Chidaneh.com placeholder image

آب خاکستری در ساختمان، راه حلی برای حفظ آب شیرین!

به قلم: سمانه زارعی

هر کدام از ما روزانه، مقدار زیادی آب مصرف می­ کنیم. آبی که پس از مصرف به چاه­ منتقل می ­شود در ظاهر به درد نمی­ خورد ولی امروزه ایده استفاده از آب های مصرفی در ساختمان بیان شده است و در برخی از کشورها اجرا می­ شود. استفاده مجدد از آب خاکستری یکی از ایده ­هایی است که در ساختمان ­های سبز و پایدار مورد استقبال قرار گرفته است. شما می دانید آب خاکستری چیست؟ چه کاربردی دارد؟ در این مطلب از چیدانه می­ خواهیم راجع به آب خاکستری در ساختمان صحبت کنیم.

 

چوب و هنر
آب خاکستری

آب خاکستری چیست؟

پساب­ های تولید شده از آب مصرفی در منازل مسکونی، ساختمان­ های تجاری و صنایع و… به جز فاضلاب خروجی از سرویس بهداشتی (که به آن آب سیاه می­ گویند) را آب خاکستری می­گویند. آب خاکستری حد واسط بین آب سفید و آب سیاه است. 

آب خاکستری همان آب­ های مصرفی حمام، دوش گرفتن، ماشین لباسشویی، روشویی و.. است. آب سینک آشپزخانه و ظرفشویی در صورتی که مواد غذایی و شیمیایی آن در حد زیادی نباشد جزو آب خاکستری است و می تواند برای کاربردهای دیگر استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: خانه سبز، حفظ محیط زیست را از درون خانه شروع کنید!

 

بازیافت آب در ساختمان

آب خاکستری در ساختمان، چه کاربردی دارد؟

آب خاکستری را می ­توان برای برخی از مصارف آب در ساختمان که امروزه با آب شرب انجام می ­شود، جایگزین کرد. به طور کلی بهتر است آب خاکستری را می ­توان با انجام عمل تصفیه برای موارد زیر استفاده کرد:

شستشوی حیاط و محوطه ساختمان: یکی از موارد بارز هدر رفت آب در ساختمان­ ها شستن حیاط است که می تواند با آب خاکستری جایگزین شود.

آبیاری گلدان و فضای سبز: در این مورد به میزان مواد شیمیایی داخل آب توجه کنید تا آسیبی به گیاهان نرسد.

فلاش تانک سرویس بهداشتی: این کار را می­ توان در ساختمان ­های مسکونی کوچک هم انجام داد. استفاده از آب خاکستری در فلاش تانک­ های مجتمع ­های مسکونی بزرگ، هتل­ ها و زیارتگاه­ ها تاثیر زیادی در صرفه جویی آب دارد.

مطلب پیشنهادی: کدام فلاش تانک مناسب سرویس بهداشتی شماست؟

 

استفاده از آب خاکستری در خانه

آب خاکستری در ساختمان، ما هم می تونیم انجامش بدیم؟

شاید در نگاه اول استفاده مجدد از آب خاکستری یک کار بزرگ باشد که نیاز به تاسیسات خاصی برای تصفیه و آماده سازی برای استفاده مجدد دارد. درست است که برای استفاده از آب خاکستری در مقیاس ­های بزرگ و مجتمع­ها نیاز به تاسیسات خاصی هست ولی شما می توانید در مقیاس کوچکتر هم این کار را انجام دهید. به طور مثال وقتی شما میوه و سبزیجات را در سینک آشپزخانه می­ شویید؛ آب حاصل از شستشو مواد شیمیایی و آلودگی زیادی ندارد در نتیجه اگر شما این آب را در ظرفی ذخیره کنید می ­توانید از آن در آبیاری گیاهان آپارتمانی و یا باغچه استفاده کنید. استفاده از آب خاکستری در ساختمان یکی از مواردی است که می ­توانید در زندگی بدون زباله به آن عمل کنید.

 

مزایای بازیافت آب خاکستری

استفاده از آب خاکستری در ساختمان، چه مزایایی داره؟ 

مسئله آب شیرین و آب شرب یکی از مهم­ ترین مسائل محیط زیستی در همه دنیای است. در نتیجه اگر با راه کارهایی بتوان آب خاکستری را برای مصارفی استفاده کرد، در هدر رفت آب شرب تاثیر بسیاری دارد. 

  • صرفه جویی در آب و استفاده بهینه از آب مصرفی ساختمان
  • کاهش هزینه تامین منابع آب
  • کاهش هزینه قبض آب
  • امکان آبیاری گیاهان در مناطق کم آبی و زمان خشکسالی
  • کاهش مواد آلاینده در آبراه ­ها

مطلب پیشنهادی: معماری پایدار و به کارگیری آن در طراحی داخلی

 

روش های جمع آوری آب خاکستری

آب خاکستری در ساختمان؛ به چه روش­ هایی می ­توان جمع آوری کرد؟

جمع­آوری آب خاکستری در ساختمان به روش ­های زیر انجام می شود:

  • جمع آوری دستی: ساده ­ترین راه برای جمع آوری آب خاکستری به روش دستی است. این روش را می­ توانید در خانه استفاده کنید.
  • لوله کشی: این روش برای خانه­ های حیاط دار مناسب است. می­ توان با لوله ­کشی آب خاکستری را در مخزنی جمع کرد و برای آبیاری و شستشوی حیاط و محوطه استفاده کرد.
  • ادغام سیستم جمع آوری آب خاکستری به شبکه فاضلاب ساختمان: این راهکار از دو روش قبلی گران­تر است و نیاز به تعمیر و نگهداری دوره ­ای دارد.

 

بازیافت آب خاکستری

بازیافت آب خاکستری در ساختمان، این نکته­ ها را رعایت کنید.

امروزه فاضلاب حاصل از شستشو در ساختمان که همان آب خاکستری است با آب حاصل از سرویس بهداشتی (آب سیاه) با هم مخلوط شده و از ساختمان خارج می­ شوند. در نتیجه اولین قدم برای بازیافت آب خاکستری تفکیک این دو نوع فاضلاب است. در صورتی که کل ساختمان سیستم تفکیک را نداشته باشد بهترین روش جمع آوری آب خاکستری به روش دستی است.

برای استفاده مجدد از آب خاکستری بهتر است:

  • استفاده از مواد شوینده شیمیایی به حداقل ممکن برسد.
  • از مواد شوینده، صابون و مایعات شوینده با حداقل میزان سدیم استفاده شود.
  • از فیلترهای شفاف و تمیز برای ماشین لباسشویی استفاده شود.
  • مواد شوینده کف، فرش و در و پنجره در ظرفشویی تخلیه نشود.

مطلب پیشنهادی: صرفه جویی در مصرف آّب، 10 نکته کوچک که دنیا را نجات می ­دهند!

 

موانع و معایب بازیافت آب خاکستری

بازیافت آب خاکستری، موانع و معایب آن کدام است؟

با اینکه استفاده از آب خاکستری مزایای زیادی دارد و در بلند مدت و با وجود زیرساخت ­های لازم کاهش چشمگیری در مصرف آب خواهد داشت ولی برخی از موانع و معایب باعث کم توجهی به این ایده شده است. برخی از معایب و موانع بازیافت آب خاکستری عبارتند از:

  • هزینه ­ی بالا: خرید، نصب، تعمیر و نگهداری سیستم­ های جداسازی پس آب ساختمان هزینه بالایی دارد.
  • محدودیت زمانی: پس آب ساختمان در مدت 24 ساعت باید تصفیه و استفاد شود تا احتمال بوگرفتن و گندیدگی آن کاهش یابد.
  • عدم آگاهی: استفاده مجدد از آب خاکستری نیاز به آگاهی و اطلاع رسانی برای عامه مردم دارد.

 

کلام آخر:

استفاده مجدد از آب خاکستری ایده بسیار مفید و در جهت کاهش مصرف آب است. ولی این مسئله نیاز به زیرساخت و وجود قوانین لازم برای استفاده از آن در ساختمان­ ها دارد. اگر می­ خواهید در بهینه سازی مصرف آب سهمی داشته باشید؛ در ابتدا باید از به هدر رفتن آب شرب جلوگیری کنید و پس از آن آب خاکستری خانه خود را حداقل به روش دستی جمع آوری و استفاده کنید. 

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه