Chidaneh.com placeholder image

آجر نسوز نما، این نما قشنگه و عمرش زیاد!

به قلم: تحریریه چیدانه

آجر یکی از مظاهر انعکاس هنر ایرانی در معماری این سرزمین است. هنرمند ایرانی از ابتدای کار و از هنگام به‌کارگیری آجر که از مصالح اولیه احداث بنا به‌شمار می‌رفته، زیباترین نقش‌ها و طرح‌ها را هنگام احداث دیوارها، پوشش گنبدها، ایجاد گوشه‌ها، مقرنس‌ها و طاق نماها خلق کرده است. آجر در معماری ایران نه به عنوان ذره‌ای در مقابل کل معماری، بلکه چون واحدی است که در معماری می‌نشیند. اگر بخواهیم کامل‌تر بگوییم همچون نتی است در ساختمان موسیقی.

شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک
آجرهای نسوز
شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک

چوب و هنر

آجر فقط پرکننده جرزها و پوشاننده حجم‌ها و جداکننده آنها از یکدیگر نیست، بلکه به عنوان یک عنصر کامل در معماری ایرانی به کار رفته است. آجرها در ترکیب با یکدیگر تابع ریتم و هندسه خاصی هستند که از آن در تمام زمینه‌های ایستایی، استاتیکی، اسکلت‌سازی و آذینی استفاده شده است. آجر در ابتدا به عنوان عنصر اصلی بنا و فرم‌دهنده مورد استفاده قرار گرفت و دیری نپایید که نقش تزئین‌کننده آن را نیز بر عهده گرفت.

شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک
آجرهای نسوز
شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک

آجر نسوز نما

امروزه معماری نقش بسیار مهمی در تکامل یک جامعه ایفا می‌کند. نقش اجتماعی معماری ایجاد چهارچوبی مناسب جهت برقراری ارتباط و تعامل‌های اجتماعی است. میزان تأثیرگذاری محیط اطراف و تعامل ما با آن، ازنقطه‌نظر کارکرد و زیبایی‌شناسی، بیش از تصور ما است. این تعامل، نحوه‌ی زندگی ما را شکل داده و در هویت فرهنگی ما نفوذ می‌کند. ازاین‌رو در معماری مدرن انتخاب مصالح از اهمیت بسزایی برخوردار گشته است.
مواد و فرمولاسیون دقیق بکار رفته در آجرهای نسوز این محصولات را در جایگاهی ویژه قرار می‌دهد. ترکیب رنگ‌های خیره‌کننده آجرنسوز گزینه‌های نامحدودی جهت طراحی ارائه می‌دهند به‌نحوی‌که با استفاده از آن می‌توان نمایی منحصربه‌فرد و بدون تاریخ‌مصرف ایجاد نمود. طراحان می‌توانند سلایق خلاقانه خود را با استفاده از ترکیبات مختلفی از رنگ‌ها، بافت‌ها و چیدمان‌های متنوع آجرنسوز تحقق بخشند.

شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک
آجرهای نسوز
شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک

روند تولید آجر نسوز

مراحل تولید به این صورت است که در ابتدا خاک (مواد اولیه) که شامل درصدهای بالایی از عناصر سیلیس، آلومینیوم، آهن و غیره است از معادن اختصاصی استخراج و به کارخانه وارد می‌شود. این مواد در اولین مرحله، وارد قسمت پودرسازی شده و سنگ‌هایی با اندازه بزرگ‌تر وارد سنگ‌شکن‌ها می‌شود، سپس محصول سنگ‌شکن وارد آسیاب‌های گلوله‌ای، مخروطی و یا چرخشی می‌شود.

شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک
آجرهای نسوز
شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک

مواد اولیه پس از طی این مرحله وارد قسمت رطوبت‌دهی می‌شوند. در این قسمت به اندازه کافی آب به خاک اضافه می‌شود و مواد برای همگن شدن رطوبت، چند روز در انبارهای نگهداری خاک انباشته شده و سپس توسط ماشین‌های انتقال به قسمت شکل‌دهی وارد می‌شوند. در این قسمت، خشت‌های خام توسط دستگاه‌های پرس به اندازه‌های مختلف درآمده و وارد مرحله بعدی؛ یعنی خشک کردن می‌شوند که خشک‌کن‌ها معمولاً دارای دمای 110-140 درجه سانتی‌گراد بوده و بیشتر به صورت اتاقکی هستند. بعد از خشک شدن، خشت خام وارد کوره‌های پخت (تونلی – شاتلی) می‌شود و بعد از پخت در دمای 1000-   1200 درجه سانتی‌گراد از کوره خارج شده و به قسمت جداسازی و بعد به انبار محصولات منتقل می‌شود.

شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک
آجرهای نسوز
شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک

درباره شرکت دیرگداز

شرکت دیرگداز اراک در سال 1369 در شهرک صنعتی شماره 2 اراک با مجوز اداره کل صنایع و معادن استان مرکزی به بهره‌برداری رسید. این شرکت پس از گذشت بیش از 25 سال گام‌های مؤثری در جهت پیشبرد کیفیت در صنعت ساختمان برداشته است، به نوعی که توانسته با استفاده از تکنولوژیکی خود محصولات متنوعی در زمینه تزئینات داخلی ساختمان، شومینه و نماهای ماندنی با کیفیت برتر تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه نماید.

شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک
آجرهای نسوز
شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک

محصولات این شرکت با توجه به دارا بودن مزیت‌هایی همچون چسبندگی مناسب با انواع ملات‌ها، ثبات رنگ تحت هر شرایط، استحکام در برابر سرما، گرما، ضربه، سایش و هم‌چنین با رعایت استانداردهای خاص و با کمترین تلرانس‌های مجاز تولید و در بسته‌بندی‌های منظم به بازار عرضه می‌گردد که از این رو همواره موردتوجه صاحب‌نظران و انبوه‌سازان محترم است و اینک با کوله‌باری از تجربه به همراه دانش فنی روز دنیا با استفاده از مهندسین و پرسنل کارآزموده، آماده ارائه خدمات به ایران اسلامی هستیم.

برای مشاهده نمونه پروژه های اجرایی شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک فقط کافی است به پروفایل این گروه در اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. ضمنا در آنجا می توانید به شماره های تماس و دیگر راه های ارتباطی آن ها نیز دسترسی پیدا کنید.

منبع: مجله منزل

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه