Chidaneh.com placeholder image

شزلون چیست؟ معرفی 12 مدل مبل شزلون راحتی، مدرن و کلاسیک

به قلم: تحریریه چیدانه

امروزه بیشتر از آنکه استفاده از مبل در محیط منزل کاربردی باشد، جنبه دکوراتیو و زیبایی پیداکرده است. با نگاهی اجمالی به تاریخچه مبلمان درمیابیم که این عنصر نیاز اصلی افراد برای زندگی نبوده است، بلکه با گذشت زمان به عنوان عنصری باشکوه و پرزرق و برق طراحی شده است، که صد البته مبل شزلون هم از این قائده مستثنی نیست.

مبل شزلون لوکس

وقتی صحبت از مبلمان می‌شود ناخودآگاه یک ست پنج یا هفت نفره‌ی مبلمان در ذهن ما ظاهر می‌شود که  فضای منزل ما را کامل می‌کند اما گاهی به مبلمان به صورت متفاوت‌تری می‌توان نگاه کرد، شزلون نوعی از مبلمان می‌باشد که هم به عنوان یک عنصر مستقل در گوشه‌ایی از منزل همراه با یک میز عسلی یا عناصر جذاب دیگر و یا با همنشینی در جوار مبلمان اصلی منزل به دکوراسیون داخلی شما روح تازه‌ایی می‌بخشد.

سرویس خواب بالسا

در این مطلب سعی داریم علاوه بر نقش دکوراتیو و تجملاتی که از مبل شزلون انتظار می‌رود، جنبه‌های کاربردی آن را نیز بررسی کنیم.

مبل شزلون در دکوراسیون

شزلون، از دیرباز تا کنون…

در مصر قدیم از ترکیب صندلی و یک نیمکت نسبتاً طویل با موادی مانند چوب نخل به همراه قطعات توری و پوست حیوانات اقدام به ساختن تخت‌های روان و سلطنتی پادشاهان و الهه‌های مصری می‌کردند. همچنین از چوب‌های ارزشمندی چون چوب آبنوس، عاج و استخوان حیوانات هم برای این منظور استفاده می‌کردند که به دلیل استفاده از آن در طول نیمه‌ی روز، آن را تخت نیم ‌روزی (Day bed) می‌نامیدند.

شزلون قرن هجدهم
شزلون قرن هجدهم

در اواخر دهه 1700 فرانسوی‌ها اقدام به طراحی‌های متنوع (chaise longue) که به معنای صندلی بلند بود، کردند. این مبل اوایل قرن نوزدهم در اکثر خانه‌های مجلل فرانسوی یافت می‌شد. این مبل عمدتاً در قسمت زیر سری و زیر پایی دارای شیب است که بسته به نوع استفاده و قیمت می‌تواند ویژگی‌های دیگری داشته باشد. البته به مرور زمان در برخی طراحی‌های جدید انحنای پشت مبل حذف شده است اما هنوز هم طراحان دیزاین نامتقارن را ترجیح میدهند که این نوع کاناپه در فارسی به نام مبل شزلون شناخته می‌شود.

در مورد پیشینه‌ی ‌این مبل برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که شزلون یک نوع مبل کوچک ایتالیایی است که  البته امروزه دیگر مختص به صنعت مبلمان ایتالیا نیست بلکه در همه کشورها با کیفیت‌های متفاوت ساخته و به بازار مبل عرضه می‌شود.

شزلون در دکوراسیون
مبل شزلون

کاربرد شزلون

در حقیقت هدف اولیه و اصلی از تولید مبل شزلون در صنعت مبلمان، لمس آرامش و راحتی در غالب فضایی لوکس و فاخر است. مبل شزلون معمولاً طرفداران خاصی دارد که همیشه بدنبال متفاوت و تک بودن فضای دکوراسیون داخلی منزل خودشان هستند و به لوکس بودن توجه ویژه‌ای دارند. به طور قطع استفاده از این مدل مبل در کنار یک دست مبل استیل یا راحتی، می‌تواند دکوراسیون متفاوت، زیبا و چشم گیری به هر خانه‌ای ببخشد.

شزلون در دکوراسیون لوکس

شزلون‌ها در سبک‌های کلاسیک و مدرن کاربرد دارند و از مبل شزلون می‌شود در  تمامی فضاهای منزل، حتی در اتاق‌خواب و کنار سرویس‌خواب استفاده کرد. همچنین از شزلون می‌توان برای استراحت نیمروزی نیز استفاده کرد، اگر هدف شما از خرید شزلون برای استفاده در این زمینه است، خیلی مهم است که به استاندارد بودن محصول توجه کنید. معمولاً شزلون‌ها به صورت مبل تک در فضای دکوراسیون داخلی قرار می‌گیرند و اغلب دارای یک دسته قوس‌دار می‌باشند. مدل‌هایی که دارای دسته‌ی عمودی‌اند، غالباً راحتی مطلوبی را برای مخاطب این مبلمان به وجود نمی‌آورند.

شزلون تک

می‌توانید با آرامش خیال روی شزلون لم دهید و کتاب یا مجله مورد علاقه خود را مطالعه کنید و یا حتی می توانید از آنها برای مبل کنار میز تلفن و یا مبلی برای لذت بردن از منظره‌ی زیبای بیرونی بهره ببرید.

شزلون فضای باز
شزلون حصیری

همینطور می‌توان از شزلون‌ها برای یک استراحت نیم‌ ر‌وزی فوق‌العاده در فضای سبز و یا در کنار استخر استفاده کرد، اغلب این سبک مبلمان از از مواد سبکی مانند حصیر و یا پلاستیک‌های فشرده ساخته شده‌اند، و برخی قابلیت تنظیم ارتفاع در قسمت تکیه گاه خود را دارند، که آسایش بیشتری را فراهم می‌آورند.

شزلون معاصر

همچنین نمی‌توان از استفاده‌ی مبل شزلون به صورت تک و تندیس‌گونه در فضاهای تجاری مانند آتلیه‌ها، مزون‌ها، سالن‌های آرایشی و … چشم پوشی کرد، چرا که این ایده تشخصی بی‌بدیل به فضا می‌افزاید.

شزلون در دکوراسیون اتاق خواب
شزلون در دکوراسیون منزل

و اما یک پیشنهاد هیجان‌انگیز و متفاوت، وجود یک شزلون با سبکی کاملاً کلاسیک در فضایی کاملاً مدرن است، گرچه این ایده‌ای غیر ملموس و دور از ذهن است، اما اگر به دنبال انتخاب‌های خاص و منحصر به فرد هستید، آن را امتحان کنید.

در ادامه به معرفی انواع مبل شزلون می‌پردازیم:

شزلون کلاسیک

1. شزلون‌های کلاسیک و سلطنتی

گمان میکنم هیچ چیز به اندازه یک مبل شزلون با آن ظاهر دلفریب و تزیینات ظاهری زنانه‌ نمی‌تواند بر عظمت و شکوه فضای کلاسیک بیافزاید!

شزلون‌های سلطنتی درواقع از خانواده مبلمان کلاسیک می‌باشند که معمولاً مانند انواع مبلمان کلاسیک دارای دسته‌ای چوبی هستند که اغلب با تزیینات گیاهی و صدفی منبت کاری همراه شده و پوشیده از پارچه‌های ساتن و یا مخمل می‌باشند. این مدل را می‌توانید به راحتی به صورت تک در اتاق خواب و یا در کنار ست مبلمان خود در فضای نشیمن در مرکزیت توجه همگان قرار دهید و چهره‌ی منحصربه فردی به فضای خود ببخشید.

شزلون تاجدار

2. مدل تاجدار

شزلون تاجدار در واقع گونه‌ای از همان شزلون‌های سلطنتی محسوب می‌شود با این تفاوت که این مدل بیشتر در ترکیب با ست مبلمان استفاده می‌شود و برای فضایی مانند اتاق خواب کمتر استفاده می‌شود. البته هیچ قانونی حضور آن را در فضای اتاق خواب کلاسیک شما نفی نمی‌کند اما به لحاظ ماهیت نسبتاً لوکس خود بهتر است در فضای نشیمن استفاده شود.

شزلون ویکتوریا
شزلون ویکتوریا

3. شزلون ویکتوریا

این سبک شزلون بر جزئیات و پر نقش و نگاری روی پایه‌ها، دسته‌ها و بدنه مبل تاکید دارد. سبک ویکتوریایی از رایج‌ترین شزلون‌های انگلیسی مورد استفاده در دوره 1830 تا 1900 بوده است و به همین دلیل هنوز هم جزو گران قیمت‌ترین مدل‌ها محسوب می‌شود.

صندلی دراز (Long Chair)

4. صندلی دراز (Long Chair)

یونانیان باستان، رومی‌ها و مصری‌ها اولین افرادی بودند که نیمکت‌های استراحت داشتند. اما اولین تخت‌های نیم روزی در اواخر دهه 1600 در صنعت مبلمان دیده شد، که شبیه به صندلی بود که قسمت پشتی آن به سمت عقب کشیده شده و  قسمت نشیمنگاه بر روی 6 تا 8 پایه قرار میگرفت که در آن زمان خیلی شیک به نظر می‌رسید، در حالی که اصلاً راحتی مورد نظر را نداشت.

شزلون فرانسوی (chaise longue)
شزلون فرانسوی (chaise longue)
شزلون فرانسوی (chaise longue)

5. شزلون فرانسوی (chaise longue)

سپس فرانسوی‌ها آسایش و راحتی را به مبلمان و زندگی افزودند. در حدود دهه 1720 آنها «chaise longue» را تولید کردند که این کلمه در فرانسه به معنای Long Chair  یعنی صندلی دراز میباشد که بسیار شیک و درعین حال راحت بوده که شامل سبک‌های لوییس و رگانس می‌باشد. این قطعه مبلمان دارای پشتی بلند بود و جایی برای استراحت و قرارگیری دست‌ها هم در آن در نظر گرفته شده بود و در انتها مبلمان کاملاً باز بود تا محدودیتی را در راحتی افراد ایجاد نکند.

دوشس بریسی (duchesse)
دوشس بریسی (duchesse)
دوشس بریسی (duchesse)

6. دوشس بریسی (duchesse)

دوشس نوعی دیگر از شزلون طراحی شده توسط فرانسوی‌ها در قرن هجدهم می‌باشد. در نمونه‌های ابتدایی این شزلون، از حصیر بافته شده بود و قسمتی که سر افراد قرار می‌گرفت کاملاً سرپوشیده بود. در برخی از نمونه‌های این سبک، قسمت انتهایی دارای لبه‌ای بود که نسبت به لبه بالایی آن کوتاهتر بود، که در آن دوران اصطلاحاً به نام «قایق دوشیزه» و یا «دوشیزه در قایق» (duchess in a boat) شناخته می‌شد.

این نوع شزلون شامل دو بخش است: صندلی و زیر پایی بلند برای قرار دادن پاها روی آن. نوعی دیگر از دوشس که بسیار محبوب بود، شامل سه بخش بود: دو قطعه مبل تک نفره که یک مبل دارای پشتی کوتاهتری نسبت به دیگری است و یک عثمانی در وسط آن که در آن دوران به نام «دوشیزه شکسته» (broken duchess) شناخته می‌شد. شزلون سه بخشی بهترین انتخاب برای گوشه دنج اتاقی بزرگ است.

شزلون ریکَمییِر (Recamier)
شزلون ریکَمییِر (Recamier)

7. شزلون ریکَمییِر (Recamier)

در پایان قرن هجدهم، سبک‌های مبلمان تحت تاثیر جزرو مد و شکل امواج دریا قرار گرفت که بازتاب بارز این خلاقیت در سبک نئوکلاسیک در مبل رکامیر بود، که بخش‌های چوبی و در حقیقت اسکلت آن به شکل امواج دریایی بود و در قسمت نشیمن دارای یک بالشتک کوچک بود که راحتی بی‌مانندی  را برای افراد، در قسمت پشت گردن ایجاد می‌کرد.

شزلون ترکی (Turkish Fainting Couch)

8. شزلون ترکی (Turkish Fainting Couch)

شزلونی حجیم، راحت و مناسب استراحت نیم روزی که در قرن نوزدهم توسط کشور ترکیه طراحی شد. توجه به تزییناتی از قبیل منگوله، پارچه‌ی چین‌دار دامنی در قسمت پایین نشیمن، پارچه‌های مخمل و فاخر سبک ویکتوریایی، دکمه کوبی و کاشت نگین روی پارچه در قسمت تکیه گاه از شاخصه‌های این شزلون است.

شزلون‌های مدرن
شزلون‌های مدرن
شزلون‌های مدرن
شزلون‌های مدرن

9. شزلون‌های مدرن

در اواخر قرن نوزدهم شزلون‌های مدرن وارد بازار شدند که در مقایسه با مدل های قدیمی‌تر که تزییناتی ظریف و ظاهری زنانه داشتند، ساده و بی آلایش بوده و ظاهر مردانه‌تری داشتند. در اصل در دنیای مدرن، مبلمان پرتزیین غیرعادی، پرهزینه و تاحدی بی‌مورد و مسخره جلوه می‌کند. شزلون‌های امروزی معمولاً دارای طرح‌های هندسی و احتمالاً اکسسوری‌های فلزی هستند، همچنین طرح‌های متفاوت و پارچه‌های رنگی دارند.  مدل‌های مدرن در دو نوع پشتی دار، بدون پشتی، یک طرفه یا دو طرفه تهیه می‌شوند.

در نهایت همانطور که می‌دانید سبک مدرن هیچ قاعده‌ای نمی‌شناسد، به سادگی می‌توانید یک شزلون مدرن با بدنه‌ی فلزی داشته باشید و ظاهری خاص به فضای دکوراسیون داخلی منزل خود ببخشید.

شزلون‌ اسپرت
شزلون‌ اسپرت

10. مدل اسپرت

شزلون اسپرت و یا همان مدرن نوع دیگری از شزلون‌ها می‌باشد که در طراحی آنها بیشتر از فرم و رنگ و طرح پارچه‌های ساده استفاده شده است به همین علت به راحتی می‌توانند با هر سبک دکوراسیونی هماهنگ شوند. این مدل از شزلون‌ها برای سبک‌های تلفیقی بسیار مناسب‌اند.

شزلون راحتی
شزلون راحتی
شزلون راحتی

11. شزلون راحتی

شزلون راحتی می‌تواند به خوبی در فضای نشیمن و یا اتاق خواب شما قرار بگیرند. این مدل بدون دسته می‌باشند و فرم آناتومی بدن را در طراحی خود دارند به همین دلیل با نام شزلون راحتی کاربرد دارند. انواع مختلف آن را می‌توانید متناسب با فضای نشیمن و یا اتاق خواب خود انتخاب کنید.

شزلون پای تختی
شزلون پای تختی

12. مدل پای تختی

شزلون پای تختی یا شزلون سبک نیمکتی می‌تواند اشکال متعددی داشته باشد. این مبل فاقد تکیه گاه بوده و بالشت‌هایی غالباً کوچک در هر طرفش دارد. بنا به سلیقه میتواند انواع پهن یا باریک‌تر نیز داشته باشد. معمولاً از این مدل ها در پای تخت‌ها استفاده میشود که عمدتاً به سبک مدرن و اسپرت می‌باشند و تاج و منبت کاری‌های شزلون‌های کلاسیک و سلطنتی را ندارند اما با پارچه‌های مختلف از جمله پارچه‌های مخملی هم دیده می‌شوند. این مبلمان معمولاً برای اتاق‌خواب‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

در این مطلب به طور به بررسی شزلون ها پرداختیم. نظرات و تجربیات خود درباره این مدل مبل و کاربرد آن در دکوراسیون  منزلتان را برایمان کامنت کنید. 

نویسنده: رادنوش کریمی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه