Chidaneh.com placeholder image

معماری ساختمان در مناطق گرمسیر همسو با طبیعت!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: ویترویوس پدر معماری در قدیمی ترین کتاب معماری موجود، ویژگی های معمار را چنین بیان می کند:
(( معمار نباید باشد و نمی تواند باشد ادیبی چون ارسطرخس، هر چند باید از ادب بی بهره نباشد، نیز موسیقی دانی چون اریسو کزنوس هرچند باید از موسیقی بی بهره نباشد و نیز نقاشی چون آپلس هر چند باید در طراحی بی مهارت نباشد و پزشکی چون بقراط هر چند باید از طب بی بهره نباشد.))

علاوه بر اشارات درستی که ویتریوس در کتاب خود بیان کرده من اضافه می کنم که معمار باید جغرافیا بداند چراکه توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی، بادها، پوشش گیاهی، نوع تابش آفتاب در طول روز و……در خلق یک اثر معماری بسیار مهم است. در این مطلب در مورد نمونه‌هایی از طراحی های معماران با توجه  و بهره‌گیری از ویژگی‌های جغرافیایی و مناظر صحبت می‌کنیم.

قالیشویی ادیب

خانه Stone Court  در آریزونا واقع شده است و آن را ماروان السید (Marwan Al-Sayed) طراحی کرده . معمار این ساختمان می‌گوید که نه تنها «مناظر زیبا در کنار این خانه وجود داشت، بلکه این خانه به گونه‌ای طراحی شد تا از ویژگی اقلیمی آن بیش‌ترین استفاده شود.»

یک استخر مرکزی و دیوارهای سنگی سوراخ‌دار یک فضای بیرونی فوق‌العاده زیبا را برای ساکنان این خانه فراهم کرده است و در عین حال همکاری این دو عنصر در کنار هم باعث می‌شود تا وقتی باد از روی آب و درون فضای شبکه‌ای گذر می‌کند این فضا به صورت خودکار خنک شود.

فضاهای میان دیوارهای سنگی و اتاق‌های رسمی این خانه دارای کیفیت شاعرانه‌ای هستند و فضای خاصی به دلیل ورود نور از حفره‌های موجود در دیوار به وجود می‌آید.
معمار این خانه آن را به شیوه‌ای شاعرانه توصیف می‌کند: «قطعات ساکت سنگ‌ها، صدای ریزش آب، و جذبه نور … دیوارها مانعی در برابر آن‌چه ضعیف و نامطلوب است می‌کشند تا آن‌چه دلخواه است وارد فضا شود.»

دیوارهای سنگی این مزیت را دارند که گرمای متراکم‌شده صحراهای جنوب غربی را در شب، وقتی هوا خنک می‌شود، وارد خانه کنند.

خانه مسکونی Toro Canyon در نزدیکی لوس‌آنجلس از منظره زیبای اقیانوس آرام  سود می‌برد. این خانه در عرض اقیانوس ساخته شده و ساکنان آن از منظره رو به دریا لذت می‌برند.

 مهم‌ترین ویژگی این خانه امتداد دیوارها و سقف و جلوتر آمدن آن‌ها از دیوارهای شیشه‌ای است تا در برابر نور خورشید سایه‌بانی ایجاد کنند.

نمای درون خانه جهت معماری آن را به ما نشان می‌دهد. امتداد دیوار و سقف از نظر بصری فضای نشیمن را تا پاسیو بسط داده‌اند و در عین حال نقش سایه‌بانی را برای فضای نشیمن بازی می‌کنند. 

این خانه در لاس وگاس واقع شده است و به شدت مستحکم است. ویژگی اصلی این خانه در طبقه دوم آن و پنل‌های فلزی مثلثی حفره‌دار آن نهفته است.

این پنل‌ها در واقع سایه‌بانی برای پنجره‌ها در طبقه دوم هستند و در عین حال یک منطقه درون‌شبکه‌ای برای گردش هوا ایجاد می‌کنند. راه‌پله‌ای طبقه دوم را به پاسیو وصل می‌کند که با امتداد طبقه دوم تا بیش از سطح قاعده طبقه اول سایه‌بانی برای آن به وجود آمده است. چنین امتدادی در طبقه دوم فضایی قابل استفاده را در روزهای گرم و خشک سال فراهم کرده است.

من عاشق فضای بیرونی این خانه واقع در هاوایی هستم که به صورت مدرن طراحی شده است و یک درخت و چند گلدان بزرگ و کوچک نقطه تمرکز آن هستند.

شرکت Peter Vincent Architects این خانه را ساخته و این تضمین را داده است که حتی در شب این درخت جلوه فوق‌العاده زیبایی دارد.

این خانه دوطبقه Green Greenberg Green House نام دارد و در لوس آنجلس واقع شده است و دارای یک حیاط فوق‌العاده مطبوع است، اما من مجذوب پنل‌های نورزای موجود در بام آن هستم که بر روی یک سایه‌بان قرار گرفته است.

در چنین خانه‌ مدرنی سایه‌بان دارای دو کاربرد است: جذب انرژی خورشید و در عین حال ایجاد سایه‌بانی بر روی پشت بام خانه تا ساکنان آن بتوانند از مناظر مرکز شهر لوس آنجلس لذت ببرند.

 

آخرین نمونه خانه‌ای در میامی است که توسط شرکت Tollot&C  طراحی شده و دارای یک فضای بیرونی انعطاف‌پذیر است. در این عکس ما حالت باز ایوان را می‌بینیم که چادرهای موجود در قسمت فوقانی آن در نقش سایه‌بانی برای آن هستند.

در این عکس از نمای داخلی خانه، می‌توان متوجه شد که فضای بیرونی امتدادی از فضای نشیمن داخلی است.

این امتداد زمانی جذاب‌تر می‌شود که چادرها بر روی چارچوب‌های چوبی قرار بگیرند. این چادرها تا پایین چارچوب‌ها ادامه می‌یابند تا فضایی کاملا خصوصی به وجود بیاید.
گرمای جنوب به معنی لذت بردن از فضاهای بیرونی و کنترل نور خورشید است و فضاهایی این چنینی بهترین جا برای انجام چنین کاری هستند. 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه