Chidaneh.com placeholder image

سفره هفت سین سنتی، چیدمان ایرانی در خانه غزل!

به قلم: تحریریه چیدانه

مناسبت هاعادت دارم همیشه در روزهای دید و بازدید عید قبل از هر کاری به سراغ هفت سین میزبان بروم، برایم جالب است که ببینم سلیقه افراد و اعتقاداتشان چگونه در سفره هفت سین ایرانی نمود پیدا می کند. در این مطلب از کمپین نوروزی ایده های جذابی از اینستاگرامرها برای تزیین سفره هفت سین 96 داریم تا بتوانید نوروز زا به شکلی تازه آغاز کنید:

یکی از افراد با سلیقه اینستاگرام چیدمان سفره هفت سین ایرانی را به سبک خود انجام داده است. خانم غزل سربند یکی از افراد خوش ذوق در شبکه های اجتماعی از ایده های طراحی و چیدمان هفت سین خود می گوید، می توانید با ایده از غزل هفت سین خود را طراحی و چیدمان کنید:

چوب و هنر

هفت سین سنتی به سبک غزل!

از آنجایی که هفت سین ایرانی ریشه در سنت ما دارد، استفاده از عناصر و وسایلی که تکمیل کننده سنت دیرینه ماست، هماهنگی و زیبایی بیشتری به وجود می آورد. ظروف گل سرخی که همه ما از آن در کودکی خاطرات خوبی داریم، یادی از ایرانی بودن و اصالت دارد. پارچه های ترمه سنتی هویت ما را یادآور می شود و اجزای هفت سین که هرکدام نمادی از آرزو و دعاهای خوب در سال جدید است.

غزل: چیدمان سفره هفت سین در خانه بر عهده من است

همیشه سفره هفت سین را من در خانه مان می چینم. چون دوست دارم هارمونی رنگ ها در سفره هفت سین بچرخد و رنگ ها چرخیده شوند. تخم مرغ را در سال های قبل زودتر از عید رنگ می کردم. من در حال حاضر عاشق نوستالژی هستم، سعی می کنم روز قبل از عید درون تخم مرغ ها را خالی کنم تا در طول سیزده روزی که در سفره هفت سین هست بو نگیرد، بعد با پوست پیاز رنگشان کنم و حس و حال خوبی دارد.

تزیین سبزه عید

سبزه عضو خوبی از هفت سین است و خودم همیشه آن را با روبان تزیین می کنم. فقط باید ببینم سفره کدام رنگ را کم دارد. هر چه سبزه رنگارنگ تر باشد، بهتر است و در آخر هم همیشه به روبان قرمز یا آبی می رسم!

مطلب مرتبط: آموزش کاشت سبزه عید، به استقبال نوروز ۹۶ برویم!

جای خالی تنگ ماهی در هفت سین خانه غزل

چند سال می شود که برای چیدمان سفره هفت سین ماهی نمی گیریم. من مقداری تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که ماهی از سنت های ما نیست. البته نمی دانم تا چه اندازه درست یا غلط است. در زمان های قدیم ظرف پر آبی در سفره هفت سین قرار می دادند. 

سفره هفت سین در دکوراسیون منزل

سعی می کنم سفره هفت سین نوروزی را در قسمتی از دکوراسیون خانه بچینم که وقتی صبح های عید از خواب بیدار می شوم آن را ببینم؛ برایم تکرار شود که سال جدید است و باید اتفاق های جدید در زندگی ام بیفتد.

هفت سین سفالی

ظروف سفالی هفت سین را از میدان کاج خریدم و هر کدام چهار هزار تومان بود. گل را هم از تقاطع نیایش و ولیعصر به قیمت هفت هزار و پانصد تومان خریدم.

مطلب مرتبط: هفت سین سفالی بچینید، ظروف دست ساز هدیه و مائده!

ظروف پذیرایی گل سرخی

ظرف را از انقلاب و به قیمت 24 هزار تومان خریدم. گل های سفید را از کارنو دکور در خیابان دولت با قیمت 46 هزار تومان خریداری کردم.

شمع های متنوع در هفت سین غزل

قیمت شمع 8 هزار تومان و شمع های رنگی 5 هزار تومان بود. 

برای همراهی با کمپین بوی عیدی چیدانه از ترافیک اسفند، رسم و رسوم، خانه تکانی، سفره هفت سین، شکوفه های بهاری درختان، خریدهای عید، سفرهایی که می روید یا هر چیزی که برای شما تداعی کننده روزهای عید است عکس بگیرید و در صفحه اینستاگرام خود با هشتگ #بوی_عیدی منتشر کنید تا از عید ۹۶ برای خودمان خاطره ای ماندگار بسازیم.

نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه