دکوراسیون نشیمن کوچک، با این جای کوچک چه کار کنم؟

دکوراسیون نشیمن کوچک، با این جای کوچک چه کار کنم؟

به قلم: تحریریه چیدانه

امروزه با افزایش خانه‌هایی با متراژ پایین، مسائل و مشکلاتی از قبیل کوچک بودن اتاق خواب، محدودیت دکوراسیون نشیمن، شلوغی بیش از حد آشپزخانه و… دامنگیر خیلی‌ها شده است. بسیاری از افراد به محض روبه‌رو شدن با چنین مسائلی به کلی ناامید می‌شوند و دیگر حوصله‌ای برای طراحی دکوراسیون منزل خود ندارند، اما قطعا می‌توان از پس این موضوع نیز به خوبی بر آمد. در این مطلب از وب سایت چیدانه همراه ما باشید تا با یکی دیگر از مطالب مشاوره دکوراسیون بتوانیم به یکی از سوالات مخاطبین پاسخ کاملی دهیم.

سوال مخاطب: چیکار باید بکنم که اتاق نشیمن خونه بزرگ‌تر دیده بشه؟

اسکای اسکرپر

پاسخ چیدانه: به طور کلی می توان گفت که کوچک بودن فضای خانه مسئله‌ای نیست که نتوان از پس آن بر آمد. خوشبختانه طراحی دکوراسیون منزل این امکان را به شما می دهد تا با به کار بردن ترفندهایی به خوبی فضای خانه خود را بزرگ تر از آن چه که هست نشان دهید. وب سایت چیدانه تا به حال به تفصیل به این موضوع پرداخته و راه هایی را نیز برای چیدمان و دکوراسیون منزل کوچک ارائه داده است، پس در ادامه مطلب همراه ما باشید تا مروری داشته باشیم بر چگونگی چیدمان اتاق نشیمن.

عرفان شریف نژاد: عکاس
عکاسی از آپارتمان بازسازی شده خانم نجفی زاده
عرفان شریف نژاد: عکاس

دکوراسیون منزل کوچک

به طور کلی می توان گفت که دکوراسیون منزل کوچک شما با وجود رعایت نکاتی کوچک و بزرگ می تواند به راحتی متحول شده و بسیار دلبازتر به نظر برسد. در مطلبی با عنوان «آپارتمان های کوچک، کوچک نیستند!» سعی شده تا با ارائه و توضیخ راهکارهایی بتوانید فضای خانه خود را بزرگ تر جلوه دهید. برخی از این راهکارها شامل این موارد می شوند:

  • نشیمن سکویی یا نیمکت های سفارشی برای خانه های کوچک
  • در خانه های کوچک فضاهای مختلف را در هم بیامیزید
  • هم پوشانی مرزها و دیوارها در خانه های کوچک
  • استفاده از متریال های سبک و شفاف در خانه های کوچک
  • تعریف ورودی برای داشتن خانه ای بزرگ تر
  • عمق دهی به خانه با تضاد رنگی در خانه
  • پیوستگی طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک
  • مبلمان های پایه دار برای دکوراسیون داخلی خانه های کوچک
  • استفاده بهینه از گوشه و کنار خانه های کوچک
  • استفاده از عناصر تو کار برای دکوراسیون داخلی خانه های کوچک

 

عرفان شریف نژاد: عکاس
عکاسی معماری از آپارتمان خانم نجفی زاده
عرفان شریف نژاد: عکاس

علاوه بر این در مطلب دیگری با عنوان «18 راه حل ساده و ارزان برای دکوراسیون منزل کوچک شما» نیز سعی شده تا با توضیح و بررسی این 18 مورد راه های خوبی برای چیدمان منزل کوچک ارائه داده شود، اما مسئله به همین جا ختم نمی شود. مطالبی دیگری مثل «دکوراسیون آپارتمان های کوچک، کلید زندگی بزرگ در منزل کوچک!» ، «5 راه حل ساده برای اینکه خانه کوچک تان بزرگتر جلوه کند» و هم چنین «طراحی فضاهای کوچک با استفاده از ایده کم‌تر بیش‌تر است» نیز می توانند در چیدمان و طراحی دکوراسیون منزل کوچک به کمک شما بیایند.

سوده حاجی کرم
خانه ای به شیرینی شکلات
سوده حاجی کرم

دکوراسیون نشیمن کوچک

حالا می‌خواهیم به طور خاص به موضوع دکوراسیون نشیمن کوچک بپردازیم. در ادامه مواردی بیان شده تا با کمک آنها بتوانید فضای نشیمن خود را بزرگ‌تر جلوه دهید، برخی از این موارد عبارت هستند از:

1. از آینه و کاغذ دیواری استفاده کنید.

یک اتاق نشیمن کوچک، به ویژه اتاق نشیمنی که دارای پنجره‌های کوچکی است، کمی کوچک و گرفته به نظر می‌رسد. در این اتاق نشیمن یک نقطه کانونی ایجاد کنید،نور آن را افزایش دهید، و با استفاده از آینه و کاغذ دیواری به آن عمق دهید. اگر بتوانید آینه را در مقابل پنجره قرار دهید تا منظره بیرون در آن بیافتد، آینه هم‌چون یک پنجره اضافی عمل خواهد کرد.

2. فضای نگهدارنده مخفی اضافه کنید.

مبلمانی انتخاب کنید که در خود دارای فضاهای نگهدارنده باشد. یک صندوق بزرگ یا یک صندلی عثمانی با فضاهای نگهدارنده به عنوان میز پذیرایی می‌توانند انتخاب خوبی باشند. در فضای پیرامونی اتاق از دراورها یا قفسه‌های کوچک به جای میزهای کنسولی استفاده کنید تا فضاهای نگهدارنده بیش‌تری در اختیار داشته باشید.

به جای استفاده از تعداد زیادی مبلمان (یک کتابخانه، یک نیمکت، و غیره) که فضا را تحت تسلط خود در می‌آورند، یک دیوار را به فضاهای نگهدارنده اختصاص دهید. در یک قفسه سرتاسری می‌توان همه چیز، از کتاب گرفته تا تلویزیون، را جای داد.

3. در انتخاب مبلمان دقت کنید.

استفاده از مبلمان کوچک: کاناپه‌های بزرگ و صندلی‌های حجیم فضای زیادی را در اتاق نشیمن اشغال می‌کنند. آنتیک‌فروشی‌ها بهترین جا برای پیدا کردن مبلمان کوچک هستند، زیرا تا اواسط قرن بیستم اندازه مبلمان معمولا کوچک بود. به دنبال نیمکت‌های کوچک، کاناپه‌های دونفره، و صندلی‌هایی کوچک بگردید.

استفاده از کاناپه بدون پشتی: در یک فضای باز، گاهی بهترین محل قرارگیری کاناپه در جلوی یک دیوار نیست بلکه در وسط فضا است. اما اگر کاناپه شما کوچک است فضای شما کارایی خود را از دست می‌دهد. برای حل این مشکل از کاناپه‌های بدون پشتی استفاده کنید تا فضای شما محدود و گرفته نشود. اگر زمانی هم به فضایی بزرگ‌تر نقل مکان کردید این نوع کاناپه‌ها می‌توانند به عنوان تقسیم‌کننده دو فضا مورد استفاده قرار بگیرند.

استفاده از مبلمان چندکاره: در یک اتاق نشیمن کوچک، هر قطعه از مبلمان باید بیش‌ترین کاربرد ممکن را داشته باشد. از صندلی‌های عثمانی که می‌توان از آن‌ها به عنوان نشیمن اضافی و نیز میز استفاده کرد بهره بگیرد. از میزهای کناری تودرتو استفاده کنید که آن‌ها را در اتاق پخش کنید، و نیز از چهارپایه‌ها یا نشیمن‌های کوچک به عنوان نشیمن اضافی استفاده کنید.

استفاده از صندلی تاشو: در یک اتاق نشیمن کوچک، این امکان وجود ندارد که به هر تعداد که بخواهید نشیمن قرار دهید. برای حل این مشکل بهتر است تعدادی نشیمن مانند صندلی‌های تاشو یا چهارپایه‌‌های ساده را در یک کمد یا زیر تخت نگه دارید و هنگام نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از میز شیشه‌ای: پلاستیک و شیشه مواد بسیار خوبی برای استفاده در اتاق نشیمن هستند زیرا تقریبا هیچ فضای بصری را به خود اختصاص نمی‌دهند. یکی از میزهای پذیرایی یا میزهای کناری را که از این مواد ساخته شده‌اند، در اتاق نشیمن قرار دهید.

4. از فضای عمودی استفاده کنید.

اگر سقف اتاق نشیمن شما بلند است، از این فضا بیش‌ترین بهره را ببرید. اگرچه از فضای عمودی نمی‌توان برای قرار دادن نشیمن‌های اضافی استفاده کرد، اما این‌که چشم در این فضا به بالا بچرخد کمک می‌کند تا اتاق نشیمن شما بزرگ‌تر به نظر برسد. فضای عمودی خود را با آثار هنری تلفیقی پر کنید.

5. از همه گوشه‌های اتاق استفاده کنید.

اگر اتاق نشیمن شما در گوشه‌ای از فضا قرار گرفته است گاهی استفاده از یک مبل بزرگ باعث می‌شود تا این فضا بزرگ‌تر به نظر برسد. دلیل این امر چیست؟ یک کاناپه چندبخشی بزرگ (مانند عکس بالا) بسیار راحت است و تعداد زیادی از افراد می‌توانند روی آن بنشینند. اما از آن‌جایی تمام این کارها را فقط یک مبل انجام می‌دهد فضای شما شلوغ و بی‌نظم به نظر نمی‌رسد. یک کاناپه چندبخشی مدرن با خطوطی ساده و مستقیم در فضاهای کوچک بهتر از چند مبل کوچک است.

6. گل و گیاه اضافه کنید.

مانند کاغذ دیواری و آینه، استفاده از گل و گیاه شیوه بسیار خوبی برای عمق بخشیدن به یک اتاق نشیمن کوچک است. گل‌ها و گیاهان شاداب را در گوشه‌های اتاق قرار دهید تا چشم در آن به خوبی بچرخد و فضای شما بزرگ‌تر به نظر برسد. گل‌ها و گیاهان در گوشه‌های اتاق و کنار یا پشت صندلی‌ها یا کاناپه‌ها بیش‌ترین تاثیر را دارند.

7. در مقابل شومینه نشیمن‌های کوتاه قرار دهید.

یک جفت نشمین بدون پشتی- چهارپایه، نیمکت، صندلی عثمانی- را جلوی شومینه در یک اتاق نشیمن کوچک قرار دهید تا نشیمن‌های اضافی فضای شما بدون ایجاد مانع در برابر نقطه کانونی اتاق تامین شود. در حقیقت، جدا از ایجاد مانع در برابر شومینه، یک جفت نشیمن جذاب و کوتاه فضای پیرامونی شومینه را جذاب می‌کند. و چه بهتر که دارای فضاهای نگهدارنده مخفی باشند.

8. از کاناپه استفاده نکنید.

چه کسی گفته که اتاق نشیمن حتما باید یک کاناپه داشته باشد؟ اگر فضای شما خیلی کوچک است، دو، سه، و یا چهار مبل را در پیرامون یک میز پذیرایی قرار دهید. برای ایجاد انعطاف بیش‌تر، از میز پذیرایی استفاده کنید که بتوان از آن به عنوان نشیمن نیز بهره برد.

10 نکته‌ در چیدمان نشیمن کوچک و باریک

خانه‌های کوچک امروزی برای چیدمان فضاها ما را با چالش‌هایی رو به رو کرده‌اند که همیشه هم بد نیستند. مثلا نشیمن‌های باریک و کوچک می‌توانند بر خلاف ظاهرشان که در نگاه اول شاید تنگ و گرفته به نظر برسد، بسیار صمیمی و دنج باشند. فقط کافی است اندکی هوشمندی و خلاقیت در طراحی دکوراسیون این نشیمن‌ها به کار ببرید.

  1. اگر در نشیمن باریک خود شومینه دارید، آن را به نقطه‌ی کانونی فضا تبدیل کنید. مبلمان‌تان را در یک منحنی صمیمی، مستطیل یا مربع در اطراف شومینه بچینید. فراموش نکنید نباید حتما رو به شومینه باشید.
  2. یک کاناپه، دو صندلی و یک میز جلو مبلی، تمام چیزی است که شما برای ایجاد یک فضای دنج جهت گفتگویی راحت نیاز دارید.
  3. چیدمان دیگری که می‌توانید برای مبلمان خود در این فضاهای کوچک در نظر بگیرید، چیدمان ال شکل با میز دو منظوره‌ای است که می‌تواند مبل هم باشد. همان کاناپه و دو صندلی را این بار به جای رو به روی هم، در دو ضلع عمود بر هم بچینید. یک مبل عثمانی نیز می‌تواند به عنوان میز دو منظوره‌ی شما باشد.
  4. اگر در فضای کوچک نشیمن خود، علاوه بر کاربرد نشیمن، کاربری دیگری مانند غذاخوری نیز وجود دارد، همیشه تلاش نکنید آن‌ها را تفکیک کنید. بلکه با رنگ، دکوراسیون و سبک، جریان یکسانی را در آن‌ها جاری سازید.
  5. اگر نشیمن‌تان بلند و باریک است، می‌توانید از یک کاناپه به عنوان جداکننده استفاده کرده و فضا را به دو بخش تقسیم کنید. مثلا فضای نشستن را اطراف شومینه یا تلویزیون برپا کنید و فضای دیگر را برای میز و صندلی ناهارخوری در نظر بگیرید.
  6. اگر بخشی از نشیمن شما در مسیر رفت و آمد قرار می‌گیرد، با چیدمان مناسب مبل ها می توانید از ایجاد مزاحمت در مسیر پیشگیری کنید. مبلمان کم و جمع و جور از رازهای یک چیدمان بهینه است.
  7. فکر نکنید چون نشیمن‌تان کوچک و مبل‌های تان کم است دیگر نمی‌توانید رسمی و شیک باشید. با انتخاب مبل‌های لوکس یا کلاسیم جمع و جور و طراحی دکوراسیون شکیل به راحتی می‌توانید یک نشیمن شیک و فاخر داشته باشید.
  8. مبل های تختی بدون پشتی مانند آنچه در تصویر می بینید، حس بزرگی و بازی به فضا می‌دهند و در عین حال همه چیز را نزدیک و صمیمی نگه می‌دارند.
  9. کاناپه‌ها و مبل‌های نیمکتی و توکار نیز راه‌حلی مناسب برای حداکثر استفاده از فضاهای باریک و کوچک نشیمن هستند.
  10. وقتی نشیمن‌تان کوچک و باریک است، باید تا جای ممکن از حداقل مبلمان استفاده کنید. مثلا می‌توانید میزهای عسلی به عنوان میز قهوه‌خوری یا همان میز جلو مبلی استفاده کنید و از اشغال فضا توسط میزهای متعدد جلوگیری نمایید.

 

زهرا مهدیان
عکاسی منزل رضوانه
زهرا مهدیان

ترفندهای چیدمان مبل در نشیمن کوچک

در این میان چیدمان مبلمان اتاق نشیمن نیز مقوله مهم دیگری است که باید به آن دقت کرد. برای این کار شما می توانید نگاهی به مطلب «7 ترفند چیدمان مبلمان در دکوراسیون اتاق نشیمن» بیندازید. در این مطلب با ارائه راهکارهایی از جمله، تعریف مسیر و فضا در دکوراسیون نشیمن، کاناپه تکی در دکوراسیون اتاق نشیمن کوچک، مبلمان ال شکل در اتاق نشیمن، استفاده از صندلی تکی، میز پذیرایی در دکوراسیون نشیمن، چیدمان مبلمان جلوی تلویزیون و لوازم دکوری در فضا نشیمن سعی شده تا راهی برای چیدمان مبلمان در اتاق نشیمنتان ارائه شود. شما می توانید با بهره گیری از این الگوها اتاق نشیمن خود را به مراتب بزرگ تر از آن چه که هست نشان دهید.

محمد محسنی
کاغذ دیواری و مبلمان زرد در دکوراسیون نشیمن
محمد محسنی

اما موضوع به همین جا ختم نمی شود. وب سایت چیدانه در مطلبی با عنوان «چیدمان مبل در دکوراسیون پذیرایی کوچک، 12 ایده ناب!» علاوه بر راهکارهای موجود، ایده هایی را نیز در رابطه با چیدمان مبلمان در اتاق نشیمن به شما نشان می دهد. همان طور که می دانید یکی از بهترین راه ها برای طراحی دکوراسیون منزل بررسی ایده های موجود است، پس شما هم می توانید از این ترفند استفاده کرده و از تصاویر موجود در این مطلب الهام بگیرید.

استودیو پر
خانه ی یوسف آباد
استودیو پر

نظم در دکوراسیون نشیمن کوچک

همان طور که می دانید یکی از راه های دیگر بزرگ تر نشان دادن دکوراسیون نشیمن و یا هر فضای دیگری تمیز و منظم نگه داشتن آن است. به همین مناسبت در مطلبی با عنوان «10 راز برای منظم نگه داشتن اتاق نشیمن» سعی شده تا با بیان 10 مورد به شما کمک شود تا بتوانید خانه تان را منظم تر نگه دارید. این موارد به این شرح هستند:

  • تعدادی سرعت‌گیر در فضای ورودی خانه خود قرار دهید.
  • از مبلمان دو طبقه استفاده کنید.
  • از مبلمانی که دارای فضاهای نگهدارنده مخفی هستند استفاده کنید.
  • از فضاهای نگهدارنده چرخ‌دار برای نگهداری از اسبا‌ب‌بازی‌های کودکان استفاده کنید.
  • فضایی موقت را برای نگهداری از روزنامه‌ها و مجلات در نظر بگیرید.
  • با خودتان در مورد وسایل مورد نیاز در اتاق نشیمن صادق باشید و جایی را برای آن‌ها در نظر بگیرید.
  • از سبدها استفاده کنید.
  • کشویی را برای نگهداری از وسایل مختلف در نظر بگیرید.
  • به وسایل الکترونیکی نظم دهید.
  • مجموعه‌ای از کتاب‌های مورد علاقه خود را در اتاق نشیمن نگه دارید.

شما هم می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها تجربیات خود را با ما در میان بگذارید!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه