Chidaneh.com placeholder image

انواع طرح چهل تکه، 6 روش بدون استفاده از پارچه!

به قلم: گلنار

 

چهل تکه دوزی یکی از هنرهای ایران باستان است که امروزه دوباره احیا شده و کاربردهای زیادی پیدا کرده است. یک اثر چهل تکه از کنار هم قرار گرفتن قطعات ریز و درشت و رنگارنگ تکه‌ ها و اضافات پارچه‌ های مختلف شکل گرفته و همین تفاوت ها زیبایی و تنوع زیادی را خلق می کندد. این کار معمولا برای رومیزی، روتختی، مانتو و … انجام می پذیرد اما آن چه که در این مطلب برای شما آماده کردم ترفندهای دیگری برای نشان دادن چهل تکه ها، بدون استفاده از پارچه، در دکوراسیون خانه است. با من همراه باشید تا این 6 نمونه جذاب را بررسی کنیم.

اسکای اسکرپر

انواع طرح چهل تکه

مدل طرح چهل تکه

انواع طرح چهل تکه

انواع مدل چهل تکه

کاغذ دیواری چهل تکه

یکی از روش هایی که می توانید به وسیله آن یک طرح چهل تکه را در خانه تان استفاده کنید کاغذ دیواری ها هستند. این کار که در طیف وسیعی از رنگ ها و طرح ها قابل اجراست، جذابیت زیادی را در فضا به وجود می آورند. همان طور که در تصاویر نیز مشاهده می کنید این مدل برای درب کمدها، دیوار راهرو، سرویس بهداشتی و .. مناسب خواهد بود. حتی اگر تمایل ندارید که هزینه زیادی برای کاغذ دیواری پرداخت کنید، با استفاده از تکه های کاغذ، روزنامه و کاغذ کادو با طرح و نقش های مختلف می توانید خودتان ین اثر را در خانه به وجود آورید. معمولا در این کار هم از اشکال هندسی هم اندازه و یکسان و هم غیر هم اندازه استفاده می شود.

مطلب پیشنهادی : با کاشی های چهل تکه منزلتان را رویایی کنید

طرح استیکر چهل تکه

طرح استیکر چهل تکه

اجرای طرح چهل تکه با برچسب کاشی

یکی دیگر از ترفندهایی که برای ایجاد طرح چهل تکه در دکوراسیون به کار می رود استفاده از برچسب های کاشی برای فضاهایی مانند آشپزخانه است و برای این کار کافی است که شما طرح برچسب ها را با تنوع رنگ و نقش بالا انتخاب نمایید تا زمانی که در کنار هم قرار می گیرند همان چهل تکه دوزی های قدیمی را تداعی کنند. دو تصویر بالا به خوبی نتیجه کار را به شما نشان می دهند.

مطلب پیشنهادی : معجزه چهل تکه ها در دکوراسیون منزل

طرح چهل تکه با بشقاب

طرح چهل تکه با بشقاب

بازی با بشقاب های دکوری

بشقاب های دیواری دکوری یکی از بهترین ایده ها برای ایجاد یک اثر هنری دیواری مانند چهل تکه هستند. مانند برچسب ها، این بشقاب ها را نیز می توانید در ابعاد و شکل های گوناگون، همین طور با رنگ و نقش متنوع در کنار یکدیگر روی دیوار نصب نمایید. این نکته را فراموش نکنید که ما با این ایده ها می خواهیم زیبایی چهل تکه ها را در فرمی به غیر از دوختن و پارچه اجرا نماییم، پس سعی کنید به سراغ متریال های مختلف بروید و از کنار هم گذاشتن تکه های مختلف لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی : تکه چسبانی یا کلاژ، وصله های ناجور را با هم جور کنید!

طرح چهل تکه با نقاشی

طرح چهل تکه با نقاشی

نقاشی طرح چهل تکه 

ساده ترین و ارزان ترین راه برای رسیدن به یک شکل چهل تکه نقاشی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نقوش هندسی مورد نظرتان را در اندازه های مختلف بر روی دیوار کشیده و با یک یا چند رنگ آن ها را رنگ آمیزی نمایید. این کار بیش تر برای دیوار اتاق خواب به کار می رود. در دو تصویر بالا دو طرح کاملا متفاوت را می توانید با یکدیگر مقایسه نمایید. 

مطلب پیشنهادی : طرح زیگزاگ در دکوراسیون، با این 45 ایده مثل همه نباشید!

فرش چهل تکه در دکوراسیون

فرش چهل تکه

فرش چهل تکه

گزینه دیگری که در پیش رو دارید، به هنر چهل تکه دوزی نزدیکی بیش تری دارد. فرش های چهل تکه نیز می توانند به زیبایی و جذابیت دکوراسیون منزل شما کمک کنند. یکی از بزرگ ترین مزایای این مدل فرش در این است که به راحتی می توانید آن را در سبک های مختلف دکوراسیون و با مبلمان های مختلف ست نمایید.

مطلب پیشنهادی : نقش و نگار ایرانی ، از خانه های سنتی تا خانه مدرن شما

چهل تکه در کف

 

چهل تکه به عنوان کف پوش

در این جا هم دقیقا همان تکنیک رنگ آمیزی به کار می رود، با این تفاوت که طرح های هندسی را بر روی کف اجرا می کنید. این کار بنا بر کف خانه و فضای مورد نظرتان می تواند به شکل های مختلف مانند رنگ آمیزی، کف پوش اپوکسی و … اجرا شود. نتیجه ای که این کار برای شما دارد این است که این چهل تکه ها خود نقش یک فرش زیبا را در کف اتاق شما ایفا می کنند.

به شما پیشنهاد می کنم طرح و نقش های مختلف را در دکوراسیون خانه تان استفاده نمایید :

منبع : houzz

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه