Chidaneh.com placeholder image

خانه ویلایی ، طراحی در زمین کم عرض کوهسار!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: ساختمان ویلایی 101 در خارج از تهران ، واقع در شهرستان کوهسار، استان البرز در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع واقع شده که بخشی از یک شهرک ویلایی می باشد. با وجود برخورداری از امتیاز وسعت زمین، پروژه طراحی خانه ویلایی با ویژگی ها و محدودیت هایی ازجمله شکل و جهت گیری خاص سایت روبرو بود، با چیدانه همراه باشید تا با هم پای صحبت معمار این پروژه بنشینیم و با جزییات طراحی آن بیشتر آشنا شویم با ما همراه باشید.

دفتر معماری متد
استخر ویلای مدرن
دفتر معماری متد

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه طراحی ویلای 101

  • موقعیت: کوهسار، استان البرز، ایران
  • دفتر معماری: استدیو معماری متد
  • معمار : وحید قدسی
  • مجری : شرکت سرآمد ساختمان
  • مدیر پروژه : تابان حاجی میرزا ، مجید گتمیری
  • تاریخ شروع پروژه : فروردین ۱۳۹۲
  • تاریخ اتمام پروژه : اردیبهشت ۱۳۹۵
  • سازه : مجید گتمیری
  • سرپرست کارگاه : محمد رضا عشرتی
  • ناظر : وحید قدسی، سیاوش مهدی زاده
  • مشاور تأسیسات : مهدی بازرگانی
  • مشاور تأسیسات الکتریکی و نور : بهنام مؤمنی
  • طراحی محوطه : وحید قدسی
  • مشاور و مجری پوشش گیاهی : گلنار پذیرا، فاطمه حقیقت
  • عکس: بابک طوسی پور ، دید استدیو ، وحید قدسی

دفتر معماری متد
طراحی داخلی ویلا
دفتر معماری متد

خاستگاه طراحی ویلای 101

از زبان معمار: این ساختمان ویلایی خارج از تهران، واقع در شهرستان کوهسار، استان البرز در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع واقع شده که بخشی از یک شهرک ویلایی می باشد. با وجود برخورداری از امتیاز وسعت زمین، پروژه با ویژگی ها و محدودیت هایی ازجمله شکل و جهت گیری خاص سایت روبرو بود.

دفتر معماری متد
ویلای 101
دفتر معماری متد

چالش های طراحی ویلا 101

سایت پروژه طراحی خانه ویلایی 101 یک مستطیل ۱۲۸ در ۴۰ متری است که با وجود طول زیاد از عرض نسبتا کمی برخوردار است که به دلیل مجاورت با واحد های همسایه در فاصله کم – با توجه به متراژ، ابعاد و کاربری مورد نظر – محدودیت هایی را برای رسیدن به خواسته های طرح ، مانند محرمیت و ارتباط بین محوطه جلو و محوطه پشتی زمین، بوجود می آورد. همچنین ضوابط مشخصی برای محل قرارگیری بنا و فاصله جانبی تا محدوده زمین وجود داشت.

دفتر معماری متد
پنجره سرتاسری
دفتر معماری متد

روند طراحی ویلا 101

نقطه شروع در طراحی ویلا مدرن 101 این ساختمان ارتباط بنا با محیط خود بود، به ویژه ارتباط درون با بیرون ؛ به نوعی که ساختمان موجودیتی در محیط خود باشد و هنگام حضور در درون ارتباط با بیرون حفظ شود، که مشخصا این ارتباط با نظر گرفتن محرمیت و کاربری های مورد نظر طرح می بایست به دست می آمد.

دفتر معماری متد
طراحی نمای ویلا
دفتر معماری متد

در برخورد با عرض کم سایت و طول زیاد آن، حجم اولیه با جداره های صلب و بسته رو به واحد های کناری در نظر گرفته شد و، بر خلاف آن ، جداره های رو به محوطه جلو و پشت تماما شفاف و باز دیده شد. دو محور عمود بر هم دسترسی ها و ارتباط ها با چهار طرف بنا را شکل داد که برای کنترل و بهبود نور، دید و دسترسی ، محور عرضی به دو سمت جابجا شد.

دفتر معماری متد
ویلای 101
دفتر معماری متد

حجم اولیه به وسیله این دو محور به چهار مکعب تقسیم شد که ابعاد هر کدام بر پایه ویژگی ها و کیفیت های مورد نظر فضایی که در بر می گیرند تغییر کرد.

دفتر معماری متد
آشپزخانه سفید مدرن
دفتر معماری متد

با توجه به جهت گیری زمین به سمت جنوب و غرب، جداره صلب در ضلع جنوب – شرقی علاوه بر حفط محرمیت، ایجاد ارتباط درون و بیرون، و حل کردن کاربری ها، در کنترل نورگیری فضاهای داخلی نقشی اساسی ایفا می کند. فضای آشپزخانه و اتاق خواب ها در نمای پشت از نور شمال – متمایل به شرق – و فضای نشیمن اصلی در نمای جلو از نور جنوب – متمایل به غرب – برخوردار اند که برای کنترل نور جنوب از پیشانی ساختمان و لوور ها استفاده شده است.

دفتر معماری متد
ویلای 101
دفتر معماری متد

جداره شیشه ای بلند امکان بیشترین بهرگیری از ارتباط درون با محیط باغ و همچنین یکپارچگی در فضای داخلی بین دو طبقه فراهم کرده است.

دفتر معماری متد
پنجره سرتاسری ویلا
دفتر معماری متد

چگونگی استفاده از باد غالب در طراحی ویلا 101

در کنار ویژگی های نام برده در طراحی ویلا 101، استفاده از باد غالب برای تهویه طبیعی نیز مد نظر بوده است. باد غالب در موقعیت سایت از غرب می باشد که در صورت باز بودن بازشو ها در نمای جلو و پشت جریان طبیعی قابل توجهی بوجود می آید – که به خاطر وجود ووید امکان وجود جریان در دو طبقه می باشد. وجود این جریان طبیعی از سمت غرب یکی از دلایل قرارگیری استخر در روبروی ساختمان است که با عبور جریان از روی آب دما و رطوبت آن بهبود می یابد.

دفتر معماری متد
ویلای 101
دفتر معماری متد

روند طراحی استخر ویلای 101

استخر در فضای روبروی بنا و در ارتباط با نشیمن اصلی و ووید دو طبقه قرارگرفته تا حضور آب و سطح آینه ای آن کامل کننده حس فضایی باغ و فضای سبز باشد. در محوطه جلو حرکت سکوهای شناور برروی یکدیگر شیب زمین را حل می کنند. اما بر خلاف محوطه جلو، در پشت فضایی آرام دیده شده که سطح صاف و هم ارتفاع آن با درون بنا امکان ارتباط خواسته شده طراحی را فراهم می کند و هم بنا از بیرون و هم محوطه از درون تماما قابل درک باشند.

دفتر معماری متد
ویلای 101
دفتر معماری متد

دفتر معماری متد
ویلای 101
دفتر معماری متد

دفتر معماری متد
ویلای 101
دفتر معماری متد

طراحی ویلا 101،بررسی پلان و مقطع

با دیدن بخشی از پلان و مقطع طراحی ویلا مدرن 101 با جزییات بیشتری از طراحی این فضا آشنا خواهید شد و با بررسی پروفایل دفتر معماری متد در چیدانه می توانید تصویری کامل تری از بخش های مختلف این خانه منحصر به فرد در استان البرز را داشته باشید. 

برای اینکه بتوانید پروژه ی خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه ۰۹۰۳۵۵۵۰۱۴۸ ارسال کنید. اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید و پروژه ی خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارید.

نویسنده: دفتر معماری متد | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه