Chidaneh.com placeholder image

انواع سنگ ساختمانی، از نما تا شومینه!

به قلم: سمانه زارعی

سنگ یکی از مصالح پر کاربرد در ساختمان است. ویژگی­ هایی مانند زیبایی و مقاومت بالا باعث شده است این متریال انتخاب بسیاری از سازندگان ساختمان باشد. از نمای بیرونی ساختمان تا کانتر آشپزخانه سنگ ساختمانی دیده می­ شود. ظاهر زیبای برخی از سنگ ­های ساختمانی جذابیت دکوراسیون داخلی را چند برابر می ­کند. در این مطلب، گروه معماری لامزیا راجع به انواع سنگ ساختمان خواهند گفت. اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی راجع به انواع سنگ ساختمانی هستید با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

 

قالیشویی ادیب

گروه معماری لامزیا
طراحی و اجرای واحد مسکونی برج گلپاد الهیه
گروه معماری لامزیا

انواع سنگ ساختمانی، از پی ساختمان تا طراحی داخلی!

سنگ ­های ساختمانی بر اساس ویژگی ­های مختلفی تقسیم­ بندی می­ شوند. سنگ­ های ساختمانی بر اساس منشا خود به نام­ های سنگ­ آذرین، رسوبی و دگرگونی شناخته شده ­اند و بر اساس ویژگی خواص سنگ­ ها می­ توانیم آنها را در انواع سنگ نرم، نیمه سخت و سخت دسته­ بندی کنیم. 

و اما از نظر کاربرد در زمینه ساخت و ساز، معماری و دکوراسیون داخلی سنگ­ ها به دو نوع کلی تقسیم می­ شوند:

  • سنگ­ های زیربنایی: سنگ ­هایی که به صورت خرده سنگ، سنگ لاشه و لوح و.. در پی ها، سنگفرش ­ها و ساختار دیوار و بنا استفاده می­ شود گفته می ­شود.
  • سنگ­ های تزیینی و نما: سنگ ­های تزیینی در ظاهر ساختمان و نما استفاده می­ شوند و زیبایی و ظاهر آنها اهمیت پیدا می­ کند. در نتیجه این سنگ­ها را در اندازه­ های متناسب با فضا و به صورت صاف و صیقلی در آورده و سپس در ساختمان­ سازی از آنها استفاده می ­شود.

 

گروه معماری لامزیا
طراحی و اجرای واحد مسکونی برج گلپاد الهیه
گروه معماری لامزیا

انواع سنگ ساختمانی، اسماشونو میدونی؟

اسامی مختلفی از سنگ ­ها را برای استفاده در معماری و طراحی داخلی شنیده ­ایم. رخی از آنها منشا یکسانی دارند و برخی از دگرگونی سنگ دیگری ایجاد شده ­اند. برخی از پرکاربردترین انواع سنگ ساختمانی که در زمینه معماری و طراحی داخلی کاربرد دارند عبارتند از:

  • سنگ گرانیت: از انواع سنگ­ های آذرین است. جذب آب کمی دارد. سخت و بادوام و صیقلی است. نسبت به سنگ­ های دیگر قیمت نسبتا بالایی دارد. مناسب فضاهای لوکس است.
  • سنگ تراورتن: از انواع سنگ ­های رسوبی است. در واقع به سنگ آهکی که در لایه­ های خارجی زمین شکل می­ گیرد تراورتن گفته می ­شود. تنوع رنگ بالایی دارد و برای کارهای دکوراتیو بسیار مناسب است.
  • سنگ چینی: از انواع سنگ ­های آهکی هستند که در اثر فشار و حرارت دگرگون شده ­اند. در طیف رنگی سفید و طوسی وجود دارد.
  • سنگ مرمریت: نوعی از سنگ آهکی رسوبی است که به نام ماربل هم شناخته شده است. استحکام کمی دارد و برای فضاهایی که مقاومت بالا لازم نباشد مناسب است.
  • سنگ مرمر: از انواع سنگ ­های دگرگون شده است. تنوع رنگ بالایی دارد. برای فضاهایی که دکوراسیون آنها اهمیت زیادی دارد مناسب است.
  • ماسه سنگ: از انواع سنگ ­های رسوبی هستند. در برابر شرایط محیطی مقاوم است.
  • کوارتزیت: نوعی ماسه سنگ دگرگون شده که شبیه سنگ گرانیت، ولی از آن سخت ­تر است. ظاهر زبر و بلوری دارد.
  • کنگلومرا: نوعی سنگ رسوبی است که از چسبیدن قطعات سنگ­ های مختلف به وسیله سیلیس، آهک و اکسید آهن ایجاد می­ شود.

 

گروه معماری لامزیا
طراحی و اجرای واحد مسکونی برج گلپاد الهیه
گروه معماری لامزیا

انواع سنگ ساختمانی، کجاها کاربرد داره؟

از انواع سنگ­ هایی که در بخش قبلی معرفی شدند در بخش ­های مختلفی از ساختمان استفاده می­ شود. انتخاب سنگ مناسب برای هر فضا با توجه به شرایط محیطی، میزان استفاده و رفت و آمد در فضا، میزان مقامت سنگ، ظاهر و رنگ سنگ، میزان سختی سنگ و… انجام می ­شود. از جمله فضاهایی که سنگ در آنها کاربرد دارد عبارتند از:

  • کف
  • نما
  • پله
  • دیوار
  • کانترتاپ آشپزخانه
  • محوطه سازی
  • شومینه

در ادامه راجع به کاربرد انواع سنگ ساختمانی در معماری و دکوراسیون توضیح داده شده است.

 

کاربرد انواع سنگ ساختمانی در معماری و دکوراسیون داخلی

 

گروه معماری لامزیا
کاتالوگ سنگ
گروه معماری لامزیا

1.سنگ کف، از لابی ساختمان تا دکوراسیون پذیرایی

یکی از انواع رایج پوشش­ های کف، سنگ ساختمانی است. از سنگ کف در کف فضاهای مختلفی مانند لابی ساختمان­ های مسکونی، تجاری، هتل­ ها و… استفاده می­ شود. سنگ کف به دلیل شستشو و رفت و آمد زیاد باید در برابر مواد شوینده و سایش مقاوم باشد. سنگ­ های گرانیت، کوارتزیت و مرمر از سنگ ­های مناسب برای سنگ کف هستند.

 

2.سنگ نمای ساختمان

زمانی استفاده از سنگ در نمای ساختمان ­ها رواج داشت و نماهای رومی کاربرد سنگ در نمای ساختمان را بسیار رونق داده بود. امروزه هم دربرخی از انواع سبک نمای ساختمان سنگ ساختمانی کاربرد زیادی دارد. سنگی که برای نما مورد استفاده قرار می­ گیرد باید در برابر شرایط محیط خارجی مانند تغییرات دمایی، باران اسیدی، نورخورشید و.. مقام باشد.

 

گروه معماری لامزیا
کاتالوگ سنگ
گروه معماری لامزیا

3.کاربرد انواع سنگ ساختمان در پله

سنگ مورد استفاده در راه پله باید در برابر شستشو و پاخوری مقاوم باشد. اغلب سنگ­ هایی که آهک کمتری دارند مقامت بالاتری دارند. برای انتخاب سنگ مناسب راه پله ویژگی­ هایی مانند: کاربری ساختمان، داخل یا خارج از ساختمان بودن پله، میزان رفت و آمد، طرح و رنگ دکوراسیون ساختمان، قسمت مدنظر در راه پله (کف پله، پیشانی پله و دیوار راه پله)، میزان شستشوی راه پله ­ها و.. اهمیت دارند. به طور مثال در انتخاب سنگ پله در فضای باز باید به عواملی مانند خیس شدن پله در بارندگی و یا یخ زدن سطوح توجه کرد و سنگ پله در این صورت نباید خیلی صیقلی و صاف باشد. از انواع سنگ مرمر، گرانیت و تراورتن در کف پله ­ها استفاده می ­شود.

