Chidaneh.com placeholder image

بازسازی گالری نقره فکوریان، نقره فروشی متفاوت در مشهد

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: گالری نقره و نقره فروشی دو هدف در یک فضا! چند بار برایتان پیش آمده که نمای خارجی فروشگاه و مغازه ای توجه شما را به خود جلب کرده و شما را به فضای داخلی کشانده باشد؟! و یا چند بار برایتان پیش آمده که با ورود به یک گالری هنری ترغیب به خرید محصولات آن شده باشید؟! مریم طلائی، هادی متولی حقیقی و علی آتش دست معماران تیم طراحی دفتر معماری راسا در پروژه گالری نقره فکوریان چنین اهدافی را دنبال کرده اند. همراه با چیدانه با این پروژه متفاوت بیشتر آشنا شوید.

قالیشویی ادیب

مشخصات پروژه گالری نقره فکوریان (نقره فروشی)

  • مکان: مشهد
  • تیم معمار: دفتر معماری راسا
  • معماران ارشد: مریم طلائی، هادی متولی حقیقی، علی آتش دست
  • سال: 1392
  • مساحت: 16 مترمربع
  • کاربری: تجاری، بازسازی
  • کارفرما: جلیل فکوریان، امیر فکوریان
  • جوایز: برنده جایزه معمار1393، در گروه پروژه های بازسازی

هدف از این پروژه، طراحی و ساخت یک گالری ظروف نقره فیروزه ای در مجاورت بلوار هاشمی در مشهد بود که یکی از خیابان های مهم این شهر محسوب می شود. آنچه که در طراحی این پروژه بیشتر از هر چیزی ما را با چالش روبرو کرد، عرض  و مساحت کم فروشگاه و نیز شکل نامنظم پلان بود.

مطلب پیشنهادی: ایده هایی برای طراحی دکوراسیون داخلی مغازه قنادی

درخواست کارفرما عبارت بود از طراحی یک گالری که خودش را به عنوان یک مغازه تجاری و محل فروش ظروف نقره فیروزه ای نشان دهد به طوری که هویت خود را پیدا کرده و در منطقه مذکور به مکان مهمی تبدیل شود. تقاضای دیگر کارفرما این بود که علیرغم فضای کوچک داخل فروشگاه، با طراحی یک گالری جذاب و ترغیب مردم برای ورود به داخل و انجام خرید، فارغ از بحث استطاعت مالی آنها، به نهایت فروش و درآمد مالی برسد.

مطلب پیشنهادی: نگاهی به طراحی داخلی اپل استورها

برای نیل به این اهداف، تیم طراح تصمیم گرفت ایده آنها را برحسب ساختار درختی بسازد. در ساختار شهری برای پاسخگو بودن در برابر فشارهای مکان پروژه، تنظیم نمای فروشگاه از سمت میدان و بهبود چشم انداز مغازه از دید عابران و ماشین های در حال عبور مورد توجه قرار گرفت. از طرف دیگر، موقعیت تجاری فوق العاده‌ی منطقه به یک المان قوی نیاز دارد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهطراحی داخلی نمایشگاه مرکزی جیوانچی در کیش

در ساختار مفهومی، فرم گالری از شکل هندسی نامنظم و رنگ فیروزه ای ظروف الهام گرفته شده و نماد این ظروف نقره ای است. لذا فرم گالری به شکل حلقه ای طراحی شده که مثل ظرفی درون گالری را در خود جای داده است. حلقه ای به رنگ فیروزه و شبکه هایی که از شکل هندسی سنگ فیروزه الهام گرفته است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهدکوراسیون داخلی فروشگاه عینک چشم آذین

در ساختار عملکردی، با توجه به نامنظم بودن پلان گالری، نحوه قرار گیری درب و ویترین مسئله ای بود که با در نظر گرفتن فضای کوچک مغازه و نمای بیرون آن از سمت میدان و مسیر حرکت عابران، درب را در قسمت پهن تر پلان، و ویترین را در راستای طول مغازه و در کنار درب قرار دادیم.

از طرف دیگر، برای گسترش جنبه بصری فضا از دید مشتریان، در بخش کم عرض پلان، آینه ای قرار داده شد تا از دید مشتریان، فضا بزرگتر به چشم بیاید.

این پروژه در بخش بازسازی جایزه معمار 93 موفق به کسب مقام شده است.
پروژه های اهالی فن چیدانه که موفق به دریافت جایزه شده اند: 
خانه ای به یاد رستم، ویلایی مدرن در کردان کرج
خانه چهل گره، نمای ساختمان با فرشی از آجر
معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر
ویلایی برای یک دوست در لواسان تهران

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون فروشگاه و یا فضای اداری هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه