Chidaneh.com placeholder image

تختخواب؛ 40 مدل از زیباترین، شیک‌ترین و راحت‌ترین‌ها

به قلم: تحریریه چیدانه

تخت ‌خواب طراحی کلی اتاق خواب و راحتی فضا را تعیین می‌کند. تخت‌ها یکی از عناصری هستند که می‌توان از طریق آن‌ها رنگ و طرح را به دکوراسیون اتاق خواب اضافه کرد و می‌تواند مبنایی برای انتخاب و چیدمان دیگر وسایل اتاق باشد. در انتخاب تخت خواب مناسب مسئله با اهمیت راحتی و طراحی آن است. تنوع مدل‌های تخت بسیار زیاد بوده و مانند سبک‌های دکوراسیون انواع مختلفی دارند به‌طوریکه از ساده‌ترین تا لوکس‌ترین‌ مدل‌های آن در بازار موجود خواهد بود. قیمت تخت با توجه به نوع چوب و نقش و نگار روی آن تغییر می‌کند. در این مقاله تمامی آنچه که در مورد تخت خواب باید بدانید آورده شده؛ انواع متنوع تخت خواب از نظر شکل ظاهری، اندازه و قیمت آن و انواع کالای مورد استفاده برای روی تخت بررسی می‌شود. با چیدانه همراه باشید…

تخت خواب
تخت خواب چوبی
کالای خواب روی تخت خواب

تخت خواب و کالای خواب روی آن

انواع کالای خواب روی تخت شامل پتو، لحاف، روکش، بالش و ست سرویس خواب، بیش از هر چیز در ظاهر تخت خواب به چشم می‌آید، به همین دلیل باید نشان‌دهنده سبک زندگی شما باشد. انتخاب‌های متعددی بر اساس گرمای مورد نیاز و سبک‌های طراحی مختلف وجود دارد.

تابلو فرش ریحان
لحاف روی تخت خواب

لحاف‌های روی تخت خواب

کیفیت لحاف‌ها براساس درجه تاگ آن‌ها تعیین می‌شود، این درجه نشان‌دهنده وزن، نرمی و گرمای لحاف است. هر چه عدد تاگ بیش‌تر باشد، لحاف گرم‌تر و راحت‌تر خواد بود. لحاف‌ها معمولا با مواد طبیعی یا مصنوعی پر می‌شوند. پرکننده‌های طبیعی چون پر، گرمای بیش‌تری نسبت به پرکننده‌های مصنوعی دارند. 

لحاف روی تخت

لحاف‌ها به صورت تکی یا به صورت سرویس ست کامل در بازار وجود دارند که خرید ست کامل آن‌ها مقرون‌ به‌صرفه‌تر است و همه اجزای مورد نیاز شما در این ست وجود دارد.

روکش لحاف تخت خواب

روکش لحاف تخت خواب

روکش‌های لحاف در طرح‌ها، رنگ‌های متفاوت و با پارچه‌های مختلفی تولید می‌شوند و معمولا در قسمت انتهایی از طریق گره، دکمه، زیپ یا پارچه‌های چسبی به هم متصل می‌شود. این روکش‌ها به راحتی از لحاف جدا شده و شسته می‌شوند. 

ست روکش تخت خواب

ست روکش‌ تخت خواب

اکثر ست‌های روکش شامل یک روتشکی، روتختی و دو روبالشی هستند. روکش‌ها در اندازه‌های متفاوت و با مواد مختلفی تولید می‌شوند که باید با توجه به نوع‌ مورد نظر خود یکی از انواع آن‌ها را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که باید در انتخاب اندازه‌ آن‌ها دقت کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب انواع روتختی را بخوانید.

ست رو تختی

روکش‌ها با پارچه‌های مختلفی از ساتن تا کتان تولید می‌شوند و پس از انتخاب پارچه مورد نظر باید به تعداد گره‌های موجود در روکش‌ها نیز توجه کنید. اگر به دنبال یک روکش نرم و بادوام هستید بهتر است روکشی با تعداد 200 گره در اینچ انتخاب کنید. البته با لمس روکش‌ها نیز می‌توان میزان دوام و نرمی آ‌ن‌ها را متوجه شد.

بالش تخت خواب

بالش‌ تخت خواب

انتخاب بالش مناسب تاثیر زیادی روی کیفیت خواب شما دارد. در این انتخاب عوامل زیادی دخیل هستند که پرکننده‌ها، روبالشی‌ها و اندازه بالش از مهم‌ترین‌ها هستند. بالش‌ها انواع متفاوتی دارند که افراد مختلف طبق راحتی و سلیقه شخصی‌شان می‌توانند نوع مناسب‌ترین و راحت‌ترین بالش را انتخاب کنند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب اندازه استاندارد بالش را بخوانید.

روبالشی تخت

روبالشی‌ها در تخت خواب

اکثر ست‌های تخت‌خواب دارای روبالشی‌ هستند و به همین دلیل انتخاب این ست‌ها، مشکل هماهنگی بصری اجزای تخت‌ خواب را حل می‌کند اما اگر می‌خواهید این اجزا را جداگانه خریداری ‌کنید در انتخاب طرح و رنگ‌های آن‌ها دقت زیادی داشته باشید.

دامن تخت

دامن تخت ‌خواب

دامن تخت‌خواب، قسمت زیر تشک و تخت‌ را پنهان ‌کرده و به ‌عنوان عنصر بصری مهمی در اتاق خواب شناخته می‌شود. اگرچه دامن‌ها‌ بر اساس اندازه استاندارد تشک‌ها تولید می‌شوند اما سعی کنید پیش از خرید ابعاد کلی تخت ‌خواب را اندازه‌ گیری کنید. دامن‌ تخت‌خواب امروزه در طرح‌ها و رنگ‌های زیادی تولید می‌شود و می‌توان متناسب با طراحی کلی اتاق خواب یکی از آن‌ها را انتخاب کرد.

انواع تخت خواب

انواع مدل‌های زیبا و امروزی تخت خواب

اولین چیزی که در مورد تخت خواب به ذهن می‌رسد حس آرامش و راحتی هنگام خوابیدن است. امروزه تخت‌ها انواع متفاوتی با کارایی‌های مختلفی دارند که می‌توان با توجه به سلیقه شخصی، ابعاد و دکوراسیون اتاق خواب از آن‌ها استفاده کرد. به طور کلی انواع تختخواب‌ شامل موارد زیر هستند؛

تخت دو نفره

1- تخت خواب دو نفره

تخت خواب دو نفره طول و عرض بیشتری دارد و برای اتاق‌های بزرگ مناسب‌تر است. این تخت معمولا از دو قسمت جدا تشکیل شده که به وسیله قلاب یا بست‌های مخصوص به هم متصل می‌شوند. پایه‌های تخت باید مطابق با استاندارد حداقل 15 سانتیمتر از زمین ارتفاع داشته باشد تا تغییر ارتفاع و جابه‌جایی آن ممکن و راحت باشد. تخت‌های دو نفره در انواع سبک‌های مدرن، سلطنتی، کلاسیک و فانتزی در بازار موجود است که هر یک طرفداران خاص خود را دارد. 

  • قسمت‌های بدنه و پایه از چوب یا فلز ساخته می‌شود.
  • پایه‌ها از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. 
  • این تخت بیشتر برای افراد متاهل خریداری می‌شود.
تخت خواب پنلی

2- تخت خواب پنلی

تخت خواب پنلی ساده‌ترین مدل تخت است که یک صفحه چوبی در قسمت سر تخت دارد، بعضی از مدل‌های آن صفحه‌ای هم در انتها دارند. این مدل چارچوب یا فریمی اطراف تخت ندارد و در انواع مدل‌های مدرن و کلاسیک و با مصالح مختلفی ساخته می‌شود.

تخت خواب سلطنتی

3- تخت خواب سلطنتی

امروزه تخت خواب سلطنتی در بین طرفداران تجملات لوکس طرفداران زیادی دارد. ظاهر این تخت به مدل‌های قدیمی و آنتیک شباهت دارد، کیفیت آن بسیار بالا بوده و قیمت بالایی نیز دارد. این تخت در دکوراسیون‌ به سبک‌های کلاسیک و سلطنتی کاربرد دارد. تخت‌های سلطنتی در دو نوع ستون‌دار و بدون ستون ساخته می‌شود. مدل ستون‌دار از پرده خواب استفاده کرده، دارای سقف محافظ است و روی بدنه و ستون‌های آن، نقش‌هایی زیبا و منبت‌هایی دست‌ساز کنده‌کاری می‌شود.

تخت خواب فوتون

4- تخت خواب فوتون

تخت خواب فوتون در واقع تشکی به سبک ژاپنی است که نقش تخت و مبل را همزمان ایفا می‌کند. حتی می‌توان هنگام شب یا استراحت آن را روی زمین پهن و در روز جمع کرده، داخل کمد قرار داد. در مدل تخت فوتون تشکی می‌توان تشک را از قاب مبل جدا و به عنوان تشک برای خواب استفاده کرد. تخت فوتون مانند تخت تاشو فضای کمی اشغال می‌کند و راه حل خوبی برای خانه‌هایی است که فضای محدودی دارند. 

تشک فوتون

ظاهر جالب این تخت حس نرمی و راحتی را منتقل کرده و حتی می‌توان از آن در اتاق خواب فرزندان یا مواقع استراحت در محل کار استفاده کرد. از مزایای این نوع تخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • سبک بودن
  • راحتی جابجایی
  • اشغال فضای کم
تخت سورتمه ای

5- تخت خواب سورتمه‌ای

تخت خواب سورتمه‌ای در ظاهر شباهت زیادی به سورتمه، پایه و سر منحنی شکل دارد و بیشتر به صورت سفارشی ساخته می‌شود. این نوع تخت مربوط به امپراطوری‌ فرانسه و آمریکا در اوایل قرن 19 بوده و معمولا از چوب سنگین، فولاد یا آهن ساخته می‌شود تا جلوه چشمگیرتری داشته باشد. شاید تخت سورتمه‌ای از نظر ظاهر متفاوت با دیگر تخت‌هاست اما از لحاظ استاندارد با تخت‌های دیگر تفاوتی ندارد. این تخت انواع و اقسام مدل‌ها را دارد، معمولا از چوب ساخته ‌شده و جای بیشتری دارد.

تخت خواب معلق

6- تخت خواب معلق

مدل معلق یکی از هیجان انگیزترین انواع تخت خواب‌ است که می‌تواند ظاهری بی‌نظیر به اتاق و حس خوبی زمان استراحت به شما بدهد. این نوع تخت برای کسانی که حساس هستند و خواب سبکی دارند مناسب نیست چراکه با یک حرکت ممکن است بیدار شوند اما برای کسانی که خواب سنگینی دارند یا تنها می‌خواهند استراحت کنند بهتر است.

تخت دوطبقه

7- تخت خواب دو طبقه

تخت خواب دو طبقه بیشتر در اتاق بچه‌ها یا خوابگاه‌ها و فضاهای کوچک استفاده ‌می‌شود. این تخت‌ها معمولا نردبانی در یک سمت برای بالا رفتن داشته و قابلیت جدا شدن نیز دارند. اگر مشکل فضا دارید یا تنها یک اتاق برای فرزندانتان دارید می‌توانید از تخت‌های دو طبقه استفاده کنید و فضای بیشتری در اتاق برای فعالیت یا بازی آن‌ها فراهم کنید. این مدل در دو نوع تولید می‌شود؛

  • نوع اول آن در هر طبقه یک تخت داشته که امکان خوابیدن یک نفر را دارد.
  • نوع دوم، در طبقه پایین دارای کمد، قفسه کتاب یا حتی میز تحریر و در طبقه دوم تخت قرار دارد.
تخت مورفی یا تاشو

8- تخت خواب مورفی یا تاشو

تخت خواب مورفی یا تاشو به صورت ایستاده روی دیوار جمع می‌شود. شب‌ها می‌توان آن را باز کرد و روزها جمع کرده، از فضای اتاق استفاده کرد، در حالت باز می‌توان آن را به عنوان نشیمن یا مبلمان نیز به‌کار برد. روش جمع شدن عمودی تخت‌ تاشو موجب شده که این تخت‌ها به صورت کمدهای دیواری نیز وجود داشته باشند.

تخت خواب تاشو را می‌توان طوری طراحی کرد که با تعبیه کمدهایی در کنار تخت داخل آن‌ها پنهان شده و به وسیله کمدها بیشترین استفاده را از فضای اتاق داشت. تنوع بالا در مدل بسته شدن و عدم اشغال فضا، امروزه نظر طرفداران زیادی را برای به کار بردن این مدل در آپارتمان‌های کوچک جلب کرده است. این تخت‌ها معمولا تشک‌های نازکی دارند تا بهتر تا شوند و برای استفاده مهمانان گزینه مناسبی هستند.

تخت خواب متحرک یا کشویی

9- تخت خواب متحرک یا کشویی

تخت خواب کشویی یا متحرک مانند تخت دو نفره ساخته می‌شود اما دارای دو قسمت ثابت و متحرک است و مناسب برای به کار یردن در سبک مدرن خواهد بود. بخش ثابت با امکان جدا شدن از قسمت متحرک، کارایی خود را در تخت بودن حفظ می‌کند. اما بخش دوم که چرخدار است، نیاز به تخت مکمل داشته و به تنهایی کاربردی ندارد.  در تخت‌های کشویی، تختی که پایین قرار دارد، بدون کمک کسی و با ریل جابه‌جا شده و زیر تخت ثابت می‌رود. تخت کشویی برای فضاهای کوچک مناسب بوده و مزایای آن شامل موارد زیر است؛

  • اشغال کم فضا،
  • امکان استفاده دو نفر از تختی که ظاهر یک تخت را دارد
  • نظافت راحت فضای زیر تخت
  • امکان تغییر ظاهر اتاق به سادگی
  • امکان ایجاد کشوی لباس
مبل تخت خواب شو

10- مبل تخت خواب شو

این مدل چند کاربردی در ظاهر تنها یک مبل سه نفره به نظر می‌رسد اما یکی از بهینه‌ترین تخت‌هاست. از مزایای آن‌ها، اشغال کم فضا و کاربرد چند منظوره آن بوده و برای آپارتمان‌های کوچک بسیار مناسب هستند. از مبل تخت خواب شو به عنوان مبل میهمان یا در اتاق کودک و فضاهای اداری نیز می‌توان استفاده کرد.

تخت خواب قابل تنظیم

11- تخت خواب قابل تنظیم

تخت خواب قابل تنظیم یکی از  پرطرفدارترین انواع تخت‌هاست که چند لولا در قاب خود دارد، می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد و تخت را در حالت‌های مختلفی قرار داد. برای مثال می‌توان بالا یا پایین تخت را بلند کرد و شیب داد. این تخت‌ها گزینه مناسبی برای افرادی هستند که مشکل خواب دارند، چراکه با تنظیم تخت خواب، می‌توانند با آرامش بیشتری بخوابند.

تخت خواب جک دار

12- تخت خواب جک‌دار

این تخت خواب دو قسمت دارد. قسمت بالایی که تشک روی آن قرار می‌گیرد را می‌توان با جک بلند کرد و به حالت نیمه ایستاده قرار داد و قسمت دوم که فضای خالی زیر تخت است برای قرار دادن وسایل دارد. به منظور مقاومت تخت معمولا برای آن از پایه‌های یک تکه که تمام قسمت‌هایش روی زمین قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود. 

کیفیت جنس، نوع فنر و نحوه نگه‌داری جک تخت باعث می‌شود که به راحتی بتوان بدون نیاز به کسی تخت را بلند کرد و خواباند. این تخت برای افرادی که فضای کمی دارند مناسب است چرا که می‌توان به راحتی آن‌ را بالا داد و وسایلی که کم‌تر استفاده می‌شوند را زیر آن‌ قرار داد.

تخت خواب پوستر

13- تخت خواب پوستر

تخت خواب پوستر، چهار ستون در چهار ضلع تخت دارد. این مدل، ابعاد و شکل ستون‌های متنوعی داشته، جزو تخت‌های شیک محسوب شده و برای اتاق‌خواب‌های لوکس و بزرگ مناسب هستند. انواع این مدل شامل پوستر مدادی، پوستر کوتاه و پوستر نیمه هستند. تختت خواب پوستر مدادی در قرن 18 میلادی پرطرفدار بود و ستون‌های آن باریک و بلند هستند. تخت پوستر کوتاه، ستون‌های کوتاهی دارد. در پوستر نیمه، دو ستون سر تخت بلند و دو ستون پایین کوتاه‌تر هستند.

تخت خواب کنوپی

14- تخت خواب کنوپی 

تخت کنویی هم از انواع تخت پوستر به شمار می‌رود. این تخت خواب چهار ستون دارد که در بالا به هم پیوسته و چارچوب تخت را تشکیل می‌دهد. در مدل‌های قدیمی‌تر دورتادور چارچوب، پرده توری یا حریر نصب می‌شد اما در مدل‌های جدید معمولا از این ستون‌ها برای نشان دادن خلاقیت استفاده می‌شود و با عنصر اضافه‌ایی تزیین نمی‌شود. به ارتفاع ستون‌های این تخت‌ توجه داشته باشید چراکه در خانه‌هایی با سقف‌ کوتاه ممکن است مشکل ایجاد کند.

تخت دیوان

15- تخت خواب دیوان

در تخت خواب دیوان قسمت بالای تخت نرم است و معمولا زیر تخت کشو دارد که برای استفاده در فضاهای کوچک مناسب خواهد بود. برخی از مدل‌های دیوان کشو نداشته و می‌توان وسایل اضافی را بدون محدودیت زیر تخت جا داد. می‌توان به راحتی به بالای این تخت‌های شیک تکیه داده و کتاب خواند یا تلویزیون تماشا کرد.

تخت خواب راک

16- تخت خواب راک

تخت خواب‌های راک مانند صندلی‌های راک متحرک هستند. این تخت‌ها با چوب‌های دایره‌ای شکل ساخته می‌شوند که امکان تحرک به تخت می‌دهند و می‌توان با تکانی ملایم روی این تخت‌ها به ‌راحتی به خواب رفت.

انواع ابعاد تخت خواب

انواع مدل تخت‌ خواب از نظر ابعاد

انواع مدل‌های مختلف تخت‌ خواب 1 نفره و 2 نفره در 7 اندازه مختلف تولید می‌شوند. این ابعاد و اندازه‌های مختلف می‌تواند نقش مهمی در راحتی بدن زمان خواب و کیفیت خواب داشته باشند.

تخت سینگل

تخت خواب 1 نفره سینگل

تخت خواب سینگل کوچک‌ترین اندازه را داشته و ابعاد آن 90 یا 100 در 200 سانتی‌متر است. این مدل بیشتر در اتاق خردسالان و بچه‌های کوچک به کار برده می‌شود و معمولا تا اوایل نوجوانی برای فرزندان مناسب است.

تخت توئین

تخت خواب توئین 1 نفره

عرض تخت خواب یک نفره توئین، کمی از مدل سینگل بزرگ‌تر و 120 سانتی‌متر است. این مدل تخت‌ معمولی در مراکز شبانه‌روزی محبوب است.

تخت خواب توئین ایکس لارج

تخت خواب 1 نفره توئین  XL

تخت‌های خواب یک نفره توئین  XLکمی از توئین بزرگ‌تر است و عرض آن به 140 سانتی‌متر می‌رسد. اگر مدل آن در بزرگسالی هم مورد پسند فرزندتان باشد، می‌تواند سال‌ها از آن استفاده کند.

تخت خواب فول یا دبل 1 نفره

تخت خواب فول یا دبل

تخت خواب دبل یا فول نوعی از تخت‌های 1 نفره با ابعاد بزرگ‌تر از تخت معمولی است. این مدل اندازه طول 190 سانتی‌متر و کم‌تر از توئین XL و اما مشابه مدل قبلی، عرض آن 140 سانتی‌متر است.

تخت کوئین دو نفره

تخت خواب 2 نفره کوئین

تخت‌ خواب 2 نفره کوئین رایج‌ترین مدل و اندازه است که دو نفر با اندام متوسط به راحتی می‌توانند روی این تخت بخوابند. طول تختخواب 2 نفره کوئین مانند تخت‌ 1 نفره، 2 متر و عرض آن 160 سانتی‌متر است.

تخت خواب کینگ دونفره

تخت خواب 2 نفره کینگ

تخت خواب 2 نفره کینگ مناسب افرادی است که می‌خواهند موقع خواب آزادی عمل داشته باشند یا جثه بزرگی دارند. عرض این تخت‌ها 180 سانتی‌متر بوده و دو نفر می‌توانند با حفظ فاصله به راحتی کنار هم بخوابند.

تخت کالیفرنیا کینگ

تخت خواب 2 نفره کالیفرنیا کینگ

تخت کالیفرنیا کینگ بزرگ‌ترین تخت خواب 2 نفره است که سوپرکینگ هم نامیده می‌شود. ابعاد این تختخواب 2 در 2 متر بوده و برای اتاق خواب‌های مستر یا زوج‌هایی که می‌خواهند نوزادشان را بین خود بخوابانند مناسب است.

قیمت تخت خواب و تشک

قیمت انواع تخت خواب و تشک

تخت خواب با مدل‌های ساده‌تر که تنها چارچوبی دور تشک دارند، قیمت پایین‌تری دارند اما هرچه طرح چارچوب و بالای تخت بیشتر باشد و از متریال و چوب باکیفیت‌تری برای ساخت استفاده شده باشد قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

تشک نیز نقش مهمی در راحتی تخت دارد. برای خرید تشک می‌توان با توجه به نیاز بدن‌ خرید کرد و حتما لازم نیست به دنبال گران قیمت‌ترین تشک بود.

تخت خواب زیبا و شیک
تخت خواب با طراحی مدرن

کلام پایانی

تخت خواب آخرین مکانی است که افراد در پایان روز روی آن استراحت می‌کنند. داشتن تخت مناسبی که خستگی را برطرف کرده و احساس راحتی دهد بسیار با اهمیت است. انواع متنوع تخت خواب‌ با سبک‌ها، کیفیات، متریال‌ها، اندازه و قیمت‌های مختلف و انواع کالای خواب شیک روی تخت در مدل‌های متفاوتی تولید می‌شوند که باید با توجه به نوع نیاز و سبک دکوراسیون اتاق خواب آن‌ها را انتخاب کرد. شما هم اگر می‌خواهید تخت‌ خواب مناسبی با توجه به نیازهایتان خریداری کنید، با کمک این مطلب می‌توانید با انواع آن آشنا شده و با کمک کارشناسان چیدانه بهترین را انتخاب کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه