Chidaneh.com placeholder image

معماری ساختمان آماج درمان در پارک فناوری پردیس

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: پارک فناوری پردیس در 20 کیلومتری شمال شرق تهران در نزدیکی شهر دماوند در فضایی با وسعت 28 هکتار به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک فناوری منطقهٔ غرب آسیا ساخته شد و به علت نزدیکی به تهران، شرایط مناسب آب‌وهوایی و زیرساخت‌های مناسب منطقه، مورد استقبال بسیاری از شرکت های بزرگ و استارپ های دانش بنیان جهت احداث دفاتر اصلی شرکت ها قرار گرفته است. به این منظور لیستی از معماران شناخته شده برای مشتریانی که قصد ساختن دفتر شرکت در زمین خود داشتند، حاضر شد. در طی این روند بناهای زیبایی طراحی و اجرا شده است که چیدانه در این مطلب قصد دارد شما را با یکی از آنها آشنا کند. با ما همراه باشید و با ساختمان آماج درمان اثر مهندس کورش رفیعی آشنا شوید.

قالیشویی ادیب

اطلاعات ساختمان آماج درمان

  • مکان: پارک فناوری پردیس، تهران
  • آرشیتکت: کورش رفیعی
  • تاریخ: 1388
  • مساحت: 450 مترمربع
  • نوع ساختمان:  بهداشتی – درمانی
  • کارفرما: فرشاد آقازاده
  • عکاس: نرگس ضیاءالملکی

کلینیک آماج درمان پروژه یک اتاق جراحی کالیبراسیون با مساحت 450 مترمربع در زمینی 500 مترمربعی است که در پارک فناوری پردیس – 20 کیلومتری شمال شرق تهران – واقع شده است. در این پروژه به عواملی مانند ماهیت، عملکرد و مکان توجه ویژه ای شده و کوروش رفیعی در طراحی این ساختمان از طبیعت الگوبرداری کرده است، به اعتقاد وی، هر ساختمان یک شی طبیعی است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهطراحی دندان پزشکی خاص و مقرون به صرفه در زعفرانیه

او در طراحی این ساختمان از مصالح طبیعی مانند سنگ و درخت الهام گرفته است، تفکری که امروزه گروهی از معماران اعتقاد زیادی به آن ندارند. به گفته رفیعی در حال حاضر بسیاری از ساختمان های رایج و عادی در شهرهای ایران، هیچ رابطه ای با طبیعت ندارند و این مشکل بسیار بزرگی است. زمین پروژه در مرکز بخش پزشکی شهر (پارک فناوری پردیس) واقع شده است. دسترسی به طبقه اول و طبقه همکف توسط یک سطح شیب دار طولانی صورت می گیرد. در این ساختمان، آزمایشگاه در مکانی اختصاصی و امن و با قابلیت نورگیری بالا طراحی شده است.

در اجرای این پروژه از مصالح بومی و پیش ساخته در فرم واحد و یکپارچه استفاده شده است. توزیع فضاهای این مرکز درمانی از خارج ساختمان قابل مشاهده است و فضاها طوری طراحی شده اند که کمترین استرس و بیشترین آرامش را به مراجعه کننده با توجه به شرایط روحی غالب بر اکثریت مراجعه کنندگان، منتقل می کند. در نهایت این ساختمان طوری طراحی شده است که علاوه بر ایجاد فضایی پویا و پرانرژی، کاملا هماهنگ با متن است و رابطه ای مناسب با عملکرد آن دارد. 

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی کم هزینه و بی نظیر در دندان پزشکی ۲۵ میلی متری تهران

جزئیات روند طراحی ساختمان آماج درمان را از زبان معمار آن کورش رفعی بخوانید: یک سری از مسائل در هر پروژه معماری دخیل است، که من اینجا به برخی از آنان – طبیعت، عملکرد، فضا، منطقه، پلان ها و تکنیک – اشاره می کنم:
طبیعت: به عقیده من هر ساختمان نیاز دارد که طبیعی جلوه کند. بعضی از ساختمان ها یک کپی از یک شئ طبیعی مانند سنگ و درخت است و از سوی دیگر بسیاری از ساختمان ها در شهر های ما هیچگونه ارتباطی با طبیعت ندارند. در این پروژه من به دنبال راه حلی میانه بودم. درنتیجه طرح من در هماهنگی مناسب با کوه های بافت سایت و با تغییر شکل دادن اشکال مکعبی معمول شکل گرفت.

مطلب پیشنهادی: طراحی بیمارستانی شبیه به یک کشتی غول آسا

عملکرد: ساختمان یک اتاق جراحی کالیبراسیون به همراه دفتر آن است و سایت آن در مرکز بخش پزشکی شهر واقع شده. طبقه همکف برای آزمایشگاه ، انبار و پارکینگ و طبقه اول برای تمام فضاهای اداری در نظرگرفته شده است. دسترسی به طبقه همکف و اول از طریق یک سراشیبی طولانی از هم جدا شده و آزمایشگاه به دلیل امنیت و کاربری آن دارای یک ورودی اختصاصی است .

حرکت و فضا: به نظر من درک بهتر فضا زمانی صورت می گیرد که یا کاربر در حال حرکت باشد یا طرح دارای یک فضای پویا باشد. ساختمان توسط یک سطح به اصطلاح شیبدار تحت تأثیر قرار گرفته که شکلی زیگ زاگ دارد و احساسی از سفر پایدار را در فرم خود تکرار می کند. نتیجه کار یک فرم پویا با فضاهای داخلی در هماهنگی با عملکرد ساختمان شد .

مطلب پیشنهادی: ۴ بیمارستان کودک با طراحی داخلی خلاقانه

منطقه: مشخصه اصلی ساختمان های محلی، بام شیبدار آنهاست و همان سبک برای این پروژه استفاده شده. با این حال، برای جلوگیری تفاوت بین شکل سقف و ساختمان زیر آن، پوشش کامل سقف تا روی دیوارها بسط داده شده تا به یک فرم واحد و یکپارچه که بسیار فعال و پویاست ، دست یابد .
پلان ها: در پلان ها سعی کردم فضاها را به گونه ای توزیع کنم که روانی و سیالیت از داخل و خارج طرح قابل مشاهده باشد. در این رابطه اگر یک فرد از همان ابتدای سطح شیبدار شروع به حرکت کند، مدتی پس از وارد شدن از یک ورودی غیر منتظره و بدون جلب نظر، ممکن است قادر به کشف مکانی که در آن است نباشد . که این موضوع یادآور نوار موبیوس و یا بطری کلاین است که هیچگونه مرزی بین داخل و خارج آنها وجود ندارد .

تکنیک: از آنجا که تکنیک های ساختمان و تکنولوژی پیشرفته در این منطقه به کار گرفته نشده، تصمیم من، استفاده از روش های پیش ساختۀ ساخت و ساز در بسیاری از بخش های ساختمان به خصوص ساختار بود. نتیجه کار، کنار هم قرار دادن برخی جنبه های اصلی طراحی و رسیدن به یک پروژه پویا و پرانرژی و هارمونیک با بافت خود بود که یک رابطه مناسب نیز با کاربری خود دارد.

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: تکنولوژی و لذت آرامش در خانه هوشمند!
سالن ورزشی نور مبین، ورزشگاهی متفاوت در بسطام
معماری پایدار و به کارگیری آن در طراحی داخلی
خانه های کپسولی طبیعت دوست برای زندگی در هر نقطه جهان!

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه