Chidaneh.com placeholder image

فضای رنگی و شاد در طراحی بیمارستان کودکان تهران

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: بیمارستان ها همیشه یادآور خاطرات ناخوشایندی برای همه ما هستند. هیچ کدام از ما دوست نداریم گذرمان به آن فضا بیفتد چه برسد به کودکان که در هنگام بیماری بهانه گیر می شوند و فضای بیمارستان را دوست ندارند. اما گاهی حضور کودکان در فضاهای درمانی اجتناب ناپذیر خواهد شد. بنابراین بهترین راه حل این است که فضای داخلی آن را برای حضورشان جذاب و سرگرم کننده کنند. در این مطلب شما را با ایده های طراحی داخلی و بازسازی بیمارستان کودکان تهران که توسط مهدی موسوی نسب و سوده آخوندی انجام شده است آشنا خواهیم کرد. معماران این پروژه فضایی جذاب و خوش رنگ و لعاب را برای کودکان خلق کرده اند. با چیدانه همراه باشید.

قالیشویی ادیب

مشخصات پروژه بیمارستان کودکان تهران

  • محل اجرا: خیابان طالقانی، بعد از تقاطع ولیعصر
  • کارفرما: بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان تهران
  • معماران ارشد: مهدی موسوی نسب، سوده آخوندی
  • همکار طراحی: محمدرضا آقایی
  • تیم اجرا: گروه معماران سام به سرپرستی مهدی موسوی نسب
  • سرپرست پروژه: پیمان جانی
  • عکس: حسین فراهانی

طراحی پروژه با در نظر گرفتن کاربری درمانی، اختصاص فضا به کودکان بیمار، قدمت 47 ساله بیمارستان و سیستم سازه ای آن و محدودیت هایی که به این دلیل گریبان گیر تیم طراحی بود. آغاز شد و پلان بیمارستان با تغییرات کم و جابه جا کردن برخی دیوارهای غیر باربر اصلاح شد تا نیازهای کارفرما را که در پی تفکیک فضایی بهتر بود، پاسخ دهد.

نمونه پروژه  اهالی فن چیدانهطراحی کم هزینه و بی نظیر در دندان پزشکی ۲۵ میلی متری تهران

ایده اصلی تیم طراحی بر به کارگیری فرم های اصلی مربع، دایره و مثلث و رنگ های اصلی آبی و قرمز و زرد و همچنین رنگ سبز قرارگرفت، در این گونه خاص کاربری معنای معماری عاملی مجزا از کاربردی نیست این دو وجه مهم معماری در یک فرآیند و همسو برای تامین نیازهای معماران و کاربران فضا (کودکان) به کار گرفته می شوند و محصول ایجاد شده ترکیب معناداری از مجموعه عناصر کاربردی و مفهومی است.

مطلب پیشنهادی: معماری ساختمان آماج درمان در پارک فناوری پردیس

درک کودک از فضا به واسطه مجموعه خطوط و سطوح هندسی اولیه و رنگ های اصلی یادآور تلاش مدرنیستی برای درک محیط و این بار برگردانی معمارانه از نئوپلاستیسیسم موندریانی است، درست جایی که شاید بیش از هر وقت به آن نیاز باشد….

نمونه پروژه  اهالی فن چیدانهطراحی دندان پزشکی خاص و مقرون به صرفه در زعفرانیه

بازی های رنگ و فرمی که بلافاصله از سر در ورودی آغاز می شود و سپس به سراسری مرکزی و از آنجا به راه پله و طبقات هدایت می شود، تلاشی است برای پر و بال دادن به احساسات بازیگوشانه کودکانه وچه بسا برانگیزاننده گونه ای روایت شوخ در ذهن خلاق کودکان.

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: ۴ بیمارستان کودک با طراحی داخلی خلاقانه
اتاق کودک رویایی با ایده های رنگارنگ
۱۵ اتاق کودک با دست سازه های ساده و رنگی
طراحی اتاق کودک با تم کارتونی

منبع: مجله معمار | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
منتقد در تاریخ 12 مرداد 1394
به نظر می رسد اولین و دم دستی ترین ایده ای که برای طراحی یک فضای مدرن و در عین حال رنگارنگ (بویژه برای کودک و نوجوان) به ذهن برخی از طراحان می رسد، باز طراحی سبک موندریان باشد.
Ssh در تاریخ 21 مرداد 1394
حرکت بسیار خوبی انجام شده، توجه به طراحی محیطی کاملا درسته اما من به عنوان کسی که در حیطه ی گرافیک محیطی مطالعات زیادی دارم ایده های بسیار بهتری وجود دارن که بشه کار کرد٠

ثبت دیدگاه