 

گروه معماری لامزیا
کاتالوگ سنگ
گروه معماری لامزیا

4.انواع سنگ ساختمان برای دیوار

با توجه به اینکه دیوار کدام بخش از ساختمان مدنظرتان باشد می­ توانید انواعی از سنگ ساختمانی را برای دیوار استفاده کنید. در فضا­هایی مانند یکی از دیوار­های پذیرایی، دیوار سرویس بهداشتی، دیوارهای خارجی ساختمان، دیوار راه پله و… می­ توان از سنگ استفاده کرد. در ساختمان ­های تجاری، اداری، کافی­ شاپ ­ها، فروشگاه ­ها، تالارها و.. استفاده از سنگ در دیوارها کاربرد دارد. سنگ ساختمان به دلیل زیبایی، شستشوی راحت، مقاومت، دوام بالا و عایق صدا و انرژی برای دیوارها انتخاب می ­شود. سنگ­ های گرانیت، مرمر و تراورتن از جمله سنگ­های مناسب برای دیوار هستند.

 

سنگ در کانتر آشپزخانه

5.سنگ ساختمان مناسب برای کانتر تاپ آشپزخانه

استفاده از سنگ دکوراسیون آشپزخانه شما را خاص و شیک می­ کند. از سنگ برای دیوار بین کابینت و دیوار پشت گاز و همچنین پرکاربردترین آن یعنی برای کانترتاپ یا اپن آشپزخانه استفاده می­ شود. سنگ کانتر آشپزخانه باید در برابر اجسام نوک تیز، شستشو، مواد غذایی، حرارت مقاوم باشد. با توجه به میزان هزینه و ویژگی­ های انواع سنگ می­ توانید سنگ مناسبی برای کانتر آشپزخانه انتخاب کنید.

 

گروه معماری لامزیا
کاتالوگ سنگ
گروه معماری لامزیا

6. کاربرد سنگ در محوطه سازی

از انواع سنگ ­ها در محوطه سازی استفاده می­ شود. یکی از مهم­ ترین کاربرد آن، استفاده در سنگفرش فضای بیرونی است. در انتخاب سنگ مناسب برای محوطه سازی؛ اقلیم منطقه و میزان استفاده از فضا نقش مهمی دارد. از سنگ­ هایی مانند: تراورتن، گرانیت، سنگ لوح برای سنگفرش محوطه استفاده می ­شود. استفاده از سنگ در کنار مصالح دیگری مانند سنگ ریزه، چمن مصنوعی، آب، چوب و.. باعث ایجاد فضایی زیبا در محوطه می­ شود.

 

گروه معماری لامزیا
کاتالوگ سنگ
گروه معماری لامزیا

7. سنگ ساختمان مناسب برای شومینه

شومینه­ ها یکی از نقاط کانونی در پذیرایی و نشیمن خانه ­ها هستند. به خصوص در خانه ­های بزرگ به سبک کلاسیک شومینه می­ تواند جلوه­ ی زیبایی به دکوراسیون خانه بدهد. سنگ های مورد استفاده در ساخت شومینه باید رنگ و ظاهر زیبا و مقاومت خمشی و کششی بالایی داشته باشد.

 

گروه معماری لامزیا
طراحی و اجرای واحد مسکونی برج گلپاد الهیه
گروه معماری لامزیا

قیمت سنگ ساختمان

با توج به تنوعی که در انواع سنگ ­ها وجود دارد و روشی که برای آماده ­سازی آنها استفاده می­ شود قیمت­ های متفاوتی برای سنگ در بازار وجود دارد. 

عوامل موثر بر قیمت سنگ ساختمانی:

  • ابعاد و اندازه
  • نوع سنگ
  • هزینه حمل  نقل از معدن به کارخانه و محل ساخت و ساز
  • فرآیند آماده سازی سنگ برای استفاده در ساختمان
  • میزان صیقلی بودن سنگ
  • مقاومت و استحکام

 

کلام آخر:

با گروه معماری لامزیا همراه بودیم و در مورد انواع سنگ و کاربرد آنها صحبت کردیم. در انتخاب متریال مناسب برای فضاهای داخلی و خارج ساختمان با طراح متخصص در این زمینه مشورت کنید. و با توجه به نیاز و نوع فضا بهترین نوع سنگ را انتخاب کنید.

گروه معماری لامزیا در زمینه طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی فعالیت دارد و با توجه به نیاز فضای شما می­ تواند برای اجرای طرح­ های معماری و دکوراسیون داخلی و اجرای انواع سنگ همراه شما باشد. تصاویر این مطلب متعلق به گروه معماری لامزیا است. برای دیدن نمونه کارهای بیشتر از این شرکت به پروفایل گروه معماری لامزیا سر بزنید و با کارشناسان در ارتباط باشید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه