Chidaneh.com placeholder image

با انواع علم دوش حمام قبل از خرید آشنا شوید

به قلم: نرگس مهردادیان

علم دوش حمام، پنل دوش یا دوش حمام وسیله‌ای ضروری برای حمام‌هایی است که وان و کابین دوش ندارند. برای بیشتر افراد حمام کردن با علم دوش راحت‌تر از استفاده از باقی تجهیزات است، چراکه شست و شوی بدن با علم دوش آسان‌تر بوده و پاشش آب قطره‌ای آن تمام بدن را می‌گیرد. علم دوش حمام با تنوع بالا در طرح و مدل تاثیر زیادی در دکوراسیون حمام‌ها داشته و امکان ست کردن‌شان با انواع شیرآلات و سبک‌های مختلف دکوراسیون فراهم شده‌ است. علم حمام باید طوری باشد که بتواند نیازهای شما را برای حداقل یکبار دوش گرفتن در روز برطرف کند پس تصمیم شما در انتخاب نباید باعجله و سرسری باشد. در این مطلب از چیدانه انواع علم دوش ‌حمام با طرح‌ و کاربردهای مختلف که هر کدام طرفداران خود را دارد آورده‌ایم، اگر قصد خرید علم دوش حمام را دارید با ما همراه باشید.

ثابت و متحرک

انواع علم دوش حمام

در ادامه به معرفی انواع علم دوش حمام میپردازیم:

سرویس خواب بالسا

علم حمام ثابت:

 انواع علم دوش ثابت که به دیوار متصل می‌شوند و امکان جابجا کردن آنها وجود ندارد، شامل اولین دوش‌های خانه‌های قدیمی هم می‌‌شود. علم دوش حمام ثابت دوش حمام یکپارچه‌ای است که طرفداران خود را داشته و در بین تولیدات برندهای مختلف شیرآلات تنوع زیادی دارند. علم دوش ثابت یا ساده دارای تکنولوژی خاصی نیست و معمولا از یک میله و سری تشکیل شده‌ است. اگر می‌خواهید دوش مقرون به صرفه‌ای خریداری کنید این نوع گزینه خوبی است البته باید توجه کنید که طول و ابعاد آن مناسب باشد چراکه معمولا ارتفاعش قابل تنظیم نیست. 

علم حمام متحرک:

 علم متحرک با مدل‌های زیاد پایه‌ای برای نگهداشتن سر دوش دارد. ظاهر لوله آب علم حمام متحرک یا تلفنی شبیه به تلفن‌های قدیمی است و سردوش آن قابلیت تنظیم فشار آب را دارد که با چرخش سری، فشار آب کم و زیاد می‌شود. اگر می‌خواهید برای خرید دوش زیاد هزینه نکنید و همزمان به‌دنبال دوشی کاربردی هستید که از پایه جدا شده و به‌راحتی کار شست شوی بدن را انجام دهید این مدل انتخاب خوبی است.

دوکاره

علم حمام دوکاره:

 دوش حمام یا علم دوش حمام دو کاره همزمان دو وظیفه را انجام می‌دهد و شامل یک علم ثابت و یک علم متحرک تلفنی است. علم ثابت قابلیت تنظیم ارتفاع دارد که به‌راحتی تنظیم می‌شود و علم دوش متحرک از قاب خود به‌راحتی جدا شده و قابلیت جابجا شدن دارد. این مدل طرفداران زیادی داشته و گرانتر از دو مدل قبلی است.

علم حمام روکار:

 اکثر علم‌های دوش موجود در بازار از نوع روکار هستند. در این نوع از علم تمامی اجزای علم حمام چون لوله، سردوش و شیر آن روی کار نصب می‌شود.

توکار

علم حمام توکار:

 لوله علم دوش توکار از زیر کاشی‌ رد شده و درون دیوار قرار می‌گیرد و تنها سردوش و شیر آن روی دیوار نصب می‌شود. این نوع فضای کمی از حمام را اشغال می‌کند. 

شاورپنل

پنل دوش حمام یا شاورپنل:

 پنل دوش حمام جزو علم‌های حمام روکار و چندکاره است که معمولا یک سری بزرگ دارد. پنل بلند با عرض کم است که روی آن تعدادی سری دوش از بالا به پایین قرار گرفته و به دیوار نصب می‌شود. 

شاورپنل دو

مزایای شاورپنل

  • نصب پنل‌های دوش آسان و به‌سرعت انجام شده و مستقیم به سیستم لوله‌کشی موجود و دیوار متصل می‌شوند.
  • پنل‌ها قابلیت استفاده در حمام با متراژهای مختلف را دارند.
  • در پنل‌ از یک سیستم لوله‌کشی برای سری‌های مختلف دوش استفاده می‌شود که آب کمتری استفاده کرده و باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و هزینه‌ها می‌شود.
  • قیمت پنل دوش و هزینه‌ نگهداری آن نسبت به یونیورست کمتر بوده و نصب و نگهداری آن هم ساده‌تر است.

معایب شاورپنل

  • با توجه به نوع پنل و حداقل میزان جریان آب در آن، امکان استفاده همزمان از سری‌های مختلف دوش وجود ندارد.
  • پنل‌ روی دیوار نصب شده و جریان آب آن تنها از یک سمت است و با اینکه در بعضی طرح‌ها در سر یا زاویه پنل اسپری قرار داده‌اند اما باز نمی‌تواند پوشش کاملی داشته باشد.
  • پنل‌ها دارای محدودیت در طراحی بوده و معمولا ظاهر یکسانی دارند. برای خرید نمونه‌های متفاوت‌تر باید هزینه بیشتری پرداخت کرد.

مطلب مرتبط: پنل دوش هوشمند؛ امکاناتش باورنکردنیه!

یونیورست

یونیورست حمام:

 یونیورست علم حمامی توکار و چندکاره‌ای ‌است‌ که روی دیوار یا سقف نصب می‌شود. سری‌های مختلفی دارد که روی هریک سیستمی شبیه به جت شاور قرار گرفته است. در یونیورست حجم زیادی از آب با سری‌های مختلف اسپری شده و معمولا قسمت بزرگی از داخل دیوار را برای لوله‌کشی می‌گیرد.

یونیورست دو

مزایای یونیورست

  • امکان تنظیم و کنترل سری‌های مختلف دوش را داشته و همه افراد چه قد بلند چه کوتاه می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • یونیورست طوری طراحی شده که سری آن با گردش 360 درجه می‌تواند همه جهات را پوشش دهد.
  • سری‌های مختلف یونیورست سیستم لوله‌کشی مستقل داشته که هر کدام حداکثر میزان فشار آب را دارند.
  • یونیورست سیستم لوله‌کشی گسترده‌ای داشته که امکان نصب سری‌های مختلف در قسمت‌های متفاوت از کف تا سقف را فراهم می‌کند که باعث زیبای ظاهری آن می‌شود.

معایب یونیورست

  • نصب یونیورست نیاز به لوله‌کشی گسترده داشته و برای هر سری دوش باید از یک سیستم لوله‌کشی مجزا استفاده شود در نتیجه باید برای لوله‌کشی آن بازسازی اساسی انجام داد.
  • علاوه بر هزینه بالای خرید یونیورست باید زیربنای کار تغییر کرده و ساختار جدیدی نصب شود که هزینه نصب و راه‌اندازی آن را هم بالاتر می‌برد.
مدرن

علم حمام با قابلیت‌های مدرن و پیشرفته

امروزه دوش‌های یونیورست یا شاورپنل با قابلیت‌های پیشرفته و متنوعی ساخته می‌شوند که کاربردهای دوش را بالا برده و امکانات و آسایش بیشتری هنگام دوش گرفتن برای شما فراهم می‌کند. هنگام خرید توجه کنید که این دوش‌ها قیمت بالایی داشته و لاکچری محسوب می‌شوند. این قابلیت‌ها شامل:

  • قابلیت ماساژ (علم دوش ماساژوردار)
  • قابلیت نورپردازی
  • امکان چرخش 360 درجه
  • قابلیت تنظیم دقیق دما و فشار آب
فنی

ویژگی‌های فنی علم دوش حمام

علم دوش حمام باید از نظر فنی و ظاهری استانداردهای لازم را داشته باشد چراکه در فضای مرطوب قرار گرفته و برای دوام بالا باید از مواد مقاوم در مقابل رطوبت و گرما ساخته شود. برای اینکه علم دوش حمام استاندارد باشد باید اجزای مختلف چون بدنه، لوله، شلنگ، شیرآلات و سردوش آن استاندارد باشد.

بدنه: 

جنس بدنه علم دوش حمام معمولا از استیل، برنج، پلاستیک و آلومینیوم است. نوع استیل مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارد، علم آلومینیومی بسیار سبک است، علم ساخته شده از برنج زیبایی خاص ولی قیمت بالایی دارد و نوع پلاستیکی با مقاومت بالا در مقابل خوردگی اما به دلیل مقاومت مکانیکی و زیبایی ظاهری پایین کمتر از انواع دیگر استفاده می‌شود. معمولا جنس بدنه دوش‌ها از برنج و استیل است که هر دو مقاومت بالایی مقابل زنگ زدگی و پوسیدگی دارند.

لوله: 

رطوبت و گرمای آب باعث می‌شود لوله‌ها به مرور زمان زنگ زده و پوسیده شوند. قبل از خرید دوش باید توجه کنید که بهتر است جنس لوله از استیل باشد چراکه استیل فلزی ضد زنگ و مقاوم است و عمر علم حمام را بیشتر می‌کند.

فنی دو

اتصالات: 

برای اینکه دوش به مرور زمان نشتی نداشته باشد بهتر است اتصالات سری دوش به لوله جوش خورده و به صورت پیچی یا اهرمی نباشد. چراکه هر چقدر هم که پیچ و اهرم قوی باشد به مرور زمان آسیب دیده و باعث نشتی می‌شود.

شلنگ: 

شلنگ باید طول مناسب داشته و نشتی نداشته باشد. شلنگ آبکاری شده بهترین کیفیت و کمترین نشتی را داشته و شلنگ‌های با قابلیت کشسانی کارایی بهتری دارند. شلنگ فنری بهداشتی استیل ضد زنگ یکی از انواع شلنگ‌های موجود در بازار است که هرچه فنر آن مرغوبتر باشد کیفیت و انعطاف‌پذیری بالاتری هم دارد.

شیرآلات: 

شیرآلات و قطعات آن جزو مهمترین بخش‌های علم دوش حمام است که ارتباط مستقیمی با دوام دوش دارد. برای خرید دوش حمام پیشنهاد می‌شود جنس فلز قطعات از نوع برنج باشد چراکه برنج جزو بهترین فلزات برای شیرآلات است.

سردوش: 

کیفیت سردوش، لذت حمام کردن را برای شما بیشتر می‌کند. سردوش باید حفره‌هایی منظم و استاندارد داشته و به مرور دچار رسوب نشود. رسوب باعث مسدود شدن مسیر آب شده و باعث گرفتگی و کم شدن فشار آب می‌شود. امروز علم دوش حمام دارای سر دوش‌های زیبا و متنوع است که می‌توان با توجه به بودجه و انتظاراتتان آن‌ها را خریداری کنید.

ظاهر

شکل ظاهری علم دوش حمام

انتخاب فرم و ظاهر علم دوش حمام کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. البته بهتر است شکل ظاهری علم حمام مانند تمام اجزای دکوراسیون داخلی با توجه به سبک دکوراسیون خانه و حمام شما انتخاب شده و رنگ علم دوش با رنگ کاشی‌های دیوار و سرامیک کف هماهنگی داشته باشد.

کیفیت

کیفیت علم دوش حمام

کیفیت علم دوش حمام بستگی به برند، کشور سازنده و تکنولوژی به کار رفته در آن دارد. اگر می‌خواهید سالها به‌راحتی از علم دوش حمام خود استفاده کنید، توصیه می‌شود از برندهای متفرقه خرید نکنید چراکه ممکن است طول عمر آن‌ها پایین باشد و هیچ ضمانت یا گارانتی ندارند.

مطلب مرتبط: بهترین مارک شیرآلات، حتما یکی از این مدل ها به دردتون میخوره!

نصب

نصب و تعمیر علم دوش حمام

نصب علم حمام کار سختی نیست و اگر دست به آچار باشید خودتان می‌توانید دوش را نصب کنید. البته قبل نصب علم‌ توکار باید زیرسازی و لوله‌کشی‌‌های لازم برای نصب سردوش انجام شده باشد، اما علم‌های روکار به راحتی نصب می‌شوند. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید دوش را نصب کنید یا بعد از نصب نشتی داشت حتما از متخصصین کمک بگیرید. در صورت فرسودگی یا آسیب دیدن علم دوش روکار حمام‌تان بدون تعویض دکوراسیون می‌توانید به‌راحتی آن را تعمیر یا جایگزین کنید.

نگهداری

نگهداری علم دوش حمام

برای تمیز کردن علم دوش حمام کافیست با یک پارچه نم‌دار به‌سادگی علم دوش حمام را پاک کرده تا دوباره درخشان شود. برای نگهداری، ماندگاری و طول عمر زیاد علم دوش خود را چندبار در هفته تمیز کنید تا از ایجاد سنگ آهک و رسوب جلوگیری کنید.

مطلب مرتبط: رسوب زدایی سردوش حمام، شدت آب را مانند روز اول کنید!

قیمت

قیمت علم دوش حمام

قیمت خرید علم دوش حمام براساس نوع، طرح، جنس، برند و امکانات آن تغییر می‌کند. طبیعتا اگر علم دوش امکانات و قابلیت‌هایی پیشرفته‌ای داشته باشد یا برند آن معروف‌تر باشد، قیمت بالاتری هم دارد. توصیه می‌شود با توجه به بودجه، نیاز و تمام مواردی که در بالا گفتیم نه زیاد هزینه کنید و نه کم تا خرید خوبی داشته باشید.

مطلب مرتبط: شیرآلات حمام را هوشمندانه و مقرون به صرفه انتخاب کنید!

آخر

در آخر

در این مطلب انواع علم دوش حمام معرفی شد و تمام مواردی که برای خرید بهترین علم حمام لازم است بدانید آمده است. توجه کنید دوشی انتخاب کنید که متناسب با سلیقه، نیازها و بودجه شما باشد. علاوه بر زیبایی ظاهری و کارایی، کیفیت و تنوع، علم‌های حمام را قابل استفاده برای حمام‌های مدرن و کلاسیک کرده است. همچنین ویژگی‌های پیشرفته‌ای چون قابلیت ماساژ باعث لاکچری شدن این محصول شده است. اگر به‌دنبال خرید علم دوش حمام هستید می‌توانید با کمک اهالی فن چیدانه در زمینه تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام بهترین خرید را داشته باشید.

نویسنده: نرگس مهردادیانعضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه