Chidaneh.com placeholder image

تخت خواب کودک، نگران نباش ما بهت میگیم چه مدلی بخر!

به قلم: سمیه منوچهری

یکی از ملزومات اتاق کودک، تهیه تخت مناسب است. شما می‌توانید در بازار انواع تخت از نوزادی تا جوان را پیدا کنید؛ اما اینکه کدام مناسب است، جای تأمل دارد. در این مطلب قصد داریم نکات مهمی درباره تخت کودک را با شما در میان بگذاریم؛ پس با ما همراه باشید.

تخت کودک یا کودک_نوجوان؛ کدام را بخریم؟

مبلمان اتاق کودک و نوجوان بادریس
تشک اتاق نوزاد
مبلمان اتاق کودک و نوجوان بادریس

چوب و هنر

مبلمان کودک و نوجوان آپادانا
دکوراسیون اتاق نوجوان به سبک کلاسیک
مبلمان کودک و نوجوان آپادانا

شما دو گزینه اصلی برای خرید پیش رو دارید، یکی تخت کودک و دیگری تخت کودک_نوجوان است. معمولاً کسانی که قصد خریدی اقتصادی دارند، به سراغ مدل کودک-نوجوان می‌روند. باید دقت کنید این مدل از دوران کودکی تا نوجوانی فرزندتان را همراهی می‌کند پس حق بدهید اگر فرزندتان بعد از مدتی از مدل تخت خود دل‌زده شود و دیگر دوستش نداشته باشد!
شاید در نگاه اول این انتخاب ازنظر اقتصادی گزینه خوبی باشد، ولی باید این را هم در نظر بگیرید که کودکتان، به تنوع نیاز دارد. اینکه به مدت ۱۵ تا ۱۸ سال از یک طرح استفاده کند، قطعاً حس مطلوبی ندارد. همچنین باید از خودتان بپرسید که آیا این تخت می‌تواند این‌همه سال عمر کند و سرپا بماند؟

مشخصات تخت کودک_نوجوان

آکاژو دکور
سرویس خواب اتاق کودک
آکاژو دکور

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تخت را مناسب باسن کودکتان تهیه کنید، ولی اگر بنا به دلایلی ناگزیر به خرید مدل کودک-نوجوان هستید، بهتر است به این گزینه‌ها دقت کنید:

  • تخت را از جنس مرغوب تهیه کنید تا طول عمر بیشتری داشته باشد.
  • تختی انتخاب کنید که بتوانید، باکس و طبقات آن را به مدل‌های مختلف کنار هم قرار دهید. این کار تنوع خوبی در اتاق کودک ایجاد می‌کند. در این صورت شما هر زمان که دوست داشتید با حذف یا اضافه کردن اجزای آن، می‌توانید تحولی در اتاق به وجود آورید.

[[nid:2693]]

  • انتخاب رنگ نیز در این شرایط کار دشواری است. رنگ انتخابی باید ملایم و کم‌رنگ باشد. بچه‌ها وقتی به سن نوجوانی می‌رسند، کمی مشکل‌پسند می‌شوند. معمولاً رنگ‌های تند را دوست ندارند. به‌عنوان‌مثال؛ اگر فرزندتان دختر باشد، معمولاً تخت کودک را صورتی انتخاب می‌کنید، ولی همین‌که در سن نوجوانی قرار بگیرد، دیگر رنگ صورتی را کودکانه می‌داند و آن را دوست ندارد. بهتر است از رنگ صورتی کم‌رنگ با ترکیب رنگ سفید، یاسی یا طوسی استفاده کنید. تا برای هر دو سن مناسب باشد.

گروه طرح و هنرسپنتا
دکوراسیون داخلی اتاق کودک
گروه طرح و هنرسپنتا

  • طرح تخت هم در این شرایط اهمیت زیادی دارد. مثلاً اگر فرزند شما پسر است و شما طرح ماشین برای او انتخاب کرده‌اید، احتمالاً وقتی به سن نوجوانی می‌رسد، دیگر آن را دوست نخواهد داشت. پس طرحی ساده‌تر انتخاب کنید تا در نوجوانی هم مناسب سن او باشد.

رنگ تخت کودک

تخت کودک دخترانه

برای سنین کودکی، به دلیل اینکه رعایت بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است، رنگ روشن، مناسب‌ترین رنگ است؛ زیرا کثیفی به‌راحتی بر روی آن دیده می‌شود. همچنین به دلیل ریخت‌وپاش اتاق کودک، رنگ روشن گزینه مناسبی است که به‌هم‌ریختگی را کمتر نشان دهد. رنگ‌های پیشنهادی برای کودکان دختر؛ صورتی، یاسی، کرم، سبز و… است؛ و برای پسرها؛ آبی، طوسی، نارنجی، قهوه‌ای و… است. البته لازم به ذکر است که باید در هر طیف رنگ که هستید، از رنگ‌های کم‌رنگ استفاده کنید و رنگ پررنگ‌تر را به میزان کم فقط در قسمت‌هایی از تخت بکار ببرید. این کار از ایجاد هیجان و یا خستگی برای کودک جلوگیری می‌کند.

ابعاد تخت کودک

دکوراسیون اتاق کودک ایرانی

شما می‌توانید در اندازه دلخواه تخت را سفارش دهید ولی اندازه معمول تخت کودک 60 در 130 سانتیمتر است. چنانچه قصد خرید تخت کودک_نوجوان را دارید باید گفت اندازه معمول آنها  ۹۰ در ۲۰۰، ۱۲۰ در ۲۰۰ است.
بسته به سن کودک ارتفاع تخت متفاوت است. کودک باید به‌راحتی به روی تخت برود یا از آن پایین بیاید. زمانی که کودک لب‌تخت می‌نشیند، بتواند کف پای خود را روی زمین قرار دهد. به‌طوری‌که زانو دارای زاویه ۹۰ درجه باشد. معمولاً برای اینکه این حالت به وجود بیاید، ارتفاع تخت را ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر از سطح زمین در نظر می‌گیرند.

محل قرارگیری تخت

گروه طرح و هنرسپنتا
دکوراسیون داخلی اتاق کودک
گروه طرح و هنرسپنتا

تخت را نباید در زیر پنجره اتاق‌خواب قرار دهید؛ زیرا در هنگام وقوع زلزله خطر ریزش شیشه وجود دارد. سرما و گرما به‌راحتی بر کودک اثر می‌کند. نور مستقیم وارد صورت او می‌شود. اگر بنا به دلایلی مجبور بودید که آن را زیر پنجره قرار دهید، حتماً از پرده مناسب استفاده کنید. پرده بهتر است جنسش ضخیم باشد تا جلوی گرما و سرما را بگیرد. همچنین از پرت شدن شیشه، در هنگام بروز حادثه جلوگیری کند. اگر نیاز به نور اتاق‌دارید، می‌توانید پرده زیر را از جنسی نازک مانند تور، تهیه کنید و پرده رویه را ضخیم در نظر بگیرید تا بتوانید در طول روز، پرده ضخیم را جمع کنید.

جنس تخت کودک

استودیو پر
دکوراسیون اتاق کودک
استودیو پر

تخت با جنس‌های متنوعی از فلز، چوب و ام دی اف تولید می‌شود. ولی جنس مناسب برای کودک، چوبی است، زیرا لبه‌های برنده و تیز ندارد. البته تنوع رنگ و طرح در تخت‌های ام دی اف بیشتر است.

مشخصات فنی تخت خواب کودک

فاطمه غفاری
دکوراسیون اتاق کودک
فاطمه غفاری

جنس بیشتر تخت خواب‌های کودک ام دی اف است. این جنس استقامت خوبی دارد. توجه به لولاهای سرویس خواب اهمیت بالایی دارد. لولاها باید دارای آرام‌بند باشند تا هم آسیب به دست کودک نرسانند و هم در زمان خواب، در یا کشوها، محکم بسته نشوند و کودک را بیدار نکنند.

مهرنا
تخت کودک
مهرنا
صنعت چوب بیرنگ
تخت کودک 02 صنعت چوب بیرنگ
صنعت چوب بیرنگ
[[nid:16763]]

شما میتوانید با مراجعه به مطالب تخت خواب های هیجان انگیز در دکوراسیون اتاق کودک  و طراحی اتاق کودک، از خردسالی تا نوجوانی! ایده های خوبی برای انتخاب تخت کودک به دست بیاورید. 

نویسنده: سمیه منوچهری | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه