Chidaneh.com placeholder image

بهترین ایده ها برای نورپردازی دکوراسیون داخلی منزل

به قلم: تحریریه چیدانه

نورپردازی: با انتخاب نورپردازی درست و مناسب برای دکوراسیون منزل، روزهای تاریک و دلگیر زمستان را به روزهایی روشن و فرح بخش تبدیل کنید. امروزه گزینه های بی شماری برای نورپردازی پیش روی ما است که انتخاب را سخت می کند. اگر نورپردازی را به سه دسته ی کلی – نورپردازی عمومی (کلی)، نورپردازی موضعی، نورپردازی تأکیدی – تقسیم کنید، انتخاب برای شما خیلی راحت تر خواهد شد. با این دسته بندی برای نورپردازی فضاهای داخلی منزل خود می توانید تصمیم های درست بگیرید. در این مطلب چیدانه پیشنهاداتی برای نورپردازی صحیح دکوراسیون داخلی به شما ارائه می دهد. با ما همراه باشید…

تابلو فرش ریحان

چون فعالیت های زیاد و مختلفی از کارهای معمولی گرفته تا طبخ غذا در آشپزخانه صورت می گیرد، این فضا یکی از مهم ترین مکان هایی است که باید به درستی نورپردازی شود.

در این آشپزخانه دقت کنید که چگونه با لامپ های دفن شده در سقف، فضا نورپردازی کلی شده است، در حالی که لامپ های موضعی در بالای جزیره و زیر کابینت ها برای خوردن غذا و مطالعه نصب شده اند. اضافه کردن نورپردازی موضعی به طور قابل ملاحظه ای قابلیت های آشپزخانه را افزایش می دهد؛ غالبا نورپردازی کلی به تنهایی کافی نیست.

نورپردازی موضعی غذاخوری را به هیچ وجه فراموش نکنید. برای این فضا از لامپ هایی استفاده کنید که قابلیت کم و زیاد شدن شدت نور را داشته باشند تا بتوانید متناسب با موقعیت شدت نور را تنظیم کنید.

با نورپردازی لایه ی بالایی کابینت آشپزخانه تان، ارتفاع آشپزخانه را بلند تر جلوه دهید. با این کار سایه و تاریکی در نزدیک سقف از بین می رود و فضا بزرگ تر به نظر می رسد. چیدانه پیش از این ایده های زیادی برای بزرگ تر نشان دادن فضاهای مختلف در دکوراسیون منزل به شما داده است.

قفسه های باز را نورپردازی کنید. این قفسه ها موجب ایجاد سایه می شوند. از بین بردن این سایه ها با نورپردازی مناسب فضا را روشن تر می کند. به علاوه از نظر کاربردی وقتی قفسه های شما محل نگهداری ظروفی هستند که هر روزه استفاده می کنید، نورپردازی قفسه ها دیدن محتویات آنها را برای شما آسان تر می کند.

مطلب پیشنهادی: ۱۲ راه برای نورپردازی آشپزخانه با چراغ‌های LED

بهترین راه برای انتخاب نورپردازی مناسب برای یک اتاق، در نظر گرفتن عملکرد آن اتاق است. برای مثال یک اتاق نشیمن برای استراحت و وقت گذرانی استفاده می شود. نورپردازی کلی یک تابش ملایم مناسب برای گپ و گفت فراهم می سازد، اما به این نکته نیز توجه کنید که در کنار کاناپه ی خود نور کافی برای مطالعه قرار دهید. اگر یک اثر هنری زیبا بر روی دیوار دارید با یک نورپردازی تأکیدی آن را برجسته سازید.

مطلب پیشنهادی: انواع لامپ ها و روش های نورپردازی در دکوراسیون داخلی

اگر در نشیمن خود لامپ های فلوئور سنتی دارید که نشیمن تان را مانند آزمایشگاه شیمی کرده اند و فعلا نیز امکان تعویض آن ها را ندارید، آن ها را فراموش کنید و در عوض از چراغ های ایستاده برای نورپردازی کلی استفاده کنید. تعدادی از آنها را قرار دهید تا نور را در کل اتاق متعادل کنید و از لامپ های کوچکتری در کنار نیمکت ها و صندلی ها برای مطالعه استفاده کنید.

ممکن است تصور کنید تنها فعالیتی که در غذاخوری صورت می گیرد، غذا خوردن است و بنابراین یک نورپردازی موضعی بالای میز غذاخوری برای آن کافی است. برای حرکت در فضا و جمع آوری میز غذا به نور کلی مانند لامپ های دیوارکوب نیز نیاز است.

تختخواب تان را با لامپ های موضعی در دو سمت تخت نورپردازی کنید و کلید تنظیم آنها را تفکیک کنید.

از آنجا که اتاق خواب ها فضاهای خصوصی هستند، نیازی به نورپردازی های عمومی معمول ندارند. در این تصویر، نورپردازی تأکیدی اثر هنری روی دیوار را برجسته ساخته است، در حالی که نورپردازی موضعی روشنایی مورد نیاز برای مطالعه را در زیر کمد ها فراهم کرده است.

برای آرایش و پیرایش جلوی آینه در سرویس بهداشتی و حمام، لامپ های بالای سر کافی نیستند. از سایه های نامطلوبی که با نصب لامپ در کنار آینه ایجاد می شوند اجتناب کنید. اگر می خواهید یک سرویس بهداشتی با نورپردازی خیره کننده داشته باشید، به نکات گفته شده توجه کنید.

ورودی منزل شما اولین نقطه ای است که توجه را جلب می کند، پس به نورپردازی آن خیلی دقت کنید. اگر مانند این نمونه سقف بلند در ورودی خود دارید، لامپ های دفنی در سقف کافی نخواهند بود، زیرا به اندازه ی یک طبقه فاصله دارند. برای روشن تر کردن این قسمت، از لامپ هایی مانند لوستر یا چراغ های آویزان استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: لوستر های زیبا و درخشش دکوراسیون منزل

راه رفتن در یک راهروی تاریک اصلا جالب نیست، پس حتما یک نورپردازی کلی مناسب برای این قسمت در نظر بگیرید. اگر بر روی دیوار های راهروی خود تابلو و اثر هنری دارید، از نورپردازی های تأکیدی برای آنها استفاده کنید.

برای نورپردازی راه پله علاوه بر نور کلی، از نورپردازی موضعی استفاده کنید تا در شب بتوانید پله ها را تشخیص دهید. دو کلید تنظیم جدا در بالا و پایین راه پله قرار دهید.

شما پیش از این در چیدانه با انواع نورپردازی راه پله برای درخشش دکوراسیون منزل آشنا شده اید.

نورپردازی میزهای توکار در آشپزخانه و اتاق خواب تان را فراموش نکنید. اگر امکان نورپردازی در بالای آن وجود ندارد، از چراغ های رومیزی استفاده کنید.

همان طور که می دانید نور عاملی بسیار تأثیرگذار در دکوراسیون داخلی است و اگر توجه لازم را به آن نکنید جلوه ی خانه ی شما را از بین می برد. چیدانه ای ها همیشه سعی کرده اند بهترین پیشنهادات برای نورپردازی اصولی را در اختیار شما قرار دهند و با همکاری اهالی فن امکان تحقق آن ها را برای شما فراهم آورده اند.

مطالب بیشتر:
نورپردازی در دکوراسیون منزل به روشی مدرن و خاص
نورپردازی ایده آل برای فضاهای مختلف خانه
نورپردازی نمای بیرونی و اصول کاربردی آن
معرفی کتاب های نورپردازی در طراحی داخلی

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
parnian در تاریخ 24 تیر 1394
هزینه برق با این نوع نورپردازی ها زیاد بالا نمیره؟
fatemeafsharian در تاریخ 27 تیر 1394
سلام دوست عزیز به نکته ی خوبی اشاره کردی. نسل جدید نورپردازی ها اغلب رویکرد صرفه جویی در انرژی دارند و در این نوع نورپردازی ها از لامپ هایی استفاده میشه که مصرف برق رو به حداقل میرسونن، بنابراین نه تنها هزینه ی برق زیاد نمیشه بلکه به مقدار قابل توجهی از هزینه ی شما کاسته میشه. موفق باشی

ثبت دیدگاه