Chidaneh.com placeholder image

مهمان سرای پدری، معماری امروزی با هویت ایرانی

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجستهمهمان‌سرای پدری در محیطی آرام و دلنشین در محله سرچشمه، شهرستان خوش آب و هوای خوانسار راه اندازی شده است تا فضایی دلنشین را در آب و هوای منحصر‌ به فرد این شهر برای شما فراهم آورد. اگر سری به خوانسار زدید این هتل می تواند گزینه خوبی برای اقامت شما باشد. معماری خاص این مجموعه که در کنار عمارت 100 ساله خانه پدری شکل گرفته‌ است، شامل هفت هتل آپارتمان، بوتیک با امکاناتی « خاص » است و  پذیرایی با غذاهای محلی و گاهی ارگانیک استراحت شما را لذیذ می‌کند. در این مطلب چیدانه می خواهد شما را با معماری این هتل بیشتر و بهتر آشنا کند.

چوب و هنر

مشخصات پروژه مهمان سرای پدری :

  • شرکت معماری: طراحان و بناکنندگان زاو 
  • معمار: محمدرضا قدوسی ، پارسا اردم
  • موقعیت: خوانسار
  • تاریخ: 1390
  • مساحت: حدود ٢٠٠٠ مترمربع
  • کارفرما: اکرم مدنی
  • همکاران طراحی: فاطمه رضایی ، شهرزاد فدایی ، پونه صدری منش
  • طراح سازه: نادر شکوفی

از ویژگی‌های خاص این هتل، معماری منحصر به فرد آن است که توسط، طراحان و بناکنندگان زاو طراحی و اجرا گردیده است. این بنا در سال 1390 رتبه سوم جایزه معمار در بخش ساختمان‌های عمومی را کسب نموده و کاندیدای مسابقه آقا خان در سال 2013 نیز بوده است،که همه این ها نشانی از معماری متمایز ، با کیفیت بالای ساخت در این هتل است. از دیگر موفقیت های این تیم طراحی، دستیابی به رتبه اول در بخش عمومی جایزه معمار سال 93 است برای طراحی و اجرای “اقامتگاه دختران بی سرپرست در خوانسار" است. چیدانه در گذشته در مطلبی شما را با این اقامتگاه آشنا کرده است.

از دیگر ویژگی های این بنا، ایجاد ارتباط آن با شهر و همسایگی، محیط طبیعی، عوارض زمین و بنا و حیاط قدیمی موجود در محوطه هتل است. به گونه‌ای که می توان گفت این بنا، گویشی امروزی از ساختمان‌های قدیمی خوانسار است. مهمان سرای پدری با ایجاد دید به طبیعت خوانسار، تجربه حال و هوای زندگی در این شهر را به کسانی که در آن اقامت می کنند هدیه می دهد.

نمونه پروژه های ویلایی اهالی فن چیدانه : ویلایی برای یک دوست در لواسان تهران
معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر

معماری مهمان سرای پدری و ارتباط آن با شهر و همسایگی

با توجه به ابعاد ساختمان ها در بافت مجاور و در همسایگی پروژه، بنای سرای پدری به 3 قطعه تقسیم شده تا معماری بافت محل قراری گیری اش خدشه‌دار نشود. قطعه‌ها صلب نیستند و با شکست‌هایی در داخل بافت جا گرفته‌اند و به زیبایی به آن احترام می گذارند.

طراحی ویلا های زیبا در ایران را در چیدانه ببینید: ویلای درویش آباد، خانه ای برای حضور
خانه ای برای آخر هفته ویلایی مدرن در شیراز
طراحی ویلای فردوس، بهشت جنگل های مازندران

به خط آسمان (ارتفاع ساختمان ها) شهر نیز در این قطعات توجه شده است به نحوی که هر قطعه با بنای مجاور اختلاف ارتفاعی اندکی دارد، قطعه وسط هم بسیار کوتاه است تا هم زمانی‌که هتل را از فاصله دورتر نگاه می‌کنیم سطح اشغال آن یک سوم وضعیت واقعی دیده شود و هم به عنوان یک تراس شهری عمل کند. در نتیجه فضای عمومی شهر با زبانی امروزی تا داخل بنا گسترش یافته است.

نمونه آپارتمان های ساخته شده توسط اهالی فن چیدانه : خانه گلزار و طراحی داخلی هوشمندانه
خانه سعادت آباد ، طراحی داخلی برای آرامش یک خانواده ایرانی

معماری مهمان سرای پدری و همنشینی با محیط طبیعی

قطعات ساختمان سرای پدری از یکدیگر فاصله گرفته‌اند تا از فاصله بینشان طبیعت خوانسار قابل رویت باشد. کوه “سول" همچون دیوار سنگی بزرگی شهرستان خوانسار را دربرگرفته است و از خیابان اصلی مجاور سرای پدری یعنی خیابان سرچشمه قابل رویت است. پارک سرچشمه خوانسار و باقی قسمت‌های کوهپایه‌های سول نیز محیط طبیعی زیبایی دارد که با این ایده منظره ای دلپذیر را از داخل ساختمان می توانید ببینید.

 مطلب پیشنهادی : طبیعت و زیبایی ایرانی در خانه حقیقی
معماری پایدار و به کارگیری آن در طراحی داخلی

هویت معماری خوانسار در طراحی مهمان سرای پدری

طراحی این ساختمان با گویشی امروزی، به توصیف فاصله زمانی 70 ساله ساخت دو بنا و تغییرات گسترده در حوزه زیبایی شناسی، بر اساس مفاهیم و برخی عناصر جزییات معماری خوانسار، پرداخته است.

مطلب پیشنهادی: ساختمانی در پَخ، اثری برجسته در اصفهان

در مقیاس شهر در طراحی این ساختمان الگوی کوچه‌پس کوچه‌ به کار گرفته شده است. این الگو حتی داخل خانه نفوذ کرده و در طراحی راهرو، معماری را با فضای شهری چفت و بست می‌کند.

مطلب پیشنهادی: خانه پله‌ای در تهران، آپارتمانی در زمین بسیار کوچک!

درون‌گرایی یکی از مفاهیمی است که در این پروژه رعایت شده است، به طوری که معماری به داخل حیاط روکرده و در سطوح خارجی بازشو های کمتری دیده می شود.

مطلب پیشنهادی: خانه ای در کیش با زیبایی های معماری ایرانی

از دیگر مفاهیم، استفاده از واژه خانه به جای اتاق در خوانسار است، چرا که در اتاق کلیه فعالیت‌های خانه رخ می دهد. اتاق‌ها (خانه‌ها) در معماری خوانسار از طریق فضای نیمه باز به حیاط می رسیدند. 

مطلب پیشنهادی: کافه اسپریس ، طراحی داخلی مدرن با مصالح سنتی

هم‌چنین اتاق‌ها قابلیت سرهم شدن را داشتند. این موضوعات در معماری واحدهای سکونتی این ساختمان رعایت شده‌اند. فضاهای خدماتی واحدها نیر توسط راهرویی که تعبیری از پس کوچه‌های بازار خوانسار را دارند، از اتاق‌ها تمیز داده شده‌اند.

مطلب پیشنهادی: نور طبیعی و تاثیر آن در معماری داخلی

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. به نمونه کارهای آن‌ها خوب دقت کنید: این پروژه‌ها چه‌قدر شبیه خانه ایست که شما می خواهید؟ با خود صادق باشید، یک عمارت بزرگ ممکن است بسیار زیبا باشد، اما هیچ نکته مشترکی با خانه کوچک شما نداشته باشد. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

دیگر برندگان جایزه معمار را در چیدانه ببینید: خانه افشاریان ، شاه نشین کرمانشاه
بازسازی خانه ایران خانم ، نفسی دوباره در کالبد اصفهان
ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی
خانه شماره ۴۷، کاخی در اصفهان تنها در ۱۲۰ متر زمین

منبع: zavarchitects | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه