از بین بردن زردی وسایل سفید؛ مثل روز اولش می‌درخشه!

از بین بردن زردی وسایل سفید؛ مثل روز اولش می‌درخشه!

به قلم: گلنار

بسیاری از لوازم و وسایل خانگی، از یخچال گرفته تا کنترل تلویزیون و کامپیوتر از پلاستیک سفید ساخته می‌شوند. حتما برای شما هم پیش آمده که پس از مدتی تغییر رنگ آن‌ها از سفید به زرد را مشاهده کرده باشید. این تغییر رنگ که ممکن است در ابتدا با کثیفی آن وسیله اشتباه گرفته شود، امری اجتناب‌ناپذیر بوده که به مرور زمان اتفاق می‌افتد. در این مطلب با روش‌های مختلف برای از بین بردن زردی وسایل سفید به حالت اولشان آشنا می‌شوید.

تمیز کردن وسایل سفید
تمیز کردن وسایل سفید
سفید کردن وسایل با جوش شیرین
سفید کردن وسایل با جوش شیرین

روش اول از بین بردن زردی وسایل سفید

مرحله‌ی اول: برای به کار بردن روش اول ابتدا یک فنجان جوش‌شیرین را با مقداری آب ترکیب کرده و آن‌قدر به‌هم می‌زنید تا یک خمیر نسبتا سفت به دست بیاید. سپس با یک اسفنج مربوط خمیر را روی قسمت‌های مورد نظر به آرامی کشیده و اجازه می‌دهید تا خشک شود. جوش‌شیرین یک سفیدکننده‌ی طبیعی است اما اگر فکر می‌کنید به یک محلول قوی‌تر نیاز دارید به‌جای آب از سرکه استفاده نمایید.

سرویس خواب بالسا

مطلب پیشنهادی: جادوی جوش شیرین در خانه داری!

استفاده از مایع سفیدکننده برای تمیز کردن وسایل
استفاده از مایع سفیدکننده برای تمیز کردن وسایل

مرحله‌ی دوم: در مرحله‌ی بعد برای از بین بردن زردی وسایل سفید؛ دو قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده را با آب ترکیب کنید و سپس توسط یک پارچه به آرامی روی محل مورد نظر بکشید. این بار باید اجازه دهید تا مایع به مدت 4 ساعت روی وسیله‌ی شما باقی بماند. سپس با یک پارچه‌ی مرطوب آن را کاملا تمیز کرده و مایع را پاک کنید.

مطلب پیشنهادی: در خانه‌داری این 10 استفاده از مایع ظرفشویی حتما لازم میشه!

تمیز کردن وسایل سفید با خمیردندان
تمیز کردن وسایل سفید با خمیردندان

مرحله‌ی سوم: در آخرین مرحله کافی است کمی خمیردندان را روی یک اسفنج بمالید، سپس روی مکان مورد نظر بکشید. با استفاده از حرکات کوچک و دایره‌ای این کار را تکرار نمایید تا مطمئن شوید همه‌ی قسمت‌های زرد پوشانده شده است. بعد از مدتی خمیردندان را نیز پاک کنید.

تمیز کردن وسایل سفید با اکسیدان
تمیز کردن وسایل سفید با اکسیدان
روی وسیله را با سلفون بپوشانید

روش دوم از بین بردن زردی روی وسایل سفید

روش اولی که با هم بررسی کردیم بیشتر برای وسایل بزرگ که امکان جابه‌جایی ندارند به کار می‌رود. اما برای وسایل کوچک‌تر می‌توانید از روش دوم استفاده نمایید. در این روش به جای جوش‌شیرین، اکسیدان مو به کار می‌رود. شما می‌توانید آن را با آب ترکیب نموده و سپس روی منطقه‌ی مورد نظر بکشید. البته دقت داشته باشید که حتما از دستکش استفاده کنید و اکسیدان، مستقیما با پوست‌تان تماس نداشته باشد. بعد از اینکه مطمئن شدید همه‌ی قسمت‌ها به محلول آغشته شدند، روی وسیله را به طور کامل سلفون یا پلاستیک بکشید.

نور خورشید برای از بین بردن زردی وسایل سفید

روش آخر از بین بردن زردی وسایل سفید

برای مرحله‌ی آخر باید از نور خورشید یا لامپ UV استفاده نمایید. اگر می‌توانید وسیله را جابه‌جا کنید و به بیرون از خانه یا کنار پنجره منتقل نمایید. آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. اما اگر قابلیت جابه‌جایی وجود ندارد، بهتر است یک لامپ uv را بالای سر وسیله‌ی مورد نظر ثابت بگذارید تا به خوبی نور به همه قسمت‌ها تابیده شود. این فرآیند می‌تواند از چند ساعت تا چند روز به طول انجامد بنابراین مدت زمان آن به‌وسیله‌ی شما و میزان زردی آن بستگی دارد. نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید این است که این روش ممکن است روی همه‌ی وسایل جواب ندهد. دیگر اینکه باید دقت نمایید آن را مستقیم در معرض خورشید داغ قرار ندهید، زیرا نه تنها زردی را از بین نمی‌برد بلکه باعث بدتر شدن ظاهر وسیله نیز می‌شود.

مطلب پیشنهادی: 10 روش معجزه‌آسا برای برق انداختن وسایل چوبی!

ویدیوی زیر به‌خوبی انجام روش دوم را به شما نشان می‌دهد:

منبع: hardwarezone | hunker | بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Nazi در تاریخ 11 دی 1348
سلام این روشا برا لژ کفشی که زرد شده اونم زیرِ نورِ خورشید.جواب میده؟
MCH در تاریخ 29 مرداد 1402
بهترین و راحت ترین روش سفید کردن لوازم استفاده از ژل سفید کننده هست توی باسلام صددرصد کاربردی هست و با قیمت مناسب و ارسال رایگان https://basalam.com/sargol_ch/product/7560985

ثبت دیدگاه