Chidaneh.com placeholder image

سرامیک پرسلان چیست؟

به قلم: گلنار

امروزه صاحبان کسب و کار و صاحب خانه‌ها با نوع جدیدی از کاشی‌های سرامیکی آشنا هستند که به سرامیک‌های پرسلان معروف است. سرامیک های پرسلان به خاطر دوام و زیبایی شان شناخته شده اند و در صنعت کاشی و سرامیک، به عنوان محصولاتی پیشرفته و بهبود یافته عرضه می شوند. در این مقاله، مجموعه کاشی پالاس که تولید کننده انواع سرامیک های پرسلانی است، درباره مزایا و معایب سرامیک پرسلان مطالبی را ارائه می دهد تا شما بتوانید در انتخاب این محصول، بهتر تصمیم گیری کنید. بنابراین، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید!

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که ویژگی های سرامیک پرسلانی چیست و در واقع، به چه نوع سرامیک هایی پرسلانی گفته می شود؟ در پاسخ به این پرسش ها باید گفت که در تقسیم بندی مدرن، تولید کنندگان، کاشی ها و سرامیک هایی با کیفیت و ساخت ویژه را پرسلانی می نامند.

اسکای اسکرپر

پرسلان عضوی از خانواده بزرگ سرامیک است و جدیدترین تکنولوژی صنعت سرامیک است که به دلیل زیبایی و امتیازات ویژه در کف و نمای ساختمان، مورد استفاده قرار می گیرد. سرامیک پرسلان که علاوه بر زیبایی از استحکام بالایی برخوردار است و در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد، بهترین انتخاب برای بیمارستان ها و آزمایشگاه ها است. در بسیاری از سازه های مسکونی و تجاری نیز از سرامیک های پرسلان استفاده می شود.

امروزه انواع مختلفی از سرامیک های پرسلان در سراسر دنیا تولید می شود. یکی از دلایل محبوبیت سرایک های پرسلانی در میان مردم این است که طرح ها و رنگ های سرامیک پرسلان متنوع تر از سرامیک های معمولی است. علاوه بر این، سرامیک های پرسلانی در سال های اخیر، توانسته اند با برطرف کردن بسیاری از معایب سرامیک های معمولی، به یکی از پر کاربردترین محصولات ساختمانی تبدیل شوند.

برندهای معتبر در این حوزه
سرامیک پرسلان

مواد خام و اولیه سرامیک پرسلان 

پرسلان محصولی یکنواخت است که از خاک رس، فلدسپات یا گرانیت و سیلیس در فشار و حرارت بالا تولید می شود. در ادامه، با مواد خام و اولیه سرامیک های پرسلانی بیشتر آشنا می شویم:

  • خاک رس :

خاک رس ماده ای است که در برابر دما مقاوم است و در معرض دماهای بالا شکل اولیه خود را حفظ می کند. در واقع پرسلان ترکیبی از خاک رسی است که در اثر حرارت شکل اولیه خود را حفظ کرده و به مرور زمان تخلخل خود را از دست می دهد. سنگ های رسوبی که برای ساخت پرسلان استفاده می شوند، رس و گل رس چینی هستند که از کائولینت و سیلیکات آلومینیوم تشکیل شده اند.

  • فلدسپات:

فلدسپات یکی از مهم ترین مواد در تهیه پرسلان است. این ماده معدنی شامل سیلیکات آلومینیوم، آهک و نوعی کوارتز سخت است که به عنوان چسب و نگهدارنده در ساختار پرسلان به کار می رود. فلدسپات در حفظ شکل نهایی پرسلان نقش مهمی دارد. در واقع، زمانی که پرسلان مایع از 1000 تا 1300 درجه سانتی گراد حرارت داده می شود، شکل اولیه آن به کمک این ماده حفظ می شود.

  • سیلیکا:

سیلیکا ترکیبی از اکسیژن و سیلیکون است که به دو عنصر فراوان در پوسته زمین معروف هستند. این ماده که شباهت بسیاری به شیشه دارد، شایع ترین پرکننده ای است که برای تسهیل شکل گیری و شکل پذیری بدنه پرسلان به کار می رود. پرسلان همچنین ممکن است حاوی آلومینا (ترکیبی از آلومینیوم و اکسیژن) و یا موادی با خواص قلیایی کم مانند استاتیت باشد.

  • لعاب:

برای ساخت سرامیک های پرسلانی، پس از اتمام ساخت محصول اولیه، روی آن را با استفاده از یک لایه لعاب می پوشانند تا شکل مناسبی به خود بگیرد. در ساخت و تهیه لعاب، از مواد معدنی بسیاری استفاده می شود که هر یک خواص خاص خود را دارند و با کم یا زیاد کردن این مواد می توان خواص مختلف سرامیک های پرسلان، مانند براق یا مات بودن آن را افزایش داد و یا کم کرد.

ابعاد و ضخامت سرامیک پرسلان 

امروزه سرامیک های پرسلانی کاربردهایی در دکوراسیون داخلی نیز دارند. این سرامیک ها تقریباً در تمام فضاهای داخلی و خارجی به عنوان پوششی برای کف و جداره استفاده می گردد. بنابراین، لازم است که در ابعاد مختلف و حتی بسیار بزرگ (360*120 سانتی متر) و ضخامت های مختلف (3.5 تا 15 میلی متر) تولید شوند.

انواع سرامیک پرسلان

سرامیک های پرسلان انواع مختلفی دارند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد:

  • ویژگی سرامیک پرسلانی لعاب‌دار (Glazed porcelain tiles)

سرامیک‌های پرسلانی لعاب‌دار از نظر ظاهری بسیار شبیه به سرامیک های لعاب دار معمولی هستند. ساختار آن ها به صورتی است که یک لایه از لعاب روی بدنه بیسکویتی سرامیک قرار گرفته است.

  • ویژگی سرامیک پرسلانی بدون لعاب یا مات  ( Matte or Unglazed Porcelain Tiles)

این نوع از سرامیک‌های پرسلانی، سطوحی بدون لعاب هستند که سطح براقی ندارند. طرح سرامیک‌های پرسلانی بدون لعاب، از پرینت طرح روی سطح بیسکویتی سرامیک ایجاد می شود.

  • سرامیک پرسلانی پولیش شده ( Polished Porcelain Tiles)

این نوع از سرامیک های پرسلانی فاقد لعاب هستند ولی سطحی براق دارند. این براقیت به واسطه ساب(پولیش) مکانیکی سطحی سرامیک و نیز استفاده از لایه ای بسیار نازک از سیلیس و شیشه ایجاد می شود.

  • سرامیک پرسلانی فول بادی (Full Body Porcelain  Tiles)

سرامیک های پرسلانی فول بادی، تک رنگ و فاقد طرح هستند. در این سرامیک ها، بدنه سرامیک و سطح آن کاملاً همرنگ و یکدست هستند. سرامیک پرسلان فول بادی بسیار مستحکم و بادوام و همین طور ضد خش است. این نوع از سرامیک های پرسلانی، بدون لعاب هستند، ظاهر بسیار زیبایی دارند و می توان در دیوار و کف از آن ها کاربرد دارند. اما قیمت آن ها نسبت به انواع دیگر سرامیک های پرسلانی بیشتر است.

انواع سرامیک پرسلان
  • سرامیک پرسلانی بافت دار (Tiles Porcelain  Stone Finish)

سرامیک های پرسلانی بافت دار بافتی مانند سنگ های طبیعی است.

  • سرامیک پرسلانی دبل شارژ ( Double Charged Porcelain Tiles)

برای تولید سرامیک پرسلانی دبل شارژ از یک لایه پودر خاک رس و ذرات پودر مانند روی آن استفاده می شود. در تولید این نوع سرامیک، 70 الی 80 درصد از پودر خاک رس در قسمت زیرین و 20 الی 30 درصد سطح روی آن را با خاک رنگی پر می کنند. سپس دو لایه را تحت فشار قرار داده و پرس می کنند و سپس حرارت می دهند. سرامیک پرسلانی دبل شارژ از سرامیک های پرسلانی فول بادی ارزان تر است و معمولاً در کف کاربرد بیشتری دارد.

ویژگی های فنی سرامیک پرسلان

یکی از ویژگی سرامیک پرسلانی، عمر بالای آن هاست. این سرامیک ها برای استفاده در فضاهایی با ترافیک بالا مناسب تر هستند. از این رو، در کف نمایشگاه ها، مغازه ها، منازل و معابر ورودی و خروجی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.

مقاومت بالای این سرامیک ها نسبت به سایش و خط و خش و نیز مقاومت بالا نسبت لک پذیری، این سرامیک ها را برای استفاده در فضاهای تجاری و صنعتی پرتردد، نظیر فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن، فروشگاه های چند بخشی، رستوران ها، هتل ها، ادارات و مجتمع های آموزشی به گزینه ای بسیار مناسب تبدیل می کند.

  • مقاومت بالا

سرامیک های پرسلان مقاومت زیادی در برابر یخ زدگی دارند و دماهای زیر صفر را تحمل می کنند. این ویژگی مهم، سرامیک پرسلانی را به یک راه حل ایده آل برای کاربردهای خارجی نظیرحیاط خلوت،گلخانه، استخر شنا و محوطه سازی در هوای سرد تبدیل کرده است. سرامیک های پرسلانی مانند سرامیک ضد اسید، در برابر مواد شیمیایی مانند اسیدها و بازها، مواد شوینده قوی و حلال ها نفوذ ناپذیر هستند. این ویژگی، برای استفاده در آزمایشگاه ها، انبارها، بیمارستان ها و سالن های زیبایی بسیار اهمیت دارد.

  • سازگار با محیط زیست

یکی دیگر از ویژگی های سرامیک های پرسلانی این است که به نگهداری کمی نیاز دارند و مانند سنگ طبیعی، تنها باید با آب و مواد شوینده معمولی تمیز می شوند و نیازی به شوینده های قوی اسیدی و قلیایی ندارند. از دیگر ویژگی های سرامیک های پرسلانی این است که با محیط زیست سازگار هستند. در تولید سرامیک های پرسلانی معمولاً از مواد اولیه طبیعی استفاده می شود و تولید آن کمترین ضایعات زیست محیطی را به همراه دارد. از طرفی، پرسلان ها در مجاورت شعله ،گازهای سمی متصاعد نمی کنند و به محیط زیست آسیب نمی رسانند.

مزایای سرامیک پرسلان
  • جذب آب کم

جذب آب بسیار کم از دیگر ویژگی سرامیک های پرسلانی است که سبب می شود استفاده از این سرامیک در مناطقی که اختلاف دمای زیاد، رطوبت زیاد و همچنین بارش های برف و باران در آن مناطق صورت می گیرد، بسیار مناسب باشد. علاوه بر این، سرامیک های پرسلانی با توجه به ضریب انبساط حرارتی مناسبی که دارند، مقاومت نسبت بهUV  و سرعت نصب بالا، محصولی مناسب در نمای خارجی ساختمان ها هستند که معمولا به صورت نمای سرامیک خشک مورد استفاده قرار میگیرد.

حرف آخر

در این مقاله، با انواع سرامیک پرسلانی، مواد خام و اولیه پرسلان، انواع سرامیک های پرسلان و ویژگی های فنی پرسلان آشنا شدید. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید سرامیک پرسلانی، به سایت کاشی پالاس مراجعه کنید. مدارک و مستندات فنی و آزمایشگاهی را در آن‌جا بررسی کنید. بعد از انجام بررسی‌های کامل و مشاهده کاتالوگ محصولات برند کاشی پالاس، نسبت به خرید سرامیک پرسلانی اقدام کنید.

مطالب مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه