Chidaneh.com placeholder image

جاذبه‌های گردشگری ایران، 5 غار شگفت‌انگیز که باید دید!

گردشگری: این بار از میان جاذبه‌های گردشگری ایران سراغ غارهای بی‌نظیر سرزمین‌مان رفتیم. جاذبه‌ای که تعداد آن در ایران هرچند کم نیست، ولی با این‌ وجود تعداد کسانی که با این جاذبه‌ آشنا هستند، انگشت‌شمارند. در این مطلب از چیدانه می‌خواهیم شما را با تعدادی از غارهای بی‌نظیری که در ایران وجود دارد، آشنا کنیم. پس این مطلب جذاب را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

غار علیصدر

فیلم نت

1. غار علیصدر

کمتر کسی هست که نام غار علیصدر همدان به گوشش آشنا نباشد. این غار بزرگ‌ترین غار آبی جهان است. امروزه بخش‌هایی از معابر کشف‌شده غار علیصدر با پروژکتور نورپردازی می‌شود و امکان بازدید از آنها با قایق میسر است. دالان‌های آبی با سقفی مملو از قندیل حقیقتا یکی از شاهکارهای جهان هستی است که نباید فرصت بازدید از این جاذبه زیبا را از دست داد.

غار کتله خور

2. غار کتله‌خور

این غار در دل کوه ساقیزلو در استان زنجان بوده و برخلاف غار علیصدر جزو غارهای منحصربه خشکی است. نکته جالب درخصوص غار کتله‌خور، خالص بودن ترکیبات آهکی موجود در قندیل‌های آن است. این ترکیبات، موجب شفافیت و زیبایی منحصربه‌ فرد در این غار شده است. شما می‌توانید شاهد کمیاب‌ترین قندیل‌ها، دهلیزها، گذرگاه‌ها، ستون‌های عظیم و تعدادی قندیل‌های توخالی و خاص در غار کتله خور باشید.

مطلب خواندنی: گردشگری در ایران، سفر به 7 دره سرسبز و دیدنی!

غار چال نخجیر

 3. غار چال‌نخجیر

این غار طبیعی، آهکی و زنده، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران در منطقه استان مرکزی است. قرار گرفتن غار چال‌نخجیر در دامنه کوه، دسترسی به آن را آسان کرده و گردشگران، به‌راحتی می‌توانند به آنجا سفر کنند. تنوع سنگ‌ها و کریستال‌هایی با اشکال مختلفی چون آبشار، زیبایی خیره‌کننده‌ای به این غار داده و هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند.

غار سنگ شکنان جهرم

4. غار سنگ‌شکنان

سنگ‌های این غار توسط عده‌ای از سنگ‌تراشانِ استان فارس در دل کوهی نزدیک شهرستان جهرم استخراج شده است. همچنین هنگام برداشت سنگ، برای جلوگیری از خراب‌شدن و خسارت به غار، بعد از چند متر پیشروی، ستون‌هایی را ایجاد کرده‌اند. این امر موجب زیبایی بیشتر غار شده و آن را به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و غارهای دست‌ساز و سنگی جهان تبدیل کرده است.

غار کرفتو

5. غار کرفتو

غار کرفتو یکی از جذاب‌ترین نقاط دیدنی استان کردستان محسوب می‌شود که ایرانیان باستان با وسایل دستی آن را ایجاد کرده‌اند. به‌علت وجود کتیبه یونانی که نامِ الهه هراکلس در آن نوشه شده؛ این غار آهکی به معبد هراکلس هم معروف است. غار کرفتو، متشکل از 4 طبقه است که دالان‌ها و راهروهای عبوری نشان از نوعی معماری پیشرفته در آن زمان دارد. شایان ذکر است در بعضی از اتاق‌های غار کرفتو؛ نقوشی از حیوانات، انسان و گیاه، حجاری شده است.

مطلب پیشنهادی: قلب تپنده گردشگری کردستان اینجاست!

غار کتله خور زنجان

سخن آخر

در این مقاله، 5 غار زیبا و شگفت‌انگیز در ایران را معرفی کردیم. تعطیلات عید، فرصت مناسبی برای سفر به این غارهای جذاب است. این فرصت را از دست ندهید.

منبع: مجله منزل| نویسنده: نازنین کاسبی| تحریریه چیدانه


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه