Chidaneh.com placeholder image

انواع گیاهان مینیاتوری، این بن سای های دوست داشتنی!

به قلم: تحریریه چیدانه

گیاهان مینیاتوری بن سای همیشه یکی از بهترین انتخاب ها برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی به شمار می آیند و حتی برای هدیه دادن نیز یکی از بهترین و جذاب ترین هدیه ها هستند. بن سای ها یه عنوان گیاهان مینیاتوری همیشه جذابیت ها منحصر به فرد خود را داشته اند. انواع متنوعی از بن سای ها می توانند با شرایط نگهداری مختص به خودشان انتخاب خوبی برای خانه های متفاوت باشند.

بن سای

تابلو فرش ریحان

احتمالا بارها و بارها با بن سای ها رو به رو شده اید و با شرایط و اصول نگهداری از آنها نیز آشنا هستید، اما در این مطلب از وب سایت چیدانه همراه ما باشید تا با هم با 5 مورد از انواع گیاهان مینیاتوری بن سای آشنا شویم و اطلاعاتی از آنها به دست آوریم.

شمشاد

بن سای شمشاد

این نوع از بن سای درختچه ای بوی نواجی غربی و جنوبی اروپاست و گیاهی گرمسیری به شمار می آید. معمولا بن سای شمشاد با نام های بن سای فیکوس، جیسینگ و یا رتوزا نیز شناخته می شود. به طور کلی می توان شرایط نگهداری از این گیاه را این گونه مطرح کرد:

  • نور: برای نگهداری از این نوع از بن سای باید آن را در فضایی آفتابی و یا نیم سایه قرار داشته و از معرض قرار گیری در تابش مستقیم آفتاب جلوگیری کنید.
  • آبیاری: سعی کنید برای آبیاری از این نوع بن سای به طور منظم عمل کنید و اجازه دهید که در بین هر دو آبیاری سطح خاک خشک شود.
  • دما: دمای ثابت برای بن سای شمشاد شرط اول است. معمولا دمای ایده آل برای این درختچه بین 16 تا 27 درجه سانتی گراد است.

مطلب مرتبط: باغ بن سای ایرانی در حیاط 100 ساله خانه مادربزرگ!

افرا

بن سای افرا

درخت افرا از جمله درختان خزان داری است که نمونه های بن سای آنها محبوبیت بسیاری دارد. این گیاه بومی شمال شرقی آمریکا و ایالت فلوریدا است و به نوبه خود یکی از زیباترین درختان بن سای است. شما می توانید این نوع بن سای را در خانه ای با محیطی خنک نگهداری کنید. شرایط نگهداری از این گیاه به این شرح است:

  • نور: بن سای افرا می تواند نور شدید آفتاب را به راحتی تحمل کند.
  • آبیاری: این گیاه تحمل خشکی را ندارد و نیازمند آبیاری ای به شکل منظم است. در فصل تابستان یک یا دو بار آبیاری در روز و در فصل زمستان یک روز در میان، شرایط خوبی برای آبیاری این گیاه هستند. لازم به ذکر است که برای آبیاری از این گیاه باید به سراغ آبی بروید که املاح نداشته باشد.
  • دما: دمای ایده آل برای بن سای افرا چیزی در حدود 18 تا 22 درجه سانتی گراد است. بهتر است که گیاه خود را از باد، خشکی و تاریکی در امان نگه دارید.

کاج

بن سای کاج

بن سای کاج با برگ های سوزتی و همیشه سبز از خانواده مخطروطیان بوده و خاستگاه آن نیز استرالیا است. این نوع از بن سای ها انواع بسیار متفاوتی دارند و تنوعشان یکی از مزایای اصلی آنها به شمار می آید. رشد بن سای کاج در محیط طبیعی خود زیاد است، اما اگر بخواهید آن را در خانه و یا آپارتمانتان پرورش دهید احتمالا با روند رشدی کندی برخورد خواهید کرد. شرایط نگهداری از این بن سای را با هم بررسی می کنیم:

  • نور: بن سای کاج خود را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید. این گیاه می تواند در سایه هم نگهداری شود ولی بهتر است که آن را در جایی نزدیک پنجره بگذارید تا نور ملایمی نوازشش کند. تمایل خم شدن بن سای کاج به سمت نور باعث می شود که لازم باشد هر چند وقت یکبار آن را بچرخانید تا شکل خود را از دست ندهد.
  • آبیاری: بن سای کاج به آبیاری زیادی احتیاج ندارد. شما می توانید این گیاه را در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هر هفته یا 10 روز یک بار آبیاری کنید. بهتر است خاک این گیاه همیشه مرطوب بماند ولی برای آبیاری آن به سراغ آبی بروید که املاح نداشته باشد.
  • دما: بهتر است که دمای محیط خانه برای نگهداری از بن سای کاج چیزی در حدود 15 تا 32 درجه سانتی گراد باشد، اما در زمان تغییر فصل می توان آن را کمی تغییر داد.

مطلب مرتبط: بن سای انار، درختچه تزیینی شب یلدا

شفلرا

بن سای شفلرا

درختچه و بن سای شفلرا که با نام های گیاه چتر و کوتوله ها هم شناخته می شود دارای برگ های مینیاتوری سبز رنگ و ضخیم است. این درختچه یکی از زیباترین انواع بن سای است که نگهداری آن به این شکل است:

  • نور: نور مناسب برای این بن سای، پشت پنجره تامین می شود، اما اگر مقدار نوری که به گیاه می رسد به اندازه کافی نباشد لازم است که آن را هرس نمایید، آن هم به این صورت که انتهای چسبیده به ساقه برگ ها را جدا کنید.
  • آبیاری: خاک گلدان بن سای شفلرای شما باید رطوبت کافی را داشته باشد. آبیاری بیش از حد این گیاه هم مثل خیلی از موارد دیگر اصلا خوب نیست.
  • دما: باید گفت که دمای بیشتر از 27 و یا کمتر از 13 درجه سانتی گراد برای این نوع بن سای مناسب نیست و می تواند از رشد آن جلوگیری کند.

مطلب مرتبط: نگهداری بن سای، پاسخ کارشناس ما به تمام سوال های شما

بنجامین

بن سای بنجامین

گیاه آپارتمانی بنجامین همیشه محبوبیت خود را حفظ کرده است، چه برسد به این که بخواهد در قالب یک بن سای نگهداری شود، البته باید به این موضوع اشاره کرد که نگهداری از این نوع بن سای نیازمند دقت بالایی است:

  • نور: بن سای بنجامین نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیاز به نور بیشتری دارد، اما تحمل نور مستقیم را نیز ندارد، بنابراین می توان گفت که بهترین حالت نگهداری از بن سای بنجامین قرار دادن آن پشت پنجره و یا زیر سایبان است.
  • آبیاری: قبل از هر چیز باید بگوییم که از آبیاری بن سای بنجامین با آب سرد اجتناب کنید. بهتر است که دمای آب با محیط خانه یکی باشد. آبیاری را زمانی انجام دهید که سطح روی خاک خشک شده باشد.
  • دما: این گیاه تحمل سرما را ندارد و در زمستان هم باید در فضای اتاق نگهداری شود. دمای مناسب برای بن سای بنجامین چیزی بین 15 تا 24 درجه سانتی گراد است.

شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه کنید:

گیاهان رونده، برای نمای ساختمان بهتر است یا داخل خانه؟

انواع گلهای آپارتمانی، نکات طلایی المیرا در مراقبت از گیاهان!

گیاهان زینتی آپارتمانی در دکوراسیون منزل مدرن!

دکوراسیون پاسیو با گیاهان آپارتمانی، رازهای سبز لیلا!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه