Chidaneh.com placeholder image

نکات طراحی داخلی، دکوراسیون و چیدمان فضا

به قلم: مژگان احمدی

سبک های دکوراسیون: برای این که بتوانیم حس هماهنگی و انسجام را یک فضا تجربه کنیم، لازم است که اشتراکات و یا ارتباطی را میان اجزای آن بیابیم. در دکوراسیون داخلی، سبک ها می توانند اصول و الگوهایی را در اختیار ما بگذارند تا این حس را در فضا به وجود بیاوریم. اما این اصول و قوانین کدامند؟! و هر کدام چگونه در اجزای یک فضا خود را نشان می دهند؟! در این مطلب چیدانه می خواهد به بررسی 5 سبک شناخته شده در دکوراسیون داخلی بپردازد و به صورت مختصر نگاهی داشته باشد بر نکات طراحی داخلی و قوانین حاکم بر آن ها، با ما همراه شوید!

امیر صادقی
دکوراسیون مینیمال نشیمن با تابلو
امیر صادقی

اسکای اسکرپر

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی خانه دوست
استودیو پر

سینا عزیزی
عکاسی از دکوراسیون منزل شخصی
سینا عزیزی

سینا عزیزی
عکاسی از دکوراسیون منزل شخصی
سینا عزیزی

سهیل زندآذر
منزل آقای عباسی و خانم خداشناس
سهیل زندآذر

1. طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

سبک مدرن در دکوراسیون از گذشته فاصله می‌گیرد و سعی می‌کند از قواعد آن پیروی نکند. از تزئینات دوری کرده و رو به سادگی می رود و اغلب تصویری بدون طرح و نقش های پیچیده ارائه می دهد. همان طور که در تصاویر بالا نیز مشاهده می کنید، ای نسبک می تواند در تمام فضاهای خانه طراحی و اجرا شود. 

مطلب پیشنهادی : خانه های مدرن تهران، 7 دکوراسیون منتخب چیدانه!

نکات طراحی داخلی و چیدمان به سبک مدرن

  • این نوع طراحی برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است و به آن ها کمک می کند تا بتوانند بزرگتر به نظر برسند.
  • استفاده از بافت ها و طرح های مینیمال برای سبک مدرن معمول است و در آن نشانی از طرح و رنگ های متنوع وجود ندارد.
  • از مبلمان و وسایل در کم ترین حالت ممکن استفاده شده و از تزئینات زیاد اجتناب می کند. ظاهر ساده و بدون جزئیات آن همیشه مورد توجه قرار می گیرد.
  • رنگ ها یا به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند و یا تنها می توان طیفی از رنگ های خنثی را در فضایی که به سبک مدرن طراحی شده دید.
  • طراحی به سبک مدرن هیچگاه از ایجاد تقارن استقبال نمی کند و همیشه با ایجاد تعادل بین مبلمان، وسایل، بافت و طرح هماهنگی لازم را در فضا به وجود می آورد.

عرفان شریف نژاد: عکاس
دکوراسیون منزل زوج جوان تهرانی
عرفان شریف نژاد: عکاس

استودیو پر
خانه ی آپادانا
استودیو پر

استودیو پر
خانه ی آپادانا
استودیو پر

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی نوشهر
استودیو پر

2. دکوراسیون به سبک معاصر

دکوراسیون معاصر آن‌چیزی است که اکنون تولید می‌شود، که در عین حال از هیچ قانون نوشته‌ای پیروی نمی‌کند و در هیچ سبک و روشی حتی در سبک مدرنیستی‌ نمی‌گنجد. در نتیجه دکوراسیون معاصر کثرت‌گرا و در عین حال با نگاهی به آینده شکل می‌گیرد. همان طور که در خانه های ایرانی بالا می توانید سبک معاصر را به خوبی ببینید، رنگ ها، مدل مبلمان، وسایل دکوری و …. کاملا با سلیقه خودتان انتخاب و هماهنگ می شوند.

مطلب پیشنهادی : دکوراسیون به سبک مدرن یا معاصر؟

طراحی دکوراسیون داخلی معاصر

نکات طراحی داخلی و چیدمان به سبک معاصر

  • در طراحی دکوراسیون معاصر اشکال و احجام به شکل خام مورد استفاده قرار می گیرند اما رنگ آن ها اغلب جسورانه انتخاب می شود، روشن است و توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
  • همه چیز را در حالت ساده، بی پیرایه، ابتدائی و ساختاری استفاده کنید.
  • توجه به پس زمینه ای که اجزای دکوراسیون داخلی معاصر را در خود جای می دهد از نکاتی است که باید به آن توجه داشت. فضای خالی، روی دیوارها، بین مبلمان و بالای بخش های فوقانی، به اندازه فضاهای پر شده از وسایل اهمیت دارد.
  • با یک نگاه کلی باید خطوط هندسی صاف، واضح و روشن باشند. در بعضی این خطوط صاف و واضح حال منحنی به خود می گیرند و تنوعی به محیط می بخشند.
  • در طراحی داخلی معاصر مبلمان و وسایل، ظاهری منحصر به فرد دارند و فضایی خاص را می آفرینند. امکان همنشینی مبلمانی با جنس و ظاهری طبیعی و مصنوع در کنار هم وجود دارد.

معین صالحی
خانه شقایق
معین صالحی

تلفیق سنت و مدرنیته

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی پاسداران
استودیو پر

معین صالحی
منزل زیبای خانم خیرخواه
معین صالحی

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم حیدری
حسین گلیار

3. طراحی دکوراسیون داخلی سنتی

این سبک راحتی و آرامش را به فضای خانه می آورد و آن را از هرج و مرج دور نگه می دارد. طراحی دکوراسیون به سبک سنتی القا کننده حس ثبات است به جزئیات توجه دارد و فضای دلنشینی را فراهم می کند.

مطلب پیشنهادی : دکوراسیون سنتی، خلاقیت در خانه همراهان چیدانه!

نکات کلیدی در طراحی داخلی و چیدمان به سبک سنتی:

  • مبلمان مورد استفاده در فضایی که به این سبک طراحی شده اغلب بازسازی شده اند. دستی به سر رویشان کشیده شده و آماده استفاده دوباره شده اند.
  • وسایل و مبلمان به صورت جفت و در حالتی متقارن در فضا جای می گیرند. لبه های آن ها حاتی نرم و منحنی دارند و معمولا طرح دار و پر نقش و نگار هستند.
  • طرح و رنگ پارچه های مورد استفاده در این مبلمان و پرده ها دارای رنگ های زنده و نقوش برگرفته از فرهنگ و سنت آن کشور هستند.

مطلب پیشنهادی : دکوراسیون منزل به سبک سنتی ایرانی، 20 ترفند ساده!

عرفان شریف نژاد: عکاس
منزل خانم لشگری
عرفان شریف نژاد: عکاس

عرفان شریف نژاد: عکاس
منزل خانم لشگری
عرفان شریف نژاد: عکاس

4. طراحی دکوراسیون داخلی به سبک صنعتی

سبک دکوراسیون صنعتی ریشه در ساختمان‌های بزرگ دارد. مانند: انبارها، سوله‌ها و کارخانه‌ها. پس طبیعی است که یک نقشه باز و آزاد بخش مهمی از چنین سبکی باشد. اتاق‌هایی که هر یک برای چند منظور، مثل آشپزخانه و اتاقغذاخوری و اتاق نشیمن، استفاده می‌شوند، متریال هایی مانند فلز، چوب و گاهی شیشه، همگی نشانه هایی از این سبک هستند که می توانید آن ها را در خانه های ایرانی نیز بیابید.

مطلب پیشنهادی : زیبایی‌ دکوراسیون مدرن و صنعتی در خانه زوج ایرانی!

نکات دکوراسیون داخلی و چیدمان به سبک صنعتی:

  • اگر یک ماده باشد که در سبک صنعتی همیشه حضور دارد، فلز است. استفاده از مصاح صنعتی مثل، آهن، ،جر و چوب های خشن در این سبک بسیار معمول است.
  • سبک صنعتی دارای حالتی کاری است که احساسات را درگیر می‌کند و از آن جایی که از مصالح ساده‌ای در آن استفاده می‌شود، می‌تواند تا جای ممکن مقرون به صرفه اجرا شود. این سبک حالتی بی‌تظاهر و ساده دارد و به همین دلیل هم شیک است.
  • یک اتاق صنعتی هیچ چیزی برای تصور کردن باقی نمی‌گذارد. معمولا در چنین اتاقی زیرساخت‌ها کاملا نمایان هستند و حتی مجراهای داخلی و اسکلت ساختمان هم دیده می‌شوند.
  • در این سبک اشیاء و وسایلی که به نظر غیر کاربردی هستند رنگ و رویی تازه می گیرند و تبدیل به عنصری کاربردی می شوند. در این سبک، جعبه‌های چوبی تبدیل به میز می‌شوند، کمدهای فلزی قدیمی برای انبار کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند و نردبان‌های کهنه نقش قفسه را پیدا می‌کنند.

کلکسیون راثی مبل
مبلمان کلاسیک
کلکسیون راثی مبل

امیر صادقی
آینه دکوراتیو در دکوراسیون داخلی
امیر صادقی

ثمین موسوی
طراحی اتاق خواب سفید
ثمین موسوی

شیما خراسانی
چیدمان کلاسیک خانم طباطبایی
شیما خراسانی

امیر صادقی
منزل خانم زرین در خیابان بوکان
امیر صادقی

5. طراحی دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک

می توان گفت که سبک دکوراسیون کلاسیک همان سبک سنتی غربی است که قدری رنگ و روی عصر معاصر را به خود گرفته است.  طراحی کلاسیک دلپذیر و جذاب است و یادآور تصاویر زیبا و سبک مجلل قرن‌های 18 و 19 میلادی است و گرما و راحتی خانه‌های کودکی‌مان را به یاد می‌آورد. البته فرامشو نکنید که این سبک مختص افرادی است که به تجملات و لوکس بودن علاقه دارند. البته که دکوراسیون کلاسیک ساده تر نیز وجود دارد که در تصاویر بالا به خوبی نمایان است.

نکات مهم طراحی داخلی و چیدمان به سبک کلاسیک

  • جنس مبلمان معمولا چوب و به رنگ تیره است. چوب ها اصولا منبت کاری شده هستند و روی آن ها کار دست مشاهده می شود.
  • در این نوع دکوراسیون هر وسیله جای مخصوص به خودش را دارد و هیچ اثری از درهم ریختگی و شلوغی به چشم نمی خورد. از نظر بصری نظم و تقارن خاصی را به بیننده القا می کند.
  • اجزا و وسایل با یکدیگر همخوانی دارند و چیدمان کلی ثابت و پایدار است.
  • پارچه ها هم می توانند مات باشند و هم براق. طرح پارچه های رومبلی و پرده ها معمولا مجلل هستند و می توانند نقوش قدیمی داشته باشند.
  • مبلمان و وسایل کلاسیک با ارزش تر و گران تر از مبلمان سنتی هستند. وسایل اغلب از جنس چینی، نقره و شیشه هستند. در آن ها طرح هایی از نقوش موجود در طبیعت به چشم خورده و درخشش خاصی دارند.

در پایان:

اگر مشغول بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید گزارش‌های مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را بخوانید، نمونه کارهای قبلی آن ها را نگاه کنید. به نمونه کارهای آن‌ها خوب دقت کنید: این پروژه‌ها چه‌قدر شبیه پروژه شماست؟ با خود صادق باشید، یک عمارت بزرگ ممکن است بسیار زیبا باشد، اما هیچ نقطه مشترکی با خانه کوچک شما نداشته باشد. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان از میان اهالی فن و متخصصین معماری و دکوراسیون در چیدانه بیابید.

 

تهیه شده در تیم تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه