Chidaneh.com placeholder image

10 راه حل ساده برای صرفه جویی در مصرف آب!

به قلم: تحریریه چیدانه

خانه داری: این روزها با گرم تر شدن کره ی زمین، آب و شیوه ی مصرف آن به مسئله ای حیاتی در کل دنیا مبدل شده است. میزان منابع آب تصفیه شده و قابل استفاده ای که در دسترس بشر قرار دارد به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. در ایران نیز با توجه به آب و هوای گرم و خشک آن و کمبود بارندگی های اخیر، صرفه جویی در مصرف آب بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است. با وارد شدن به روزهای گرم تابستان و نیاز همیشگی به آب، چیدانه می خواهد روش هایی ساده و کاربردی برای استفاده ی درست و بهینه از این مایه ی حیات و عنصر ارزشمند را در اختیار شما بگذارد.

قالیشویی ادیب

1. هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید. این کار شما می تواند در هر دقیقه از هدر رفتن 6 لیتر آب جلوگیری کند. با انتخاب شیر آلات مناسب نیز می توانید در در مصرف آب صرفه جویی کنید.

مطلب پیشنهادی: شیر آلات منحصر به فرد در بازار ایران

2. یک وسیله ی جایگزین را در مخزن آب توالت تان قرار دهید تا حجم آب مورد استفاده در هر بار سیفون کشیدن را کاهش دهد. شما به راحتی با یک بطری آب می توانید این کار را انجام دهید. همانطور که پیش از این درباره ی اسرار خانه داری برای تمیز کردن و نگهداری از اجاق گاز در چیدانه خوانده بودید، این کار نیز یکی از اسرار خانه داری است.

3. زمان دوش گرفتن تان را کوتاه کنید. با هر بار دوش گرفتن بین 6 تا 45 لیتر آب در هر دقیقه مصرف می شود.

4. شستن ظرف ها و لباس ها با ماشین ظرفشویی و لباسشویی به ویژه اگر در حالت اقتصادی از آنها استفاده کنید در مصرف بهینه آب بسیار موثر است. برای استفاده از ماشین لباسشویی و ظرفشویی اجازه دهید تا کاملا پر شوند، این کار از شستشوهای غیر ضروری جلوگیری می کند.

مطلب پیشنهادی: ۹ راه حل های اقتصادی برای استفاده دوباره از وسایل دور ریختنی!

5. شیر آبی که چکه می کند را تعمیر کنید. چنین شیر آبی می تواند 15 لیتر آب در روز یا 5500 لیتر در سال هدر دهد. حتما هر چند وقت یک بار لوله و اتصالات خود را چک کنید.

مطالب پیشنهادی: کدام شیرآلات برای دکوراسیون آشپزخانه مناسب است؟

6. به لوله کشی آب منزل تان یک بشکه ی آب نصب کنید و از آب جمع شده را برای آبیاری گیاهان، شستن اتومبیل و پنجره هایتان استفاده کنید.

اهالی فن پیشنهادی: لوله کشی و اتصالات

7. برای آبیاری باغچه ی منزل تان به جای شلنگ از ظرف آبیاری استفاده کنید. یک شلنگ در هر ساعت 1000 لیتر آب مصرف می کند. کودپاشی و آبیاری گیاهان در صبح زود و عصر، تبخیر را کاهش می دهد و باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.

8. یک پارچ را با آب شیر پر کنید و در یخچال قرار دهید. این کار باعث می شود شما مجبور نباشید برای سرد شدن آب و پر کردن لیوان تان بگذارید جریان آب شیر هدر برود.

مطلب پیشنهادی: جادوی مواد طبیعی در تمیز کردن وسایل برقی آشپزخانه

9. کنتور آب نصب کنید. وقتی مجبور باشید برای مصرف جزء به جزء آب منزل تان پول پرداخت کنید، این باعث می شود آب را کمتر هدر دهید.

10. وقتی می خواهید لوازم منزل تان را جایگزین کنید، از محصولاتی استفاده کنید که به مصرف بهینه ی آب کمک کنند. می توانید سردوشی، شیر آب، توالت، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و لوازمی انتخاب کنید که مصرف آب در آنها کم باشد.

همیشه سعی کنید بهترین ها را انتخاب کنید که هم از نظر زیبایی و هم از نظر اقتصادی به نفع شما باشند. شرکت ها و فروشندگان شیرآلات در اهالی فن چیدانه گزینه های بسیاری را برای انتخاب در مقابل شما قرار می دهد.

چرا صرفه جویی در مصرف آب مهم است؟

  • کاهش مصرف انرژی. تصفیه ی آب هدر رفته و گرم کردن آب گرمی که از شیر آب شما می آید، یک فرآیند انرژی بر است.
  • کاهش هزینه. صرفه جویی در مصرف آب باعث کاهش نرخ قبض شما می شود.

​اگر مایلید در نجات آینده ی بشریت نقشی داشته باشید و از آب، این عنصر حیات بخش به نحو احسن استفاده کنید، هم محصولات با کیفیت انتخاب کنید و هم خودتان در مصرف آب نکاتی که گفته شد را رعایت کنید. خرید محصولات استاندارد، منجر به یک طراحی مقرون به صرفه در دکوراسیون منزل شما نیز می شود. همکاران ما در بخش شیرآلات و لوله و اتصالات اهالی فن چیدانه این محصولات استاندارد را در اختیار شما می گذارند.

مطالب بیشتر: رازهایی درباره نظافت حمام و سرویس بهداشتی
تمیز کردن سرویس بهداشتی
سریع‌ترین راه‌ها برای تمیز کردن خانه

منبع: eden project & wikiHow | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
nazanin_kd در تاریخ 03 تیر 1394
یه راه دیگه هم هست: در باغچه خانه، درختان، بوته ها و چمن های بومی و مقاوم به خشکی که به آب کمتری نیاز دارند و تحمل ماههای گرم تابستان را دارند؛ بکارید. این گونه ها هنگام کاشت، نیازی به آبیاری مرتب ندارند و معمولاً یک دوره خشکی را بدون آبیاری، به خوبی تحمل می کنند در یک منطقه گیاهانی را در کنار هم بکارید که نیازی مشابه داشته باشند. بهتر است از روش آبیاری قطره ای استفاده شود. از کاشت گیاهانی مانند چمن و شمشاد که هر روز نیاز به آبیاری فراوان دارند؛ خودداری کنیم. در مواقع جایگزینی یا افزودن گل و گیاه در باغچه خانه، گیاهی را انتخاب کنید که آب کمتری را مصرف کند. به این طریق سالیانه تا ٢٢٠٠ لیتر آب برای هر گیاه قابل صرفه جویی خواهد بود. باغچه را در شب یا صبح زود آبیاری کنید تا از تبخیر آب جلوگیری شود.
مقی در تاریخ 16 فروردین 1397
میتوانیم آب حاصل از شست و شو سبزی را زخیره و برای شستن سینک استفاده کنیم
بهارک شمال در تاریخ 15 شهریور 1397
میتونیم از تجهیزات کاهنده مصرف آب مثل انواع سردوشهای کاهنده مصرف که آب و هوا رو با هم مخلوط میکنند استفاده کنیم. نمونه اش رو در فروشگاه اینترنتی راندماکس دیدم من. میگفت تا 40 درصد کاهش مصرف آب نسبت به یه سردوش معمولی داره. ارزونم بود. پرلاتورهای کاهنده مصرف آب هم گزینه خوبیه که حدود سی درصد کاهش مصرف آب داره. یا همین شیراهای الکترونیک برای اونهایی که میتونن هزینه بیشتری بکنن خیلی خوبه چون هم مدرن و بهداشتیه کاملا هم حدود 70 درصد صرفه جویی در مصرف آب میاره. توی فروشگاه اینترنتی راندماکس شیر چشمی و لمسی مخصوص سینک آشپزخانه هم داشت. شاید توی بازار هم داشته باشه

ثبت دیدگاه