Chidaneh.com placeholder image

تجربه‌ای انرژی‌بخش: فضای ورودی خانه خود را تمیز نگه دارید

به قلم: تحریریه چیدانه

ورودی و راهرو: طراحی و چیدمان راهر‌وها و ورودی‌های کوچک، باریک، و نقلی کار کاملا چالش‌برانگیز و دشواری است. و در کنار طراحی و چیدمان، پاکیزه و منظم نگه داشتن این نوع فضاها نیز یک مشکل و دردسر است. اگر راهروی ورودی خانه شما، علیرغم تلاش‌های بی‌وقفه‌تان برای تمیز و منظم نگه داشتن آن، بی‌نظم و شلوغ می‌شود، شاید زمان آن رسیده است که کارهای جدیدی را در این فضا انجام دهید.

با چیدانه همراه شوید تا هفت راه را به شما نشان دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید راهروی ورودی خانه خود را به خوبی منظم نگه دارید، به گونه‌ای که همیشه تمیز و مرتب به نظر برسد (حتی راهروهای خیالی و غیرواقعی).

چوب و هنر

 

1.       راهروی ورودی خانه خود را الهام‌بخش و جذاب بسازید.

ایجاد یک فضای ورودی زیبا، مدرن، و خوشایند یکی از بهترین شیوه‌ها برای ایجاد انگیزه در تمیز و منظم نگه داشتن آن است. برای مثال به نمونه موجود در عکس بالا توجه کنید: بدون وجود کاغذ دیواری، آثار و تابلوهای هنری، و یک جاچتری زیبا و جذاب که شبیه یک جغد است، این فضا تبدیل به یک تکه دیوار کسل‌کننده با یک قفسه معلق می‌شد و هیچ جذابتی پیدا نمی‌کرد. آیا اگر شما هم چنین فضای ورودی در خانه خود داشتید بیش‌تر به آن توجه نمی‌کردید تا هر روز که به خانه باز‌می‌گردید با دیدن این فضا لبخند بر لبان‌تان شکل بگیرد؟

 

2.      زمانی را برای نظم بخشیدن به فضای ورودی تعیین کنید.

زمانی مشخص از فعالیت‌های روزانه خود را به عنوان نشانه‌ای برای تمیز کردن و نظم بخشیدن به فضای ورودی خانه و خارج کردن وسایلی که به این فضا تعلق ندارد تعیین کنید. مثلا از ایده‌های زیر برای انجام این کار می‌توانید استفاده کنید:

·        آیا یک سگ در خانه دارید؟ قطعا زمانی از روز را به بیرون بردن و دواندن سگ خود اختصاص می‌دهید. وقتی پس از انجام این کار به خانه برمی‌گردید زمانی را صرف تمیز کردن فضای ورودی خانه خود کنید. سعی کنید این زمان‌بندی را تبدیل به عادت روزانه خود کنید.

·        هر صبح وقتی منتظر جوش آمدن آب کتری و یا آماده شدن قهوه هستید، نامه‌های رسیده را دسته‌بندی کنید و لباس‌های اضافه را از فضای ورودی خانه خود خارج کنید.

·        در شب پس از بیرون گذاشتن سطل آشغال، زمانی را به تمیز کردن و نظم بخشیدن به فضای ورودی خانه خود اختصاص دهید.
 

3.     با ایجاد فضاهای نگهدارنده مناسب از شلوغ شدن فضای ورودی جلوگیری کنید.

سطوح خالی بی‌نظمی و شلوغی‌ها را به خود جذب می‌کنند و بعد آن‌ها را گسترش می‌دهند. با ایجاد و فراهم کردن فضاهای نگهدارنده مناسب برای هر نوع وسیله‌ای که در این فضا وجود دارد از به وجود آمدن این مسئله جلوگیری کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که به وسایلی که در این فضا وجود دارند خوب فکر کنید و به هر کدام یک فضای معین اختصاص دهید: یک ظرف برای کلیدها، یک کاسه قابل تغییر، یک سبد مخصوص مواد بازیافت‌شدنی، یک سبد برای نامه‌ها، و جالباسی.

مطلب پیشنهادی: فضاهای کوچک اما خیره کننده!

4.     یک راهرو یا فضای ثانویه برای نگهداری از وسایل خود پیش‌بینی کنید.

چه می‌کردید اگر فضای کافی برای قرار دادن تمام وسایل مورد نیازتان در راهروی ورودی خانه شما وجود نداشت؟ یک فضای نگهدارنده ثانویه برای نگهداری از وسایل بزرگ و حجیم که باعث بی‌نظم شدن و شلوغ به نظر آمدن فضای ورودی می‌شوند در نظر بگیرید. اگر خانه شما دارای اتاق تعویض لباس یا رختشوی‌خانه یا یک اتاق کوچک در کنار فضای ورودی است، می‌توانید از این قسمت برای نگهداری از وسایل اضافه استفاده کنید. در این فضا جالباسی، کابینت، کمد، قفسه‌، و نیمکت‌های دارای فضاهای نگهدارنده قرار دهید؛ در واقع تمام وسایلی که ممکن است در فضای ورودی اصلی خانه خود داشته باشید را نیز در این فضای ثانویه قرار دهید.

وقتی به خانه بازمی‌گردید، فقط تعدادی از وسایل ضروری و اصلی (مانند کلیدها یا کیف) را در فضای ورودی اصلی قرار دهید، و وسایل دیگر را در فضای ثانویه بگذارید تا از شلوغی جلوگیری شود. شاید مدتی طول بکشد که به این روند عادت کنید، اما سعی کنید این کار را هر روز انجام دهید تا پس از مدت کوتاهی تبدیل به عادت روزانه شما شود.
 

یکی دیگر از راه‌ها که زیرمجموعه همین ایده است، این است که شما یک فضای نگهدارنده، مانند یک میز کنسول یا چند کشو، یک صندوق یا یک نیمکت دارای فضاهای نگهدارنده، را در اتاق مجاور فضای ورودی خانه خود قرار دهید. در عکسی که در بالا می‌بینید، چند قلاب برای آویزان کردن کت‌ها و ژاکت‌ها در پشت در ورودی نصب شده است، اما باید برای قرار دادن دیگر وسایل چند قدم جلوتر بگذارید و وارد اتاق نشیمن شوید. در این فضا یک میز کنسول شیک و زیبا قرار داده شده است و می‌توان دیگر وسایل را در آن قرار داد. استفاده این روش باعث می‌شود که فضای ورودی شما همیشه منظم و پاکیزه باقی بماند.
 

5.     وسایل و اشیا را دور از سطح زمین نگه دارید.

صرف‌نظر از محل قرارگیری و موقعیت فضای ورودی خانه، دور نگه داشتن وسایل و اشیا از سطح زمین باعث می‌شود تا فضای ورودی تمیزتر و منظم‌تر به نظر برسد. اگر فضای سطح میز شما کم است، از قفسه‌های معلق و سبدهای دیوارکوب برای نگهداری از نامه‌ها و دیگر وسایل استفاده کنید. اگر شما مجبور هستید که کفش‌ها و چکمه‌ها را در فضای ورودی خانه نگه دارید، یک قفسه یا کمد را به نگهداری از آن‌ها اختصاص دهید تا مجبور نشوید آن‌ها را بر روی زمین قرار دهید. گذاشتن کفش‌ها و چکمه‌ها بر روی سطح زمین باعث شلوغ شدن و بی‌نظم به نظر رسیدن فضای ورودی می‌شود. 

 

6.      حتی اگر مستاجر هستید، وسیله‌ای خریداری کنید که کاملا مناسب فضای ورودی خانه شما باشد.

اگرچه به طور کلی خیلی خوب است که وقتی می‌خواهید وسیله‌ای برای خانه‌ای بخرید که مالک آن نیستید نگاه درازمدت داشته باشید، اما این مسئله در مورد فضای ورودی یک استثنا است. خریدن یک وسیله مناسب برای فضای ورودی خانه تغییر بسیار زیادی در تجربه روزانه شما از زندگی در خانه ایجاد می‌کند و به همین دلیل توصیه می‌شود که یک وسیله خاص، مانند یک کمد یا یک میز، که کاملا مناسب فضای ورودی خانه شما است را خریداری کنید. در یک فضای ورودی باریک، یک میز کنسول کاملا باریک با کشوهای مناسب، مانند نمونه‌ای که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، می‌تواند کمک زیادی به شما در نظم‌بخشی به وسایل بکند.

 

اگر خانه شما فقط دارای یک تکه دیوار خالی است و هیچ فضای دیگر برای نگهداری و پنهان کردن کفش‌ها و وسایل غیرضروری وجود ندارد، از قفسه‌های دیواری استفاده کنید، چراکه این قفسه‌ها باعث می‌شوند که وسایل شما به طرز زیبایی از سر راه برداشته شود و فضای ورودی تمیز و منظم به نظر برسد. حتی اگر نتوانید از این قفسه‌ها در خانه بعدی خود استفاده کنید، باز هم توصیه می‌کنیم از آن‌ها بهره ببرید، چراکه تجربه بازگشتن به خانه و وارد شدن به یک فضای تمیز و منظم تجربه‌ای انرژی‌بخش و خوشایند است.
 

7.     هر از چند گاهی مهمان به خانه خود دعوت کنید.

وقتی قرار است مهمانی به خانه شما بیاید، قطعا در آخرین لحظات دست به کار می‌شوید و فضای ورودی خانه خود را تمیز و منظم می‌کنید. این کار بهانه خوبی برای دعوت کردن از مهمانان است. با این کار با یک تیر دو نشان را هدف رفته‌اید: نظم‌بخشی به فضای ورودی خانه و تفریح و شادی در کنار دوستان.

به ما بگویید: بزرگ‌ترین چالش و مشکل شما برای تمیز کردن فضای ورودی خانه و نظم‌بخشی به آن چه بوده است؟ نظرات خود را میتوانید در بخش بحث و گفتگو چیدانه با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط: 10راز برای منظم نگه داشتن اتاق نشیمن

مرتب کردن کشو ها در سه سوت

ایده های ناب برای رهایی از آشفتگی سیم ها!

معجزه نظم در زندگی شما

 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه
 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 25 آذر 1393
مطلب خوبی هست و ایده های خوبی هم داده اما واقعا برای خونه های آپارتمانی ما ها جوابگو نیست . آپارتمان های کوچیک ایرانی خیلی قضیشون فرق میکنه

ثبت دیدگاه