Chidaneh.com placeholder image

اندازه‌های کلیدی برای یک غذاخوری دلچسب

به قلم: تحریریه چیدانه

غذاخوری: از فضاهای غذاخوری به طور معمول کم‌تر از دیگر فضاهای یک خانه استفاده می‌شود، اما در هر صورت اتاق غذاخوری باید دارای طراحی داخلی و وسایل خاصی باشد و در این مورد فرقی نمی‌کند که این فضا کاملا جدا از دیگر اتاق‌ها باشد و یا در یک نقشه باز با دیگر قسمت‌ها ترکیب شده باشد. شکل و اندازه میزهای غذاخوری، صندلی‌ها، و مبلمان باید در طراحی دکوراسیون داخلی این فضا به دقت در نظر گرفته شوند تا وقتی مهمانان در این فضا مشغول غذا خوردن و رفت و آمد هستند دچار مشکل نشوند. ارتفاع نشیمن‌ها و میزها معمولا استاندارد است، اما دیگر اجزای این فضا کاملا متغیر و متفاوت هستند. وقتی مشغول برنامه‌ریزی برای طراحی، چیدمان، و خریدن وسایل مورد نیاز اتاق غذاخوری خانه خود هستید، دکور، سبک زندگی خود، و میزان استفاده از این فضا را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین اتاق غذاخوری ممکن را با توجه به فضای خانه خود داشته باشید. در این مطلب خواهید دید که چگونه با توجه به ابعاد و سبک طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود می‌توانید به بهترین نحو ممکن اتاق غذاخوری را طراحی کنید.   

 

تابلو فرش ریحان

اتاق‌های غذاخوری سنتی

اتاق‌های غذاخوری سنتی معمولا دارای فضای کافی هستند و به خوبی می‌توان وسایل را در درون آن‌ها چیدمان کرد. چنین اتاقی را در عکس بالا مشاهده می‌کنید. میزهای دراز و مستطیل‌شکل در کنار صندلی‌هایی قرار می‌گیرند که از نظر سبک طراحی کاملا با هم هماهنگ هستند و در کنار این مجموعه میزهای کناری وجود دارند که فضای کافی برای نگهداری از دستمال‌های سفره، ظروف پذیرایی، لیوان‌ها، و غیره فراهم می‌کنند و هم‌چنین به عنوان فضایی برای پذیرایی از مهمانان عمل می‌کنند. بوفه‌های شیشه‌ای برای نگهداری و به نمایش گذاشتن ظروف شیشه‌ای و ظروف چینی نیز در این اتاق‌های سنتی وجود دارند؛ با این حال، همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، در این اتاق غذاخوری از یک بوفه پیش‌ساخته که در بین دو پنجره قرار گرفته است برای این کار استفاده شده است. این اتاق هم‌چنین دارای یک شومینه است که در درون دیوار روبه‌روی میز ساخته شده است. فضاهایی که دارای چنین مبلمان و  ویژگی‌هایی هستند باید از اتاق‌های نرمال بزرگ‌تر و جادارتر باشند. شما برای داشتن چنین چیدمانی در خانه خود حداقل باید دارای اتاق غذاخوری با ابعاد 3/4 متر در 9/4 متر باشید، اما اتاقی با ابعاد 8/4 متر در 1/6 متر کارکرد بهتری برای چنین چیدمانی دارد.

 

اتاق غذاخوری معاصر

مبلمانی کوچک در طراحی مدرن مناسب سلیقه‌های معاصر نیز هستد. طراحی یک اتاق غذاخوری معاصر را در عکس بالا مشاهده می‌کنید. در کنار میز غذاخوری هم‌چنین یک میز کناری وجود دارد. میز غذاخوری موجود در این چیدمان یک میز چوبی مستطیل‌شکل یکپارچه است که در کنار آن صندلی‌هایی چوبی با نشیمن‌هایی پارچه‌ای قرار گرفته است. البته اگر کمی به صندلی‌ها دقت کنیم متوجه حضور عناصر سنتی در طراحی آن‌ها می‌شویم. یک لوستر مدرن شیشه‌ای با نوع کریستال و سنتی آن، که در عکس قبلی شاهد آن بودید، تعویض شده است. باید حدود 91 تا 107 سانتی‌متر پیرامون میز فضا وجود داشته باشد تا هم صندلی‌ها به خوبی دور آن چیده شوند و هم فضای کافی برای رفت و آمد پیرامون میز وجود داشته باشد. اگر ابعاد میز غذاخوری شما 91 سانتی‌متر در 183 سانتی‌متر است، این چیدمان در فضایی به خوبی اجرا می‌شود که حداقل دارای ابعادی حدود 4/3 متر در 3/6 متر باشد. البته حدود 61 سانتی‌متر عمق هم باید برای میز کناری در نظر گرفته شود.

 

نقشه‌های باز شهری

نقشه‌های باز هنوز هم مد هستند و بسیاری از افراد، فرقی نمی‌کند در فضاهای شهری یا فضاهای بیرون شهر، اتاق غذاخوری را با اتاق نشیمن و آشپزخانه ترکیب کرده و آن‌ها را به‌ گونه‌ای در کنار هم قرار می‌دهند که در یک کلیت یکسان قرار می‌گیرند. تنها مشکل در این نوع چیدمان‌ها این است که فضای کافی برای قرار دادن میزهای کناری در کنار دیوار و بوفه‌های شیشه‌ای وجود ندارد. در طراحی موجود در عکس بالا، این مسئله با استفاده از یک بوفه شیشه‌ای بزرگ که فضای کافی را برای نگهداری و به نمایش گذاشتن ظروف شیشه‌ای، ظروف چینی، و وسایل تزئینی فراهم می‌کند حل شده است. این بوفه‌ها در چنین چیدمانی باید دارای عمقی حداقل حدود 25 سانتی‌متر باشند، اما عمق 30، 36، و 41 سانتی‌متری جلوه‌ای زیباتر در این فضا ایجاد می‌کنند. البته عمق بوفه به شرایط شما و این‌که قرار است از چه میز و صندلی در اتاق غذاخوری استفاده کنید بستگی دارد. به یاد داشته باشید که باید حدود 91 سانتی‌متر پیرامون میز غذاخوری فضا وجود داشته باشد تا هم صندلی‌ها به خوبی دور آن چیده شوند و هم فضای کافی برای رفت و آمد پیرامون میز وجود داشته باشد. البته اگر می‌خواهید صندلی چرخ‌دار نیز به راحتی پیرامون میز غذاخوری حرکت کند باید این عدد به 137 سانتی‌متر افزایش یابد.

 

از تصویر بالا می‌توانید به عنوان نقشه راهنمایی ساده برای انتخاب مبلمان و نوع چیدمان اتاق غذاخوری خانه خود استفاده کنید. عناصر مهم عبارتند از:

·        عرض اتاق

·        طول اتاق

·        شکل میز غذاخوری

·        ابعاد میز غذاخوری

·        نوع صندلی

·        ابعاد صندلی

·        نوع بوفه (میز کناری یا کمد ظرف)

·        ابعاد بوفه

·        فضای پیرامون میز

 

نقشه باز اتاق‌های غذاخوری در حومه شهر

همان طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، میز غذاخوری بین آشپزخانه و اتاق نشیمن قرار گرفته است. قرار گرفتن در کنار آشپزخانه نیاز به بوفه را برطرف می‌کند چراکه از فضای آشپزخانه برای نگهداری از ظروف استفاده می‌شود. هم‌چنین قرار گرفتن یک قالیچه در زیر میز غذاخوری باعث می‌شود محدوده این فضا در کل خانه تعریف شود. توجه کنید که فضای کافی پیرامون میز غذاخوری و صندلی‌ها وجود دارد و افراد به راحتی می‌توانند پیرامون آن‌ها رفت و آمد کنند. همان طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، وقتی می‌خواهید از چنین چیدمانی خانه خود استفاده کنید حتما فضای کافی پیرامون میز را در نظر داشته باشید، در غیر این‌صورت میز غذاخوری تبدیل به عنصری مزاحم در فضا می‌شود. نه تنها در این چیدمان میز غذاخوری آشپزخانه و اتاق نشیمن را به هم پیوند می‌دهند، بلکه می‌توان از فضای سمت راست آن که درهای کشویی قرار دارند وارد فضای بیرون خانه شد و یا از سمت چپ به اتاق کنار آن دسترسی پیدا کرد. حدود 122 تا 152 سانتی‌متر فضا پیرامون میز غذاخوری برای استفاده از چنین چیدمانی کافی است.

 

چیدمان ترکیبی در فضاهای شهری

کم‌تر خانه‌ای در فضاهای شهری وجود دارد که چیدمانی شبیه چیدمان عکس بالا داشته باشد. این خانه شبیه یک مستطیل بسیار بزرگ است که یک اتاق نشیمن، با پنجره‌هایی در انتهای سالن، و یک آشپزخانه در ضلع دیگر را در خود جای داده است. فضای غذاخوری باید بین این نقاط قرار بگیرد. توجه کنید که پشت دو صندلی با پشت دو چهارپایه در یک خط قرار گرفته‌اند. اگر شما از چنین نشیمن‌هایی در کنار هم استفاده کنید به فضای زیادی نیاز دارید، و اگر از آن‌ها به طور مستقل بهره بگیرید به فضای کم‌تری احتیاج دارید. هم‌چنین توجه کنید صندلی میز غذاخوری کاملا روبه‌روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. در چنین چیدمانی می‌توانید صندلی‌ها را در ضلع‌های کوچک میز نیز قرار دهید یا در تمام ضلع‌های میز از صندلی استفاده کنید. این انتخاب کاملا به فضای شما بستگی دارد.   

 

ارتباط میز غذاخوری با آشپزخانه

با استفاده از تابلوهای هنری و هم‌چنین قرار دادن میز غذاخوری در درون آشپزخانه توازن خوبی در این فضا ایجاد شده و فضای غذاخوری به طور کامل در درون آشپزخانه تعریف شده است. میز غذاخوری در این چیدمان در مرکز آشپزخانه قرار گرفته است و می‌توان آن را از اتاق نشیمن دید. هم‌چنین می‌توان در بزرگ چوبی و کشویی آشپزخانه را بست و آشپزخانه را تبدیل به فضایی برای پخت و پز کرد و در عین حال از میز غذاخوری به عنوان سطحی برای انجام کار بهره گرفت. چنین امکانی باعث می‌شود بتوان از تمام فضاهای موجود به طور بهینه استفاده کرد. این ایده بسیار مناسب خانه‌های کوچک است. توجه کنید که صندلی‌های سبک باعث ایجاد یک ظرافت بصری در فضا شده و در عین حال به راحتی می‌توان در هنگام نیاز آن‌ها را جابه‌جا کرد، که چنین ویژگی‌ در چنین چیدمانی کاملا ضروری و مهم است.  

 

صندلی‌های میز غذاخوری

صندلی‌های میز غذاخوری در شکل‌ها، اندازه‌ها، و سبک‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند. این‌که کدام یک از این صندلی‌ها به درد خانه شما می‌خورد کاملا به ابعاد فضای غذاخوری و هم‌چنین نوع طراحی داخلی خانه شما بستگی دارد. در فضای موجود در عکس بالا، یک خانه شهری را مشاهده می‌کنید که دارای فضاهای بزرگی است و در آن سبک معاصر با صندلی‌های سنتی پیرامون یک میز چوبی به شکل مستطیل ترکیب شده است. دو صندلی کاملا پارچه‌ای هستند و شش صندلی دیگر نشیمن‌هایی پارچه‌ای دارند. البته صندلی‌ها دارای طراحی کاملا هماهنگی هستند. صندلی‌های میز غذاخوری که در عکس پایین مشاهده می‌کنید دارای سطح نشیمن کوچک‌تری نسبت به صندلی‌های عکس بالا هستند و طراحی آن‌ها کاملا مدرن و شیک است. البته سبک طراحی خود خانه هم چنین صندلی‌هایی را می‌طلبد. هم‌چنین توجه کنید میزهایی که دارای یک پایه یا دو پایه هستند برای فضاهای کوچک گزینه‌های مناسب‌تری هستند. البته فضایی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید آن‌قدر جادار است که می‌توان هر نوع میزی را در آن جای داد.

صندلی‌هایی که در عکس پایین مشاهده می‌کنید دارای عرضی حدود 52 سانتی‌متر و عمقی حدود 51 سانتی متر هستند. دو صندلی تمام‌پارچه‌ای عکس بالا حدود 66 سانتی‌متر عرض و 66 سانتی‌متر عمق دارد. هم‌چنین صندلی‌های چوبی عکس بالا دارای 61 سانتی‌متر عرض و عمق هستند.
 

میزهای غذاخوری مستطیل

هنگام خرید میزهای غذاخوری به دقت به شکل آن‌ها توجه کنید. میزهای غذاخوری مستطیل‌شکل سنتی‌ترین نوع این میزها هستند و انواع و اقسام آن‌ها هنوز هم در بازار طرفداران خود را دارد. برخی از این نوع میزها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که می‌توان هنگام نیاز طول آن‌ها را افزایش داد که در این صورت افراد بیش‌تری می‌توانند دور آن بنشینند. عرض اکثر این نوع میزها حدود 92 تا 107 سانتی‌متر است و طول آن‌ها کاملا متغیر است، اما میزهای غذاخوری به طور معمول حداقل باید حدود 168 سانتی‌متر طول داشته باشند تا بتوان از آن‌ها به راحتی استفاده کرد. شما هم‌چنین می‌توانید میزهای غذاخوری مستطیل‌شکل خریداری کنید که طول آن‌ها تا 305 سانتی‌متر و گاهی کمی بیش‌تر امتداد می‌یابد. از قطعه‌ای که در این نوع میزها وجود دارد و باعث افزایش طول آن‌ها می‌شود می‌توان به عنوان میز کار هم استفاده کرد. میزی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید مستطیل‌شکل است و می‌توان طول آن را افزایش داد.

 

میزهای غذاخوری مربع

اخیرا میزهای غذاخوری به شکل مربع طرفداران زیادی پیدا کرده و از این نوع میز بیش‌تر تولید می‌شود. اگرچه میزهای مربع‌شکل با ابعاد 91، 107، و 122 سانتی‌متری قبلا هم در برخی از مبل‌فروشی‌ها به فروش می‌رسیدند، اما اکنون می‌توان میزهایی را در بازار پیدا کرد که ابعاد آن‌ها 137، 152، و 183 سانتی‌متر است. میز غذاخوری که در عکس بالا مشاهده می‌کنید چوبی است و طراحی آن کاملا معاصر است. این میز دارای سطحی کاملا طبیعی است و در کنار آن از صندلی‌هایی چوبی که با میز هماهنگی زیبایی دارند استفاده شده است. عرض این صندلی‌ها حدود 50 سانتی‌متر و عمق آن‌ها حدود 55 سانتی‌متر است.

 

میزهای غذاخوری بیضی

یکی از میزهای غذاخوری که هم نوع سنتی و هم نوع مدرن آن‌ها در بازار وجود دارد میزهای غذاخوری بیضی‌شکل است. میز غذاخوری که در عکس بالا مشاهده می‌کنید بسیار مدرن است و پایه آن آلومینیومی و سطح آن از جنس چوب درخت گردو است. این میزهای جذاب هم در ابعادی با طول 198 سانتی‌متر و عرض 121 سانتی‌متر و هم ابعادی با طول 244 سانتی‌متر و عرض 137 سانتی‌متر تولید می‌شوند. در فضایی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید میز غذاخوری با صندلی‌هایی همراه شده است که دارای پایه‌های چوبی ظریف و بدنه‌ای از جنس فایبرگلس است. عرض صندلی‌ها 47 سانتی‌متر و عمق آن‌ها حدود 53 سانتی‌متر است. میزهای غذاخوری بیضی‌شکل معمولا در فضاهای کوچک کاربرد بسیار خوبی دارند، اگرچه نمی‌توان آن‌ها را در گوشه اتاق قرار داد و این مسئله استفاده از آن‌ها را در برخی از خانه‌ها سخت و گاهی غیرممکن می‌سازد.

 

میزهای غذاخوری گرد

یکی دیگر از گرایش‌های مدرن در طراحی میزهای غذاخوری ساخت میزهای گرد است. آن‌ها که دوست دارند هنگام صرف وعده‌های غذایی فضای صمیمی‌تری داشته باشند و بتوانند با دیگران به گفتگو بپردازند می‌توانند از میزهای غذاخوری گرد استفاده کنند، چراکه افراد می‌توانند به راحتی افراد دیگر حاضر در میز را ببینند و با آن‌ها به گفتگو بپردازند. البته میزهای گرد که قطر آن‌ها حدود 61 سانتی‌متر است از گذشته تولید می‌شدند و میزهای صبحانه گرد هم با قطرهای 107 تا 122 سانتی‌متر نیز در بازار از سالیان دور حضور داشتند. اما یک میز غذاخوری گرد باید حداقل 153 سانتی‌متر قطر داشته باشد. البته این عدد می‌تواند تا 183 سانتی‌متر افزایش پیدا کند.

 

میزهای غذاخوری تک‌پایه

آخرین گزینه شما میزهای غذاخوری تک‌پایه است. از این نوع میزها معمولا در رستوران‌ها استفاده می‌شود، اما آن‌ها بسیار مناسب خانه‌هایی کوچک هستند که میز غذاخوری باید حتما در جلوی یک دیوار قرار داده شود. همان طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید میز غذاخوری در کنار دیوار قرار داده شده و فضای کمی را به خود اختصاص داده است. این نوع میزها برای این‌که بتوان از آن‌ها به راحتی استفاده کرد باید حداقل حدود 61 سانتی‌متر عرض داشته باشند. البته انواع کوچک‌تر آن نیز وجود دارد که فقط دو نفر را در خود جای می‌دهد.

مطالب مرتبط: راهنمای خرید صندلی غذا خوری

همچون شاهان خذا بخورید!

بایدها و نبایدهای چیدن میز غذاخوری در مهمانی ها !

مهمترین عنصر در فضای غذا خوری!

 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه