Chidaneh.com placeholder image

فرش اتاق خواب، اول اندازه بعد چیدمان!

به قلم: گلنار

در اکثر خانه ها به خصوص خانه ما ایرانی ها، کم تر اتاقی را پیدا می کنیم که بدون فرش باشد. اصلا انگار فرش جزیی از زندگی مان شده و یک فضا را بدون آن بسیار بی روح و خالی متصور می شویم. شاید بعد از نشیمن و پذیرایی، اتاق خواب دومین فضایی باشد که نقش فرش در آن مهم تلقی می شود و مسلما دلایل زیادی نیز دارد.فرش به غیر از حس نرمی و لطافتی که در هنگام راه رفتن به وجود می آورد، یک راه عالی برای اضافه کردن رنگ و نقش و بافت در فضا نیز هست. اما سوالی که توسط بسیاری از افراد مطرح می شود این است که چه اندازه و ابعادی برای اتاقشان مناسب بوده و حتی این که اصلا فرش را باید در کدام قسمت پهن نمایند. من در این مطلب به همراه نمونه های زیادی از خانه های ایرانی به این سوالات پاسخ می دهم.

فرش اتاق خواب

فرش را کجا پهن کنیم؟

در انتخاب فرش مناسب برای اتاق خواب، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که دقیقا به چه منظوری می خواهید از فرش استفاده نمایید. شاید همه فکر می کنند که باید فرش را زیر تخت خواب پهن کرده به طوری که کامل آن را پوشش داده و از سه طرف نیز دیده شود. با این که این ایده کاربرد زیادی دارد اما تنها گزینه برای شما نیست. شاید بخواهید فرش را در کنار تخت و یا پایینش پهن کرده و یا اصلا بخواهید قسمت تخت خواب را از سایر بخش های اتاق تفکیک نمایید. بنابراین قبل از انتخاب دقیق ابعاد و اندازه، بهتر است اول هدفتان را مشخص کنید.

چوب و هنر

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون اتاق خواب بدون پنجره با 8 ترفند حرفه ای!

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی کرج (شهرک بنفشه)
استودیو پر

امیر صادقی
عکاسی خانه ی پر از حس خانم اولیا شیرازی
امیر صادقی

ابعاد و اندازه مناسب فرش اتاق خواب

یکی از اشتباهات رایج در هنگام انتخاب ابعاد فرش برای اتاق خواب این است که معمولا خیلی کوچک تر از اندازه خود اتاق در نظر گرفته می شود. برای رسیدن به نتیجه بهتر می توانید چند قاعده کلی زیر را دنبال نمایید : 
 

  • در هر اتاق فرش نباید دقیقا به دیوارها بچسبد. در واقع باید 12 سانتی متر در اتاق کوچک و 20 سانتی متر در اتاق بزرگ از دیوارها فاصله داشته باشد.
  • فرش نباید دقیقا تا لبه وسایل و مبلمان داخل اتاق برسد. یا باید به اندازه بزرگ باشد که کاملا زیر آن ها قرار بگیرد و یا آن قدری کوچک باشد که حداقل 10 سانتی متر با پایه وسایل یا مبلمان فاصله داشته باشد.
  • اگر اتاق خواب شما کوچک است اصلا این تصور را نداشته باشید که حتما باید فرش کوچک تهیه نمایید. بلکه می توانید از یک فرش کاملا بزرگ استفاده کرده به نوعی که تمام اتاق را پوشش دهد. فقط به فاصله بین فرش و دیوارها دقت نمایید.
  • این موضوع را فراموش نکنید که فرش نباید مانع باز و بسته شدن در اتاق یا درب کمدها شود.

مطلب پیشنهادی : 7 اشتباه رایج در دکوراسیون داخلی اتاق خواب

امیر صادقی
عکاسی از منزل آقا و خانم فرهادی
امیر صادقی

امیر صادقی
خانه مهرشهر کرج
امیر صادقی

فرش مناسب برای زیر تخت خواب

شما برای پهن کردن فرش زیر تخت خوابتان دو گزینه پیش رو دارید : اول این که فرش کاملا زیر تخت قرار بگیرد و دوم، فرش فقط دو سوم پایینی تخت را پوشش دهد و بالای تخت خواب خالی باشد. هر دو گزینه صحیح بوده و مانعی برای استفاده از آن ها وجود ندارد اما به این تکته توجه داشته باشید که در هر دو حالت، فرش باید از سه طرف تخت حداقل به اندازه 30 تا 45 سانتی متر بیرون بیاید. 

مطلب پیشنهادی : دکوراسیون اتاق خواب ایرانی، 12 خانه منتخب چیدانه!

امیر صادقی
دکوراسیون اتاق خواب
امیر صادقی

می توانید از اندازه های زیر برای فرش زیر تخت خواب های سلطنتی استفاده نمایید:

  • فرش 9-12 متری برای پوشش دادن کل تخت خواب، اصراف آن و نیمکت پایین تخت.
  • فرش 8-10 متری تنها برای پوشش دادن تخت خواب و فاصله مورد نیاز اطراف آن.
  • فرش 8-10 متری برای پوشش دادن دو سوم پایین تخت و نیمکت کنار آن.
  • فرش 6-9 متری تنها برای پوشش دادن دوسوم پایین تخت بدون نیمکت.

مطلب پیشنهادی : رنگ اتاق خواب عروس، 5 ترکیب عالی برای دکوراسیون رمانتیک!

 

[[nid:258859]]

محمد محسنی
دکوراسیون آپارتمان مجلل خانم آرزو رضا زاده در اهواز
محمد محسنی

می توانید از اندازه های زیر برای فرش زیر تخت خواب های دونفره استفاده نمایید:

  • فرش 6-9 متری برای پوشش تخت خواب و نیمکت پایین آن
  • فرش 5-8 متری برای پوشش دو سوم پایین تخت
  • فرش 9-12 متری برای پوشش تخت خواب، میزکنار تختی و با نیمکت پایین آن

مطلب پیشنهادی : دکوراسیون اتاق خواب کوچک، چگونه فضا را بزرگ کنیم؟

حسین گلیار
عکاسی منزل خانم موسوی
حسین گلیار

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی نوشهر
استودیو پر

فرش های کنار تخت خواب

ممکن است شما بخواهید از یک سرویس خواب بسیار زیبا استفاده کرده و تمایلی نداشته باشید که فرش زیر آن، سادگی و یا زیبایی اش را تحت تاثیر قرار دهد. در این حالت به یک یا فرش برای کنار تخت نیاز خواهید داشت. زیرا طبق اصول طراحی، زمانی که روی تخت خواب نشسته اید، بهتر است پاهایتان بر روی کف پوشی نرم قرار گرفته و مستقیم با کف سرد و سفت اتاق تماس نداشته باشد. اگر سبک دکوراسیون شما به گونه ای است که نیاز به یک طرح متقارن دارید، می توانید از دو فرش یکسان در دو طرف تخت استفاده نمایید. معمولا مناسب ترین ابعاد برای این مدل فرش ها یک فرش کوچک 2-3 متری برای اتاق های کوچک و 3-5 متری برای اتاق های بزرگ است.

مطلب پیشنهادی : دکوراسیون اتاق خواب مدرن، 50 وسیله شیک و کاربردی!

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم رضائیان
حسین گلیار

استودیو پر
عکاسی از منزل زوج جوان در رویان
استودیو پر

فرش در پایین تخت خواب

گاهی اوقات خرید یک فرش بزرگ بر اساس ابعادی که قبلا اشاره کردم، هزینه زیادی داشته و ممکن است به صرفه نباشد. بنابراین در این حالت می توانید از یک فرش در پایین تخت و دو فرش در کناره های آن بهره ببرید. قوانین برای این ایده نیز کاملا شبیه به موارد قبلی است : فاصله تا دیوارها رعایت شود، بین فرش و وسایل و سایر مبلمان های اتاق فضای کافی وجود داشته باشد، در صورت وجود نیمکت پایین تخت زیر آن را به صورت کامل پوشش دهد.

مطلب پیشنهادی : عکس دکوراسیون اتاق خواب، سفر به 20 خانه ایرانی!

محمد محسنی
کالای خواب رنگی در دکوراسیون اتاق خواب
محمد محسنی

امیر صادقی
دکوراسیون اتاق کودک
امیر صادقی

جدا کردن مناطق مختلف در یک اتاق خواب

در آخرین حالت ممکن است شما هیچ کدام از اهداف قبلی را برای پهن کردن یک فرش در اتاق خوابتان نداشته باشید. به طور مثال گاهی اوقات در یک اتاق خواب از فرش هایی کوچک برای جدا کردن قسمت های مختلف مثل تخت خواب، میز یا محل کار، میز آرایش، فضای بازی کودکان، فضای نشیمن و ….. استفاده می شود. در این صورت اگر نمی توانید فرشی تهیه کنید که تمام فضاها را پوشش دهد، پس کافی است فرش های کوچک تر را بین فضاهای مورد نظر قرار دهید. 

“برای خرید فرش موردنظرتان از اهالی فن چیدانه کمک بگیرید"

اگر در مورد اندازه، نوع، رنگ و چیدمان فرش برای سایر قسمت های منزلتان نیز به دنبال راهنما می گردید من مطالب زیر را به شما پیشنهاد می کنم:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه