Chidaneh.com placeholder image

پمپ آب کشاورزی

به قلم: گلنار

طبق آمار سازمان زمین شناسی، در سال 2015 تقریبا 42% از آب شیرین برای آبیاری استفاده شده است. این مقدار حدود 118 میلیارد گالن در روز بوده است. علاوه بر مصارف کشاورزی، مزارع، آبیاری پارک ها و سایر مصارف غیر خوراکی نیز در این محاسبات آورده شد. منابع آب سطحی حدود 52% و منابع آب زیر زمین حدود 48% از کل آب مصرفی برای کشاورزی را تامین کرده اند. 

در نتیجه بسیاری از سیستم های آبیاری برای صرفه جویی در مصرف، به پمپ آب نیاز دارند و از آن جا که پمپ، هسته اصلی بسیاری از سیستم های آبیاری است، در نتیجه انتخاب پمپ آب کشاورزی صحیح برای آبیاری بسیار مهم بوده و باید تا حد امکان کارایی آن بهترین باشد. 

چوب و هنر

پمپ کشاورزی

نکاتی جهت انتخاب پمپ آب کشاورزی 

انتخاب پمپ آبیاری به نوع پمپ و هم چنین ارتباط بین بازده پمپ و حداکثر دینامیک (TDH) در سرعت جریان (دبی) خاص بستگی دارد. 

انواع پمپ آب مورد استفاده در کشاورزی شامل موارد زیر می باشد: 

  • پمپ سانتریفیوژ ( بالای زمین)
  • پمپ توربینی چاه های عمیق 
  • پمپ غوطه ور- پمپ شناوری 
  • پمپ پروانه ای 

هنگام انتخاب پمپ، شرایط عملکرد پمپ را در نظر بگیرید، از جمله: 

  • منشا (سرچشمه) آب 
  • حداکثر آبدهی پمپ ( که توسط سیستم آبیاری تعیین می شود)
  • حداکثر مکش ( برای بالا آوردن سطح آب به ورودی پمپ )
  • حداکثر دینامیک (حداکثر فشاری که توسط پمپ تامین می شود)
  • آب های سطحی و آب چاه، منشا آب را برای شما مشخص می کنند. هم چنین میزان در دسترس بودن آب با توجه به زمین شناسی محلی و شرایط محیطی تعیین می شود. 
  • نوع سیستم آبیاری، فاصله از سرچشمه آب و اندازه سیستم لوله کشی میزان حداکثر آبدهی و حداکثر فشار(قدرت) پمپ را مشخص می کند. 

پمپ آب سانتریفیوژی 

پمپ های سانتریفیوژی معمولا با منابع آب سطحی یا منابع آب زیر زمینی کم عمق استفاده می شوند. هم چنین از این پمپ ها برای تقویت فشار خطوط آبیاری استفاده می شود. این پمپ ها قبل از این که شروع به کار کنند باید با آب پر شوند. خط مکش و خود پمپ باید با آب پر شود و خالی از هوا باشد، بنابر این اتصالات هوابندی در لوله مکش بسیار اهمیت دارند.

پمپ سانتریفیوژی باید هنگامی که به آب وصل است استفاده شود و نمی توان آن را به شکل خشک به راه انداخت.

پمپ های گریز از مرکز ( یا سانتریفیوژ ) برای عملکرد های عمودی و افقی طراحی شده اند. افقی و عمودی بودن به جهت موتور و شفت ( نه به پروانه ) بستگی دارد. برای آبیاری معمولا از پمپ سانتریفیوژی افقی استفاده می شود چراکه قیمت، نگهداری و نصب و بازرسی آن به مراتب کم هزینه تر است. به طور کلی پمپ های سانتریفیوژی، با وجود اینکه بیشتر در دسترس است اما برای آبیاری کشاورزی مناسب نبوده و به جز مدل های حلزونی که آبدهی بالا دارند، این نوع پمپ آب بیشتر جهت مصارف خانگی توصیه می شود.

از معروف ترین انواع پمپ آب سانتریفیوژی کشاورزی می تواند به مدل های CS برند پنتاکس اشاره کرد. مدل های CS200 و CS300 ، مدل های پرطرفدار برند پنتاکس بوده که دارای آبدهی بالا نیز می باشند. از نظر نوع پمپ این پمپ ها در دسته پمپ آب حلزونی قرار می گیرند. در زیر می توانید تصویر این نوع پمپ را مشاهده کنید.

پمپ کشاورزی

پمپ های عمودی به گونه ای هستند که ورودی و پروانه آب همواره در زیر آب قرار می گیرند. غوطه وری کامل در این پمپ ها ضروری نیست و این پمپ ها میتوانند به صورت شناور باشند. یکی از ویژگی های موثر این پمپ های خودمکش این است که در مناطقی که قطعی برق مکرر دارند به علت داشتن یک عملکرد قابل برنامه ریزی ، راه اندازی مجدد آن به صورت خودکار انجام می شود. با این حال هزینه نگهداری این پمپ ها بیشتر است چراکه یاتاقان ها به صورت مداوم در زیر آب قرار دارند. 

پمپ آب توربینی چاه های عمیق :

در چاه های داری جداره یا جاهایی که پایین تر از سطح معمول پمپ های سانتریفیوژی است، از پمپ های توربینی استفاده می شود که نیازی به غوطه وری در آب ندارند چراکه ورودی آن ها همواره در زیر سطح آب قرار دارد. بازرسی و نگهداری این پمپ ها معمولا هزینه ای بالاتر دارد، اما کارایی آن ها به مراتب بیشتر است. 

پمپ های توربینی شامل سه بخش اصلی می باشند: 

  • 1.کلگی پمپ (معمولا از جنس چدن) که از موتور حفاظت می کند. 
  • 2. شفت
  • 3. پوسته پمپ (کاسه پمپ)

شفت پمپ آب توربینی می تواند با آب یا روغن، روان کاری شود.

کلگی پمپ، هم ترازی بین پمپ و واحد برق را فراهم می کند. صاف و مستقیم بودن چاه بسیار اهمیت دارد و ستون پمپ باید به صورت عمودی تراز شود. هم چنین نباید جداره چاه دست کاری شود. چراکه در این صورت ، لرزش باعث ایجاد سوراخ هایی در جداره چاه می شود و باعث ساییدگی بیش از حد آن می شود. جداره محکم بتونی چاه میتواند در نصب آسان این پمپ کمک بسیاری بکند. 

پمپ غوطه وری – پمپ آب شناور :

پمپ آب شناور در واقع یک پمپ توربینی است که به یک موتور الکتریکی ضد آب کوپل شده است که در نتیجه دیگر نیازی به شفت بلند نگهدارنده بلبرینگ، در پمپ های توربینی چاه عمیق نیست. 
در این مدل پمپ ها، پمپ بالای موتور قرار می گیرد و آب از قسمت میانی این دو وارد می شود. از آن جایی که پمپ های شناوری  قطر کمتری نسبت به دو پمپ قبلی دارند در نتیجه از راندمان پایین تر برخوردارند.

پمپ کشاورزی

این پمپ ها به شدت در مقابل کم آبی یا خشک کار کردن حساس بوده و بلافاصله می سوزند. 

طول لوله رایزر باید به اندازه ای باشد که پوسته و محفظه موتور به طور دائم به صورت غوطه ور باشند. هم چنین جداره چاه باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا آب بتواند از موتور عبور کند. 
پمپ های شناوری که برای آبیاری استفاده می شوند باید دارای ولتاژ سه فاز و هم چنین سیم کشی ضد آب از پمپ تا سطح زمین باشند.  

پمپ پروانه ای :

پمپ آب پروانه ای که ارتفاع کمی آب را بالا می آورند اما دبی و آبدهی بالایی دارند در دو مدل زیر می باشند:

  • جریان محوری 
  • جریان مختلط

پمپ جریان محوری از پروانه ای مشابه پروانه دنده ای قایق استفاده می کند. در صورتی که پمپ های جریان مختلط ار پروانه های نیمه باز مشابه به پمپ های توربینی استفاده می کند. 
پمپ های پروانه ای  را می توان به صورت عمودی نصب کرد، در حالیکه در کاربرد های کشاورزی  به صورت افقی در تریلر ها نصب می شوند. این حالت باعث می شود تا آب را راحت تر به لوله ها پمپاژ کند و همانند یک منبع آب عمل کنند. در بسیاری از مزارع، از پمپ های پروانه ای برای پمپاژ آب هدر رفته در تالاب ها استفاده می شود. هم چنین قدرت این پمپ ها توسط تراکتورها تامین می شود. 

پمپ های پروانه ای برای بالا آوردن آب مناسب نیستند چراکه پروانه و پمپ باید در آب غوطه ور باشند و عمل کنند. هرچه قطر این پمپ ها بزرگ تر باشد، باید عمق بیشتری در آب فرو روند تا هوا درون آن نفوذ نکند. 

پمپ کشاورزی

موتور پمپ :

انواع پر استفاده پمپ آب جهت پمپاژ آب های سطحی و انتقال آن به محل مورد نیاز، موتور پمپ است. این پمپ ها از آنجایی که بوسیله سوخت ( غالبا" بنزین ) کار می کنند، نیازی به در دسترس بودن برق در محل نداشته و میتوان به سادگی از آن جهت انتقال آب از رودخانه به زمین کشاورزی استفاده کرد. این پمپ ها را معمولا" با سایز خروجی لوله پمپ شناخته و به موتور پمپ 1 اینچ، موتور پمپ 2 اینچ، موتور پمپ 3 اینچ و موتور پمپ 4 اینچ معروف هستند. موتور پمپ ها معمولا" ارتفاع بالایی نداشته و بیشتر آبدهی قوی دارند. 

فروشگاه اینترنتی آی ناین، با دارا بودن هزاران محصول پمپ آب و متخصصین حرفه ای در خصوص مشاوره و خرید انواع پمپ ، آمادگی ارائه خدمات به متقاضیان می باشد. کافی است از سایت شرکت دیدن کرده یا تماس بگیرید:

آدرس سایت : www.i-9.ir

تلفن تماس : 45537-021

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه