Chidaneh.com placeholder image

طراحی داخلی باشگاه بدنسازی روشا، لذت ورزش در شمال تهران!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: به وجود آوردن شور و نشاط و تحرک و در نتیجه سلامت جسم و روان هدف اصلی در یک باشگاه ورزشی است که این مهم عامل جمع چند رکن اساسی می­ باشد، از خدمات صحیح کارکنان و کیفیت دستگاه ­ها و استاندارها گرفته تا فرم، انتخاب رنگ مناسب برای باشگاه بدنسازی و روابط فضایی باشگاه همه عواملی هستند که در طراحی چنین فضایی باید مد نظر قرار گرفته شود.
در طراحی مجموعه­ های ورزشی به دلیل اینکه مخاطبانی با سنین مختلف به عنوان کاربر می­ باشند کار را برای طراح پیچیده می­ کند و این موضوع زمانی پیچیده ­تر می­ شود که طراحی احساس کاربران را برانگیزد و به آنها شور و شوقی ببخشد که که پیش­تر در زندگی روزمره کمتر تجربه کرده ­اند و این انرژی آنها را به سمت تحرک سوق دهد، پس طراحی با پیدا کردن پاسخ این سوال آغاز شد که چگونه کیفیت و کمیت یک فضای ورزشی بر مخاطبان آن تاثیر تحرک بخش داشته باشد؟ پاسخ به این پرسش، آغاز سوالات دیگر بود که نتایج آن طرح باشگاه بدنسازی روشا را شکل داد، پس با چیدانه همراه باشید تا با هم جزییات طراحی این پروژه را از زبان طراح پروژه سهراب رفعت بشنویم.

سهراب رفعت
باشگاه بدنسازی روشا
سهراب رفعت

قالیشویی ادیب

سهراب رفعت
باشگاه بدنسازی روشا
سهراب رفعت

مشخصات عمومی پروژه باشگاه بدنسازی روشا

  • نام پروژه: باشگاه بدنسازی روشا  R8 Fitness Club 
  • موقعیت: مجتمع تجاری روشا، خیابان دزاشیب، فرمانیه، تهران
  • دفتر معماری: استودیو معماری سهراب رفعت
  • طراح: سهراب رفعت
  • همکاران طراحی: سالومه گلبابایی، نگین عسگری، محمد حسین شوقی، وحید جودی
  • کارفرما: مازیار میناچی
  • مساحت: 1400 مترمربع  
  • اجرای فاز 2: نرگس جزایری
  • نظارت عالیه: دفتر معماری سهراب رفعت
  • مجری پروژه: شرکت ارکو
  • ناظر و مدیر کارگاه: شاهین کاظمی
  • نوع: بازسازی و طراحی داخلی
  • کاربری پیشین: پارکینگ
  • کاربری فعلی: باشگاه بدنسازی
  • تاریخ شروع پروژه: مهر ماه 1394
  • تاریخ پایان: اردیبهشت ماه 1395
  • عکاس: علی دقیق، پرهام تقی اف   

سهراب رفعت
باشگاه بدنسازی روشا
سهراب رفعت

سهراب رفعت
باشگاه بدنسازی روشا
سهراب رفعت

آغاز طراحی باشگاه ورزشی روشا

ابتدا پس از مطالعات اولیه بر روی رفتارشناسی فیزیکی ورزشکاران و بررسی دستگاه های ورزشی گوناگون لکه گذاری های اصلی و زون بندی اصلی پروژه انجام شد . سپس با توجه به تغییر کاربری از پارکینگ مازاد و انباری به باشگاه، روند تخریب برخی نقاط و اضافه کردن شاسی های زیر سازی جدید و در ادامه نیز برپایی دیوارهای اصلی آغاز شد. سیستم تاسیسات برقی و مکانیکال سابق برچیده شد و با توجه به کاربری جدید سیستمی جدید ارائه گردید.

سهراب رفعت
باشگاه بدنسازی روشا
سهراب رفعت

سهراب رفعت
باشگاه بدنسازی روشا
سهراب رفعت

روند طراحی باشگاه ورزشی روشا

 در مراحل اولیه دیزاین باشگاه بدنسازی تعریف ورودی و دیواره های آن و نحوه ارتباط با فضاهای مختلف و ایجاد دسترسی به آنها مورد بررسی قرار گرفت. در این مقطع یکی از مسائل مهمی که باید مورد توجه قرار می گرفت، ایجاد حس انتقال از فضای روزمره به فضایی ورزشی بود، پس با نوعی نگرش ساخنار شکنانه (دیکانستراکشن) و با توجه به کاربری و کاربران این مجموعه که آقایان را شامل می شد، کیفیت فضایی با روحیات و احساسات آنان ادغام شد؛ به همین منظور خطوط صاف و موازی جای خود را به خطوط کج و احجام صخره مانند دادند و نورها نیز با دامنه های بیشتر طیف های مختلف فرم ­ها را مشخص ­تر کردند.

سهراب رفعت
باشگاه بدنسازی روشا
سهراب رفعت

سهراب رفعت
باشگاه بدنسازی روشا
سهراب رفعت

محور اصلی طراحی باشگاه ورزشی روشا

رویکرد روانشناسانه و رفتار شناسانه در کنار استانداردها محور اصلی انتخاب رنگ مناسب برای باشگاه بدنسازی، نورها، فرم­ ها و روابط  و ضوابط طراحی باشگاه بوده است و این باعث شد بستر طرح بر اساس نگرش علمی در کنار نگرش زیبایی شناسانه شکل­ گیرد، از این روی، سعی شده نورها برای هر فضا در مجاورت هر دستگاه تعریفی خاص و حس خاصی ایفا کند. انتخاب متریال­ ها با توجه به موقعیت آن به لحاظ بافت، قابلیت تمیز کردن، آنتی ­باکتریال بودن و… از توجه ویژه ­ای برخوردار بودند.

سهراب رفعت
باشگاه بدنسازی روشا
سهراب رفعت

سهراب رفعت
باشگاه بدنسازی روشا
سهراب رفعت

از دیگر محورهای مهم طراحی نمای داخلی باشگاه بدنسازی :

  1.  توجه به استانداردهای هر فضا به جهت عملکرد آن.
  2.  کنترل جهت وزش هوای گرم و سرد، بسته به فعالیت فیزیکی هر فضا و نیز بررسی و جایگذاری سیستم تهویه و تصفیه هوای مناسب برای این مجموعه.
  3. پویایی در فرم حجم­ ها و جداره­ ها از لحظه ورود تا انتهای مجموعه برای ایجاد حس حرکت و فعالیت.
  4. استفاده از نورهای رنگی به جای رنگ در بستر خنثی مختص هر فضا و نیز توجه به عدم خیرگی آن ها.
  5. به کار بردن دستگاه های مولد هوای تازه و تصفیه کننده هوا.
  6. سیستم صوتی مجموعه نیز چالشی بزرگ بود به دلیل وجود فضاهای بزرگ، سقف بلند، خطوط شکسته در دیوار ها، بدنه های آکوستیکی مانند بتن، شیشه و نیز کاربری های گوناگونی که هر کدام نیاز به سیستم های پخش مختلفی بودند، تمام سیستم نیز قابلیت کنترل از مرکز و اپلیکیشن های مختلف را دارد .
  7. توجه ویژه به تجهیزات ورزشی مختلف و به روز این مجموعه که هر کدام نیازمند رعایت موارد خاص و تکنیکی چه از لحاظ روابط فیزیکی و چه از لحاظ استاندارد فضایی و فعالیتی بودند.
  8. طراحی بخشهایی جهت تبلیغات درون سالن اصلی برای درآمدزایی.

سهراب رفعت
باشگاه بدنسازی روشا
سهراب رفعت

سهراب رفعت
باشگاه بدنسازی روشا
سهراب رفعت

کلام آخر: باشگاه بدنسازی روشا در یک نگاه

طراحی داخلی باشگاه بدنسازی روشا در مساحت بالغ بر 1400 مترمربع شامل فضاهای رسپشن، کافی ­شاپ، اتاق ماساژ، اتاق لاکر مربیان، اتاق لاکر عمومی، اتاق لاکر VIP، سالن ورزش گروهی، سرویس بهداشتی و دوش، رستوران، اتاق مدیریت و سکوی ویژه DJ طراحی گردید.       

برای اینکه بتوانید پروژه خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه ۰۹۰۳۵۵۵۰۱۴۸ ارسال نمایید. اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید و پروژه خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارید.

نویسنده: دفتر معماری سهراب رفعت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه