Chidaneh.com placeholder image

قیمت انواع رنگ ساختمانی، تفاوت ارزان ترین تا گران ترین

به قلم: گلنار

قیمت انواع رنگ ساختمان

سؤالات متداول رنگ ساختمان

​رنگ‌ ها را باید در چه شرایطی نگهداری کنیم؟
به‌ طور کلی رنگ‌ ها باید در فضای سرپوشیده و خشک و خنک نگهداری شوند.

قالیشویی ادیب

آیا برای بازدید و مشاوره هزینه‌ ای دریافت می‌ شود؟
خیر. بازدید و مشاوره رایگان است.

بهترین زمان رنگ‌ آمیزی چه موقع است؟
رنگ‌ آمیزی را در فصول گرم انجام دهید تا امکان باز کردن در و پنجره‌ ها باشد.

آیا امکان خریداری دقیق رنگ دلخواه وجود دارد؟
بله. چنانچه رنگ موردنظرتان را پیدا نکردید می‌ توانید با مراجعه به رنگ‌ فروشی‌ هایی که به‌صورت کامپیوتری رنگ دلخواه‌ تان را درست می‌ کنند رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

رنگ کیلویی یا قوطی بخریم؟
رنگ کیلویی هزینه کم تری نسبت به قوطی دارد. چنانچه حجم کار بالایی دارید از رنگ کیلویی استفاده کنید.

تقریبا هر یک کیلو رنگ چقدر فضا را پوشش می‌ دهد؟
معمولا هر یک لیتر حدود 3 تا 4 مترمربع را رنگ‌ آمیزی می‌ کند.

رنگ‌ های متداول در رنگ‌ آمیزی ساختمان

به‌ طور معمول از دودسته رنگ برای نقاشی ساختمان استفاده می‌ شود. گروه اول رنگ‌ های قابل شستشو که به نام‌ های روغنی و اکرلیک هستند. دیگری رنگ غیرقابل شستشو که رنگ پلاستیکی نامیده می‌شود. البته رنگ‌ های جدیدی هم برای فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان تولید شده است که تقریبا با اختلاف کمی در مشخصات اولیه، در همین دو دسته قرار می‌ گیرند. کنیتکس، رولکس، مولتی کالر، نانو، بلکا، رومالین و… از این رنگ‌ ها بشمار می‌ آیند.

انواع رنگ‌ های ساختمانی

  • رنگ‌روغنی یا نیمه روغنی : این دسته از رنگ‌ ها بیش تر در خانه استفاده می‌ شوند. سطح صاف و همواری دارد و رد قلم‌مو بر روی آن باقی نمی‌ ماند. مقاومت بالایی دارند و به‌ راحتی فرسوده نمی‌ شوند. از معایب این رنگ‌ ها دیر خشک شدن و بوی نامطبوع آن‌ ها است. 

قیمت: هر لیتر حدودا از ۸٬۰۰۰ تا ۱۱٬۰۰۰ تومان است.

  •  رنگ آستر یا پرایمری : همان‌ طور که از اسم آن پیدا است این رنگ به‌ عنوان آستر در زیر کار استفاده می‌ شود. از آن برای پوشش دیواری که قبلا لکه‌ گیری و تعمیر شده است استفاده می‌ کنند که دیوار قبل از این که رنگ اصلی بخورد یکدست و تمیز شود. گاهی برای بهتر نشستن رنگ اصلی بر روی رنگ آستر، چند قطره از رنگ اصلی در آستر می‌ ریزند که این کار باعث می‌ شود کار نهایی پوشانندگی بیش تری داشته باشد.

قیمت: هر لیتر حدودا از ۳٬۰۰۰ تا ۸٬۰۰۰ تومان است 

  • رنگ پلاستیک یا نیمه پلاستیک : این دسته از رنگ‌ ها به دلیل این که لکه پذیر هستند و لکه‌ ها به‌راحتی از روی آن‌ ها پاک نمی‌ شوند، تنها راه کاربردشان در رنگ‌ آمیزی سقف است.

قیمت: هر لیتر حدودا از ۴٬۰۰۰ تا ۶٬۰۰۰ تومان است.

  • رنگ لاتکس یا اکرلیکی : این رنگ‌ ها با این که بر پایه آب هستند ولی قابل شستشو هستند. همچنین مدت‌ زمان خشک شدن آن‌ ها کم است و تقریبا بدون بو هستند. نکته مهم دیگر درباره این رنگ‌ ها میزان بالای مقاومت آن ها است و به‌ راحتی فرسوده نمی‌ شوند.

قیمت: هر لیتر حدودا از ۸٬۰۰۰ تا ۱۵٬۰۰۰ تومان است.

  • رنگ جلا و ورنی : این رنگ تقریبا شفاف است و برای پوشانندگی و حفاظت از رنگ نهایی کاربرد دارد. البته بیش تر بر روی درها و یا انواع سنگ آنتیک کاربرد دارد. به دلیل این که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و دما ندارد معمولا هرسال یک‌بار باید تمدید شود.

قیمت: هر لیتر حدودا ۸٬۰۰۰ تومان است.

  • رنگ نانو : از خصوصیات مهم این رنگ ساختمانی سازگاری با محیط‌زیست، مقاوم در برابر رطوبت، کپک و قارچ و عایق حرارتی است. این رنگ نوعی آکریلیک بر پایه آب است. رنگ نانو می‌ تواند به‌ عنوان عایق عمل کند و تا ۴۰ درصد از هزینه‌ های دستگاه‌ های گرمایشی در فصول سرد را بکاهد.

قیمت: هر لیتر در حدود ۴۵٬۰۰۰ تومان است

  • رنگ با پوشش سلولزی: این رنگ‌ بر پایه الیاف طبیعی تولید شده است. بدون نیاز به زیرسازی است. عایق خوبی برای حرارت و صدا است. الکا، رومالین، پتینه و بلکا همگی یکی هستند و فقط با نام‌ های تجاری متفاوت عرضه می‌ شوند.

قیمت: هر مترمربع حدودا از ۳٬۰۰۰ تا ۶٬۰۰۰ تومان است.

رنگ مولتی کالر: این رنگ به دلیل تنوع بالا در رنگ، قابلیت ترمیم‌ پذیری، شستشوی آسان، مقاوم در برابر رطوبت و عدم جذب گرد و غبار از محبوبیت خوبی در بین مردم برخوردار است. این رنگ مناسب مکان‌ های پرتردد و شلوغ است.

قیمت: هر مترمربع حدودا از ۵٬۰۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰ تومان است

  • رنگ کنیتکس: این دسته از رنگ‌ ها به همراه ترکیبی مواد مصنوعی به دو صورت حلال با آب و یا روغن اجرا می‌ شوند. بیش ترین کاربرد آن در نمای داخلی و خارجی ساختمان است. به دلیل مقاومت و پوشانندگی بالا می‌ تواند ترک‌ ها و مشکلات جزئی دیوارها را بپوشاند.

قیمت: هر لیتر حدودا ۳٬۰۰۰ تومان است.

  • رنگ استخری: برای رنگ‌ آمیزی استخر از این رنگ استفاده می‌ شود. این رنگ از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و عوامل جوی برخوردار است.

قیمت: هر لیتر حدودا از ۱۰٬۰۰۰ تا ۱۶٬۰۰۰ تومان است.

نکات مهم رنگ ساختمان

  • چنانچه از رنگ‌ روغنی و حلال‌ های بودار مانند تینر استفاده می‌ کنید، حتما از ماسک استفاده کنید.
  • مواد احتراق زا مانند تینر را از شعله آتش و گرما دور نگه دارید.
  • در زمان خرید محصولی را انتخاب کنید که نشان استاندارد داشته باشد.
  • قبل خرید نهایی رنگ حتما یک پیش فاکتور خرید دقیق تهیه کنید و میزان و نوع رنگ را با نقاش خود در میان بگذارید.

ابزار رنگ‌ آمیزی ساختمان

  • قلم‌مو
  • غلتک
  • اسپری یا پیستولت

معمولا سطوح کوچک را با قلم‌ مو رنگ‌ آمیزی می‌ کنند؛ مانند نرده، قاب در و پنجره. از غلتک برای رنگ‌ آمیزی سطوح با ابعاد بزرگ استفاده می‌ کنند. همچنین قسمت‌ هایی که زیر ساز مناسب دارند و فقط قصد داریم یک‌ لایه نازک رنگ روی سطح بپاشیم از اسپری یا پیستولت استفاده می‌ کنیم.

نحوه محاسبه میزان رنگ ساختمانی

خیلی از شرکت‌ ها محاسبه میزان رنگ مصرفی برای نقاشی را به‌ صورت آنلاین در سایت‌ خود انجام می‌ دهند. کافی است شما مساحت قسمتی که قصد رنگ‌ آمیزی آن را دارید را در سایت وارد کنید تا میزان رنگ مشخص شود.

درصورتی‌که خودتان می‌خواهید مقدار رنگ را محاسبه کنید به روش زیر آن را حساب کنید:

  1. ابتدا مساحت قسمتی که قصد رنگ‌ آمیزی رادارید به دست بیاورید.
  2. بر روی گالن رنگ انتخابی را نگاه کنید. مساحت به دست آورده را تقسیم‌ بر میزان پوشش تئوری هر گالن کنید.
  3. تعداد گالن رنگ به دست می‌ آید.

نکته: توجه داشته باشید معمولا پوشش تئوری هر گالن رنگ بین ۱۹ تا ۳۸ مترمربع بر گالن است. البته میزان پوشش رنگ به‌ عنوان آستری بین ۱۴ تا ۱۹ مترمربع بر گالن است.
نکته: هر گالن حدود ۴ لیتر است.

بازه قیمت هر کیلو رنگ ساختمانی

  • کم ترین : ۳٬۰۰۰ تومان
  • میانگین : ۸٬۰۰۰ تومان
  • بالاترین : ۴۵٬۰۰۰ تومان

​توجه : مقادیر ارائه شده در این محتوا برحسب قیمت های رایج در بازار می باشد و ممکن است با هزینه هایی خارج از این محدوده ها نیز مواجه شوید.

نویسنده : سمیه منوچهری | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه