Chidaneh.com placeholder image

بالش و کناره بلوچی؛ ایده خاص برای دکوراسیون!

به قلم: سمانه زارعی

با اینکه استفاده از بالش برای تکیه دادن در بسیاری از خانه ­ها از مد افتاده است ولی همچنان برخی از خانواده­ ها در گوشه­ ای از منزل آن را دارند و استفاده می­ کنند. برای برخی هم بالش ­ها حس نوستالژی و اصالتی از خانه­ های قدیمی ایرانی است. این روزها هم در طراحی دکوراسیون بعضی از منازل دیده می­ شود. یکی از انواع بالش ­های مورد استفاده در دکوراسیون خانه که برای تکیه دادن کاربرد دارد بالش و کناره بلوچی است. اگر شما هم می­ خواهید کمی بیشر راجع به بالش و کناره بلوچی بدانید با ادامه این مطلب از چیدانه همراه ما باشید.

بالش بلوچی

بالش و کناره بلوچی؛ نقشی از اصالت

همانطور که از نامش پیداست، این نوع از بالش و کناره اصالتا در دکوراسیون منازل سیستان ­و بلوچستان وجود داشته است. هنوز هم بخشی از جهیزیه عروس ­ها در مناطقی از کشور بالش و کناره وجود دارد. امروزه در برخی از رستوران­ ها و سفره­ خانه­ ها از بالش ­های سنتی استفاده می ­شود ولی بعضی از افراد هم آن را در قسمتی از دکوراسیون منزل خود به کار می­ برند.

قالیشویی ادیب

بالش ­های سنتی که در دکوراسیون به کار می­ روند اغلب شامل بالش­ های لوله ­ای، بالش مستطیلی شکل و کناره های گرد و یا مثلثی هستند که با توجه به فرهنگ هر منطقه می­ تواند با روکش ترمه، بلوچی، پته و دیگر پارچه­ های سنتی تولید شوند.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون منزل به سبک سنتی ایرانی، 20 ترفند ساده!

بالش در خانه بدون مبل

ایده خانه بدون مبل

بالش و کناره بلوچی؛ مناسب برای خانه بدون مبل!

در مطالب قبلی پیشنهادهای مختلفی برای خانه بدون مبل بیان شده است. یکی از پیشنهادهای جذاب برای اینکه یک دکوراسیون کاربردی و زیبا و بدون استفاده از مبل داشته باشید استفاده از بالش و کناره های بلوچی است. ممکن است از افرادی باشید که دکوراسیون بدون مبل برایتان تصور ناپذیر و سخت به نظر برسد؛ ولی می ­توانید بخشی از دکوراسیون خود را با استفاده از بالش و کنار و یا پشتی تزیین کنید. دیدن نمونه­ هایی از کاربرد بالش در دکوراسیون به ایجاد ذهنیت مثبت کمک می ­کند.

بالش بلوچی در دکوراسیون

بالش و کناره بلوچی؛ یک نشیمن صمیمی و جذاب

ممکن است اندازه خانه شما طوری باشد که نتوانید هم در نشیمن خانه و هم در پذیرایی از مبلمان استفاده کنید. در این صورت می­ توانید یک دست مبلمان در پذیرایی قرار دهید و بخشی را هم با استفاده از بالش و کناره بلوچی برای نشیمن در نظر بگیرید. وجود بالش در دکوراسیون حس صمیمیت و مهمان ­نوازی را افزایش می­ دهد.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون سنتی، خلاقیت در خانه همراهان چیدانه!

بالش و کناره بلوچی

بالش و کناره بلوچی؛ هنر ایرانی در منزل ایرانی

از گذشته خانواده­ های ایرانی از انواع صنایع­ دستی در دکوراسیون منزل استفاده می­ کردند. یکی از انواع صنایع ­دستی که در دکوراسیون دیده می ­شود نمایش هنرهای مختلف بر روی پارچه است. یکی از این هنرهای جذاب و ارزشمند سوزن دوزی بلوچی است. در این هنر با استفاده از نخ­ های رنگی بر روی پارچه نقوش زیبایی دوخته می ­شود. این هنر با استفاده از دستان توانمند زنان بلوچ بر روی بالش­ های بلوچی اجرا می­ شود و در آن رنگ و ظرافت جزو ویژگی­ های شاخص آن است. بالش و کناره بلوچی می­ تواند با استفاده از سوزن­ دوزی تزیین شده باشد که با این ترکیب هنر دکوراسیونی اصیل خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی: پارچه سوزن ­دوزی برای مبل، چه رنگ و نقشی داشته باشه؟

استفاده از بالش روی تخت سنتی

بالش و کناره در دکوراسیون؛ روی تخت چطوره؟

یکی از کاربردهای بالش در دکوراسیون قرار دادن آن بر روی تخت­ های چوبی و سنتی است. این روزها برخی از افراد در دکوراسیون خانه ­­شان بخشی را به صورت سنتی دکور می ­کنند. مثلا یک تخت چوبی که با تشک و یا گلیم پوشانده شده و تکیه­ گاه آن با بالش و پشتی بلوچی تزیین شود. 

مطلب پیشنهادی: طراحی داخلی سنتی، چه المان­ هایی به کار ببریم؟

کوسن با تزیینات سوزن دوزی

از بالش­ و متکا تا کوسن!

بالش و کناره بلوچی برای زیبایی دکوراسیون و تکیه دادن مورد استفاده قرار می­ گیرد و در این مورد مانند کوسن­ های روی مبلمان است. این نوع بالش­ ها برای خوابیدن مناسب نیستند چرا که داخل آنها از الیاف سفتی استفاده می­ شود تا هنگام تکیه دادن در طول زمان شکل خود را حفظ کنند.

همانطور که گفتیم بالش و کناره­ های بلوچی با استفاده از هنر سوزن­ دوزی تزیین شده اند، شما از این هنر می­ توانید بر روی کوسن­ های مبلمان هم استفاده کنید. به تناسب طرح و رنگ بالش سنتی و نوع دکوراسیون منزل توجه کنید.

 

کلام آخر:

بالش و کناره بلوچی جزو بالش­ های سنتی هستند و برای یک دکوراسیون سنتی و جذاب مناسب است. وجود بالش در دکور خانه علاوه بر جذابیت، فضایی صمیمی و راحت برای نشستن ایجاد می­ کند و حتی مهمان­ های شما هم علاقه­ مند به امتحان کردن و نشستن بر روی آن خواهند شد.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه