Chidaneh.com placeholder image

تخمین قیمت مسکن،‌ ابزار کیلیدی مبارزه با سوداگری

به قلم: گلنار

بازارمسکن یکی از حوزه‌هایی است که سرعت انتقال اطلاعات در آن نقش مهمی ایفا می‌کند. در کل می‌توان این بخش را یکی از سخت‌ترین حوزه‌ها برای سیاست‌گذاری دانست. چراکه تاثیرپذیری این بخش نسبت به بازارهای موازی خود که در اقتصاد کلان نقش مهمی ایفا می‌کنند، ‌بسیار کندتر است. به زبان ساده هنگامی که بنزین گران می‌شود، مشخص نیست قیمت خرید آپارتمان در سعادت‌آباد کی افزایش می‌یابد تا بتوان بر همین مبنا سیاست‌های کنترلی  را در سریع‌ترین زمان، برای این بخش در نظر گرفت. 

قیمت مسکن

سرویس خواب بالسا

از سوی دیگر، زمان ساخت خانه به طور میانگین 18 ماه الی 2 سال طول می‌کشد و نمی‌توان به راحتی از روی صدور پروانه‌های ساختمانی یا مجوزهای ساخت، میزان عرضه و تولید را با میزان تقاضا همسو کرد. به طور مثال هنگامی که آماری از میزان تقاضا در بازارمسکن استخراج می‌شود و نشان‌دهنده رشد تقاضا در یک محدوده است،‌ سیاستگذاران با اعمال سیاست‌های تشویقی و محرک، اقدام به متعادل‌سازی عرضه و تقاضا می‌کنند، اما نزدیک به دوسال طول می‌کشد تا واحدی ساخته و آماده بهره‌برداری شود تا بتوان به عنوان وزنه متعادل‌سازی عرضه و تقاضا از آن استفاده کرد.

از این رو باید بستری برای بروزرسانی مداوم اطلاعات بازار مسکن ایجاد شود تا نوساناتی که در بازارمسکن در حال روی دادن است، به صورت لحظه‌ای رصد شده و سیاست‌گذاران بتوانند بر همین مبنا برای آینده دور و نزدیک بازارتصمیم‌گیری کنند. اما این نیز برای این بخش بسیار مهم و اساسی کافی نیست و باید اطلاعاتی همچون قیمت و تعداد معاملات در محله‌های مختلف رصد شود و به همان نسبت، تصمیم‌گیری‌ها به صورت منطقه‌ای و یا محله‌ای اتفاق بی‌افتد. این سوال پیش می‌آید چگونه می‌توان اطلاعات تمام خانه‌ها را هم از نظر قیمت و هم تعداد معاملات یک محله متوجه شد. 

این مهم را مجموعه‌ای دانش‌بنیان با عنوان کیلید فراهم کرده و توانسته با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی، اطلاعات بازار مسکن را از بسترهای مختلف همچون سامانه اطلاعات بازار املاک( سابا) که وزارت راه‌و‌شهرسازی آن را ایجاد و مشاورین املاک را موظف به ارائه اطلاعات معاملات خود در این سامانه کرده در کنار منابع دیگر برداشت و پس از پردازش، در قالب اطلاعات کاربردی در بخشی با عنوان اطلاعات بازارمسکن منتشر می‌کند. 

کیلید در این بخش توانسته اطلاعات کاربردی را مردم برای آگاهی بیشتر از وضعیت مسکنی محلات خود باخبرکند و در سوی مقابل سیاست‌گذاران را برای اعمال تصمیم‌های جزئی در مناطق یاری رساند. این بخش تمام نوسانات قیمتی و تعداد معاملات را در بازه‌های زمانی مختلف که به دلخواه کاربر مشخص می‌شود، با ترسیم نمودار نشان می‌دهد. 
ازسوی دیگر کیلید در بخشی با عنوان تخمین قیمت مسکن، این بروزرسانی درانتشار اطلاعات را تسریع و این امکان را فراهم کرده تا در اسرع وقت، به صورت لحظه‌ای بتوان ارزش واقعی یک ملک را با واردکردن کدپستی متوجه شد. این اتفاقی است که برای اولین بار در ایران با ضریب خطای بسیار پایین (کمتر از ده رصد) روی داده. در حالی که در سایت‌های مشابه کشورهای توسعه یافته، این ضریب خطا بیش از ده درصد است. 

لازم به ذکر است این تخمین قیمت، ارزش افزوده‌های بسیاری برای بازارمسکن به همراه دارد. آگاهی از قیمت یک خانه با چنین سرعت و دقتی می‌تواند جلوی سوداگری در بازار مسکن را بگیرد. به طوری که متقاضی خرید آپارتمان دربلوار فردوس می‌تواند با آگاهی از نرخ روز ملک مورد نظرش جلوی گران‌فروشی احتمالی مالک را بگیرد. در نتیجه این ابزار، هم به مالکان کمک می‌کند تا از ارزش ملک خود باخبر باشند، هم متقاضیان را برای جلوگیری از سوداگری یاری می‌رساند و در نهایت ئسیاست‌گذاران را برای تصمیم‌گیری منطقه‌ای محلات مختلف کمک می‌کند.  

از سوی دیگر، کیلید با تولیدمحتوای تخصصی از بخش‌های مرتبط با حوزه مسکن، همچون معماری و شهرسازی، اقتصاد مسکن، مباحث حقوقی ملکی و تمامی بخش‌های مرتبط با این بخش و انتشار آن در مجله خبری خود با عنوان (KiliDmag) فعالیت‌های خود را در حوزه مسکن کامل‌کرده است.

درنتیجه، می‌توان کیلید را سامانه‌ای برای رفع تمام نیازهای مسکنی برشمرد. زیرا کاربران می‌توانند از ابتدا تا انتهای پروسه خرید، اجاره یا فروش مسکن از این سامانه استفاده کنند. به زبان ساده، متقاضی خرید آپارتمان در مرزداران ابتدا با مراجعه به بخش اطلاعات بازار مسکن، نوسانات ملکی این منطقه را رصد و از طریق همان سامانه، ملک مناسب با نیازهای خود را از طریق ابزارهای متعدد جستجوی کیلید پیدا می‌کند و پس از آگاهی از نرخ روز آن واحد، وارد مذاکره با مالک و انعقاد قرارداد می‌شود. 






واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه