Chidaneh.com placeholder image

عید دیدنی در سال 96، با آداب ایرانی به مهمانی بروید!

به قلم: تحریریه چیدانه

مناسبت ها: سال 96 مبارک! همه ما بعد از تحویل سال نو به دنبال اطاعت از فرهنگ دید و بازدید عید می رویم. عید دیدنی یکی از مهمترین رسوم نوروزی است که همان ابتدا مرسوم بوده است. بازدیدهای عید از بزرگان فامیل و آشنا شروع می شود و سپس به دیدار دوستان و دیگر خویشاوندان ختم می شود. معمولا رسم بر این است که فرد میزبان بعد از عید دیدنی، بازدید را پس بدهد و به خانه فردی برود که برای تبریک سال نو به خانه او آمده است.

سال نو مبارک

سرویس خواب بالسا

فرهنگ دید و بازدید

فرهنگ دید و بازدید با وجود اینکه از ایران باستان می آید ولی با صله رحم که در اسلام هم توصیه شده، هماهنگی دارد. سر زدن به اقوام و دوستان با آمدن فصل نو رونق زیادی پیدا می کند. در این روزها که همگی ما درگیر کار هستیم و زندگی شهرنشینی فاصله ها را زیاد کرده، فارغ ار رسم و رسوم عید چه زمانی بهتر از عید که به دیدار دوستان و اقوام خود بروید و بیشتر از حال هم با خبر شوید. در روزهای عید نوروز که اکثر افراد در تعطیلات شیرین به سر می برند، فرصت فوق العاده ای است که دور هم جمع شوید و ساعاتی را فارغ از اینترنت و فضای مجازی بصورت حضوری با هم به گفتگو و خوش و بش بپردازید.

بعد از سال تحویل اغلب افراد به خانه فرد بزرگ فامیل می روند تا علاوه بر ادای احترام، سال جدید را به او و خانواده اش تبریک بگویند. لباس های نو را به تن می کنید و با آرزوهای زیادی که در دل و لبخندی که بر لب دارید، در سال نو اولین قدم ها را به بیرون از خانه می گذارید.

در بسیاری از خانواده ها رسم است ابتدا به خانه کسی بروند که عزیز خود را از دست داده و اولین عید خود را می گذراند. با این کار همه به او و خانواده اش یادآوری می کنند که در غم او شریک هستند و دوست دارند بتوانند جای خالی اش را کمی پر کنند.

سفره هفت سین ایرانی با سلیقه افراد خانه اولین چیزی است که در هر خانه ای جلب توجه می کند. کودکان با شوق و خوشحالی به خانه دوستان می روند و به امید اینکه از صاحب خانه عیدی بگیرند تا لحظه آخر مهمانی مودب و ساکت انتظار می کشند.

ماریا حقیقت
تزیین سفره هفت سین
ماریا حقیقت

نکات کوچکی را برای داشتن لحظات خوش فراموش نکنید

از قدیم آمده است که سر زدن به آشنایان و گفت و گوی صمیمانه با افراد فامیل فضای همدلی و محبت به وجود می آورد. تازه آن موقع است که می فهمید چقدر دلتان برای آنها تنگ می شود و چه خوب است که در روزهای عید نوروز فرصتی پیش می آید تا از حال همه خبر بگیرید. در دید و بازدید عید خوب است که به حکم ادب و احترام آداب و رسوم عید نوروز در ایران را به بهترین شکل انجام دهید:

  • بهتر است در مراسم عید دیدنی ساکت و آرام در گوشه ای ننشینید. حتما با صاحب خانه و اعضای خانواده میزبان گفت و گو کنید. نیازی نیست تمام اخبار زندگی شان را جویا شوید چند جمله از حال و روزشان کافی است.
  • سعی نکنید تنها با یک نفر سخن بگویید. ادب حکم می کند که حواستان به هم افرادی که در جمع حضور دارند، باشد.
  • سعی کنید سوالاتی از قبیل اینکه چرا ازدواج نمی کنید، چرا بچه دار نمی شوید؟ چقدر درآمد دارید و چرا کار نمی کنید از افراد نپرسید.
  • سوالاتی از قبیل نشانه های زیبای فصل بهار و هوای پاکیزه در روزهای عید می تواند بحث را برای صحبت های جذابتر باز کند و یخ جمع را بشکند.
  • زمانی که به شما میوه و شیرینی تعارف می کنند، بهتر است اگر آن را می خورید دستشان را پس نزنید چون در غیر این صورت میزبان مجبور می شود شیرینی دست خورده شما را از ظرف حذف کند.

هفت سین قدیمی

  • اگر شکلات یا شیرینی که بسته دارد در مهمانی تعارف می شود به حکم ادب می توانید آن را بردارید حتی اگر میل ندارد. این نوع شیرینی را می توان دوباره به ظرف پذیرایی برگرداند.
  • حواستان باشد که در خوردن میوه و شیرینی زیاده روی نکنید. قطعا  تعداد بازدیدهای عیدانه شما این میزان را کنترل می کند.
  • تنها برای خوردن چای و شیرینی به بازدید عید نروید. وقت برای خوردن خوراکی ها همیشه وجود دارد ولی شما تنها یکبار به هید دینی سال 96 می روید. از زمان لذت ببرید و لحظه های خوشی را برای همه رقم بزنید.
  • در مهمانی که افراد گوناگونی وجود دارند، بهتر است بحث را به سمت صحبت های سیاسی، مذهبی یا عقیدتی نکشانید. بدون شک در هر جمعی افراد مخالفی وجود دارند که حتی اگر با شما مخالفت نکنند در دلشان آزرده خاطر می شوند.
  • سعی کنید در هر بازدید عید شوخی و بذله گویی را در حد اعتدال نگه دارید. بطور کلی خود را نقل مجلس نکنید.
  • اگر فردی در مجلس عید دیدنی وجود دارد که مدتهاست برای رسیدن به چیزی که شما اخیرا آن را به دست آورده اید، تلاش کرده است، نیازی نیست تمام مدت در مورد موفقیت خود صحبت کنید.

ساناز ذوالفقاری
چیدمان هفت سین
ساناز ذوالفقاری

  • بهتر است همه را برای بازدید از خانه یکی از آشنایان با خود همراه نکنید. درست است که مهمانی دست جمعی بیشتر در خاطره می ماند ولی زحمت زیادی برای میزبان دارد و شاید اصلا او توان پذیرایی از تعداد زیادی افراد را نداشته باشد.
  • بهتر است قبل از رفتن به عید دیدنی با صاحب خانه تماس گرفته و آمدن خود را اطلاع دهید. دیگر دوره سرزدن رفتن ها گذشته است.
  • اگر بر حسب اتفاق به خانه دوستی رفتید که در منزل نبودند، یادگاری کوچکی از خود را برای او به جای بگذارید تا با دیدن آن خوشنود شوند.
  • زمانی که میزبان هستید، تمام وقت را در آشپزخانه و در حال پذیرایی مشغول نباشید. مهمان ها آمده اند دو دقیقه خودتان را ببینند ولی همش در آشپزخانه اید!
  • برای دید و بازدید عید تا دیروقت خانه میزبان نمانید، شاید آنها عادت دارند شب ها زود بخوابند و استراحت بیشتری داشته باشند.
  • زمانی که به عید دیدنی رفته اید، گوشی موبایل و فضای مجازی را رها کنید و برای ساعاتی به دنیای حقیقی بیایید. شیرینی صحبت های رو در رو هرگز فراموشتان نمی شود.
  • مدت زمان طولانی در خانه میزبان نمانید که آنها مجبور به تدارک وعده غذایی برای شما شوند. مگر اینکه از قبل به همین منظور شما را به خانه خود دعوت کرده باشند.

سنت خوب عیدی دادن

عیدی دادن یکی از رسوم شیرین عید نوروز است. در پی این رسم هدیه و یادگاری هایی به عنوان عیدی به اعضای خانواده داده می شود و در بسیاری اوقات اغلب از طریق اغراد بزرگتر به کوچکترها داده می شود. این رسم در گذشته حتی به عنوان پیشکش از رعیت به پادشاه و همچنین پادشاه داده می شده است.

در کتابهای تاریخی و ادبی قدیم اینطور ذکر شده است که پادشاهان برای سرودن اشعار جدید نوروزی به شاعران هدیه هایی می دادند.

بوی اسکناس تا نخورده لای کتاب/ بسیاری معتقد هستند که عیدی شگون دارد و شاید از نطر مادی ارزش چندانی نداشته باشد ولی از طرف فردی که هدیه می دهد برکت دارد و می تواند برای شما در سال جدید آرزوهای خوبی را به دنبال داشته باشد.

بوی جان می آید اینک از نفس های بهار

دست های پر گل اند این شاخه ها ، بهر نثار

با پیام دلکش نوروزتان پیروز باد

با سرود تازه هر روزتان نوروز باد

شهر سرشار است از لبخند، از گل، از امید

تا جهان باقی است این آئین جهان افروز باد

برای شرکت در مسابقه بوی عیدی چیدانه از رسم و رسوم، خانه تکانی، خریدهای عید، ترافیک اسفند، سفره هفت سین، شکوفه های بهاری درختان، سفرهایی که می روید یا هر چیزی که برای شما تداعی کننده روزهای عید است عکس بگیرید و در صفحه اینستاگرام خود با هشتگ #بوی_عیدی و #چیدانه منتشر کنید یا از طریق دایرکت به صفحه اینستاگرام چیدانه ارسال فرمایید تا از برندگان خوش شانس جوایز شگفت انگیز ما باشید.

 

نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه