Chidaneh.com placeholder image

برج‌های تهران ، بلندی های ماندگار

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته : این روزها واژه برج دیگر مانند قدیم واژه‌ای خاص و ویژه نیست. امروز در هر گوشه و کنار هر کلان‌شهری قدم بزنید یه احتمال زیاد با یک برج بلند روبه‌رو خواهید شد. البته این مسئله همیشه این‌گونه نبوده است و روزگاری تعداد برج‌های موجود در یک شهر بسیار اندک بود و پدیده‌ای کاملا جدید و تازه‌ای در نظر مردم شناخته می شد. روند ساخت برج‌های بلند در تهران از اواخر دهه 1340 آغاز شد و در پی آن برج‌های زیبایی در شهر تهران ساخته شد. پس از انقلاب هم پس از مدتی وقفه تعداد برج‌های تهران روز به روز بیش‌تر شد و اکنون وجود برج‌های بلند تبدیل به نمادی از شهر تهران شده است. چیدانه تصمیم گرفته است تعدادی از این برج‌ها را به شما معرفی کند و برای این مطلب 6 برج که تعدادی از آن‌ها جزء اولین برج‌های تهران هستند انتخاب شده است. برج‌هایی که حتما با نام آشنا هستید.  

ساختمان های اسکان

ساختمان‌های اسکان به ساختمان‌های سه‌گانه‌ای گفته می‌شود که در ضلع شمال ‌شرقی چهارراه میرداماد و خیابان ولیعصر قرار گرفته‌اند. طبقه‌های زیرین، همکف و یکم این ساختمان‌ها تجاری و دیگر طبقات اداری و مسکونی هستند. این ساختمان‌ها دارای ۲۳ طبقه هستند که طبقه‌های نخستین آن مشترک است.

تابلو فرش ریحان

این مجموعه توسط شرکت اسکان ایران بین سال های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ ساخته شد. این شرکت، که در سال 1348 تاسیس شده بود، از آغاز کار، پروژه‌های متعددی در زمینه‌های بلند مرتبه‌سازی، خانه‌سازی، عملیات راه‌باند (پل، تونل و آزادراه)، فرودگاه‌سازی و عملیات خاکی را به مرحله اجرا درآورد.

تعداد ۹۰ واحد مسکونی در ۲۳ طبقه از هر برج قرار دارد که به طور منظم، به صورت ۴ واحد در ۲۲ طبقه و نیز ۲ واحد در طبقه بیست‌ و سوم ساخته شده‌اند. واحدهای دوخوابه متراژهایی معادل ۱۸۵ مترمربع، سه‌خوابه‌ها ۲۰۵ متر مربع و چهارخوابه‌ها ۲۲۵ متر مربع دارند. هر واحد شامل سالن‌ پذیرایی، اتاق‌های خواب، آشپزخانه، بالکن، رختشوی خانه، حمام و یک اتاق مستخدم با امکانات کامل و مستقل است. سه طبقه پارکینگ مسکونی مستقل برای این برج تعبیه شده که از همکف به پایین شامل ۳۰۰ واحد پارکینگ به همراه ۲۰۰ واحد انباری است. شوتینگ، زباله‌سوز و تصفیه‌خانه فاضلاب از دیگر امکانات این سازه هستند. موتورخانه ساختمان شامل سه دستگاه بویلر، سه دستگاه چیلر، پمپ‌های آب، سامانه برق اضطراری، آتش‌نشانی، ردیاب دود، مرکز تلفن، منبع آب اضطراری در پشت‌بام و سه دستگاه آسانسور باربر و نفربر است که برای هر برج تعبیه شده‌اند. طبقه تراس، استخر بزرگسالان و استخر کودکان را در خود جای داده است.

ساختمان برج های اسکان

این برج یک مرکز خرید قدیمی را در خود جای داده است که نام آن مانند برج اسکان است. این مرکز با ۴۷۰۰ متر مربع مساحت برای ۴۰ دستگاه واحد و ۶۰ واحد تجاری، در دو طبقه با فضایی باز و با حوضچه‌ای به قطر ۱۰ متر در طبقه پایین طراحی شده است. دو طبقه زیرزمین و همکف دارای ۶۰ باب مغازه با مساحت‌های مختلف هستند. پارکینگ‌های اداری و تجاری مستقل از پارکینگ های مسکونی، در سه طبقه، از همکف به بالا طراحی شده و شامل ۱۶۰ واحد پارکینگ و ۶۰ واحد انباری تجاری-اداری است. وجود شعبات بانک‌های گوناگون در این مرکز از ویژگی‌های آن است. از دیگر ویژگی های این مرکز خرید می توان به فروشگاه‌های پوشاک، صرافی ها، کافی شاپ و چند صنف دیگر اشاره کرد. نکته جالب توجه در مورد این برج این است که ورودی آن از داخل مرکز خرید است که یکی از آن‌ها در خیابان قبادیان قرار دارد. اکنون روبه‌روی این برج مرکز خرید پایتخت وجود دارد که بورس تلفن همراه و کامپیوتر است و به همین دلیل روزانه تعدادی زیادی از مردم به این منطقه از شهر مراجعه می کنند.

مجتمع مسکونی ونک پارک

مجتمع مسکونی ونک پارک یکی از بزرگترین مجتمعهای مسکونی تهران است که از دو برج ۲۴ طبقه (شمال مجتمع) و سه برج ۱۷ طبقه (جنوب مجتمع) (مجموعا ۹۹ طبقه) تشکیل شده است. این مجتمع مسکونی در منطقه ۶ شهرداری تهران، شمال محله یوسفآباد و خیابان شهید علیخانی، جنوب بزرگراه همت و محله شیراز، شرق شهرک والفجر، و غرب بزرگراه کردستان بنا شده است.

مجتمع مسکونی ونک پارک پیش از انقلاب ۱۳۵۷ توسط معمار نامدار ایرانی، عبدالعزیز فرمانفرماییان، طراحی شده بود. پس از انقلاب ۱۳۵۷ ساخت این مجموعه توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ساخت این مجتمع پی گرفته شد؛ و در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۷۳ و ۱۳۸۰ فازهای آن به بهرهبرداری رسید.

مراکز خدماتی که در طبقات هم‌کف برجهای ونک پارک وجود دارند عبارتند از: فروشگاه‌ها، مهدکودک، دفاتر کار، و زمین بازی کودکان. موتورخانه برجهای ونک پارک حدود ۱۲۰۰ متر مربع مساحت دارد؛ و همه برجها مجهز به فنکوئل هستند. هر آپارتمان دارای پارکینگ و انباری جداگانه است. پارکینگ‌ها در طبقه هم‌کف و یک طبقه زیر زمین قرار دارند. کف راهروی ورودی از سنگ بسیار مرغوب و زیبای کوه‌های خرم‌آباد فرش شده است. راهروی ورودی آپارتمان‌ها به جعبه آتش‌نشانی و داکتورهای حرارتی برای اعلام حریق مجهز است. برجها به دو ردیف پله اضطراری داخلی و پله‌های فرار مجهز هستند که بیرون از ساختمان در هوای آزاد قرار گرفتهاند. به وسیله درهای ضد حریق از راهروی داخلی جدا شده است.

برج بین‌المللی تهران

برج بین‌المللی تهران به ارتفاع ۱۶۲ متر، در ۵۶ طبقه،۳ بال و ۲۲۰٬۰۰۰ مترمربع زیربنا که مشتمل بر ۵۷۲ واحد است دارای ۴۳ آپارتمان سوئیت، ۱۷۲ آپارتمان دوخوابه، ۳۱۳ آپارتمان سه خوابه، ۱۶ آپارتمان چهارخوابه، ۱۱ آپارتمان پنت هاوس تریپلکس و ۱۷ واحد تجاری در همکف است در میان بزرگراه‌های حکیم غرب، شیخ بهایی و کردستان شهر تهران واقع شده است.

برج تهران توسط شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان (سهامی عام) ساخته شده است. این شرکت هولدینگی ساختمانی متشکل از شرکت‌های مطرح در حوزه‌های طراحی ، معماری ، مشاوره ، پیمانکاری ساختمان ، مهندسی ، نظارت ، توسعه ساختمان و هتل است که با استفاده از توان تخصصی و حرفه‌ای شرکت‌های برتر داخل و شرکت فرانسوی Setec Batiment این بنا را احداث نموده ‌است.

برج تهران سازه‌ای با زیر بنای تقریبی 220000 متر مربع و ارتفاع تقریبی ۱۶۲ متر مشتمل بر ۳ بال و ۵۶ طبقه که در زمینی به مساحت 28000 متر مربع واقع شده و دارای یک لابی عمومی و یک لابی اختصاصی برای هر بال است. سازه برج متشکل از دیوارهای بتونی مسلح فرعی و اصلی و سقف‌های ان نیز به صورت دال بتونی طراحی و ساخته شده ‌است. سه دیوار بتونی اصلی در امتداد سه بال و با زاویه ۱۲۰ درجه از یکدیگر قرار دارند و دیوارهای فرعی به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که بر دیوارهای اصلی عمود هستند. طراحی و بازنگری سازه اصلی و قطعات الحاقی در برابر زلزله بر اساس استانداردهای معتبر و بر طبق دانش روز انجام گرفته ‌است. پارکینگ‌ها نیز به صورت اسکلت بتونی و دیوار حائل طراح و اجرا شده‌اند. برای ایجاد نمای زیبا و با صلابت با در نظر گرفتن مسائلی همچون فشار باد تابش آفتاب و هم‌چنین سرعت ساخت از عناصر هم شکل و پیش‌ساخته استفاده شده ‌است. مصالح و مواد مصرفی در داخل واحدها از بهترین نوع ممکن انتخاب شده ‌است و در انتخاب آن‌ها عواملی از قبیل ایمنی و زیبایی و دوام به طور کامل رعایت شده ‌است. سیستم کنترل هوشمند در برج بین‌المللی تهران شامل شبکه کامپیوتری داخلی ساختمان، مدیریت انرژی مصرفی، کنترل دوربین های مداربسته تحت شبکه، سیستم اطفاء حریق، کنترل سیستم آنتن مرکزی تلویزیون و کنترل ترافیک آسانسور است.

برج بین‌المللی تهران در سه بال مجزا احداث شده ‌است. بال A به سمت شمال؛ بال B به سمت شرق؛ بال C به سمت غرب هستند که هر بال دید متفاوتی دارد. این برج دارای ۴۳ واحد سوئیت ۴۲ متر مربعی،۱۷۲ واحد دو خوابه ۱۶۸ تا۱۸۰ متر مربعی،۳۱۳ واحد سه خوابه ۲۲۰ تا۵۹۱ متر مربعی و ۱۶ واحد چهار خوابه ۴۱۴ و ۴۳۴ متر مربعی و ۱۱ واحد پنت هاوس تریپلکس ۲۹۵ تا ۵۹۱ متر مربعی است. ارتفاع هر طبقه ۳ متر است.

برج سامان

برج های دوقلوی 21 طبقه سامان واقع در بلوار کشاورز، احتمالا اولین برج های مسکونی تهران به شمار می‌‌روند که در سال ۱۳۴۹ ساخته شدند.
مجتمع مسکونی سامان، اولین برج تهران است که بسیار محکم و طبق قوانین برج‌سازی از نظر مقاومت در برابر زلزله و … ساخته شده است‌، به گونه‌ای که در زمان جنگ مردم از پارکینگ‌های آن برای پناهگاه استفاده می‌کردند.

این مجتمع مسکونی براساس الگوهای امریکایی، با مساحت ۳۳۰۰۰ متر مربع، ساخته شده و متشکل از دو بلوک ۲۲طبقه‌ هر کدام با سه طبقه پارکینگ و واحد تجاری است‌. بلوک اول زیر بنای بیش‌تری نسبت به بلوک دوم دارد و هر طبقه آن بین چهار تا هفت واحد است که با توجه به متراژ ۶۰۰ متری هر طبقه در این برج‌ها، طبقه اول و آخر به صورت دوبلکس ساخته شده است‌.

در ابتدا بلوک اول تجاری بود، ولی بعدا به مسکونی تبدیل شد. اما بلوک دوم از ابتدا جنبه مسکونی داشته است‌. طراحی داخلی و فضاسازی واحدهای مسکونی به گونه‌ای است که چشم‌انداز شهر تهران در تمامی طبقات قابل رویت است‌. شرکت‌های فرانسوی، طراح و سازنده واحدها، ویژگی‌های روانی و رفاهی را در ساخت این واحدها در نظر داشته‌اند. این مجتمع مرکز تجاری قدیمی و هم‌چنین مسجدی دارد که بعد از انقلاب راه‌اندازی شده است.

کوی نوبنیاد ونک ، برجهای A-S-P

مجتمع مسکونی کوی نوبنیاد ونک (موسوم به برجهای آ.س.پ یا ساختمانهای آ.س.پ) یکی از بزرگترین و قدیمیترین مجتمعهای مسکونی تهران است که از سه برج ۲۳ طبقه (برجهای A-S-P) تشکیل شده است. این سه برج از جمله ساختمان‌های بلندی هستند که در اوایل دهه ۱۳۵۰ به دنبال برنامه‌های «مدرنیزاسیون پایتخت» به همراه چند برج دیگر بنا شدند.

مجتمع مسکونی کوی نوبنیاد ونک در منطقه ۶ شهرداری تهران، ضلع شمالی برج بین‌المللی تهران و بزرگراه حکیم، ضلع غربی بزرگراه کردستان، ضلع شرقی بلوار آزادگان، ضلع جنوبی خیابان ایرانشناسی، شمال غربی محله یوسفآباد، جنوب محله شیراز، جنوب شرقی شهرک والفجر بنا شده است. این برج در طبقه همکف خود دارای فروشگاه و مغازه‌های زیادی است که نیاز ساکنان آن را به هر چیزی مرتفع می سازد و ساکنان آن برای خرید مایحتاج روزانه خود نیازی به خروج از این برج ندارند. در این برج کافی شاپ‌ها و رستوران‌های باکفیتی است که علاوه بر خود ساکنان، روزانه افراد بسیار زیادی از دیگر نقاظ شهر به آن‌ها سر می زنند.

این مجموعه ضمن برخورداری از بالاترین استانداردهای ساختمانی از امکانات مطلوب فضاهای مسکونی، تجاری، اداری و رفاهی همچون استخر، مهدکودک، باشگاه، مرکز خرید و رستوران برخوردار است. مجموعه A.S.P دارای 250 واحد آپارتمانی و 120 واحد آپارتمانی ویلایی و 140 واحد تجاری و 570 واحد انباری و پارکینگ است و از سه برج تشکیل شده که برای دسترسی به طبقات هر برج 4 آسانسور پیش‌بینی شده است. با گذشت بیش از 25 سال از زمان اجرا، این پروژه کماکان در زمره بهترین ساختمان‌های بلندمرتبه قرار دارد. این پروژه در سال 49 آغاز و پس از 72 ماه در سال 54 به پایان رسید. هم‌چنین مساحت محوطه‌سازی پروژه بالغ بر 11هزار مترمربع است.

برج مسکونی پارک پرنس

برج مسکونی پارک پرنس، ساختمانی که ۳۵ سال از ساخت آن می‌گذرد و همچنان استوار و زیبا در موقعیت خیابان شیراز شمالی بر جای مانده است. این برج توسط شرکت پارک پرنس طراحی و ساخته شده است.

پارک پرنس دارای سازه ای بتنی است و ۲۱ طبقه دارد که ۱۹ طبقه آن مسکونی و ۲ طبقه مشاعات دارد. نمای این برج از سیمان رنگی ساخته شده و مواد و مصالح به کار رفته در طراحی داخلی آن سنگ و گچ است.

این برج دارای یک لابی زیباست که حدود 200 متر مربع مساحت دارد و در محوطه و فضای بیرونی این برج فضای باز و فضایی با کاربری های تجاری قرار دارند. این برج هم‌چنین دارای زمین بسکتبال و استخر است و دید و نمایی به شهر و کوه های شمالی تهران دارد.

مطالب مرتبط: رویایی ترین برج ها در خیابان الهیه تهران!

مصاحبه با فرزاد دلیری، معمار برج های تهران

بازسازی برج کاملیا در خیابان ولنجک تهران

زاها حدید و هتل برج شهر رویاها

منبع: گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
احسان زینعلی نیا در تاریخ 15 بهمن 1393
این مطلب خیلی خوب بود ممنون از تیم تحریریه سایت :)

ثبت دیدگاه