Chidaneh.com placeholder image

سیستم گرمایش از کف، شاید این زمستان شما را گرم تر کند!

به قلم: مژگان احمدی

سیستم گرمایش از کف چیست؟ روش‌های مختلفی برای گرمایش ساختمان‌‌ها وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خود را دارند. یکی از این روش‌ها اجرای سیستم گرمایش از کف است که با برطرف نمودن برخی معایب دیگر سیستم‌ها مورد توجه بسیاری از سازندگان ساختمان قرار دارد. در ادامه به برخی سوالات رایج درباره این سیستم‌ها پاسخ داده‌ایم.

سیستم گرمایش از کف

چوب و هنر

انواع سیستم های گرمایش از کف کدامند؟

سیستم حرارتی گرمایش از کف به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود:

  1. سیستم گرمایش از کف برقی: این سیستم شامل یک شبکه المنت و یک منبع برق شهری است
  2. سیستم گرمایش از کف آبی: این سیستم شامل شبکه لوله‌های آب تعبیه شده در کف ساختمان و یک پکیج یا موتورخانه است

استفاده از سیستم های گرمایش از کف الکتریکی (برقی) در ایران توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل اغلب از سیستم‌های آبی استفاده می‌شود.

سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور؟

برای پاسخ به این سوال باید به مقایسه سیستم گرمایش از کف با رادیاتور بپردازیم:

  1. توزیع یکنواخت گرما در سیستم گرمایشی کف خانه بهتر از رادیاتور است
  2. سیستم گرمایش از کف مصرف انرژی کم‌تری نسبت به رادیاتور دارد
  3. عدم وجود رادیاتور در سیستم گرمایشی کف از مانع محدودیت‌های دکوراسیونی است
  4. سیستم‌های گرمایشی کف نسبت به رادیاتورها استهلاک کم‌تری دارند
  5. هزینه‌های سرویس و نگهداری در سیستم‌های گرمایش از کف کم‌تر از رادیاتور است
  6. اجرای سیستم گرمایش از کف در هنگام بازسازی دردسر‌ساز و گاهی غیرممکن است
  7. مواردی هم درباره مضرات سیستم گرمایش از کف ساختمان و مشکلات سلامتی ایجاد شده توسط این سیستم‌ها گفته می‌شود. مثلا اینکه آیا سیستم گرمایش از کف سرطان زاست؟ یا باعث بیماری واریس می‌شود؟ از آنجایی که اطلاعات دقیق علمی درباره این شایعات وجود ندارد بیش از این به آن‌ها نمی‌پردازیم

مقایسه سیستم گرمایش از کف و شوفاژ برای شناخت بیشتر این سیستم‌ها و تفاوتشان ضروری است. هر چند به نظر می‌رسد که مزایای سیستم گرمایش از کف بیشتر است اما به طور کلی انتخاب یک سیستم گرمایش مناسب برای ساختمان به عوامل متعددی بستگی دارد که معمولا توسط کارشناس تشخیص داده می‌شود.

سیستم گرمایش از کف

معایب و مشکلات سیستم گرمایش از کف چیست؟

به طور کلی نمی‌توانیم سیستمی را بیابیم که بدون هیچ عیب یا کمبودی کار کند. سیستم گرمایش از کف نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دارای معایبی است:

زمان پیش گرمایش سیستم : این بازه زمانی که در حدود ۳۶ ساعت به طول می انجامد، به این صورت است که استارت اولیه سیستم در ابتدای فصل سرما با دمای ۲۰ درجه آغاز شده و هر ۱۲ ساعت می توان ۵ درجه به دما اضافه کرد که در مدت ۳۶ ساعت به دمای ۳۵ درجه که دمای ایده آل است می رسد. علت این امر این است که به دلیل افزایش دمای ناگهانی به کف شوک وارد نشود.

به دلیل کف خواب بودن این نوع از سیستم گرمایش، پس از اتمام کف سازی، نمی توان تغییری در کف ایجاد نمود، که البته این مشکل با استفاده از فوم بتن و کف سازی درست حل می‌گردد.

سیستم گرمایش از کف

چگونه سیستم گرمایش از کف را روشن کنیم؟

در مورد سیستم های گرمایش از کف آبی، روشن، خاموش و تنظیم دمای آب باید از طریق پکیج یا بویلر موتورخانه انجامد گیرد. اما برای سیستم‌های گرمایش از کف برقی که تنظیم دما معمولاً توسط یک کلید که بر روی دیوار نصب است، انجام می‌شود و می‌توان آن را برای هر اتاق یا منطقه از ساختمان به دلخواه تغییر داد.

سیستم گرمایش از کف

طرز کار سیستم گرمایش از کف چگونه است؟

در این سیستم‌ها انتقال حرارت از طریق لوله‌هایی انجام می‌گیرد که در کف ساختمان نصب می‌شوند. در واقع مهم‌ترین بخش طراحی و اجرای سیستم گرمایش از کف آرایش لوله‌ها در کف فضای مد نظر است. جنس لوله ها معمولا از پلی‌اتیلن و انواع پلیمرها می‌باشد که به منظور مقاومت و ماندگاری بالاتر به شکل 5 لایه تولید می‌شوند.

لوله‌ها به صورت افقی و یا عمودی در زمین کار گذاشته می‌شوند. مسلما عملکرد بهینه سیستم مستلزم طراحی اصولی شبکه لوله گذاری است. چیدمان لوله‌ها با توجه به اینکه مساحت کف ساختمان چقدر است و چه میزان گرما مورد نیاز می‌باشد، متفاوت است.

یک اصل اساسی در مورد نحوه عملکرد سیستم گرمایش از کف این است که گرم‌ترین نقطه باید در محلی قرار بگیرد که بیش‌ترین نیاز را دارد. بنابراین چیدمان لوله‌ها از کنار دیوارهای خارجی شروع شده و سپس به مناطق داخلی‌تر ادامه می‌یابد.

وجود یک لایه عایق بین کف ساختمان و این لوله‌ها برای جلوگیری از هدر رفتن گرما و آسیب رسیدن به متریال‌های کف ضروری می‌باشد.

در ادامه پاسخ به این سوال که سیستم گرمایش از کف چگونه کار می‌کند چند نکته وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. در این سیستم مراحل و چگونگی اجرا از اهمیت بسیار بالایی برخورد می باشد چرا که در صورت وجود خطا کارکرد آن کم شده و محیط خانه به دمای مورد نظر نخواهد رسید
  2. در هنگام اجرا باید فاصله لوله‌ها از یکدیگر به میزان مناسبی در نظر گرفته شود تا هم افت فشار در لوله ها بهینه باشد و هم اعمال حرارت یکنواخت به سطح کف اعمال شود
  3. همین طور لوپ لوله ها تا حد امکان حداقل باشند تا افت فشار و اختلاف دمای آب در ابتدا و انتخاب لوله به حداقل برسد
  4. گفتیم که یکی از عوامل مهم در عملکرد بهینه این سیستم‌ها، عایق زیر لوله ها است. این عایق باید به میزان کافی مقاومت حرارتی از خود نشان بدهد. چون در غیر این صورت با اتلاف انرژی روبه‌رو خواهید بود
  5. نکته آخر که از اهمیت زیادی برخوردار است، پوشش بتنی روی لوله هاست که باید متناسب با عملکرد سیستم و عواملی مانند فاصله بین لوله‌ها، قطر لوله‌ها، دمای آب داخل آن‌ها و …. انتخاب شود

سیستم گرمایش از کف

عیب یابی سیستم گرمایش از کف چگونه است؟

تعمیر این سیستم‌ها به استراتژی‌‌های خاصی نیازمند است که البته این موضوع تا حدود زیادی به دلیل امکان استفاده از سنسور های مختلف که در سیستم قرار می‌گیرد، فراهم شده است. به این ترتیب قسمتی که دارای مشکل است به سرعت تشخیص داده شده و نیازی به تخریب کف نخواهد بود

سیستم گرمایش از کف

عوامل موثر در سیستم گرمایش از کف را نام ببرید؟

عوامل موثر در سیستم گرمایش از کف در واقع عواملی هستند که تاثیر مستقیمی بر انتقال حرارت دارند. مثلا:

  1. شرایط اقلیمی و میزان رطوبت
  2. ضخامت دیوارها
  3. میزان عایق بودن دیوارها
  4. تعداد درها و پنجره‌ها
  5. تک‌جداره یا دوجداره بودن درها و پنجره‌ها
  6. شمالی یا جنوبی بودن ساختمان
  7. میزان نورگیری هر واحد
  8. طبقه قرارگیری هر واحد

همه این عوامل محیطی، ساختمانی و به طور کلی هر عاملی که بر روی انتقال حرارت تاثیرگذار باشد مستقیما بر طراحی و عملکرد گرمایش از کف نیز تاثیر گذار خواهد بود.

یعنی دو واحد از یک ساختمان حتی اگر دقیقا هم اندازه و شبیه به هم باشند لزوما متراژ لوله مصرفی یکسانی ندارند.

سیستم گرمایش از کف

هزینه سیستم گرمایش از کف حدودا چقدر است؟

عوامل متعددی بر روی هزینه گرمایش از کف تاثیر دارند.

مثلا از یک طرف اینکه ساختمان ویلایی باشد یا آپارتمانی، جنوبی باشد یا شمالی، تعداد و نوع درها و پنجره‌ها و عواملی از این دست بر روی طراحی سیستم و میزان مصرف لوله‌ها و… تاثیرگذارند که در نتیجه بر روی هزینه تمام شده نیز تاثیر دارد.

از طرفی دیگر برندها و قیمت‌های متفاوت مواد و متریال‌های مورد نیاز مثل نوع لوله‌ها، نوع ترموستات، شیر کلکتور، نوع عایق و…نیز هر یک تاثیر مستقیمی بر هزینه سیستم گرمایش از کف دارند.

بنابراین اگر تصمیم به راه‌اندازی این سیستم گرمایشی و نیاز به برآورد هزینه دارید بهتر است که با توجه به اطلاعات پروژه اختصاصی خودتان، از متخصصین در شرکت های سیستم گرمایش مشاوره بگیرید.

سیستم گرمایش از کف

سخن آخر:

اگر می‌خواهید درباره سیستم گرمایش از کف اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری به دست آورید می‌توانید با اهالی فن چیدانه در زمینه خدمات سیستم های گرمایش از کف ارتباط بگیرید. چند تا از این اهالی فن را برایتان لیست کرده‌ایم.

معرفی شرکت های سیستم گرمایش از کف:

مطالب پیشنهادی مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه