Chidaneh.com placeholder image

خانه قانعی در اصفهان، بازسازی امروزی به سبک ایرانی

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: شاید یکی از روش های زیبا در بازسازی، بکارگیری عناصر سنتی معماری به شکل و زبانی امروزی است. این موضوع وقتی جذاب تر می شود که بخواهید خانه پدری قدیمی را رنگ و رویی تازه ببخشید. خانه قانعی نمونه ای موفق در این نوع بازسازی است. مهندسان محمد رضا قانعی و اشکان قانعی همراه با تیم طراحی مهندسین مشاور پلشیر دست به کار طراحی دوباره و نوسازی خانه پدری شان شدند. روح و ظاهر یک خانه ایرانی را می توان به زبانی امروزی در این پروژه دید. همراه با چیدانه جزئیات بیشتر در خصوص خانه قانعی را از زبان معمارش دنبال کنید.

سرویس خواب بالسا

مشخصات پروژه بازسازی خانه قانعی:

  • مکان: اصفهان، خیابان میر
  • تیم معمار: مشاورین پولشیر
  • معماران ارشد: محمدرضا قانعی، اشکان قانعی
  • همکاران طراح: لیلا ایزدی، شهاب محمودی، اردشیر قانعی
  • سال: ۱۳۹۱-۱۳۸۳

  • مساحت: ۵۸۰ مترمربع
  • کاربری: مسکونی (تک واحده)
  • مهندس سازه: فریدون بنکدارپور
  • مهندس تاسیسات مکانیکی ساختمان: حیدر خسروی
  • مهندس تاسیسات برق ساختمان: اسکندر صادق نژاد
  • پیمانکار: مهرداد قانعی

توصیفات معمار پروژه در خصوص طراحی معماری خانه قانعی

خانه ما یک خانه قدیمی بود که در ضلع جنوبی خانه پدرم قرار داشت. پس از اینکه بچه‌هایم بزرگ تر شدند، فضای بیشتری احتیاج داشتیم و همین باعث شد به فکر نوسازی ساختمانم بیافتم. بنابراین، دو اتاق دیگر در بخش شمالی طبقه بالایی همین ساختمان اضافه کردیم. یک ایوان (بالکن) هم مثل بناهای ایران باستان من جمله کاخ چهل ستون در بالای این دو اتاق جدید ساخته شد که نهایتا یک فضای یکپارچه از آب درآمد و کل خانواده را زیر یک سقف جمع کرد.

پروژه ساختمان مسکونی چیذری، طراحی موفق در زمین کم عرض یکی از نمونه های طراحی معماری در فضای کوچک است که در مطالب گذشته چیدانه می توانید با آن آشنا شوید.

پس از آن، در ضلع شرقی ساختمان (در خیابان میر) یک مسیر ماشین‌ رو ساخته شد و امتداد آن به پارکینگ خانه پدرم منتهی می شد که ورودی اش در کوچه پشتی (کوچه حمید) قرار داشت.

در پایان کار، یک راه پله با سه پله برای اتصال بخش های شرقی و غربی به همدیگر ساخته شد. این راه پله، دقیقا مشابه و متقارن با راه پله خانه پدرم نقش پل ارتباطی را بازی می کند. این سه پله، یک مسیر رفت و آمد را در هر دو جهت افقی و عمودی فراهم می کند.

مطلب پیشنهادی: خانه شماره ۴۷، کاخی در اصفهان تنها در ۱۲۰ متر زمین

می توان ادعا کرد که پوشش آلومینیومی حجم اصلی ساختمان، همان نمونه ی مشابه و امروزی ارسی خانه های ایران باستان است که از طریق آن، منظره وسیع و تسلط دید کامل در اختیار ساکنین قرار می گیرد.

خانه چهل گره، نمای ساختمان با فرشی از آجر نمونه ای از پروژه های اهالی فن چیدانه در به کارگیری عناصر معماری سنتی ایران به شکلی امروزی در نمای خارجی ساختمان است.

علیرغم نور مناسب فضای داخل که به واسطه شیشه های رنگارنگ پنجره ها تامین می شود، از بیرون به داخل هیچ گونه امکان دید زدن وجود ندارد و این محفوظ ماندن حریم خصوصی فضای داخل خانه به واسطه همین شیشه های مات و رنگی است که به هنگام ایستادن در حیاط و با نگاه کردن به سمت پنجره ها تنها تصویری مات از داخل به دست می دهد.

مطلب پیشنهادی: ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی

مسیر رفت و آمد در طراحی معماری و طراحی داخلی خانه قانعی

سیستم رفت و آمد در فضای این خانه، شکل جدید و به روز شده ی سیستم رفت و آمد خانه های ایران باستان است که آمد و شد افقی را در سه سطح عمودی فراهم می کند؛ این امر باعث می شود که تمام اعضای خانواده با هم ارتباطی همیشگی و دائمی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: مهمانسرای پدری، معماری امروزی با هویت ایرانی

پوشش گیاهی در طراحی فضای سبز خانه قانعی

فضای سبز و گل و گیاه در این پروژه مثل بقیه اجزای ساختمان از اهمیت خاصی برخوردار هستند. درخت توت قدیمی در وسط حیاط توجه هر بیننده ای را به خودش جلب می کند و در کنار آن، قامت درخت سرو جوان در ابتدای راه پله خودنمایی می کند. زیبایی این تصویر خارق العاده از گیاهان با نمای درخت کاج قدیمی که از داخل حیاط خانه پدرم سربرافراشته کامل می شود.

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: طبیعت و زیبایی ایرانی در خانه حقیقی در خیابان دولت تهران
ویلای درویش آباد، خانه ای برای حضور
خانه افشاریان ، شاه نشین کرمانشاه
بازسازی خانه ایران خانم ، نفسی دوباره در کالبد اصفهان

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
elham.jan90 در تاریخ 28 شهریور 1395
واقعا عالی بود مخصوصا اینکه آینه کاری تو سقف واقعا خلاقیت جالب و زیبایی بود.
masoudfn در تاریخ 09 بهمن 1395
قرار گرفتن در این فضا واقعا حس متفاوتی رو به ادم القا میکنه

ثبت دیدگاه