Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون آرایشگاه مردانه، پیرایشگاه خاص تولا در اصفهان

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: پیرایشگاه مردانه تولا با ساعات کاری از 9 صبح تا 11 شب (شامل 4 صندلی پیرایش، عرصه آماده سازی و شستشوی مو، عرصه انتظار، عرصه خدماتی)است.
کارفرما با حفظ کاربری زمین خود به منظور رفع مشکلات عملکردی پیرایشگاه، و استفاده بهینه تر از فضای محدود کار جهت بازسازی به دفتر ما مراجعه کرد. با این مطلب از پروژه برجسته های چیدانه همراه باشید تا سری به جزئیات طراحی این پروژه بزنیم.

مطالب پیشنهادی: دکوراسیون آرایشگاه ایرانی، تا حالا چنین جایی رفتین؟

قالیشویی ادیب

فرنوش رافعی
پیرایشگاه تولا در اصفهان
فرنوش رافعی

مشخصات عمومی پروژه پیرایشگاه تولا در شهر اصفهان

  • نام پروژه: پیرایشگاه تولا
  • طراحی و نظارت: فرنوش رافعی
  • محل اجرا: اصفهان، خیابان میر
  • اجرا: شرکت دیباگستر هامرز
  • عکس: نگار صدیقی
  • کارفرما: محمد تولا
  • مساحت: 12.5 متر مربع
  • سطوح زیربنا و زمین پروژه: زمین مستطیل شکل با 2/5 متر عرض و 5 متر طول 
  • سال اجرا: 1396

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون آرایشگاه زنانه کوچک، لوکس بژ در سعادت آباد!

فرنوش رافعی
پیرایشگاه تولا در اصفهان
فرنوش رافعی

محدوده مداخلات پیرایشگاه تولا 

فضای داخلی، نما، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون آرایشگاه زنانه، 5 ایده جذاب برای سالن زیبایی شما

فرنوش رافعی
پیرایشگاه تولا در اصفهان
فرنوش رافعی

مهمترین ویژگی های آرایشگاه مردانه 

پیرایشگاه تولا به لحاظ ساختاری مکعب مستطیلی ساده است، که کشیدگی آن عمود بر راستای پیاده رو می باشد. از طرفی واقع شدن پروژه در خیابان میر اصفهان، با تعدد حضور دیگر همصنفانِ رقیب، تهدیدی باالقوه برای کارفرما به حساب می آمد، که می خواست مغازه اش هرچه بیشتر به چشم بیاید. از این رو برای طراحی بدنه شهری پیرایشگاه تولا، سعی شد اتفاقات و ایده های داخلی از لحاظ کالبدی و بصری به طریقی راه خود را به سمت بیرون و نما باز کند، تا ضمن حفظ یکپارچگی فضا، دعوت کننده و درعین حال برای مخاطب جذاب باشد.

مطالب پیشنهادی: دکوراسیون آرایشگاه زنانه، آرامیس مد چگونه طراحی شد؟

فرنوش رافعی
پیرایشگاه تولا در اصفهان
فرنوش رافعی

تکنولوژی در معماری پروژه دکوراسیون آرایشگاه مردانه

یک پیرایشگاه در درجه اول باید خود، نمود پیراستگی و مرتب بودن باشد. از جمله نمودهای این پیراستگی در پروژه می توان به در نظرگرفتن فضاهای اختصاصی برای هر یک از ابزار کوچک و بزرگ (از یک قیچی ساده گرفته، تا وسایل الکتریکی و تأسیسات) اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: اصول طراحی آرایشگاه زنانه، نکاتی برای ایجاد یک فضای ایده آل

فرنوش رافعی
پیرایشگاه تولا در اصفهان
فرنوش رافعی

استفاده از تکنولوژی در دکوراسیون آرایشگاه مردانه تولا، از یک سو به عنوان عاملی در جهت جبران محدودیت فضا، از طریق حذف جارو و خاک انداز و جایگزینی جارو برقی مرکزی و از سوی دیگر به عنوان عاملی در راستای کاهش تداخل عملکردها و افراد با قراردادن دوربین هایی پشت هر صندلی و ال سی دی هایی مقابل مشتری، که به وی این امکان را می دهد که در طی فرآیند پیرایش در هر لحظه بتواند پشت سر خود را ببیند، دیده شده است.

از دیگر مزایای پیرایشگاه تولا، می توان به مبلمانِ انتظار طراحی شده، در جداره دیوارها اشاره کرد؛ که موجب گشایش بیشتر فضا شده و مخاطب را به ماندن بیشتر در محیط دعوت میکند.

مطالب پیشنهادی: طراحی داخلی آرایشگاه زنانه، شیک ترین با سبک فرانسوی!

فرنوش رافعی
پیرایشگاه تولا در اصفهان
فرنوش رافعی

وضعیت بنای پیرایشگاه قبل از بازسازی

  • عدم تفکیک درست عملکردها
  • عدم شناخت الگوی رفتاری کاربران
  • نبود محل اختصاصی مناسب برای هر وسیله و بی نظمی آن ها

باعث شده بود تا محدودیت فضای پیرایشگاه تولا تشدید شده و بیشتر به چشم بیاید. به طوری که کاربران (مشتریان و پیرایشگر) دائما حریم عملکردی یکدیگر را تهدید کرده و فضای اصلی یعنی محل پیرایش را دشوارتر می ساختند.

در کنار چیدمان نامناسب مبلمان و موارد ذکر شده، استفاده از رنگ تیره (مشکی) در جداره ها، سقف و کف باعث می شد، تا نه تنها محیط از نظر بصری کوچکتر جلوه کند، بلکه نظافت کثیفی های حاصل از پیرایش و موهای ریخته شده کف زمین نیز مورد غفلت قرار بگیرند.

از نظر روشنایی، استفاده از نورهای متمرکز در ارتفاع چشم بیننده و نصب شده در نقاط نامناسب، علاوه بر خیرگی، باعث میشد نور عمومی محیط هرچه کمتر به نظر برسد. موارد گفته شده درنهایت کارفرما را واداشت تا با تغییر ساختاری مغازهاش به راهکاری دائمی برای حل مشکلات دست یابد.

مطالب پیشنهادی: مدل میز آرایش آرایشگاه، مشتریات همیشگی میشن!

فرنوش رافعی
پیرایشگاه تولا در اصفهان
فرنوش رافعی

فرنوش رافعی
پیرایشگاه تولا در اصفهان
فرنوش رافعی

ایده اصلی دکوراسیون آرایشگاه مردانه تولا

پروژه دکوراسیون آرایشگاه مردانه در دو مقیاس فضای داخلی و فضای شهری (بدنه خیابان) با چالش روبرو بود، و می بایست در هر دو مقیاس رسالت خود را به عنوان یک پیرایشگاه ایفا می کرد. در مقیاس داخلی از یک سو با محدودیت فضای مغازه ( 5/2 * 5 )، و از سوی دیگر با خواست کارفرما مبنی بر استفاده حداکثری از مساحت موجود روبرو بودیم . از این رو برای پرهیز از شلوغی و تداخل عرصه ها و عملکردها، که تهدید بالقوه پروژه محسوب می شد، ابتدا به معنای خود واژه “پیرایش"، که همان کاستن اضافات و ساماندهی وضع موجود است، رجوع کردیم.
پس با شناخت زمینه طراحی و الگوهای رفتاری موجود، به تفکیک مشخص هر یک از عملکردها پرداخته و سعی شد معماری فضا نیز در هر قسمت متناسب با این عملکردها شکل داده شود. دریک نگاه کلی بستر پیرایشگاه تولا به دو عرصه مشتری (مهمان) و پیرایشگر (میزبان) تقسیم شد. سپس با توجه به سلسله مراتب استفاده از محیط توسط مشتری، این عرصه ها به بخش های ریزتر انتظار، خدمات، آماده سازی و شستشو تقسیم گشته و سازماندهی شدند، تا الگوی رفتاری کاربر با نقشه رفتاری آن در پلان مطابقت نماید.

مطالب یپشنهادی: طراحی مینیمال سالن مانیکور آرایشگاه!

فرنوش رافعی
پیرایشگاه تولا در اصفهان
فرنوش رافعی

فرم در دکوراسیون آرایشگاه

از لحاظ فرمی نیز تارهای مو به عنوان کلید واژهای که سوژه اصلی پیرایش است، دستاویزی شد تا به مثابه نخ تسبیح کلیه اتفاقات و عملکردها را به یکدیگر پیوند زده و فضایی آراسته و یکپارچه را رقم بزند. ترجمه معمارانه این تارهای مو درنهایت به صورت حرکتی نرم و موجی شکلِ مجموعه ای از مدول های چوبی (فرم انتزاعی تارهای مو بر روی سر) که روی سقف گسترده و تا جداره کشیده و در امتداد نما نیز به خطوطی آراسته تبدیل می شوند، درآمد.

اما در مقیاس شهری، از آنجا که پیرایشگاه تولا در خیابان میر، با تعدد دیگر همصنفان رقیب روبرو بود، کارفرما می خواست تا هرچه بیشتر مغازه خود را “خوانا" سازد، تا هم بتواند در میان رقبا بیشتر جلب توجه کرده و هم بخشی از مهارت و اتفاقات داخل را در بیرون به معرض نمایش بگذارد. پس سعی شد اتفاقات و ایده های داخلی از لحاظ کالبدی و بصری به طریقی راه خود را به سمت بیرون و نما باز کنند، تا ضمن حفظ یکپارچگی فضا، دعوت کننده و درعین حال برای مخاطب جذاب باشد. 

نورپردازی آرایشگاه

همچنین از نظر نورپردازی استفاده از ورق های پلکسی در سقف، باعث شده تا نور عمومی پیرایشگاه با حالتی یکنواخت و ملایم همه فضا را روشن کند. که در کنار آن، برای کاربری اصلی پیرایش نورهایی متمرکز در بالای محل پیرایش درنظر گرفته شده است.

مطالب پیشنهادی: 9 ایده برای نظم دهی سشوار و لوازم آرایشی

فرنوش رافعی
پیرایشگاه تولا در اصفهان
فرنوش رافعی

فرنوش رافعی
پیرایشگاه تولا در اصفهان
فرنوش رافعی

سازه و تاسیسات پیرایشگاه 

  • سازه بنا اسکلت فلزی بود، که به جز استفاده از تیرهای سقف، که به سازه زیرسازی چوب ها جوش داده شده، تأثیری در پروسه بازسازی نداشته است.
  • با توجه به ابعاد و محدودیت فضا، برای گرمایش و سرمایش پیرایشگاه تولا اسپلیت در نظر گرفته شده، که در قسمت طراحی شده مخصوص خود جا گرفته است.

برای دیدن تصاویر و سایر نقشه های پیرایشگاه تولا، از پروفایل “فرنوش رافعی" دیدن کنید!

برای اینکه بتوانید پروژه ی خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه ۰۹۰۳۵۵۵۰۱۴۸ ارسال کنید.

اگر به خواندن مطالب پروژه برجسته علاقه دارید به لینک های زیر بروید:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه