Chidaneh.com placeholder image

خانه‌‌ فرهنگ رایزن، بازگشت دوباره خانه 80 ساله!

به قلم: صبا اکبری

در دل تهران بزرگ، خیابان نیاوران، پایین تر از سه راه یاسر، ملک مسکونی 80 ساله‌ ای با مساحت 700 متر وجود دارد که از سال 95 با بودجه 14000000000 ریال توسط گروه معماری و شهرسازی سروستان مورد بازسازی قرار گرفته و در نهایت به خانه فرهنگ تغییر کاربری داده است. در واقع خانه فرهنگ رایزن، یک ملک شخصی البته با معماری قوی و با اصالتی بوده که توانسته در همه‌ این سالها پابرجا بماند و جای خود را به برج های بدقواره ندهد. این خاته برای مدتی کاربری نداشته، تا اینکه درابتدا مدرسه و بعد در دهه 90  شمسی به بنیاد فرهنگی و انتشاراتی رایزن واگذار و تبدیل به خانه فرهنگ شده است.

صبا اکبری
خانه رایزن
صبا اکبری

چوب و هنر

معماری خانه‌ فرهنگ رایزن:

امکان ندارد چه سواره چه پیاده از کنار خانه رایزن رد شده و جذب آن نشوید؛ یا حداقل دلتان نخواهد که درنش را ببینید. چیزی که از همان اول توجه ما را به خود جلب می‌ کند، رعایت معماری پایدار و عدم قطع درختان تنومد چند صد ساله است. از همان ابتدا فضا به ما شفافیت و صلب نبودن را القا می کند. اکثر دیوارهای به کار رفته در این بنا شیشه ایست که همین ویژگی به علاوه تعدد گیاه در این مکان احساس آرامش بسیاری را منتقل می نماید.

مرمت و بازسازی خانه فرهنگ رایزن:

نکته جالب در مورد مرمت خانه فرهنگ رایزن در این است که با وجود مرمت و بازسازی به بهترین و حرفه ای ترین شکل، اصالت آن از بین نرفته و هنوز بخش‌هایی از بنا ویژگی های معماری ایرانی خود را حفظ کرده اند. از مصالح استفاده شده در مرمت این بنا می توان به شیشه، فلز، بتن، چوب، پوشش دکوراتیو ایرونیک اکسیدان و پوشش دکوراتیو بتن اشاره داشت که در کنار یکدیگر هارمونی جذاب و دلنشینی را خلق کرده اند.

مطلب پیشنهادی : آمفی‌کافه مجید مظفری، یک فنجان قهوه هنرمندانه در بام لند تهران!

صبا اکبری
خانه رایزن
صبا اکبری

جوایز پروژه خانه فرهنگ رایزن :

خانه فرهنگ رایزن برنده جوایزی از جمله :

  • رتبه اول دهمین جایزه معماری داخلی در بخش بازسازی و مرمت،فصلنامه معماری و ساختمان، تهران، 1396
  • تقدیر شده جایزه معمار در بخش بازسازی، مجله معمار،۱۳۹۶

شده است که به خوبی می تواند در دسته پروژه های برجسته قرار بگیرد.

صبا اکبری
خانه رایزن
صبا اکبری

فضاهای خانه فرهنگی رایزن :

در بدو ورود به خانه رایزن، کافه‌ ای در فضایی بسته اما با دیوارهای شیشه‌ ای، دکوراسیون چوبی و فلزی، فضایی سبز و پر از گیاه به چشم می خورد که متاسفانه این روزها بسته شده است. اما به خوبی می تواند اتصال معماری گذشته خانه و طراحی و مرمت امروزی آن را عرضه نماید. به گونه ای که اگر وارد فضا شوید، علاوه بر رویارویی با یک دیزاین مدرن از شیشه و فلز، حسی از گذشته ها رو لمس خواهید کرد.

مطلب پیشنهادی : طراحی رستوران پلاتین، به مدرن ترین مهمانی پایتخت خوش آمدید!

صبا اکبری
خانه رایزن
صبا اکبری

صبا اکبری
خانه رایزن
صبا اکبری

انتشارات چشمه در خانه رایزن :

کمی جلوتر وارد انتشارات نشر چشمه می شویم که فضاهای آن به تفکیک شامل کتاب فروشی، لوازم التحریر و بخش کودک هستند. طراحی این قسمت به گونه ای انجام گرفته که در زمان قدم زدن در آن، به کافه نیز دید داشته . می توانید به خوبی فضای داخل کافه و فعالیت هایی که درون آن رخ می دهد را مشاهده نمایید.

مطلب پیشنهادی : کافه ری را در دل خانه 80 ساله در نوفل لوشاتوی تهران

صبا اکبری
خانه رایزن
صبا اکبری

آمفی تاتر و گالری رایزن :

در بازسازی و مرمت خانه فرهنگی رایزن، بخش های مختلف با فعالیت های فرهنگی متنوعی توسط طراحان انجام پذیرفته که علاوه بر انتشارات نشر چشمه، می توان به گالری و آمفی تاتر اشاره داشت. این دو بخش که در قسمت انتهایی طبقه هم کف قرار دارند، فضایی صمیم و کوچک با المانهای چوبی خلق کرده اند کرده اند.

مطلب پیشنهادی : طراحی داخلی رستوران مدرن محمد کباب در اصفهان!

صبا اکبری
خانه رایزن
صبا اکبری

گشت و گذار در خانه رایزن :

از پله ها که بالا می‌ رویم وارد مغازه صنایع دستی می‌ شویم که در کنار آن کافه‌ ای با سقف روباز وجود دارد. سبک طراحی این فضاها نیز در ادامه قسمت های قبلی خانه، تلفیقی صورت گرفته به این معنا که همان معماری گذشته در کنار حس و حال امروزی و صمیمی با یکدیگر ترکیب شده اند. 

مطلب پیشنهادی : رستوران ریواس ولنجک با نمایی از شیشه های بازیافتی!

صبا اکبری
خانه رایزن
صبا اکبری

صبا اکبری
خانه رایزن
صبا اکبری

صبا اکبری
خانه رایزن
صبا اکبری

خوبی این مکان در این است که می توانید استفاده چند منظوره ای از آن داشته باشید، بخصوص اهالی علاقمند به کتاب و معماری می توانند در وقت بیکاری خود به خانه رایزن سر زده و از معماری و فضای زیبای آن لذت ببرند.

شما هم می توانید پروژه های خود را  در قسمت تورهای رستوران و کافی شاپ چیدانه منتشر نمایید.

این مطالب جذاب را نیز از دست ندهید :

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه