تغذیه در ماه مبارک رمضان، افطاری چی درست کنم؟

تغذیه در ماه مبارک رمضان، افطاری چی درست کنم؟

به قلم: تحریریه چیدانه

کم‌کم از نیمه ماه مبارک رمضان گذشتیم. تغذیه در ماه مبارک رمضان، یکی از مهم‌ترین مواردی‌ست که در این ماه پرفیض و برکت، اهمیت زیادی دارد. به همین منظور در این مطلب می‌خواهیم پاسخ سوال یکی از همراهان چیدانه در رابطه با برنامه غذایی ماه مبارک رمضان را با شما در میان بگذاریم، شاید این سوال دغدغه شما عزیزان هم باشد، پس با ما همراه باشید.

تغذیه در ماه مبارک رمضان فصل بهار

سرویس خواب بالسا

کتلت و شامی ماه رمضان

برنامه غذایی افطار ماه رمضان در بهار

سوال: من برای درست کردن افطار مناسب سردرگم هستم و به دنبال لیست غذاهای مناسب برای افطار هستم امکانش هست راهنماییم کنید؟
پاسخ: برای تغذیه در ماه مبارک رمضان در فصل بهار، به دلیل اینکه روزها نسبتا بلند هستند؛ افطار و شام خود را یکی کنید. انتخاب غذاهای سبک و مقوی مثل: انواع کتلت‌ها و شامی‌ها همراه با سالاد، حذف و یا کم کردن برنج و جایگزین کردن غلات و نان‌های سبوس‌دار، می‌تواند برنامه غذایی مناسبی برای افطاری ماه رمضان باشد.

مطلب پیشنهادی: چند ایده جذاب برای سفره‌آرایی افطار و سحر در نوروز

بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه رمضان

بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان بهاری

توجه داشته باشید امکان افت فشار در ساعات پایانی روز در این ماه، بسیار وجود دارد. پس بهتر است برای تعدیل این موضوع، روزه خود را با قند طبیعی مثل خرما، باز کنید و از شیرینی‌های متداول ماه رمضان مثل زولبیا و بامیه کمتر استفاده کنید. بد نیست بدانید که هر بامیه حدود 80 کالری دارد؛ یعنی کالری معادل یک عدد موز و یا حدود 5 قاشق غذاخوری برنج! پس بهتر است در مصرف این شیرینی‌ها محتاط‌تر باشید.

روزه را با چی باز کنیم؟

لازم به ذکر است به هیچ عنوان روزه‌تان را با آب سرد باز نکنید، زیرا در این صورت به کبدتان، آسیب می‌زنید. شما می‌توانید روزه خود را با چای کمرنگ، آب جوش یا شیر گرم و چند عدد خرما باز کنید. سعی کنید بین افطاری اولیه یعنی چای و خرما و نان و پنیر و غذا و شام اصلی افطار، کمی فاصله بیندازید. در این حالت، معده‌تان دچار آسیب نمی‌شود.

آش رشته، غذای مناسب تغذیه در ماه مبارک رمضان
آش رشته ماه مبارک رمضان
غذاهای مناسب افطار در ماه رمضان- سوپ- سالاد
سوپ افطار در ماه رمضان
حلیم در تغذیه ماه مبارک رمضان
حلیم ماه مبارک رمضان
فرنی ماه رمضان
فرنی ماه رمضان
تغذیه ماه مبارک رمضان با فرنی
تغذیه ماه مبارک رمضان با فرنی
فرنی ماه مبارک رمضان
فرنی ماه مبارک رمضان
کاچی ماه رمضان
کاچی ماه رمضان
شیربرنج در تغذیه ماه مبارک رمضان
شیربرنج در تغذیه ماه مبارک رمضان
شیر برنج در تغذیه ماه مبارک رمضان
شیر برنج ماه رمضان
شیربرنج
شیربرنج
تغذیه ماه مبارک رمضان با شله‌زرد
شله‌زرد

غذاهای مناسب افطاری ماه رمضان در بهار

همچنین برای غذای افطار؛ آش ساده، عدسی، حلیم، سوپ، فرنی، کاچی، شیربرنج، شله‌زرد، انواع حلوا را درنظر بگیرید. از طرفی انواع کوکو و خوراک‌ها نیز برای افطاری ماه رمضان در بهار، مناسب است. درست کردن غذاهای ساده مانند انواع فینگرفودها نیز در ایام ماه رمضان، مناسب کسانیست که حوصله درست کردن غذاهای زمان‌بر را ندارند.

این مطلب را از دست نده: 8 فینگرفود رمضان، مناسب برای افطار و سحر!

نیابدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان در فصل بهار

در ماه رمضان و فصل بهار، از خوردن حجم غذای زیاد خودداری کنید. زیرا در این فصل، قدرت هضم و جذب سیستم گوارش در بدن، کاهش می‌یابد و ممکن است با مشکل روبرو شوید. از سوی دیگر حتی‌الامکان خوردن غذاهای چرب و پرکالری، ادویه‌دار، تند و فست‌فودها را هم از برنامه غذایی خود، کمرنگ کنید. این غذاها در طول روز باعث افزایش ترشح عرق و اختلال در فعالیت دستگاه هاضمه، خواهند شد.

میوه و سبزیجات

با میوه و سبزی‌جات، آب بدنتان را حفظ کنید!

همانطور که می‌دانید در طول ساعات روزه‌داری، آب بدن کم می‌شود. بنابراین بعد از اذان مغرب، از خوردن میوه‌جات و سبزیجات پرآب غفلت نکنید. به طور کلی خیار، کاهو، کلم و سیب، کمبود آب بدن را جبران می‌کنند.

نوشیدنی‌های مناسب افطار- عرق بیدمشک- تخم شربتی

خاکشیر، نوشیدنی مناسب افطار
خاکشیر، نوشیدنی مناسب افطار
شربت‌های مناسب افطار در ماه رمضان
شربت‌های مناسب افطار در ماه رمضان

نوشیدنی‌های مناسب افطار چیست؟

در روزهایی که هوا گرم‌تر است؛ عرقیات ماه رمضان، میوه‌های آب‌دار مانند هنداونه، خربزه و یا طالبی را فراموش نکنید. همچنین نوشیدن آب را هم در برنامه بعد از افطار خود، بگنجانید. از نوشیدنی‌های طبیعی مثل خاکشیر، عرق بیدمشک و غیره غافل نشوید. این نوشیدنی‌ها کمبود آب بدن را جبران می‌کنند. همینطور سعی کنید بین ساعات افطار تا سحر، 8 لیوان آب بنوشید تا دچار کمبود آب نشوید.

حساسیت فصلی و بهاره را کاهش دهید

کسانیکه در فصل بهار دچار حساسیت فصلی هستند، دمنوش گیاهی درست کنند. برای اینکار گل بنفشه و شکر تیغال را در 2 لیوان آب بریزید و روی حرارت ملایم بجوشانید تا 1 لیوان آن باقی بماند. دمنوش باقی‌مانده را صاف کنید و شب پیش از خواب میل کنید. بهتر است افرادی که خارش گلوی‌شان خیلی زیاد است علاوه‌بر شب، صبح بعد از بیدارشدن از خواب نیز 1 لیوان از این دمنوش گیاهی بنوشند. همچنین خوب است اگر مواد غذایی حساسیت‌زا مانند گوجه، بادمجان، ادویه‌جات، غذاهای سرخ‌کردنی، شکلات و قهوه را نخورید.

سفره افطار در ماه رمضان

در انتها

در این مقاله، بایدها و نبایدهای افطاری و تغذیه در ماه مبارک رمضان و برنامه غذایی مناسب این ماه در فصل بهار را بیان کردیم. شما هم پیشنهادهای خود برای افطاری این ماه را ارسال کنید. از اینکه بهترین لحظات زندگی‌تان را با ما شریک می‌شوید، از شما سپاسگزاریم.

نویسنده: ثمینا فراهانی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه