Chidaneh.com placeholder image

ایزوگام ، تا بارون نیومده نصبش کن!

به قلم: سمانه زارعی

مواد و مصالح : با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان باید به فکر رسیدگی به پشت‌بام خانه باشید، برای اینکه بتوانید با خیال راحت فصل‌های پر بارش را پشت سر بگذارید بهتر است بام خانه خود را عایق کنید. یکی از متداول‌ترین روش‌های عایق کردن بام خانه استفاده از ایزوگام است. با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا از انواع ایزوگام و قیمت آن آشنا شوید.

ایزوگام

تابلو فرش ریحان

روش‌های عایق‌سازی در ساختمان‌ها:

روش‌های مختلفی برای عایق‌سازی سطوح در ساختمان‌ها وجود دارد. بر اساس مواد مورد استفاده در این روش‌ها به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • لایه ضد آب سیمانی
  • لایه ضد آب مایع
  • لایه‌ی قیری (ایزوگام)
  • روکش قیری
  • غشای مایع پلی اورتان

 

مصالح ساختمانی و ابزار آلات یکتا
ایزوگام
مصالح ساختمانی و ابزار آلات یکتا

ضد آب بودن در ساختمان‌ها و بناها به طور کلی برای زیرزمین‌های سازه ، دیوارها ، حمام و آشپزخانه ، بالکن، سکوها، تراس یا سقف، سقف‌های سبز، مخازن آب و استخرهای شنا و غیره مورد نیاز است. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان که به عایق شدن در برابر رطوبت نیاز دارد بام خانه است که اغلب برای عایق کردن آن از ایزوگام استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: با انواع عایق حرارتی در ساختمان آشنا شویم!

 

شرکت ایزوگام ۱۱۷
ایزوگام
شرکت ایزوگام ۱۱۷

ایزوگام چیست؟

ایزوگام پوششی برای عایق کردن پشت بام در مقابل رطوبت و آب حاصل از باران و برف است. ضد آب کردن با روش ایزوگام یک روش محبوب است که به دلیل عملکرد اثبات شده برای سقف‌های کم شیب استفاده می‌شود.

ترکیبات ایزوگام را قیر ، پلیمرها و پرکننده تشکیل می‌دهند. علاوه بر این ، ممکن است رزین و روغن خاصی به منظور بهبود خصوصیات چسبندگی اضافه شود. این عایق به صورت رول‌هایی که در کارخانه تولید می‌شوند به فروش می‌ر‌سند. رول‌های ایزوگام در سطح مورد نظر باز می‌شوند و با استفاده از چسبندگی قیر که با حرارت مشعل‌ ایجاد می‌شود، محکم روی سطح  می‌چسبند. لایه ایزوگام باید انعطاف پذیر باشد تا هرگونه ترک کوچک را هم بپوشاند و روی هر سطحی با فرم‌های مختلف قرار بگیرد. و در برابر مواد شیمیائی و اشعه ماوراء بنفش مقاوم باشد.

ایزوگام نمونه ایران
ایزوگام
ایزوگام نمونه ایران

انواع ایزوگام:

ایزوگام‌ها بر اساس ماده اصلی تشکیل دهنده، لایه‌های به کار رفته در آن‌ها و روکش‌شان تقسیم‌بندی می‌شوند:

انواع ایزوگام بر اساس ماده تشکیل دهنده آن‌ها:

ایزوگام پلیمری: ماده اصلی این نوع ایزوگام قیر خالص ۶۰ یا ۷۰ درصد است که در پالایشگاه از تقطیر نفت خام به دست می‌آید. برای ساخت ایزوگام پلیمری از قیر خالص ۷۰-۶۰، پلی آستر، تیشو، لایه آلومینیوم، پلی اتیلن، پودر تالک، مواد APP ، پوشال گونی پلاستیکی استفاده می‌شود به نحوی که تمام این مواد در دستگاه ساخت پلیمر میکس و پخته می‌شوند که حاصل آن مایه پلیمر یا اصطلاح عامیانه شیره ایزوگام است و این پلیمر در خط تولید تبدیل به ایزوگام می‌شود.

 

شرکت ایزوگام ۱۱۷
نمونه اجرا
شرکت ایزوگام ۱۱۷

 ایزوگام دمیده: ماده اصلی لین نوع ایزوگام قیر دمیده شده است که از دمیدن هوا به یک مازوت یا نفت کوره‌ای به دست می‌آید و به نسبت ایزوگام پلیمری کیفیت پایین‌تر و عمر کم‌تری دارد. قیر دمیده نسبت به قیر خالص نفوذ کمتر ، حساسیت کمتر نسبت به تغیرات دما و درجه نرمی بیشتری دارد و موارد استفاده آن در ساخت ورق‌های پوشش بام، باتری اتومبیل و اندودکاری است.

ایزوگام

ایزوگام بر اساس لایه‌های به کار رفته در آن‌ها:

ایزوگام تک لایه: ایزوگام های تک لایه شامل پلی‌استر دوخته شده با ظرافت و انعطاف بالا است.

ایزوگام دو لایه : ایزوگام دو لایه شامل تیشو و پلی‌استر با ضخامت و استحکام بسیار زیاد است.

مطلب پیشنهادی: قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

شرکت ایزوگام ۱۱۷
ایزوگام
شرکت ایزوگام ۱۱۷

انواع ایزوگام بر اساس روکش:

ایزوگام با روکش آلمینیومی: بهترین نوع ایزوگام برای محل‌هایی با تابش آفتاب مستقیم ( مثل پشت بام) ایزوگام به روکش آلومینیومی است.

ایزوگام بدون روکش آلومینیومی: این نوع ایزوگام یک نوعی عایق رطوبتی است که برای عایقکاری سرویس‌های بهداشتی، پی‌ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت ایزوگام ۱۱۷
نمونه اجرا
شرکت ایزوگام ۱۱۷

در هر مرحله از عایق کردن بام با ایزوگام این موارد مهم را به خاطر بسپارید:

آماده سازی سطح بام:

  • تمام مواد قابل اشتعال از بام ها باید جمع شوند و شرایط مناسب برای ایزوگام کردم در پشت بام فراهم شود.
  • توجه کنید که سطح پشت بام باید تمیز بوده و خشک باشد.

تجهیزات مشعل

تجهیزات مشعل:

تجهیزات مشعل باید به طور صحیح وصل شده و شیلنگها در شرایط کار خوبی قرار گیرند. با استفاده از آب صابون ، نشت گاز را در  تجهیزات موجود بررسی کنید.  هنگام باز کردن مشعل باید در کمترین تنظیمات ممکن باشد تا از آتش سوزی ناگهانی جلوگیری شود.

نصب ایزوگام

نصب ایزوگام:

  • ایزوگام نباید در هوای نامساعد و دمای کمتر از ۸ درجه سانتیگراد نصب شود.
  • برای اطمینان از اینکه آب در لبه‌های ایزوگام جمع نشود، در شیب‌های پایین باید رول ایزوگام عمود بر جهت شیب بام پهن شود و در شیب‌های بالا به موازات جهت شیب سطح قرار بگیرد.
  • شعله مشعل باید به طور یکنواخت و به آهستگی روی سطح رول ایزوگام گرفته شود.
  • در هنگام پهن کردن رول ایزوگام نباید هیچگونه چین و چروکی ایجاد شود و تراز مناسب رول‌ها لازم است.

اتصالات بین رول های ایزوگام را چک کنید.

  • اطمینان از اتصال کامل بین دو رول از مهمترین نکات نصب ایزوگام است. تمام لبه های اتصالات را به درستی بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی چسبیده اند و هیچ گونه شکافی بین آنها وجود ندارد. در صورت ایجاد شکاف، باید ورق ها برداشته شده و دوباره گرم و چسبانده شود.
  • انتهای رول‌های ایزوگام باید به درستی گرم شود تا قیر روی رول ظاهر شود. قسمت زیرین ایزوگام را به درستی گرم کنید تا از اتصال مناسب رول‌ها در لبه ها مطمئن شوید.
  • ورقه های ایزوگام باید از طرفین حدود ۸ سانتی‌متر و در انتهای رول حدود ۱۲ سانتیمتر همپوشانی داشته باشند تا از اتصال درست و عدم نشت آب از آن اطمینان حاصل شود.

مطلب پیشنهادی: ایزولاسیون رطوبتی، حالا دیگه میتونی از بارون لذت ببری!

ایزوگام نمونه ایران
ایزوگام
ایزوگام نمونه ایران

قیمت ایزوگام

قیمن ایزوگام با توجه به نوع ایزوگام و کیفیت آن از هر متر ۱۲۰۰۰  تا ۲۰۰۰۰ تومان متغیر است و برای نصب آن متری ۳ هزار تومان دستمزد گرفته می شود.

مطلب پیشنهادی: عایق رطوبتی ساختمان، از قیمت‌های روز خبر دارید؟ 

نکته‌‌های نهایی:

  • در انتخاب ایزوگام مناسب با بام ساختمان، باید به عواملی مانند ضخامت، چسبندگی و وزن آن توجه شود و برای انتخاب صحیح بهتر است با یک متخصص مشورت شود.
  • نصب ایزوگام باید توسط متخصص آن انجام شود. چرا که کار با مشعل و کم و زیاد کردن حرارت مورد نیاز برای نصب نیاز به تجربه و مهارت کافی دارد.
  • توجه کنید که رعایت موارد ایمنی و جلوگیری از آتش سوزی در نصب ایزوگام بسیار اهمیت دارد.

    با متخصصین ایزوگام در چیدانه در ارتباط باشید.

     

    واتس‌اپ تلگرام
    
    دیدگاه کاربران
    
    ثبت دیدگاه