Chidaneh.com placeholder image

3 دهکده زیبا و بکر کردستان، پایان خوش تابستان!

به قلم: تحریریه چیدانه

ممکن است تصمیم‌گیری در زمانی ‌که می‌خواهیم در پایان تابستان به مکان جدیدی سفر کرده و تجربه‌ای متفاوت به دست آوریم، کمی دشوار به نظر برسد. کجا برویم؟ پیشنهاد ما سفر به کردستان است. کردستان سرزمین اصیلی است با طبیعتی بکر و مردمانی از جنس آفتاب که مهمان‌نوازیشان شما را متعجب خواهد کرد. در این مطلب، سه روستای زیبا در کردستان با طبیعتی بی‌نظیر به شما معرفی می‌کنیم.

مطالب پیشنهادی جذاب برای آخر تابستان:
با یک مهمانی از تابستان خداحافظی کنید!
۶ پالت رنگی خنک برای اواخر تابستان
برگزاری جشن های آخر تابستان با ۱۰ ایده مقرون به صرفه!
۱۰ پیشنهاد هیجان انگیز برای سفر در آخرین آخر هفته تابستان

تابلو فرش ریحان

روستای اورامانت تخت

1- اورامانات تخت

اگر جزء آن دسته از افراد هستید که در طول سفر، لذت بیشتری از مسیر می‌برید تا مقصد، سفر به این روستا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این روستا در جنوب شرقی و در 75 کیلومتری شهر مریوان قرار دارد که البته تنها 30 کیلومتر از جاده آن آسفالت است. جاده در دامنه کوه‌هایی قرارگرفته که از زیبایی فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. علاوه بر مسیر، نوع معماری به‌کاررفته در این روستا نیز چشم هر بیننده‌ای را به ‌سوی خود جلب می‌کند.

روستای اورامانت تخت

معماری این روستا مبتنی بر سنگ بوده و در ساخت خانه‌های مسکونی آن به‌هیچ‌وجه از ملات استفاده نشده است و بام هر خانه هم حیاط خانه دیگر محسوب می‌شود. معماری پلکانی و سرسبزی این منطقه کوهستانی رویای پله‌هایی به سمت بهشت را برای ساکنینش متصور می‌کند.

روستای پالنگان

2- پالنگان

اگر مقصد سفرتان روستای اورامانت تخت است، پیشنهاد می‌کنیم که مقصد دومی هم به سفرتان اضافه نمایید. روستای پالنگان تنها 85 کیلومتر از روستای اورامانت تخت فاصله دارد. این روستا در 47 کیلومتری شهرستان کامیاران و در دره‌ تنگیور قرار گرفته که به علت آسفالت بودن کل مسیر در تمام ماه‌های سال، مقصد بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. رودخانه خروشان تنگیور از وسط روستای پالنگان عبور می‌کند و روستا را به دو قسمت تقسیم نموده است.

روستای پالنگان

باید به این نکته نیز توجه کنیم که این روستا در هماهنگی کامل با طبیعت اطرافش شکل گرفته است. معماری این مکان خوش آب و رنگ همانند روستای اورامانت تخت به‌صورت خشکه چین و پلکانی است. علاوه بر معماری اصیل، این روستا آرامستانی قدیمی دارد که در آن چند سنگ‌قبر بسیار قدیمی با خط کوفی به چشم می‌خورد و در فاصله 80 متری جنوب شرقی روستا در محل چشمه‌های پر آب قلعه پالنگان قرار دارد که آثار و بقایای اتاق، آتشکده‌ و پل‌های قدیمی آن نمایان است.

روستای ژیوار

3- ژیوار

اگر به دنبال جایی می‌گردید که در تابستان بهترین آب‌وهوا را داشته باشد، روستای ژیوار بهترین انتخاب است، چراکه از نظر پاکی هوا رتبه سوم را در ایران از آن خود کرده است. روستای ژیوار توسط جنگل‌های سرسبز و بکر بلوط محاصره شده است و معماری نیز آن مشابه معماری دو روستای پیشین است. بدون شک تراکم باغ‌های انگور و انجیر در ژیوار شما را یاد بهشت می‌اندازد؛ بهشتی بر روی زمین!

روستای ژیوار

رودخانه سیروان در نزدیکی روستا، دره دربند در وسط روستا و چشمه بسیار خنک و دیدنی روستا به نام چه مه که بیشتر باغ‌های روستا را آبیاری می‌کند از دیگر جذابیت‌های این روستا است. ژیوار هم‌اکنون از نظر راه‌های ارتباطی دارای جاده ماشین‌رو است.

روستاهای کردستان

آژانس‌های گردشگری پیشنهادی ما برای شما:

  • دالاهو  dalahoo.com 
  • ژیوار  zhiwaar.com 
  • آراند تور arandtour.com 
  • لست سکند  lastsecond.ir

منبع: مجله منزل | نویسنده: فاطمه مرادی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه