Chidaneh.com placeholder image

لمینت استون، از روکش در تا نمای ساختمان!

به قلم: سمانه زارعی

صنعت ساخت‌وساز مانند هر صنعت دیگری هر روزه با مصالح و تکنولوژی‌های جدیدی روبرو می‌شود. یکی از مهم‌ترین مصالح مورد نیاز در صنعت ساختمان، انواع سنگ‌های ساختمانی هستند که کاربردهای زیادی در بخش‌های مختلف دارند. کار با سنگ‌های ساختمانی از وزن و جابه‌جایی آن گرفته تا نصب سنگ، سختی‌های خودش را دارد. یکی از تکنولوژی‌های جدید برای راحت‌تر شدن کار با سنگ‌های ساختمانی، لمینت استون یا لمینت سنگ است. در این مطلب راجع به لمینت استون و مزایای آن با شما صحبت می کنیم، این مطلب از چیدانه را از دست ندهید.

لمینت استون

لمینت استون چیست؟

لمینت استون در واقع تکنولوژی لمینت کردن سنگ بر روی اکثر متریال ساختمانی می‌باشد. لمینت استون که به نام‌های لمینت سنگ، پانل سنگی و یا کامپوزیت سنگ هم به کار برده می‌شود یکی از انواع سنگ‌های ساختمانی فرآوری شده است. در این نوع از محصولات ساختمانی پانلی از جنس سنگ طبیعی با استفاده از لایه‌هایی از آلومینیوم، شیشه و یا سرامیک تقویت شده‌اند. با توجه به اینکه امروزه دستگاه‌های پیشرفته‌ای برای برش سنگ‌های ساختمانی ایجاد شده است، لایه ی نازکی از سنگ (زیر یک سانتیمتر) برش می‌خورد و بر روی مصالح دیگری مانند سرامیک، آلومینیوم و یا شیشه متصل می‌شود. در لمینت استون از سنگ‌های طبیعی مختلفی از جمله: گرانیت، مرمریت، آهک، تراورتن و.. استفاده می‌شود.

تابلو فرش ریحان
انواع لمینت استون

انواع لمینت استون

با توجه به نوع لایه ی نازک سنگ طبیعی، جنس متریالی که در سطح زیرین سنگ قرار می‌گیرد انواع مختلفی از لمینت استون (لمینت سنگ) وجود دارد که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره میکنیم:

سنگ آلومینیوم کامپوزیت

1.سنگ آلومینیوم کامپوزیت:

در این نوع از لمینت استون، لایه‌ی نازکی از سنگ بر روی آلومینیوم لمینت می‌شود. از سنگ آلومینیوم به عنوان سنگ دکوراتیو فضاهای داخلی و خارجی، نمای داخلی و خارجی، کانتر و روکش درب استفاده می‌شود.

 

سنگ پلی وود

2.سنگ پلی وود:

همانطور که از نامش مشخص است، این نوع از لمینت استون ترکیبی از ورقه سنگ بر روی چوب است در نتیجه می‌توان در کنار نماهای چوبی دیگر و با همان نوع از اتصال آنها را به کار برد. از این نوع لمینت استون در نمای ساختمان، کف و دیوار، کانتر، در ورودی، کابینت و به عنوان سنگ دکوراتیو استفاده می‌شود.

سنگ پرسلان

3.سنگ پرسلان:

همانطور که از نامش مشخص است در این نوع از لمینت استون از سنگ پرسلان به عنوان لایه رویی استفاده می‌شود. این نوع لمینت به عنوان: سنگ کف، دیوار و به عنوان سنگ دکوراتیو استفاده کاربرد دارد.

 

سنگ هانی کام

4.سنگ هانی کام:

به این نوع از لمینت، پنل لانه زنبوری هم گفته می‌شود و در آن لایه‌ی نازکی از سنگ بر روی هانی کام که نوعی شبکه آلومینیومی است قرار می‌گیرد. این نوع از لمینت استون در برابر فشار بسیار مقاوم است و نصب راحتی دارد. این نوع محصول در اتاق آسانسور، تزئینات قایق و هواپیما، نمای بیرونی، کف و دیوار و سقف کاذب کاربرد دارد.

 

اونیکس شیشه

5.اونیکس شیشه:

در ساختار این نوع از محصول مجموعه ایرانیان پویا، از شیشه و سنگ اونیکس استفاده شده است. به دلیل شفاف بودن نور را بهتر عبور می‌دهد، وزن کمی دارد و همچنین قیمت کمتری دارد. از این نوع از لمینت در نمای ساختمان، کف و دیوار، کانتر، در ورودی و به عنوان سنگ دکوراتیو استفاده می‌شود.

 

لمینیت سنگ و سرامیک ایرانیان پویا
ﺳﻨﮓ ﭘﺮﺳﻼن
لمینیت سنگ و سرامیک ایرانیان پویا

مزایای لمینت استون

یکی از مسائلی که در استفاده از سنگ طبیعی ساختمان باید در محاسبات لحاظ شود وزن زیاد آن است. استفاده از نمای سنگی با توجه به وزن زیاد آن محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند و همچنین هزینه‌ی زیادی باید صرف کاربرد سنگ ساختمانی در نما شود، در صورتی که فقط لایه‌ی رویی آن دیده می‌شود. همچنین استفاده از سنگ ساختمانی طبیعی در کف، وزن ساختمان را بالا می‌برد.

با توجه به قیمت بالای سنگ‌های دکوراتیو و محدودیت در ضخامت برش سنگ و وزن بالای سنگ عملا محدودیت ها و مشکلاتی در زمینه اجرای سنگ به وجود می‌آورد. در نتیجه لمینت استون می‌تواند جایگزین مناسبی برای سنگ‌های ساختمانی باشد تا این محدودیت‌ها برطرف شود.

مزایای لمینت استون عبارتند از:

  • تحمل دمای بالا
  • وزن سبک
  • نصب سریع
  • تحمل فشار بالا
  • سورتینگ راحت
  • جذب آب پایین
  • غیر قابل اشتعال
  • امکان اتصالات زیرسازی متنوع
کاربردهای لمینت استون

کاربردهای لمینت استون

با توجه به نوع کاربرد و فضایی که به کار می روند باید نوع مناسبی از لمینت استون را انتخاب کنید. با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که لمینت استون‌ دارد، این نوع از محصولات کاربردهای زیادی دارند که به برخی از آنها در زیر اشاره شده است.

  • نمای خارجی ساختمان
  • در نمای داخلی و به عنوان سنگ دکوراتیو
  • سنگ کف و دیوار
  • سنگ کانتر
  • آسانسور
  • کابینت
  • روکش در
  • سقف کاذب
لمینت سنگ

قیمت لمینت استون؛ چند؟

یکی از بخش‌های محاسبات در ساخت و سازها، هزینه‌ی سنگ‌های ساختمانی است که در هر پروژه به کار می‌رود. دیگر نگران قیمت‌های بالای سنگ ساختمانی نباشید. لمینت استون با کاربردها و مزایای زیادی که دارد می‌تواند به عنوان یک مصالح جایگزین سنگ، با هزینه کمتری در پروژه‌ها به کار رود. سنگ‌های لوکسی که قیمت بالایی دارند در حالت لمینت شده روی سرامیک، تا حدود 40٪ ارزانتر از نمونه‌های رایج با ضخامت 2 سانتی‌متر می‌شود و همچنین اجرت اجرای سرامیک به مراتب کمتر از اجرای سنگ می‌باشد.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه