7 جاذبه گردشگری برای سفری چند روزه به طبیعت

7 جاذبه گردشگری برای سفری چند روزه به طبیعت

به قلم: تحریریه چیدانه

با افزایش و گسترش روزافزون آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، گاهی بهتر است از زندگی شهری و دغدغه‌های ناتمامش دور شده و قدم در طبیعت پاک بگذاریم. جایی که بشود با خیال راحت به تماشای آسمان نشست و نفس‌های عمیق کشید. بد نیست در این روزهای بهاری با چند جاذبه گردشگری طبیعی در ایران آشنا شویم. در این مطلب قصد داریم جاذبه‌های طبیعی گردشگری را به شما معرفی کنیم که شاید تا به حال آنجا نرفته‌اید. پس با این مطلب جذاب از چیدانه همراه باشید.

جاذبه های گردشگری ایران جنگل ابر

چوب و هنر

1. تور جنگل ابر

زیباترین و قدیمی‌ترین جنگل ایران بر دامنه رشته‌ کوه‌های البرز واقع شده و مرز بین منطقه جنگلی و نیمه‌بیابانی در استان سمنان و گلستان است. جنگل ابر، در 45 کیلومتری شمال شرقی شاهرود در مسیر جاده آزادشهر و پس از عبور از میان باغات بسطام، در امتداد قله چهارهزارمتری “شاهوار" قرار دارد. وجود ۸۵ نوع گونه گیاهی مانند: راش، بلوط، ممرز، افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان، گونه‌های کلاه میرحسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر، این منطقه را پوشش داده. همچنین گونه‌های گیاهی نادر مانند: نارون، بارانک، سرخدار و مانند آنها جنگل ابر را به موزه‌ای طبیعی تبدیل کرده است.

آب و هوای خاص این جنگل، درختان متفاوتی را در خود پرورش داده که برخی از آن‌ها با شکل خاص خود روی زمین خزیده و منظره زیبایی پدید آورده‌اند. جنگل ابر یکی از بانک‌های گیاهان دارویی در کشور شناسایی شده است. همه‌ساله مشتاقان و علاقه‌مندان زیادی از گوشه کنار جهان به سوی این جنگل بکر روانه می‌شوند.

تنگه گمبیل طبیعت گردی

2. تور بهشت گمشده تا تنگ گمبیل

تنگ گمبیل، نام منطقه‌ای سرسبز و دیدنی در استان فارس است. این تنگ در نزدیکی روستای ساران و بهشت مکان قرار گرفته است. برای گشت و گذار در این منطقه باید از رودخانه گمبیل در کف تنگه عبور کنید. آن هم عبوری خاطره‌انگیز میان رودخانه‌ای که از سپیدان جاری شده و تا نزدیکی دریاچه و قله برم فیروز می‌رسد. آب‌های سرد و روان این تنگه و درختان سرسبزی چون سنجد و بید، به زیبایی این منطفه افزوده‌اند. عشایر قشقایی در شش ماه اول سال مهمان این منطقه خوش آب‌و‌هوا هستند.

پوشش جانوری تنگ گمبیل شامل: گرگ، قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، خرس قهوه‌ای و خرگوش غربی است. انواع عروس سنگ‌ها، پرسیاووشان، کیکم، داغداغان و گون نیز پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند. مسیر رسیدن به تنگ گمبیل نیز حال و هوای خاص خودش را دارد. حس و حال عبور از میان باغ‌های سیب و درختان سر به فلک کشیده سپیدار در کنار علف‌زارهای یونجه و شبدر از یادتان نخواهد رفت. بهشت گمشده، پیست اسکی کمهر و آبشار مارگون هم از جاذبه‌های دیدنی در مجاورت تنگ گمبیل هستند.

دریاچه نمک حوض سلطان قم

3. تور دریاچه نمک و حوض سلطان

حوض سلطان به نام‌هاى دیگری مانند: دریاچه قم، دریاچه ساوه، دریاچه شاهى و دریاچه حوض سلطان معروف است. ارتفاع آن از سطح دریا، 710 متر است و با بارندگى 100 تا 120 میلیمتر در سال، این منطقه در حوزه نواحى کم‌باران قرار می‌گیرد. منطقه گردشگری حوض سلطان دارای چهار بخش کفه نمکی (بخش اصلی تالاب)، حاشیه باتلاقی، محدوده اکولوژیک و دشتی است. دریاچه نمک حوض سلطان در 40 کیلومتری شمال شهرستان قم و 85 کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه تهران قم قرار دارد.

این مطلب را هم بخوانید: بهترین تور طبیعت گردی تهران، مناطقی در اطراف تهران که باید ببینید!

وسعت و شکل دریاچه حوض سلطان، متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است. در مواقع بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف، علاوه‌بر افزایش میزان آب ورودی؛ وسعت دریاچه زیاد و در غیر از این ایام وسعت آن کاهش می‌یابد. بدین ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است.

کویر مرنجاب

4. تور کویر مرنجاب

جاده ابریشم، این نامی‌ترین شاه‌راه تاریخ که بدون ایران هیچ‌گونه معنی و مفهومی ندارد. کاروانسرای مرنجاب، قصر بهرام، ده نمک، سرخه و چندین کاروانسرای دیگر در مسیر جاده ابریشم است. در قدیم مسیر مرنجاب، پایتخت اصفهان را از طریق کاشان به جاده سنگفرش کویر، پیوند می‌داده است. این مسیر از گرمسار به طرف پایین منحرف شده و تا سیاه‌کوه ادامه می‌‌یابد و به جاده دستکن متصل می‌گردد. دستکن در ادامه مسیر کویر مرنجاب، محل انشعاب جاده‌ای بوده که کاشان را به گرمسار و ورامین مرتبط می‌ساخته. شاخه‌ای از این جاده به سوی اردستان و شاخه‌ای به جانب یزد ادامه پیدا می‌کرده است.

مجموعه این مسیرها به عنوان مویرگ‌هایی برای اتصال به شاهرگ جاده ابریشم که دامغان را به ری پیوند می‌داده، عمل می‌کرده. از سویی کاروانسرای مرنجاب و قصر بهرام در راه سیاه‌کوه و جاده کویر نمک قرار دارد. نام کاروانسرا بر پایه نام منطقه که به کویر مرنجاب شهرت دارد، گذاشته شده است. مرنجاب از شرق به دشت کویر و از جنوب شرقی به دو کوه یخاب و کوه لطیف منتهی می‌شود.

کویر مصر

5. تور کویر مصر و گرمه

روستای مصر در 45 کیلومتری شرق شهرستان جندق و در 30 کیلومتری شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان قرار دارد. روستای مصر به‌دلیل قرار گرفتن در جنوب کویر بزرگ، دارای آب و هوای گرم و خشک است. جمعیت این روستا بر طبق آخرین سرشماری 120 نفر است و مردم این روستا از طریق  کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند.

از شن‌های روان این منطقه، محلی‌ها با عنوان زیبای فارسی (ماسه بادی) رمل، نام می‌برند. نیزار مصر در 6 کیلومتری شرق کویر مصر قرار دارد و در اثر آب چشمه‌ای زیبا پدید آمده است. این نیزار دارای نی‌های بلند است که ارتفاع بعضی از آنها به 4 متر می‌رسد! چشمه این نیزار، آبشخور حیوانات منطقه است. از دیدنی‌های دیگر اطراف این روستا می‌توان به چال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رمل‌های ماسه‌ای اطراف روستا اشاره کرد.

دره راگه

6. تور دره راگه تا روستای میمند

سفر به دره راگه و روستای میمند، سفر به یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای باستانی ایران است. این روستای 3 هزار ساله که در دل کوه ساخته شده به‌زودی در فهرست میراث جهانی هم به ثبت می‌رسد. سفر به این روستا، سفر به قلب تاریخ سکونت در ایران است. روستای میمند در نزدیکی شهر بابک در شمال شرقی کرمان، یکی از روستاهای شگفتی‌ساز ایران است. ساختمان‌ها در میمند مانند کندوان در آذربایجان شرقی، در دل کوه و صخره‌ها ساخته شده و طی سه هزار سال گذشته نیز چندان دستخوش تغییر نشده است. مردم این روستا، هنوز در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که به گفته باستان‌شناسان، 12 هزار سال پیش پدران‌شان با دست خود در دل کوه ساخته‌اند!

خواندن این مطلب خالی از لطف نیست! گردشگری در ایران، سفر به 7 دره سرسبز و دیدنی!

ترجمه کتیبه میمند، مضمونی این چنین دارد: “روزی که کوه‌ها شکاف بردارند، افسانه‌های میمند به حقیقت می‌پیوندد و گنجینه‌های میمند پدیدار خواهند شد. اما تنها یک نفر به آن دست می‌یابد و او کسی است که از سوی خورشید می‌آید." از آنجا که میمند مسیر سهل‌الوصولی ندارد در طول سده‌های گذشته دستخوش تغییرات زیادی از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و حتی زبان هم نشده است. تا قرن گذشته هنوز آثاری از میتراپرستی در زندگی مردم روستای میمند به‌خوبی قابل مشاهده بوده است.

حیات وحش کالمند - گوزن زرد

7. تور حیات وحش کالمند

گوزن زرد ایرانی، بزرگ‌تر از شوکا و کوچک‌تر از مارال (دو گوزن دیگر بومی ایران)، از جاذبه‌های گردشگری حیات وحش کالمند است. خال‌های سفید روی پشت و پهلوهای گوزن زرد، آن را کاملا از این دو نوع گوزن دیگر متمایز می‌کند. نرها شاخ‌های بلند و نسبتا پهنی دارند. رشد شاخ‌ها از یک سالگی به بعد شروع می‌شود ولی شاخک‌ها از دو سالگی ظاهر می‌گردند. در اواخر فصل زمستان، شاخ‌ها می‌افتند و شاخ‌های جدید بلافاصله شروع به رشد می‌کنند و در تابستان تکمیل می‌شوند. موها در فصل تابستان کوتاه است. رنگ پشت و پهلوهای گوزن در این فصل زرد متمایل به قرمز و زیر بدن و کفل‌ها و دم آن سفید است. در قسمت پشت و پهلوها، خال‌های سفید مشخصی دارد. در زمستان نیز موها بلندتر و به رنگ خاکستری با خال‌های نامشخص است. دیدن جست‌و‌خیز این گوزن‌ها میان دشت‌های زیبای حیات وحش کالمند بسیار دیدنی است.

این منطقه شکار ممنوع، در 20 کیلومتری شهرستان مهریز و 50 کیلومتری مرکز استان و بهادران در 85 کیلومتری یزد قرار گرفته است.

جاذبه های گردشگری ایران

سخن پایانی

این مقاله 7 جاذبه گردشگری بکر در ایران را برای طبیعت‌گردی و سفری چند روزه به دل دشت و بیابان و جنگل به شما پیشنهاد می‌دهد. گفتنی‌ست که ایران با داشتن 4 فصل آب و هوایی مختلف، سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. با سفر به این مکان‌های گردشگری، شادابی طبیعت را در دل خود زنده نگه دارید.

مطلب پیشنهادی: 7 مقصد ناشناخته و جذاب برای سفر نوروزی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه