Chidaneh.com placeholder image

10 ترفند شیک برای مهمانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضای نشیمن:  اگر فضای اصلی پذیرایی شما آن حس و حالی که دوست دارید را برای پذیرایی از مهمانانتان ندارد، همین حالا بهترین زمان برای شروع کار است. از مهمانی‌های شلوغ گرفته تا جمع شدن خانواده، اتاق نشیمن شما جایی است که مهمانانتان احتمالا بیشترین اوقات خود را در آن خواهند گذراند. این ده قدم را پشت سر بگذارید تا وقتی زمان مهمانی می‌رسد فضایی گرم و مرتب و شیک در اختیار داشته باشید.
 

اسکای اسکرپر

1. فضا را خالی تصور کنید.

اول از همه تصور کنید که اتاقتان هیچ اثاثیه‌ای ندارد. فقط دیوارها هستند و کف اتاق. البته گفتنش شاید ساده‌تر از انجام دادنش باشد ولی به هرحال امتحان کنید. توجه خود را متوجه مناطقی کنید که بدون وسیله بهتر هستند. کشف چنین فضاهایی نشانه خوبی به شما می‌دهد که باید چیزی را در آن منطقه حذف کنید.

از آنجایی که بحثمان در مورد تغییر دادن کلی و زیر و رو کردن اتاق نیست، سعی کنید توجهتان را روی کارهایی متمرکز کنید که می‌توان بصورت واقع‌بینانه  انجام داد. برداشتن وسایل همیشه آسان‌تر از خریدن چیزی جدید است (بخصوص اگر بودجه محدودی هم داشته باشید). به همین دلیل هم نگاه کنید ببینید چطور می‌توانید با برداشتن چیزی که اذیتتان می‌کند روحی تازه به اتاق وارد کنید. حتی جابجا کردن یک وسیله به اتاقی دیگر هم می‌تواند اثربخش باشد ولی اگر دلتان برای آن وسیله تنگ نمی‌شود یا آن را بفروشید یا بدهیدش به کسی.
 

2. نقطه کانونی اتاق را پیدا کنید.

در یک اتاق نشیمن با شومینه یا طاقچه معمولا همان قسسمت نقطه کانونی اتاق محسوب می‌شود. ولی شاید چیز دیگری در اتاق داشته باشید که بخواهید توجه را به آن جلب کنید. مثلا یک نقاشی زیبا، یک مبل چشم‌گیر یا پنجره‌ای که به نمایی خارق‌العاده باز می‌شود. وقتی در مورد نقطه کانونی اتاق تصمیم گرفتید هر چیزی که روی آن یا در اطرافش وجود دارد و باعث کم شدن تاثیر آن قسمت می‌شود را بردارید: آیا روی طاقچه‌ پر از وسایل تزئینی است؟ آیا روی مبل زیبایتان تعداد زیادی کوسن وجود دارد که نمی‌گذارند دوخت‌های زیبا آن دیده شوند؟ برشان دارید.
 

3. به جریان سیال اتاق توجه داشته باشید.

در برخی از اتاق‌ها خیلی راحت‌تر از اتاق‌های دیگر می‌شود اثاث چید. اگر در پیدا کردن جای درست اثاثیه در اتاق مشکل دارید، یک قدم به عقب برداشته، در چارچوب در بایستید و چند عکس از اتاق بگیرید. آیا هیچ اثاثیه بزرگی وجود دارد که جلوی دیدتان را گرفته باشد؟ آیا راه ورود به اتاق و حرکت در فضای آن باز و راحت است؟

پیش از آن که دست به جابجایی وسایل سنگین بزنید ایده‌های مختلف در مورد شیوه چینش وسایل را روی کاغذ  طراحی کنید. بدن درد جزو برنامه‌ها نیست.
 

4. از چیزهای دیگر الهام بگیرید.

آیا هنوز اتاقتان آن چیز استثنایی و خاصی که بدنبالش هستید را کم دارد؟ به مجلات مراجعه کرده و چند عکسی که قند در دلتان آب می‌کنند انتخاب کنید. تمام نشده! بعد باید بفهمید چه چیزی در آن عکس‌ها است که توجه شما را به خودش جلب کرده. برخی موارد (مثل سقف بلند یا پنجره‌های عظیم) را نمی‌توانید بدست بیاورید ولی شاید آنچه به دلتان نشسته چیز دیگری باشد. شاید یک سبک صندلی خاص، یک سینی جذاب، یک رنگ یا الگویی باشد که می‌توانید آن‌ را وارد فضای خودتان بکنید. دنبالش بگردید و اگر توانستید بدستش بیاورید.
 

5. رنگ‌ها را تنظیم کنید.

به عکس‌هایی که از فضای اتاقتان گرفتید برگشته و این بار به رنگ‌های اتاق دقت کنید. چه چیزی در مورد رنگ‌های موجود در اتاق نشیمن توجه شما را به خودش جلب می‌کند؟ آیا در اتاق بیش از حد رنگ به کار رفته یا اصلا به اندازه کافی رنگ در اتاق دیده نمی‌شود؟ اگر تعداد زیادی رنگ‌های مختلف در اتاق دارید سعی کنید چند عدد از وسایلی که به این رنگ‌ها هستند را حذف کرده تا پالت رنگی اتاق ساده و سیال‌تر شود. اگر مشکل این است که رنگ چندانی در اتاق وجود ندارد برای خودتان یک کوسن، گلدان یا سینی جدید به رنگی که دوست دارید بخرید.

6. کمی تقارن ایجاد کنید.

چشم انسان عاشق دیدن تقارن است. اگر اتاق در اتاق نشیمن شما هماهنگی زیادی وجود ندارد شاید لازم باشد کمی تقارن به آن اضافه کنید. برای مثال می‌توانید یک جفت لامپ مشابه در اتاق استفاده کرده یا تابلوهایی با قاب یکسان به دیوار آویخته یا یک جفت کوسن روی مبل قرار دهید.
 

7. فاصله‌ها را درست کنید.

اسباب و اثاثیه‌ای که خیلی دور از هم قرار گرفته باشند باعث می‌شوند فضا حالتی ناراحت به خود بگیرد. اگر هم خیلی به هم نزدیک باشند ممکن است پای مهمانانتان به آن‌ها گیر کند.

* میز جلوی مبل را به فاصله چهل تا چهل و پنج سانتی‌متر از آن قرار دهید.

* میزهای کنار صندلی باید به قدری به صندلی نزدیک باشند که بتوان به راحتی نوشیدنی خود را روی آن‌ها گذاشت.

* حدود یک متر فاصله بین اثاثیه‌هایی که قرار است افراد از میانشان بگذرند داشته باشید.

صندلی‌ها را با فاصله‌ای بیشتر از 3 متر از هم قرار ندهید (برای مثال فاصله مبلی که پشت یک میز قرار دارد تا صندلی راحتی سمت دیگر آن). این کار باعث می‌شود گفتگوها به خوبی جریان داشته و فضای گرمی در اتاق ایجاد شود.
 

8. نورپردازی درستی داشته باشید.

با استفاده از تعداد زیادی چراغ‌ با وات پایین نور بسیار بهتری می‌توان بدست آورد تا با چند چراغ پرنور. به غیر از فضاهای خیلی کوچک در همه فضاهای دیگر برای اینکه به نورپردازی قابل قبولی دست پیدا کنیم باید از حداقل سه منبع نوری استفاده کنیم و بهتر است شما بدنبال پنج تا هفت منبع نوری باشید. ترکیبی از چراغ‌های رومیزی، چراغ‌های کفی و شمع یا چراغ‌های چشمک‌زن را امتحان کنید. اگر یک چراغ سقفی با کلید دیمری دارید در طول مهمانی نور آن را کم کنید و در غیر این صورت از آن استفاده نکنید.
 

9. چند جای نشستن اضافه در نظر بگیرید.

با جا دادن چند جای نشستن اضافه در چیدمان خود همیشه آمادگی پذیرفتن مهمانانی بیش از انتظار را داشته باشید. نیازی نیست برای این وسایل خرج زیادی بکنید. می‌توانید از چهارپایه‌های معمولی یا مبل‌های مدل عثمانی ارزان‌قیمت استفاده کرده یا از فروشگاه‌های ارزان‌فروشی یا حراجی‌ها صندلی‌هایی مناسب خریداری کنید. چند ایده در این زمینه:

* یک جفت نیمکت تاشو جلوی شومینه بگذارید.

* یک جفت چهارپایه زیر میزِ کنار دیوار بگذارید.

* یک صندلی تکی یا یک نیمکت کوتاه جلوی یک دیوار خالی بگذارید.

* میز عسلی معمول خود را با یک صندلی مدل عثمانی تعویض کنید تا بتوان از آن به عنوان میز هم استفاده کرد.
 

10. جزییات را سر و سامان دهید.

اگر تا اینجا رسیدید باید به شما تبریک گفت! تنها کاری که برای آماده کردن اتاق جهت پذیرایی از مهمانان مانده توجه به جزییات آن است.

* روی میزها را با تعدادی کتاب یا گلدان‌هایی کوچک تزئین کنید.

* مبلمان را لکه‌گیری کرده و روکش‌هایشان را بدهید خشک‌شویی. 

* یک ست چای‌خوری یا سینی زیبا در اتاق قرار دهید.

به ما بگویید: نظرات خود را می توانید در قسمت بحث و گفتگو چیدانه با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه