Chidaneh.com placeholder image

بازسازی برج کاملیا در خیابان ولنجک تهران

به قلم: تحریریه چیدانه

شاید بعد از چند سال که از ساخت یک مجتمع مسکونی یا یک برج می‌گذرد دیگر به قشنگی روزهای اول نباشد و اهالی ساختمان دوست داشته باشند تا تغییر و تحولاتی ایجاد کنند. انجام یک بازسازی در فضای عمومی می‌تواند همان تغییری باشد که همه را راضی کند و ساختمان را متفاوت از آن چیزی که بوده، نشان دهد. در این گزارش سری به برج کاملیا واقع در خیابان ولنجک زدیم. فضاهای عمومی این برج بعد از حدود ۱۲ سال از زمان ساختش توسط شرکت معماری مربع بازسازی شده‌است. از مهندس اسلامی، مهندس ناظر پروژه پرسیدیم که چه زمانی باید به فکر بازسازی فضای عمومی ساختمان‌ها افتاد؟ «زیر ساخت اولیه ساختمان بسیار مهم است، بعضی از ساختمان‌ها زیر ساخت خوبی دارند و طراحی ساده و شیکی که ممکن است خیلی دیرتر به تغییر احتیاج پیدا کنند. اما نکته بعدی بحث تاسیسات است و خیلی از بازسازی‌های انجام شده به خاطر خرابی‌هایی است که به دلیل کهنه شدن تاسیسات پیش می‌آید.» 

پروژه:بازسازی لابی و استخر برج کاملیا

تابلو فرش ریحان

فضای بازسازی شده: ۲۵۰ متر

طراح: شرکت طراحی و معماری داخلی مربع

مهندس ناظر: مهندس اسلامی

 

بازسازی برج کاملیا در خیابان ولنجک

تغییرات این برج از در ورودی شروع شده‌است. در ورودی و پنجره‌ها از جنس چوب جایگزین در و پنجره‌های قدیمی شده‌اند.

 

بازسازی برج کاملیا در خیابان ولنجک

به محض ورود به فضای لابی، کانتری چوبی به فضای لابی اضافه شده‌است.در طراحی اولیه ساختمان برای کف لابی از سنگ سیاه استفاده شده‌بوده و رنگ دیوارها سبز تیره بوده که این تیرگی رنگ‌ها فضای خفه‌ای را برای لابی درست کرده‌بودند، اما در بازسازی دوباره برای کف لابی از جنس سنگ دهبید با رنگ روشن استفاده شده‌است. از ویژگی‌های این سنگ راحت ساب خوردن آن است، به این معنی که بعد از یک بار ساب خوردن بازتابی شبیه به آینه خواهد داشت. روشنی رنگ این سنگ‌ها از بسته بودن فضای لابی کم کرده‌است.

 

بازسازی برج کاملیا در خیابان ولنجک

 

بازسازی برج کاملیا در خیابان ولنجک

دیوارها و سقف لابی دوباره طراحی شده‌اند و با توجه به دایره‌هایی که روی سقف طراحی شده‌است، با سنگی کمی تیره از سنگ کلی کف بازتاب آن طراحی را در زمین لابی می‌بینیم. ایجاد این اشکال هندسی گرد برای ایجاد خطای دید بوده تا از تنگی فضا کاسته و فضا را بازتر نشان دهد.

 

بازسازی برج کاملیا در خیابان ولنجک

برای تزیین لابی و ایجاد فضایی سبز که علاوه بر با طراوت کردن فضا، قابل کنترل هم باشد، از یک تراریوم در گوشه لابی استفاده شده‌است که با نورپردازی جلوه بهتری به فضا داده‌است.

 

بازسازی برج کاملیا در خیابان ولنجک

در فضای لابی از یک مبلمان نیم ست به رنگ قرمز تیره که با چوب و به رنگ طلایی طراحی شده، استفاده شده‌ است که البته انتخاب این رنگ ترجیح کارفرما بوده و انتخاب اولیه طراح برای این فضا رنگ سبز صدری بوده تا با بقیه رنگ‌ها هم هارمونی بهتری داشته باشد.

 

بازسازی برج کاملیا در خیابان ولنجک

یکی از اصلی‌ترین تغییراتی که در بازسازی این برج اتفاق افتاده مربوط به فضای استخر می‌شود. طراحان شرکت مربع، فضای استخر را به دو قسمت تبدیل کرده و از آن برای ساخت یک فضای یک تکه برای مهمانی‌های ساکنین استفاده کرده‌اند. این اتاق کاملا آکوستیک است و در باز طراحی‌ ستون‌ها به صورت استوانه‌ های پهن طراحی شده‌ و روی آن‌ها پتینه کار شده‌است. برای آکوستیک کردن این فضا علاوه بر اینکه یک لایه تیغه کشیده‌شده، پشم سنگ دانسیته صد هم در دیوارها و سقف کار شده تا حداقل صدای ممکن از اتاق بیرون برود. کف این اتاق قبلا از جنس کاشی بوده که در طراحی دوباره از جنس سنگ کار شده، نمای سقف تغییر کرده‌است و نور پردازی اتاق طبق طراحی جدید انجام شده‌است. در ابتدای این اتاق یک آشپرخانه اپن کوچک هم طراحی شده‌است که برای پذیرایی از مهمانان کار صاحب‌خانه را راحت‌تر کند. در طراحی جدید این فضا از تم رنگی کرم، بژ و طلایی استفاده شده‌است.

 

بازسازی برج کاملیا در خیابان ولنجک

 

بازسازی برج کاملیا در خیابان ولنجک

در فضای استخر قبلی، یک سونای خشک و یک سونای بخار در جایی قرار داشتند که در بازسازی به سالن مهمانی تبدیل شده‌است. در طراحی دوباره استخر یک سونای خشک جدید بالای استخر اضافه شده‌ و کاشی‌‌کاری ها از نو انجام شده‌است. برای سقف نیز طراحی جدیدی انجام شده و در نهایت نورپردازی‌هایی که با طراحی جدید هماهنگ باشند. البته فضای استخر، فضایی است که هنوز کامل نشده و در حال تعمیر و بازسازی است.

 

نوشته شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
bashtami در تاریخ 05 خرداد 1393
ضمن خسته نباشید به گروه مربع من هیچ فرم یا طرح با ارزشی در این کار ندیدم و فضا تنها با مشتی از ترکیب ها و فرم های بی ربط پر شده ، به زبان ساده تر کار بازاری شده ٠
aliafshar.design_1890 در تاریخ 06 خرداد 1393
به نظر بنده طراحی علل الخصوص فضای لابی زیباست و انتخاب رنگها و طرحها با توجه به محدودیتهای بازسازی کاملا حساب شده است .
Tarane در تاریخ 07 خرداد 1393
در نوع یک پروژه بد نیست اما انتظار از یک گروه طراحی بالطبع بیشتر از آنچه که مشاهده می شود، است.
max2safar_1900 در تاریخ 07 خرداد 1393
با تشکر از گروه معماری مربع ، لابی فضای فعال و پویایی ایجاد کرده در ضمن فضای سالن نورپردازی جالب و جذابی دارد اما فضای استخر میتوانست متفاوت تر باشد .
sabakalanaki در تاریخ 07 خرداد 1393
نمیشه گفت یک اثر معمارانه پر از خلاقیت است ولی باید محدودیت هایی که در پروژه باهاش روبه رو بودن هم در نظر گرفت.کاش عکس های قبل از بازسازی هم داشتیم.
gh.paiz_1956 در تاریخ 07 خرداد 1393
دوستای گلم کار خوبی از آب دراومده در مجموع.باید بودجه ی کارفرما و سلیقه ی اهالی برج رو هم در نظر گرفت...من در مجموع کار رو پسندیدم و به همه ی دوستان خسته نباشید میگم
gh.paiz_1956 در تاریخ 07 خرداد 1393
من به تمامی دست اندرکاران این پروژه خسته نباشید میگم ولی دوستای گلم کثرت نظرات اهالی برج رو در طراحی و اجرای این پروژه و همچنین بودجه کارفرما رو هم در نظر باید گرفت
gh.paiz_1956 در تاریخ 07 خرداد 1393
خسته نباشید میگم به همه ی دست اندرکاران این پروژه.در مجموع کار خوبی شده.ضمن اینکه دوستای عزیزمون باید کثرت نظرات اهالی برج و بودجه مدنظر کارفرما رو هم باید در طراحی و اجرای این پروژه مدنظر قرار بدن...
niladana_1887 در تاریخ 18 خرداد 1393
خسته نباشید خیلی خوب بود اگه قبل از اجرا و همچنین طراحی پیشنهادی هم بود قطعا چشمگیر تر از اینها بود چون شما به جای یه کار فرما چندین کارفرما داشتین در ضمن دیگه از پتینه استفاده نکنید کارتونو زیر سوال میبره !!!!!!!

ثبت دیدگاه