Chidaneh.com placeholder image

از وسایل کهنه عزیزانمان برایشان هدیه ای متفاوت بسازیم

به قلم: تحریریه چیدانه

خودتان بسازید: شاید شما از دسته کسانی هستید که فکر می کنید خریدن کادو و هدیه به مناسبت مراسم های مختلف برای دیگران کار سخت و دشواری است. چیدانه برای شما راه حلی دارد: به جای این‌که صرفا به دنبال انجام یک وظیفه خاص مثل کادو دادن باشید، بهتر است در مورد آن فکر کنید و کاری برای طرف مقابل انجام دهید که هم او و هم خودتان راضی و خشنود باشید. می توانید کادوی دوستانتان را خود بسازید.

 

سرویس خواب بالسا

این میز تحریر از یک دسته‌دوم فروشی خریداری شده است و کیفیت بسیار خوبی دارد. خریدار آن فکر می کرد که علیرغم قیمت ارزانش ارزش زیادی دارد. این میز واقعا سنگین است و دیگر شما نمی‌توانید در بازار چنین میز باکیفیتی و بادوامی پیدا کنید. بابت این مسئله باید از فروشنده تشکر کرد.

پیش از رنگ کردن

کادویی جذاب برای یک مادر

صاحب میز که خانم مسنی بود اخیرا تصمیم گرفت که آن را به رنگ سفید درآورد. به همین خاطر فرزندش روز مادر به خانه او رفت تا در این کار به او کمک کند و این کار را به عنوان هدیه روز مادر به او تقدیم کند. به نظر می رسید این کار جایگزین خوبی برای هدیه روز مادر است. فرزند این خانم مسن علاوه بر این‌که می‌توانست کاری برای مادرش انجام دهد و هدیه‌ خوبی به او بدهد، خوشحال بود که می‌تواند ساعاتی را در کنار او سپری کند. چیزی که بی‌نهایت باعث خوشحالی مادرش می‌شد و به او روحیه می‌داد. کاری که شاید تنها توقع مادران از ما باشد.

پس از رنگ کردن

آنها این میز تحریر را به رنگ «سفید قدیمی» درآورده اند و در نهایت دو لایه واکس شفاف به سطح آن اضافه کردند. تمام تلاش این بود است که سطوح یک‌دست و یک‌رنگ شود تا اثری از بازسازی آن باقی نماند.

این کار آن‌قدر سخت است که ممکن است از ایده خودتان پشیمان شوید اما به تدریج و با پیشرفت کار، لبخند بر لبانتان نقش می‌بندد. این میز تحریر اکنون بسیار زیبا و خاص شده است. هدف مالک از رنگ کردن این میز تحریر این بود که فضای کارش که در کنار اتاق نشیمن قرار داشت روشن‌تر و شادتر شود. اکنون این میز تحریر به رنگ سفید درآمده است و گوشه‌ای که در آن قرار گرفته کاملا شادتر و سرزنده‌تر شده است.

قسمت جالب توجه این کار این است که تا زمانی که کار شما به پایان نرسد نمی‌توانید از نتیجه آن اطمینان حاصل کنید. اما نتیجه کار راضی‌کننده بود و این میز تغییر بسیار زیادی در فضای اتاق کار ایجاد کرده است. 

شاید سطح رویی این میز تحریر برای شما عجیب و جالب باشد. سه قسمت روی سطح میز پنل‌های چرمی هستند که به آن حالتی خاص‌تر و متفاوت‌تر داده‌اند. در ابتدای کار قصدشان این بود که این سطوح را نیز رنگ کنند اما تصمیمشان عوض شد و در پایان وقتی نتیجه را دیدند از این‌که چرم‌ها را رنگ نکرده بودم راضی بودند، چراکه وجود آن‌ها حالتی قدیمی و جذاب به میز می‌داد و آن را متناسب با طراحی دکوراسیون داخلی آن خانه می‌کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتند به جای رنگ کردن، آن‌ها را بر روی میز تحریر حفظ کنند.

به نظر، عنوان عکس بالا را باید این جمله باشد: «راهی تنبلانه و مبتدیانه برای رنگ کردن کشوهای میز». شما به هیچ وجه این راه را در پیش نگیرید و قبل از هر کاری وسایل درون کشوها را خالی کنید.

ترمیم و تعمیر قسمت‌های شکسته میز تحریر قسمت‌هایی از این میز تحریر خراب شده بود و نیاز به تعمیر داشت.

1.       یکی از دستگیره‌های میز گم شده بود.

از 9 دستگیره فقط هشت تای آن‌ها را در اختیار داشتند. آیا شما متوجه این مسئله شدید؟ آنها تنها کاری که در آن لحظه می‌توانستند انجام دهند این بود که کشویی که دستگیره ندارد را در پایین‌ترین جای ممکن قرار دهند و امیدوار باشند کسی متوجه آن نشود. البته نبود این دستگیره اصلا به چشم نمی‌آید و باید قبول کنیم که هیچ‌کس و هیچ‌چیز در دنیا کامل نیست. این میز تحریر هم مانند تمام چیزهای دنیا.

 

2.      لبه‌های جلویی میز به طرز بدی لب‌پر و ورآمده شده بودند.

برای رفع این مشکل از چسب چوب استفاده شد و تمام قسمت‌های لب‌پر شده و ورآمده را با چسب به سطح میز چسباندند.

سپس از ماده پرکننده چوب استفاده شد و سعی کردند سطح میز یک‌دست و یکنواخت شود و تمام زبری‌ها و زمختی‌های آن از بین برود (متاسفانه عکس‌هایی که جزئیات این کار سخت و دشوار را به شما نشان دهد در اختیار نیست).

پس از این‌که قسمت‌های لب‌پر شده و ورآمده را به طور کامل ترمیم کردند و سنباده کشیدند تا سطح آن کاملا یک‌نواخت شود، آن ناحیه از میز را رنگ کردند و در نهایت دو لایه واکس شفاف به آن اضافه شد تا ظاهر نهایی میز براق و زیبا شود. اکنون این ناحیه ترمیم شده به سختی به چشم می‌آید و اگر کسی بیش از حد به آن دقت نکند اصلا متوجه آن نمی‌شود.

3.     دستگیره‌ها و وسایل مربوط به میز نیاز به مقداری رنگ و جلا داشتند.

انجام این کار اصلا سخت نیست و می‌توانید به راحتی از پس آن برآیید. اگر تا به حال از ابزار رنگ و جلا استفاده نکرده‌اید، زمان را تلف نکنید و به سرعت به دنبال این محصول بروید. اگرچه دستگیره‌ها شکل و فرم زیبایی داشتند و ذاتا زیبا بودند، اما کدر شده بودند و رنگ آن‌ها از بین رفته بود. محصولاتی وجود دارد که به طور کلی یک پوشش ضخیم بر روی دستگیره‌های قدیمی رنگ و رو رفته که شکل و طراحی خوبی دارند اما نیاز به یک بازسازی ساده دارند اضافه می‌کند و آن‌ها را مانند روز اول‌شان می‌کند. استفاده از این ماده نسبت به اسپری رنگ بسیار ساده‌تر است و هنگام کار شلوغی و بی‌نظمی کم‌تری در فضا ایجاد می‌شود. فقط کافی است آن را روی سطح بمالید و یک فرچه روی سطح بکشید؛ کار شما به پایان رسیده است. این مواد در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند. در عکس های زیر  می‌توانید پیش و پس از استفاده از این ماده را مشاهده کنید.

پیش از رنگ کردن  

پس از رنگ کردن

وقتی پیش از استفاده از این محصول و پس از استفاده از آن را مشاهده کنید متوجه مفید بودن آن می‌شوید. در عکس زیر 4 دستگیره درست شده‌اند و 4 دستگیره دیگر هنوز کامل نشده‌اند. در این عکس اثر این ماده کاملا مشخص و نمایان است.

هزینه نهایی

با فرض این‌که تمام مواد و مصالحی که در این پروژه استفاده شد را از قبل داشتید و این‌که هیچ چیز خاصی را خریداری نکرده باشید، هزینه بازسازی این چنین میز تحریری واقعا زیاد نخواهد شد. بنابراین، به سادگی یک مادر صاحب یک میز تحریر مستحکم، زیبا، و جذاب شد. میز تحریری که گوشه‌ای از فضای کار او به آن اختصاص دارد و باعث شده است که او از کار کردن در این فضا لذت ببرد. فرزند او به این‌که سهم اندکی در رسیدن به چنین فضایی در خانه مادرش داشته به خود می‌بالد.

 

هدیه‌هایی دیگر که می‌توان در نظر داشت

چرا تصمیم نمی‌گیرید که کاری خاص و جذاب برای عزیزانتان خود بکنید؟ این کار به معنی پول خرج کردن و یا انجام هزینه‌های زیاد نیست. فقط کافی است یک بعد از ظهر را در کنار او سپری کنید، کاری برای او انجام دهید که مورد نیاز اوست و او را خوشحال می‌کند، و ساعاتی را به گفتگو و گپ زدن با او اختصاص دهید. شاید این کارها بسیار باارزش‌تر از خریدن هر نوع هدیه گران‌قیمت است. این کار را انجام دهید تا اثر خاص آن را در زندگی خود مشاهده کنید. مادرها به این مسئله اهمیت بیش‌تری می‌دهند و همه خوب می‌دانیم که آن‌ها نیازی به کادوهای گران‌قیمت ما ندارند.

ایده‌های دیگری وجود دارد که البته انجام آن‌ها اصلا سخت و دشوار نیست و قطعا مادر شما هم از این کارها لذت می‌برد و لبخندی حاکی از رضایت بر لبانش نقش می‌بندد.

به ما بگویید: شما تا به حال برای هدیه دادن به عزیزانتان از وسایل دست ساز خود استفاده کرده اید؟!  نمونه ایده ها، کارهای هنری و دست ساز خود را در بخش بحث و گفتگوی چیدانه با ما در میان بگذارید.

 

مطالب مرتبط: با بطری های دور ریختنی گلدانی زیبا بسازید

در نگهداری نامه ها و کارت تبریک ها خلاق باشید

ساختن گلدان های زیبا با عکس های یادگاری

25 ایده خلاقانه که تنها به یک قوطی رنگ احتیاج دارند!

راه حل های کوچک برای داشتن تولد های بزرگ

 

منبع: thriftdiving | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
FarrbodGhr در تاریخ 26 دی 1393
کار تمام شده واقعا عالی به نظر میاد!!!!
avina در تاریخ 28 دی 1393
رنگ چوبی رو بیشتر دوست دارم ولی سفیده شاید برای دکوراسیون خاصی قشنگ بشه

ثبت دیدگاه