Chidaneh.com placeholder image

سریع‌ترین راه‌ها برای تمیز کردن خانه

به قلم: تحریریه چیدانه

خانه داری: در چیدانه می‌خواهیم تجربه خود را با شما در میان بگذاریم. می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه می‌توان به کارها سرعت بخشید.
تمیز کاری، رسیدن به نظم و پاکیزگی کافی، برای داشتن خانه‌ای تمیز در کم‌ترین زمان ممکن است. هر چه ما در تمیزکاری موثرتر عمل کنیم، زمان بیش‌تری را می‌توانیم در بیرون از خانه به سر ببریم و از فعالیت‌های خود لذت ببریم. خیلی خوب است که در بیرون از خانه بدون نگرانی از کارهای خانه لذت ببریم.
 

سرویس خواب بالسا

در ادامه نکاتی مرتبط با تمیزکاری سریع خانه و خانه‌داری موثر را با شما در میان می‌گذاریم.

1.        کارهای روتین خود را به طور روزانه انجام دهید.

 

اگر کارهای عادی روزانه خود را به طور مرتب انجام دهید، کارها از همان ابتدای امر از کنترل خارج نمی‌شود. خانه‌شما نیز به قدر کافی تمیز و منظم باقی می‌ماند. به ما اعتماد کنید، روتین‌های مربوط به تمیز کردن خانه زندگی شما را دگرگون می‌کند.

در این کار می‌توانید از عادات خود پیروی کنید. نکته مهم این است که خود را در یک ریتم ساده از عمل تمیز کردن و نظم‌ بخشیدن به خانه قرار دهید. وقتی این کار را انجام دهید، دیگر کارهای مربوط به خانه‌داری به نظرتان سخت و دشوار نمی‌آیند و کل روز شما را نمی‌گیرند. این نکته واقعا مهم است.

2. برای موفقیت لباس به تن کنید.

آیا می‌خواهید در فعالیت‌های خانه‌داری شما تغییر عمده‌ای حاصل شود؟ لباسی که برای این کار به تن می‌کنید تاثیر بسیار زیادی بر روی فعالیت‌های خانه‌داری شما می‌گذارد. تجربه صحت این ادعا را به ما ثابت کرده است.شما خانه خود را وقتی لباس‌های راحتی به تن دارید به خوبی تمیز نمی‌کنید. این حرف ممکن است عاشقان لباس‌های راحتی را ناامید کند. به طور کلی لباس‌ها نقش بسیار مهمی در انجام کارهای مختلف در زندگی ما بازی می‌کنند، هر کاری لباس مخصوص به خود را نیاز دارد.

تجربه به ما ثابت کرده است که هنگام تمیزکاری و انجام کارهای خانه باید به درستی لباس بپوشیم. این کار را امتحان کنید. لباس مناسب به تن کنید که کارایی شما در انجام امور خانه افزایش پیدا می‌کند.

3. تمرکز خود را حفظ کنید.

وقتی شروع به تمیزکاری خانه خود می‌کنید گاهی اتفاق می‌افتد که برای مثال 15 دقیقه را صرف انجام کاری کنید که نباید زمان به این زیادی را وقت صرف آن کرد. اختصاص دادن زمانی مشخص برای انجام هر کار باعث می‌شود تا شما تمرکز خود را بر روی انجام آن کار معین حفظ کنید و چیزی حواس شما را پرت نکند. برای انجام این کار از یک زمان‌سنج استفاده کنید تا هیچ گاه زمان از دست شما خارج نشود. زمان‌سنج شما دوست شما در هنگام انجام کارهای خانه است. حتما از آن استفاده کنید.
 

4. وسایل مربوط به کارهای خانه و تمیزکاری را در یک مکان مناسب قرار دهید.

  وقتی در حال انجام کاری در طبقه بالا هستید به وسیله‌ای در طبقه پایین نیاز پیدا می‌کنید و این کار تمرکز شما را از روی کاری که در حال انجام آن هستد از بین می‌برد. شاید در راه سری به اینترنت بزنید و ایمیل خود را چک کنید و در نهایت کلا از انجام کار صرف نظر کنید. اما اگر تمام وسایل مورد نیاز را در مکان مناسبی قرار دهید دیگر نیازی به طی مسافتی نیست و بدون حواس‌پرتی می‌توانید کارتان را به سرعت انجام دهید.

5. در حین کارهای دیگر عمل تمیزکاری را انجام دهید.

انجام کارهای خانه‌داری و تمیزکاری در حین و یا بعد از کارهای دیگر باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. حتی اگر در نگاه اول به نظر برسد که شما دائما در حال تمیزکاری هستید، اما این کار تبدیل به طبیعت ثانویه شما شده و دیگر به این مسئله فکر نمی‌کنید.

توصیه‌هایی پیرامون انجام کارهای خانه‌داری و تمیزکاری در حین و یا بعد از کارهای دیگر:

·        دوش را پس از دوش گرفتن تمیز کنید.

·        پس از شستن و مسواک زدن دندان‌ها، سینک دستشویی را تمیز کنید.

·        پیش از خوردن صبحانه، تمام لباس‌های کثیف را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.

·        زمان‌سنج خود برای زمانی که قرار است لباس‌ها را داخل خشک‌کن بیاندازید و از آن دربیاورید تنظیم کنید.

·        لباس‌ها را سریعا از خشک‌کن درآورید و آن‌ها را آویزان کنید. لباس‌ها را بر روی هم کپه نکنید، بلکه دوباره تاکید می‌کنم آن‌ها را از رخت‌آویز آویزان کنید.

·        پیش از شروع به غذا پختن و یا غذا خوردن، ماشین ظرفشویی را خالی کنید.

·        به جای این‌که ظرف‌ها را پس از غذا خوردن داخل سینک ظرفشویی قرار دهید، آن‌ها را داخل ماشین ظرفشویی بگذارید.

·        قابلمه‌ها را سریعا پس از غذا پختن در آب قرار داده تا خیس بخورند.

·        پس از شام به سرعت میز غذاخوری را تمیز کنید.

·        پس از این‌که ظرف‌ها را داخل ماشین ظرفشویی قرار دارید، دکمه استارت را زده و همه ظرف‌ها را بشویید.

انجام این کارها بسیار ساده است و در زمان شما صرفه‌جویی می‌شود.

6. کارها را طبق یک نظم منطقی انجام دهید.

اگر نیاز باشد که کل یک اتاق یا کل یک خانه را از بالا تا پایین تمیز کنید، فکر کردن به یک نظم منطقی در انجام کارها بسیار سودمند و کمک‌کننده است. برای مثال، همیشه قبل از گردگیری جاروبرقی بکشید. اگر این کار را به گونه‌ای دیگر انجام دهید، همه خانه دوباره پر از گرد و غبار می‌شود زیرا پس از کشیدن جاروبرقی دوباره گرد و غبار در فضا جمع می‌شود.

در آشپزخانه، کارها را از بالا به پایین انجام دهید. وسایل برقی و پیش‌خوان‌ها را تمیز کنید، و سپس کف آشپزخانه را بشویید. 

نظم و ترتیب در انجام کارهای خانه‌داری باعث می‌شود تا شما انرژی کم‌تری مصرف کنید. اولویت‌بندی تقریبا در همه کارها ثمربخش است.
 

7. بار خود را سبُک کنید.

وسایل کم‌تر به معنی زمان کم‌تر برای تمیزکاری و نظم‌بخشی به خانه و داشتن فضای بیش‌تر است. وقتی تمام کمدها و کابینت‌ها شما مملو از وسیله است، نظم‌بخشی به آن‌ها و تمیز کردنشان کار بسیار دشوار و طاقت‌فرسایی است. پس بهترین کار خلاص شدن از شر وسایل اضافی خانه است. با این کار هم باز خود را سبک می‌کنید و هم به افرادی که به وسایل شما نیاز بیش‌تری دارند کمک می‌کنید.
 

وقتی وسایل کم‌تری داشته باشید، زمان کم‌تری را صرف کارهای خانه می‌کنید و در نتیجه کارهای روزانه شما سریع‌تر انجام می‌شوند. سریع تمیز شدن خانه باعث می‌شود تا شما زندگی راحت‌تر و شادتری داشته باشید و هر روز زمان کمی را صرف تمیز کردن خانه خود کنید.

منبع: theinspiredroom | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

 

مطالب بیشتر:  راه کارهای مقابله با آلودگی های خانه

رازهای خانه‌داری برای داشتن خانه ای تمیز

8 فوت کوزه‌گری خانه داری​

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه