Chidaneh.com placeholder image

فر توکار گازی یا برقی: مشاوره قبل از خرید

به قلم: مژگان احمدی

فر توکار گازی یا برقی؟ این سوالی‌ست که همه وقت خریدن فر توکار می‌پرسند. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند که بر سر دو راهی انتخاب فر توکار گازی یا برقی راحت‌تر تصمیم بگیرید. در ادامه به بررسی ویژگی‌های یک فر خوب و نکات خرید فر پرداخته‌ایم و از چند برند معروف در این زمینه نام بردیم. با ما همراه باشید.

معرفی انواع فر توکار

 

چوب و هنر

معرفی انواع فر توکار

چقدر با انواع فر توکار گازی یا برقی آشنایی دارید؟ به طور کلی فرهای توکار به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. فرهای برقی
  2. فرهای گازی
  3. فرهای برقی گازی

که هر یک از این مدل ها دارای ویژگی‌ها، مزیت‌ها و معایبی هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. 

برای انتخاب نوع فر توکار گازی یا برقی ابتدا باید با این ویژگی‌ها آشنا باشید.

علاوه بر این محل قرار گرفتن فر در طراحی آشپزخانه نیز مسئله مهمی است که در هنگام خرید فر توکار باید در نظر گرفته شود. از این نظر که لوله‌کشی گاز یا برق‌کشی برای نصب فر مورد نظرتان وجود داشته باشد.

فر توکار گازی

در فرهای گازی حرارت از طریق شعله پخش کن درون فر منتقل می‌شد. هم شعله بالا و هم شعله پایین هم‌زمان می‌توانند روشن باشد.

از آن‌جایی منبع تامین‌کننده حرارت در این فرها گاز است، باید شیر جداگانه‌ای برای گاز در محل نصب فر وجود داشته باشد. 

فرهای توکار گازی از نظر ظاهری چندان متنوع نیستند و عملکرد ضعیف‌تری نسبت به مدل‌های دیگر دارند. مثلا تعداد برنامه‌های پخت در این فرها کم‌تر از سایر مدل‌هاست. 

اصلی‌ترین مزیت فر گازی این است که با توجه به کم بودن مصرف گاز در ایران، مصرف سوخت این فر نیز بسیار ارزان و مقرون به صرفه خواهد بود. 

قیمت فر گازی از سایر مدل‌ها ارزان‌تر است.

فر توکار گازی برقی

در این نوع فر های دوگانه سوز گرمایش پایین توسط شعله گاز و گرمایش بالا توسط المنت برقی تامین می‌شود. نکته مهم این است که با یکدیگر به صورت هم‌زمان قابل استفاده نیستند. یعنی برای استفاده از گرمایش بالا که المنت برقی است باید گرمایش پایین یعنی شعله گاز خاموش باشد. 

پس حواستان باشد که اگر فر توکار دوگانه سوز بخرید، برای پخت غذاهایی که برای مغز پخت شدن نیاز به حرارت همزمان از بالا و پایین دارند مشکل خواهید داشت. 

فر توکار برقی

فر توکار برقی

در فرهای برقی حرارت از طریق المت‌های بالا و پایین منتقل می‌شود. منبع تامین کننده حرارت در این نوع فرها برق است. پس در صورت خرید فر توکار برقی باید این امکان را داشته باشید که دوشاخه دستگاه فر را به یک پریز در نزدیکی محل نصب متصل کنید. 

  • فر‌های برقی نصب و راه‌اندازی آسان‌تری نسبت به فرهای گازی دارند.
  • فرهای برقی می‌توانند دمای بسیار بالا (تا دمای 500 درجه سانتیگراد) را تولید کنند ولی در فر های گازی نمی‌توان دمای بسیار بالا داشت
  • این فرها همچنین امکانات بیشتر و عملکرد بهتری نیز دارند. مثلا اینکه برنامه‌های مختلفی برای پخت غذا دارند و فرآیند پخت در آن‌ها به صورت یکنواخت صورت می‌گیرد. یا مثلا سیستم تمیز کنندگی خودکار دارند و…

ما فکر می‌کینم که بین انواع فر توکار گازی یا برقی -اگر از نظر هزینه برای خرید فر محدودیتی ندارید- بهترین گزینه از نظر امکانات و راحتی استفاده فر های برقی هستند.

فر توکار گازی یا برقی

فر توکار گازی یا برقی: ویژگی‌های یک فر خوب

توجه به این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها در هنگام خرید هر یک از انواع فر توکار گازی یا برقی، احتمالا انتخاب را برایتان آسان‌تر می‌کند. می‌توانید از خودتان بپرسید که کدام ویژگی بیشتر و کدامیک کم‌تر برایتان اهمیت دارد و در نهایت با توجه به قیمت تصمیم بگیرید که کدام فر را از چه برندی بخرید.

1- نمای فر

نمای استیل را ترجیح می‌دهید یا شیشه‌ای، مشکی را ترجیح می‌دهید یا سفید؟ این‌ها بستگی به سلیقه شما و تناژ رنگی آشپزخانه‌تان دارد.

2- قابلیت برنامه‌ریزی

فرهای جدید دارای قابلبت برنامه‌ریزی پخت هستند که می‌تواند کار شما را آسان‌تر کند. تعداد برنامه پخت در فرها متفاوت است. مثلا بعضی فرهای جدید 12 تا برنامه پخت دارند. بعضی برنامه ها قبلا برنامه ریزی شده هستند ولی برخی فرها این قابلیت را به شما می دهد تا برنامه ی جدیدی به دلخواه به برنامه ها اضافه کنید که به آن حافظه دستی نیز می گویند.

قابلیت یخ‌زدایی، قابلیت گرم کردن مجدد غذا و قفل کودک نیز از جمله امکاناتی هستند که در بعضی فرها وجود دارد.

3- قابلیت بخار پز در فر

این قابلیت در برخی فرهای بسیار پیشرفته وجود دارد.

4- نوع صفحه کنترل   

نوع صفحه کنترل می‌تواند به صورت کلیدی، ولومی و لمسی باشد. فرهای توکار جدید معمولا تمام تاچ هستند. قیمت خرید فر توکار با صفحه کلید لمسی کمی بیشتر از مدل‌های غیر لمسی است.

5- ابعاد بیرونی محصول

ابعاد فرهای توکار معمولا ثابت است. اما به هر حال قبل از خرید یک مدل مشخص باید از ابعاد فر و فیت بودن آن در محل نصب اطمینان حاصل کنید. معمولا توصیه می‌شود که از هر طرف حداقل 1 سانتی‌متر فضای آزاد قرار داده شود.

6- تعداد طبقه

برای قرار دادن سینی فر، چند طبقه در نظر گرفته شده است؟  بعضی‌ها فر ها 5 طبقه‌اند، بعضی فر ها 4 طبقه و… هر چقدر تعداد طبقات فر بیشتر باشد بهتر است. چون برای پخت بعضی غذاها باید ان‌ها را نزدیک به حرارت بالایی قرار دهیم  و برخی بهتر است نزدیک به حرارت پایینی باشند.

ریل تلسکوپی فر

7- ریل تلسکوبی فر

بعضی فرها دارای طبقه‌ای مجهز به ریل تلسکوپی‌اند که باعث میشود طبقه مانند کشو به بیرون از فر حرکت کند و عمل گذاشتن یا برداشتن غذا از طبقه فر راحت‌تر صورت بگیرد.

8- پوشش داخلی محفظه           

بهتر است جنس بدنه داخلی فر لعاب Easy TO Clean –یعنی با پاک کنندگی آسان- باشد.

9- حالت گرما دهی

هر چه تعداد المت‌های فر بیشتر باشد یک مزیت است.

المنت فر در واقع همان میله‌های عامل ایجاد حرارت در فر هستند. المنت بالا برای گرمایش از بالای فر، المنت پایین برای گرمایش از پایین، المنت گریل برای گریل کردن مواد غذایی و المنت فن کانوکشن (رینگی) برای گرم شدن باد فن است.

10- قابلیت میزان تولید حرارت           

11- تعداد موتور جوجه گردان

حسگر پخت فر توکار

12- دارای حسگر پخت (meat prob)

میله حسگری که می‌توانیم آن را  داخل گوشت یا کیک ببریم و دمای داخل غذا را اندازه‌گیری کنیم. یک سر این میله داخل غذا و سر دیگر آن به محل مخصوص وصل می‌شود.

13- گنجایش حجم 

14- تایمر دیجیتالی با قابلیت برنامه‌ریزی

15- رده انرژی

رده‌ی انرژی از جمله فاکتورهای مهم در انتخاب یک وسیله برقی است. بسیار مهم است که فر مصرف بهینه‌ای داشته باشد. هر چه گرید انرژی فر بهتر باشد مصرف انرژی آن کمتر است. فر ها معمولا دارای گرید A، +A و یا ++A هستند. بهتر است رده انرژی فر مورد نظرتان به هیچ عنوان از A کم‌تر نباشد. اگر میخواهید در مصرف رق صرفه‌جویی کنید بهتر است فری با رده انرژی َA++ بخرید.

16- فن کانوکشن یا تنظیم کننده درجه حرارت

این فن که بر روی دیواره عقب فر قرار دارد به منظور گردش هوای گرم در کل فضای داخل فر تعبیه شده و تاثیر زیادی در پخت خوب غذا دارد.

17- فن خنک کننده

از آنجایی که در پنل همه فرها-اعم از انواع فر توکار گازی یا برقی- از یک برد الکترونیکی استفاده شده، به منظور خنک کردن این برد و محافظت آن در مقابل حرارت ناشی از فر، استفاده از یک فن خنک کننده جداگانه ضروری به نظر می رسد.

18- لوازم جانبی همراه

لوازم جانبی همراه شامل سینی، توری، ضمانت نامه و… است. مثلا بعضی فر ها دارای دو سینی هستند.

تمیز کردن فر توکار برقی یا گازی

19- نوع درب فر

درب فر از چند لایه شیشه که با فاصله از هم قرار دارند ساخته می‌شود تا هم فضای داخل فر دیده شود و هم به صورت عایق عمل‌ کند.

در برخی مدل های فر این امکان وجود دارد که درب از بدنه جدا شود. در بعضی دیگر نیز امکان جدا کردن شیشه از درب وجود دارد. این امکانات فرآیند نظافت فر را آستان‌تر می‌کند.

همچنین بعضی‌ فر ها دارای درب‌های آرام‌بند هستند که خود یک مزیت محسوب می‌شود.

20- قابلیت تمز کنندگی خودکار

21- فر توکار مجهز به جوجه گردان

یک سر سیخ جوجه گردان، به یک موتور چرخنده متصل است. شلف جوجه گردان تکیه گاهی برای سیخ است. همه‌ی فرها جوجه گردان ندارند اما بعضی از مدل‌ها مجهز به جوجه‌گردان هستند. اگر عاشق جوجه هستید باید در هنگام خرید فر به این مورد دقت کنید.

 لامپ داخل فر توکار

22- لامپ داخل فر توکار

لامپ داخل فر از این نظر اهمیت دارد که با ایجاد روشنایی باعث می‌شود بتوانیم فرآیند پخت غذا در داخل فر را ببینیم.

23- ترموستات فر

در همه مدل‌های فر از جمله انواع فر توکار گازی یا برقی از ترموستات استفاده می‌شود. کار ترموستات کنترل دمای داخل فر است. یعنی وقتی دمای داخل فر کمتر از دمای تنظیم شده است دستور تولید حرارت داده و زمانی که به دمای تنظیم شده برسد دستور توقف تولید حرارت می‌دهد.

24- سیستم ترموکوپل

ترموکوپل فقط مختص فرهای گازی و گازی برقی است که برای جلوگیری از نشت گاز استفاده می‌شود.

 فر توکار گازی بهتر است یا برقی

فر توکار گازی یا برقی: گارانتی در هر صورت مهم است

اینکه فر توکار گازی بهتر است یا برقی جوابش پیش شماست. اما در نهایت هر کدام را که با توجه به شرایطتان انتخاب کردید، باید به سراغ محصول گارانتی‌دار بروید.

به ایرادات و مشکلاتی فکر کنید که ممکن است هزینه‌های بالایی برای‌تان ا در پی داشته باشد! پش در هنگام خرید فر از مدت گارانتی شرکت و خدماتی که پس از فروش ارائه می‌دهد مطلع شده و با آگاهی خرید کنید.

برند معروف فر توکار گازی یا برقی

معرفی چند برند معروف فر توکار گازی یا برقی

  1. کن
  2. بیمکث
  3. آلتون
  4. رابیتس
  5. سینجر
  6. اخوان
  7. داتیس
  8. استیل البرز
  9. اسنوا
  10. سانترا
  11. هارداستون
  12. بوش
  13. و…
انواع فر توکار گازی یا برقی

حرف آخر:

با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید انواع فر توکار گازی یا برقی را پیدا کرده و خیلی سریع قیمت و شرایط فروش آن‌ها را در فروشگاه های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید. بسیار مهم است که با توجه به نیازتان و سقف بودجه‌ای که برای خرید فر توکار گازی یا برقی در نظرگرفته‌اید، مناسب‌ترین مدل را انتخاب کرده و بخرید.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه