی سایمان پارس

کلام آخر:

هرچند که اغلب کفپوش اپوکسی را به عنوان یک کفپوش صنعتی می‌شناسند اما ین کفپوش جای خود را در کاربردهای غیر صنعتی و خانگی نیز باز کرده و به عنوان کفپوش منزل در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار میگیرد. آیا شما  نیز تجربه استفاده از انواع کفپوش های اپوکسی بدون درز را برای کف‌سازی منزل یا محل کارتان دارید؟ آیا درباره این نوع کفپوش با مشکلات و معایب دیگری به غیر از معایب عنوان شده در مقاله مواجه شده‌اید؟ می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید و نظر مردم در مورد کفپوش اپوکسی را بدانید.

برای آشنایی بیشتر با سایر مواد و مصالح ساختمانی جدید به بخش مواد و مصالح وبسایت ما بروید و از سایر مطالب مرتبط استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه