Chidaneh.com placeholder image

شوش و میمند در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شدند!

محوطه تاریخی شوش و  منظر فرهنگی «میمند» به‌عنوان هجدهمین و  نوزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند. شوش شهری است با ۵/۶ کیلومتر مربع مساحت در ۱۱۵ کیلومتری شمال غربی اهواز است. شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم، از معروفترین شهرهای دنیا، پایتخت چند هزار ساله مملکت عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده‌است.

محوطه باستانی شوش و میمند

فیلم نت

 شوش در قرون وسطی آباد و مرکزی بزرگ برای خوزستان بوده‌است که در آن روزگار چندین شهر، آبادی و حومه داشته و در آن شهر قلعه‌ای محکم و قدیمی، بازارهایی با شکوه و مسجدی با ستونهای گرد وجود داشته‌اند. این شهر به داشتن منسوجات ابریشمی خام، ترنج، انار و نیشکر معروف بوده‌است. آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش واقع گردیده‌است. در طبقات پایین‌تر این شهر آثاری بدست آمده که باستان شناسان آنها را مربوط به ۸ هزار سال پیش می‌دانند.

شهر تاریخی شوش

محوطه تاریخی شوش و  منظر فرهنگی «میمند» به‌عنوان هجدهمین و  نوزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند. در سی و نهمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) که هم‌اکنون در شهر بن آلمان درحال برگزاری است و تا 17 تیر ماه ادامه خواهد داشت، محوطه تاریخی «شوش» و  منظر فرهنگی «میمند» با موافقت اعضا به ثبت جهانی رسید. این پرونده‌ با همت متخصصان ایرانی و مدیریت محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی ارائه و دفاع شد. در پرونده شوش، تپه باستانی آن با در نظر گرفتن معیارهای چهارگانه یونسکو، در خصوص حفظ اصالت، یکپارچگی، مدیریت و حفاظت محوطه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

شهر زیبای شوش

با اضافه شدن این دو اثر، تعداد آثار ثبت جهانی شده ایران در یونسکو به 19 اثر رسید که شامل چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش جهان، تخت سلیمان، بم و فضای فرهنگی آن، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، سنگ نبشته بیستون، مجموعه کلیساهای آذربایجان، سازه‌های شوشتر، مجموعه تاریخی بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، باغ ایرانی، مسجد جامع اصفهان، برج گنبد قابوس، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند است.

با امید همت و تلاش بیشتر در نگهداری از آثار باستانی میهن عزیزمان ایران.

مطالب پیشنهادی: مدال زیباترین خانه تاریخی سال ۲۰۱۵ به خانه بروجردی های کاشان رسید!

اولین هتل فرودگاهی ایران، برنده جایزه بین المللی شد

هومن بالازاده با کافه اسپریس برنده جایزه جهانی شد

منبع: گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه