Chidaneh.com placeholder image

تاریخچه طراحی مبلمان مدرن و پیشگامان آن

به قلم: حسین رجب چالی

در این مطلب به شرح کوتاهی از طراحی مبلمان مدرن می‌پردازیم و با چند تن از طراحان مبلمان مدرن آشنا می‌شویم. طراحی مبلمان مدرن، در اواسط قرن بیستم به شهرت رسید. این سبک در آن زمان تحت تاثیر این ایده قرار گرفت که صنعت‌گران و هنرمندان می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند تا مبلمان کاربردی با جذابیت بیشتری خلق کنند. در مفهوم طراحی، “مدرن" به امروز منتسب نمی‌شود.

جنبش مدرنیست در طراحی مبلمان

جنبش مدرنیستی به دنبال رد کردن زیبایی طراحی سنتی بود در حالی که در تلاش برای پاک کردن آن بود. طراحی با آب و تاب کمتر همراه با متریال‌های مدرن ساخته شده با پیشرفت‌های تکنولوژی. طراحان مبلمان مشتاق استفاده از این مواد بودند. آن‌ها دریافتند که برای ساخت یک صندلی می‌توان از فایبرگلاس قالب‌گیری شده استفاده کرد، یا استفاده از پایه‌ی استیل برای مبل راحتی را به فریم چوبی ترجیح دادند. تاکید بر هنرِ بیشتر بود و پیروی از فرم. پس از جنگ جهانی دوم، مشتریان با درآمد کمتر و خانه‌های حومه‌ی شهر برای استفاده از این طرح‌ها هیاهو می‌کردند.

اسکای اسکرپر

مطلب پیشنهادی : مبلمان در طراحی داخلی، 3 معمار ایرانی از هنرشان می گویند!

مبلمان مدرن

طراحی مبلمان مدرن

طراحی مبلمان مدرن، صیقلی بودن، خط‌های مستقیم و سطوح نرم و براق را ارائه می‌دهد. تمرکز روی اشکال هندسی ساده به جای تزئینات سنگین و هدف ایجاد یک تجربه‌ی بصری دقیق و آزاد از بین خطوط آشفته و طرح‌های رنگی است. مبلمان سنتی از لحاظ بصری سنگین است، در حالی که طراحی مدرن به دنبال ارائه‌ی ظاهری سبک‌تر است. استفاده از چوب‌های روشن، پلاستیک با خطوط صاف و عدم حضور جزئیات پر زرق و برق، از نشانه‌های طراحی مدرن هستند.

طراحی مدرن در برابر طراحی معاصر

طراحی مبلمان مدرن اغلب با طراحی معاصر اشتباه گرفته می‌شود. این دو ممکن است برخی شباهت‌ها با هم داشته باشند ولی در کل مانند یکدیگر نیستند. طراحی مدرن دارای زاویه‌های زیاد و بسیار هنرمندانه است. طراحی معاصر همان خطوط صاف است، امّا بیشتر کاربردی، کمتر هنرمندانه و ظاهر و احساس بهتری دارد. طراحی معاصر یک نگاه به روز شده از طراحی سنتی با نفوذ کمی از طراحی مدرن است. طراحی معاصر برای یک فضا اغلب دارای عواملی مانند تجهیزات نور از جنس نیکل براش خورده و مقدار کمی چوب است. مبلمان اصلی راحت تر، بیش ار حد راحت، و با خطوط منحنی نرم‌تر و مزین به کمی نقش و نگار است.

مطلب پیشنهادی : نکات مهم طراحی مبلمان از نگاه طراحان

لی کوربوسیر
صندلی لوکوربوزیه

طراحان مبلمان مدرن

در ادامه تعدادی از طراحان مطرح مبلمان مدرن را معرفی کرده ایم:

لو کوربوزیه (Le Corbusier (1887-1965

  • محل تولد: Chaux-de-fonds، سوییس
  • سال‌های فعالیت: 1914 تا 1965

کوربوزیه، بنیان‌گذار معماری مدرن بود. شروع کار او در مبلمان از سال 1928 (همکاری با پیر جینِرِت و شارلوت پرناند) بود که فرم خود را در 1929 با “Grand Confort" پیدا کرد که بعدا یه عنوان “مجموعه‌ِی لو کوربوزیه" شناخته شد و این صندلی جای پای او را به اندازه‌ی یک ساختمان سفت کرد. LC4، یک راحتی دو نفره، احتمالا شناخته‌شده‌ترین اثر او است.

مطلب پیشنهادی : صندلی های معروف جهان، صندلی LC2 طرحی از مشهورترین معمار دنیا!

چارلز و ری ایمس
صندلی چارلز ایمز

چارلز و ری ایمِس Charles & Ray Eames  

(چارلز، 1907- 1978 و ری، 1912- 1978)

  • محل تولد: میزوری، ساکرامنتو، کالیفورنیا
  • سال‌های فعالیت (به عنوان زوج): 1940 تا 1970

زن و شوهر خلاق و اصیل آمریکایی در هر محیط قابل تصوری کار می‌کزدند. آن‌ها بیش از هر طراح دیگری به شکل‌گیری کالیفورنیا و آمریکای جدید در اوایل دهه‌ی 50 کمک کردند، آن‌ها احتمالا به واسطه‌ی مبل راحتی ایمِس و اوتومان و صندلی‌های قالب‌گیری شده‌ی فایبرگلاس خود معروف هستند.

اِرو سارینِن

رو سارینِن (1910-1961) Eero Saarinen

  • محل تولد: کیرکونامی، فنلاند
  • سال‌های فعالیت: 1940 تا 1961

اِرو سارینِن یک معمار آمریکایی متولد فنلاند بود. مهم‌ترین طراحی او احتمالا ظاق سنت لوییس است. اما شانس زیادی برای شما وجود دارد که احتمالا روی یکی از صندلی‌های اداری کلاسیک او نشسته باشید یا روی میز گل لاله‌ای که او برای Knoll در اوایل دهه 50 طراحی کرده شام خورده باشید.

مطلب پیشنهادی : گران ترین مبلمان جهان، 10 برندی که دنیا را گرفته اند!

ژان پروو

ژان پروو (1901-1984) Jean Prouve

  • محل تولد: نانسی، فرانسه
  • سال‌های فعالیت: 1923 تا 1984

ژان پروو یک معمار و طراح خود آموخته بود. کارهای او اصولا بر پایه‌ی استیل است. بازارهای امروز به شدت دنبال به حراج گذاشتن و فروختن کارهای او هستند. به تازگی فروشندگان و افراد لاشخور راه زیادی سفر می‌کنند تا محصولات او را به دست آورند.

پاول مک کاب

پاول مک کاب (Paul McCobb (1917-1969

  • محل تولد: مِدفورد، ماساچوست
  • سال‌های فعالیت: 1945 تا 1969

پاول مک کاب یک مدرنیست خود آموخته بود. پس از تاسیس استودیوی خود در سال 1945، او تا زمان مرگش در 1965 فعالیت می‌کرد. خط تولید او در میان بهترین‌‌های فروش مبلمان در اواسط قرن بیستم محسوب می‌شد. این خط که در سال 1949 توسط شرکت مبلمان وینچندون (Winchendon) راه اندازی شد، به مدت 14 سال در حال تولید بود..

در پایان:

در این مطلب به بررسی طراحی مبلمان مدرن پرداختیم و  با تعدادی از طراحان مطرح دنیا آشنا شدیم. اگر مطالب گفته شده در این مقاله علاقه مند بودید، شاید مطالب پیشنهادی زیر را نیز دوست داشته باشید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه